نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مصرف دوباره مواد مخدر، علائم بازگشت به اعتیاد

بارها دیده شده است که افرادی که خودشان اقدام به ترک مواد مخدر کرده اند اما دوباره به سمت مواد مخدر برگشته اند. بازگشت های مکرر آن ها باعث شده است تا اعضای خانواده و اطرافیان دلسرد شوند و نظم خانواده از هم بپاشد.

شاید بازگشت به اعتیاد از نظر بسیاری از خانواده ها پایان روند درمان باشد اما عود های مکرر بخشی از روند بیماری اعتیاد می باشد و درمان نباید در این مراحل قطع شود و شما به عنوان اطرافیان و همسر و اعضای خانواده باید آگاهی لازم در زمینه درمان و مراحل آن داشته باشید و فرد را حمایت کنید تا در مسیر ترک را به سلامتی به پایان برساند، حمایت خانواده و گروه دوستانی که فرد با آن ها در ارتباط است اهمیت بسیاری دارد.

در این مقاله به بررسی دلایلی که باعث مصرف دوباره مواد می شود و راه های پیشگیری از بازگشت دوباره به مصرف خواهیم پرداخت.

مصرف دوباره مواد، اعتیاد بیماری قابل بازگشت
افرادی که اعتیاد ندارند نمی توانند درک کنند که چطور همسرشان یا کسی که اعتیاد دارد حاضر می شوند تمام آن چیزی که در زندگی برای او اهمیت دارد از بین ببرد تا حتی برای یک بار دیگر هم شده، به مصرف مواد بپردازد. برای این که در این خصوص درک بهتری داشته باشید بهتر است در مورد اثراتی که مواد مخدر بر روی مغز می گذارد اطلاعات و آگاهی های بیشتری را به دست آورید.

مصرف دوباره مواد مخدر با ذهن و مغز چه می کند؟
مواد مخدر بر روی سیستم پاداش مغز اثر می گذارد و باعث افزایش دوپامین که در مسیر پاداش مغزی است می شود و باعث می شود فرد معتاد لذت صد چند برابر را تجربه کند که این لذت به قدری زیاد است که اهمیت بقای فرد را که بالاترین زنگ خطر برای هر انسانی می باشد را از بین می برد و به عبارت دیگر جای غریزه بقا را می گیرد.

شاید درک این موضوع برای شما کمی مشکل باشد اما اگر با یک فرد معتاد زندگی کرده باشید متوجه می شوید که اعتیاد بر روی جنبه های رفتاری او تاثیر می گذارد و بیمار معتاد مانند قبل نمی توانند مشکلات را شناسایی کند و یا راهکارهای درستی را بیان کند، تمامی این تاثیرات باعث می شود که فرد از نابودی به خاطر اعتیادش ترسی نداشته باشد و فقط به مصرف مواد مخدر و تجربه کردن دوباره آن فکر کند.

مراحل بازگشت به مصرف دوباره مواد مخدر ا بشناسید
این باور در بسیاری از افراد وجود دارد که اعتیاد بیماری غیر قابل درمان می باشد و در نهایت فرد دوباره به سمت مصرف بر می گردد و احتمالا بار ها در درمان همسرتان و یا اطرافیان تان که اقدام به ترک کرده اند متوجه شده اید که بعد از دوره های درمان جسمانی دوباره به سمت مصرف مواد رفته اند در این وضعیت احساس ناامیدی به سراغتان می آید و خودتان را ناچارترین فرد بر روی زمین می دانید و احتمال دارد بارها خودتان را سرزنش کرده باشید و تصمیم به طلاق گرفته باشید اما با توجه به مطالبی که پیش تر بیان شد اعتیاد بیماری قابل برگشت می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مصرف دوباره مواد مخدر | علائم بازگشت به اعتیاد



:: برچسب‌ها: اعتیاد , بیماری اعتیاد , علائم بازگشت به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تست اعتیاد به کراک

در مورد روش های تست اعتیاد به کراک چه می دانید؟ کراک به عنوان مواد مخدر در ایران می باشد که افراد بسیاری را به خود درگیر کرده است و بسیاری از افراد برای آن که از مصرف کراک توسط اطرافیانشان مطمئن شوند به دنبال روش هایی برای تست اعتیاد به کراک می باشند. تقلب در تست اعتیاد یکی از نگرانی های افراد می باشد به طوری که امکان دارد نتوانند به نتیجه تست مطمئن شوند.

در این مقاله در مورد کراک و تست اعتیاد به کراک مطالبی بیان شده است در صورتی که شما سوالاتی دارید می توانید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید تا پاسخگوی بسیاری از سوالاتتان باشید.

کراک چیست؟
کراک در کشورهای دیگر از کوکائین به دست می آید و در طبقه مواد محرک قرار دارد، اما در ایران از هروئین فشرده به دست می آید که به صورت دود مورد استفاده قرار می گیرد و در طبقه مواد مخدر قرار می گیرد، اما تاثیرات تخریبی ماده کراک از هروئین بیشتر می باشد و آسیب های را به همراه دارد.

تست اعتیاد به کراک
از آن جا که کراک در ایران از هروئین به دست می آید از مشتقات هروئین به حساب آمده و تست هایی که برای تشخیص اعتیاد به هروئین مورد استفاده قرار می گیرد می تواند برای کراک کاربرد داشته باشد، یکی از رایج ترین آزمایش ادرار می باشد که برای تشخیص اعتیاد به کراک استفاده می شود اما با توجه به شرایط از آزمایش های دیگری مانند تست خون و بزاق و مو استفاده می کنند.

نمونه ادرار معمولا به وسیله تست نواری و تست کروماتوگرافی قابل سنجش می باشد، تست نواری به صورت کاست پلاستیکی می باشد که در زمان کوتاهی در خانه و یا مطب قابل انجام می باشد اما تست کروماتوگرافی لایه ای نازک از TLC می باشد که به صورت دقیق به تجزیه مواد داخل ادرار می پردازد و از دقت بالایی برخوردار است این تست به طور معمول در آزمایشگاه انجام می شود.

از میان تست هایی که برای تشخیص اعتیاد به کراک استفاده می شود نمونه مو روش دقیق تری می باشد و می تواند مواد مصرفی توسط فرد در چند ماه گذشته را نشان دهد اما این تست بسیار هزینه بر و گران می باشد و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تست اعتیاد به کراک



:: برچسب‌ها: اعتیاد به کراک , تست اعتیاد , کراک چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیرات لبخند زدن، فواید شگفت انگیز لبخند زدن

مطمئننا شما هم متوجه شده اید که زمانی که لبخند می زنید چهره شاداب تر و زیباتری دارید، اکثر آدم ها جذب افرادی می شوند که خوشرو و لبخند به لب هستند و با آن ها ارتباط بیشتری می گیرند، لبخند زدن یکی از مهم ترین اصول بر برقراری روابط اجتماعی موثر با دیگران می باشد، لبخند زدن باعث می شود تا آستانه تحمل و صبر شما افزایش یابد و از فشارهای روانی کاسته شود. با آگاهی از این مسائل می توانید اضطراب و استرس خود را کاهش دهید و به خوبی آن را مدیریت کنید.

لبخند زدن فواید و تاثیرات بسیاری دارد که در ادامه این مقاله به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

تاثیرات لبخند زدن بر مغز
امروزه مشکلات بسیاری وجود دارد که باعث می شوند در بیشتر اوقات افراد لبخند زدن را فراموش کنند، به طور میانگین بزرگسالان روزانه ۲۰ مرتبه لبخند می زنند در حالی که کودکان چهارصد مرتبه در روز این کار را انجام می دهند.

لبخند زدن باعث می شود تا پیام رسان عصبی در مغز فعال شود و هورمون های اندروفین، سروتونین، دوپامین در مغز ترشح شود و شادی و نشاط را در فرد به وجود آورد.

این هورمون ها به صورت مسکن طبیعی برای مغز عمل می کنند، هورمون های شادی آور باعث آرام شدن بدن می شوند و همچنین افسردگی و خطر ابتلا به بیماری های روانی را کاهش می دهند، اگر تمایل دارید این هورمون ها در بدن شما افزایش یابد باید طریقه شاد بودن و شاد زندگی کردن را فرا بگیرید.

ایجاد حس خوشبختی
زمانی که فرد لبخند می زند برای لحظه ای احساس خوشبختی و شادی می کند در واقع خوشبختی و حس خوب باعث می شود شخص لبخند بزند و در این صورت چرخه مثبت در زندگی او ایجاد می شود، اگر در زمان ناراحتی و اندوه حتی به طور مصنوعی لبخند بزنید بر روی حس و حال شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

تاثیرات لبخند زدن، جذب کردن دیگران به سمت خود
لبخند زدن باعث می شود تا فردی مهربان و خوش برخورد به نظر برسید ودیگران را به سمت خودتان جذب کنید، زیرا بیشتر انسان ها به سمت کسانی جذب می شوند که همیشه لبخند به لب دارند، لبخند زدن باعث می شود تا انرژی مثبت به افراد انتقال یابد، یکی از مهم ترین اصول مهارت های ارتباط بین فردی می باشد.

برای این که دیگران به سمت خود جذب کنید، باید مهارت های ارتباطی را به خوبی بیاموزید تا ارتباط خوبی با دیگران داشته باشید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تاثیرات لبخند زدن



:: برچسب‌ها: تاثیرات لبخند زدن , تاثیرات لبخند زدن بر مغز , خنده درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ارتباط موفق، راه های بر قراری ارتباط موفق چیست؟

راه های برقراری ارتباط موفق چیست؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کندT در طول زندگی بسیاری از افرادی را می بینید که به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کنند و این ارتباطات باعث پیشرفت آن ها در زندگی می شود، شاید از خودتان بپرسید که راز موفقیت این افراد در زندگی چه می باشد؟ ما در ادامه این مقاله به راهکارهایی برای داشتن ارتباط موفق با دیگران اشاره می کنیم.

تمرین این راهکار ها و کمک گرفتن از افراد متخصص می تواند به شما کمک کند تا شما بتوانید یک رابطه رضایت بخش و موثری را تجربه کنید، برای این که اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید باید به مطالعه این مقاله بپردازید.

راه های برقراری ارتباط موفق
ارتباط موفق از نظر شما چگونه می تواند باشد؟ داشتن رابطه سالم و موفق با دیگران از دید افراد می تواند متفاوت باشد و هر کدام نظرات خاص خودشان را در این خصوص دارند، اما به طور کلی فاکتور های عمومی بسیاری وجود دارد که به شما کمک می کند ارتباط موثری با دیگران داشته باشید.

از جمله فاکتور هایی که باعث برقراری ارتباط موفق با دیگران می شود عبارت اند از: داشتن درک متقابل، مسئولیت پذیری در برابر دیگران، برخورداری از مهارت های ارتباطی و هوش هیجانی و غیره.

ارتباط به هم خورده
چگونه یک ارتباط بهم خورده را درست کنیم؟
در ادامه این مقاله به راهکارهایی اشاره می کنیم که این راهکارها احتمال موفقیت را در روابط بین فردی بالا می برد و در این زمینه اطلاعات کافی به فرد می دهد که برای او کمک کننده می باشد.

ارتباط موفق، زبان بدن را دست کم نگیرید
افراد وقتی می خواهند در ارتباط با کسی به صورت موقر و مثبت جلوه کنند بیشتر به کلماتی که به کار می برنند دقت می کنند در صورتی که کلام تنها بخشی از این مسئله می باشد و آن چه در کلام و ارتباطات رو در رو اهمیت دارد زبان بدن شما می باشد، زیرا هر کدام از بخش های بدن در زمان برقراری ارتباطات پیغامی را به فرد مقابل می رسانند.

به همین دلیل ارتباط چشمی با طرف مقابل اهمیت بسیاری دارد، همچنین باید بیانات چهره ای مثبت و تاثیرگذاری داشته باشید و در ژست های بدنی خود دقت بیشتری به خرج دهید تا بتوانید با دیگران ارتباط موثر و موفقی داشته باشید.

همدلی کردن را بیاموزید
در هر سطحی از ارتباطات که می باشید افراد نادیده گرفتن را نمی پسندند و دوست دارند تا به آن ها توجه شود و درک متقابلی از آن ها صورت گیرد و آن چه بیش از هر چیز دیگری باید مورد درک و پذیرش طرف مقابل قرار گیرد احساسات و هیجانات می باشد و افرادی که ارتباط موفقی دارند این موضوع را به خوبی درک می کنند و در این خصوص مهارت های بالایی دارند.

در صورتی که شما بخواهید با دیگران همدلی کنید باید روش های همدلی را بیاموزید و گاهی اوقات لازم است تا از زاویه دید دیگران به دنیا نگاه کنید و در مورد انواع احساساتی که تاثیر بر روی افراد می گذارند اطلاعات بیشتری به دست آورید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ارتباط موفق



:: برچسب‌ها: ارتباط موفق , عوامل تاثیر گذار در ارتباط موفق , راه های برقراری ارتباط موفق ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان سردرد عصبی، راه های کاهش سردرد های ناشی از اضطراب و استرس

آیا شما هم دچار سردرد عصبی هستید و می خواهید با روش های درمانی آن آشنا شوید؟ یکی از روش های موثر در درمان سردرد های عصبی شناخت علل و منشا آن می باشد، بعد از شناخت علل مورد نظر می توانید تلاش کنید تا عوامل آزاردهنده را از بین ببرید. اضطراب و استرس باعث به وجود آوردن احساس هایی مانند ترس، نگرانی ها و ناراحتی فروخورده می شود و فشارهای روانی را در پی خواهد داشت و باعث به وجود آمدن سردرد های عصبی می شود.

به عبارتی سردردهای عصبی نوعی از بیماری روان تنی به حساب می آید که باعث به وجود آمدن آن عوامل روانی هستند، اگر توان ذهنی و جسمی بالایی دارید می توانید با این سردرد ها مقابله کنید زیرا یکی از راه درمانی آن بالا بردن قوا و توان ذهنی می باشد.

متخصصان روانشناس با استفاده از تکنیک های مختلف به شما یاد می دهند که چطور با عواملی که بر شما تاثیر گذاشته است مقابله کنید، در ادامه این مقاله به بررسی کامل سردرد های عصبی و راه های درمان آن می پردازیم.

سردرد عصبی چیست؟
یکی از سردرد هایی که بسیار در میان مردم شایع می باشد سردرد های عصبی و تنشی نام دارد شدت این سردرد از میگرن کمتر می باشد و زمانی که فرد با موقعیت هایی مانند استرس و عصبانیت رو به رو می شود دچار این سردرد ها می شود. هنگامی که سطح تنش کم شده این سردرد ها بهبود می یابند در بسیاری از مواقع ممکن است به مشکلی مزمن تبدیل شوند که در این شرایط باید از متخصص برای درمان کمک بگیرید.

علائم سردرد عصبی
سردرد های عصبی در اغلب موارد علائم خاصی دارند و به وسیله این علائم می تواند آن ها را از سایر سردرد ها جدا کرد، در زیر نمونه هایی از این علائم بیان شده اند:

احساس گرفتگی در نواحی پیشانی
پشت سر یا دو طرف سر
عدم به وجود آمدن حالت تهوع و استفراغ
احساس درد به صورت خفیف و مداوم است و به صورت ضربان دار نمی باشد.
همچنین سردرد هایی که به نور و صدا حساسیت نشان می دهند احتمالا از نوع سردرد میگرنی می باشند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-درمان سردرد عصبی



:: برچسب‌ها: انواع سردردهای عصبی , درمان سردرد عصبی , علائم سردرد عصبی ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

خواص عرق کاسنی چیست؟ ( راهنمای کامل خواص کاسنی)

آیا با خواص عرق کاسنی آشنا هستید؟ کاسنی گیاه دارویی بسیار مهمی می باشد و در صورتی که به حد اعتدال برسد فواید بسیاری خواهد داشت، در گیاه کاسنی منیزیم، روی، منگنز، کلسیک، فولیک و ویتامین های مختلف به فراوانی یافت می شود و برای سلامت انسان بسیار مهم می باشد.

عرق کاسنی فواید بسیاری دارد که از آن می توان به ضد سرطان بودن، تقویت قلب، افزایش میل جنسی، گوارش و غیره اشاره نمود، البته مصرف کاسنی بیش از اندازه در برخی از افراد به عنوان مثال زنان باردار با مشکلاتی همراه خواهد بود و در صورت مصرف باید با پزشک مشورت کرد.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص از عرق کاسنی می پردازیم برای این که خانواده سالمی داشته باشید توجه به مواردی مانند عرقیات سنتی بسیار مفید می باشد و به همین دلیل اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

خواص عرق کاسنی چه چیزهایی است؟
برای این که در این خصوص اطلاعات جامعی را به دست آورید باید با مشاور تغذیه در ارتباط باشید، عرق کاسنی خواص بسیاری دارد که در ادامه این مقاله به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

دفع سموم کلیه و مثانه
یکی از خاصیت های کاسنی خاصیت ادرار آوری بسیار بالای آن می باشد و از این طریق می توان سموم و سنگ های کلیه و مثانه را راحت تر دفع کرد.

خواص عرق کاسنی، تصفیه خون
بر اساس تحقیقات انجام شده عرق کاسنی باعث می شود تا گردش خون به خوبی صورت گیرد و هم چنین باعث بهبود گردش خون شده و فرایند تصفیه خون کمک کرده و آن را تسریع می بخشد.

افزایش میل جنسی
عرق کاسنی باعث تنظیم هورمون های بدن می شود و حجم اسپرم ها را افزایش می بخشد و در این صورت قدرت باروری و میل جنسی افزایش خواهد یافت.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-خواص عرق کاسنی چیست؟ آیا تپش قلب می آورد؟



:: برچسب‌ها: خواص عرق کاسنی , فواید عرق کاسنی در بارداری , تپش قلب ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درون فکنی چیست؟ مکانیسم دفاعی درون فکنی چه آسیب هایی می زند؟

درون فکنی چیست و چکونه عمل می کند؟ درون فکنی یا همانند سازی شدید یکی از مکانیسم های دفاعی می باشد که بعد از فروید توسط نظریه پردازی به نام ملانی کلاین گسترش یافته است، کلاین بر این باور می باشد که یکی از مکانیسم های دفاعی رایج در میان کودکان درون فکنی نام دارد که قبل از این که زبان فرد شکل گیرد به وجود می آید و در همین ماه های اول در زندگی پدید می آید.

در جریان این مکانیسم نوزاد سعی می کند تا ویژگی هایی که مطلوب می باشد را در درون خود پدید آورد و با تجربه دائمی آن در درون خویش احساس امنیت و آرامش به او دست می دهد، در ادامه این مقاله در مورد مکانیسم درون فکنی و عملکرد آن توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم تا با آن آشنا شوید.

مکانیسم درون فکنی چیست؟
درون فکنی که در اصطلاح تخصصی روانشناسی به نام introjection شناخته می شود یکی از انواع مکانیسم های دفاعی می باشد که برای اولین بار توسط زیگموند فروید مطرح شده است، فروید بر این باور می باشد که مکانیسم های دفاعی واکنش های ناخودآگاهی می باشند که از ساختار ایگو در برابر دو ساختار دیگر اید و سوپرایگو محافظت می کنند.

اید در خواست هایی در زمینه غرایز و امیال ابتدایی بیان می کند و از طرف دیگر سوپرایگو با در نظر گرفتن معیارهای اخلاقی یا همان وجدان اجازه برآورد کردن همه آن ها را نمی دهد در این حالت باید ایگو نقش میانجی گری را ایفا کند و فشارهایی که به خاطر ساختارهای متضاد به وجود می آید را مدیریت نماید، در همین راستا به کاربستن مکانیسم دفاعی مختلف تا حد زیادی می تواند کمک کننده باشد .

بر اساس نظریه فروید زمانی که فرد در درون خود دچار نقص می شود در این حالت به همانند سازی شدید با الگوهای مهم زندگی خود روی می آورد و در این شرایط فرد تلاش می کند تا جنبه های مثبت اشیا ( افراد مهم زندگی) را جذب کند و از این طریق از شر احساسات منفی رها شود، به این عمل در زبان روانکاوی به عنوان مکانیسم دفاعی درون فکنی شناخته می شود.

مهارت خویشتن داری
مهارت خویشتن داری
مکانیسم درون فکنی در نظریه ملانی کلاین
ملانی کلاین یکی از نظریه پردازان پسا فرویدی می باشد که باعث شد تئوری او افزایش یابد او بیشتر از فروید این مطلب را مورد بررسی قرار داد و بر روی دوران کودکی تاکید کرد و مفاهیم روانکاوری را برای نوزادان نیز به کار برد، کلاین بر این باور بود که در سنین کودکی از برخی از مکانیسم ها بیشتر استفاده می شود که می توان به مواردی مانند دوپاره سازی، درون فکنی، برون فکنی و همانند سازی فرافکنانه اشاره نمود، در واقع نوزاد از همان ابتدا متوجه می شود که مادر یا همان شی ابتدایی دارای ویژگی های مثبت و منفی می باشد.

اما او از نظر روانی قادر نیست تا دو جنبه فرد را مورد بررسی قرار دهد و به همین دلیل در ذهن خود به دو پاره سازی یا تقسیم دست می زند و دو شی را به عنوان پستان خوب و پستان بد در نظر می گیرد و بعد در نظر می گیرد تا این ویژگی ها را با مکانیسم درون فکنی در خود ایجاد نماید، در صورتی که کودک ویژگی های مثبت را جذب کند از احساس تنش و اضطراب در امان خواهد بود و در صورت جذب ویژگی های منفی، کودک نسبت به آن ها احساس کنترل خواهد داشت، با این حال آن چه کودک به درون خود راه می دهد بازنمای واقعی اشیا نخواهد بود بلکه تا حدودی به تخیل و خیال بافی او مربوط می شود.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مکانیسم دفاعی درون فکنی چه آسیب هایی می زند؟



:: برچسب‌ها: مکانیسم درون فکنی , درون فکنی چیست؟ , تفاوت همانند سازی و درون فکنی ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ترس از قضاوت دیگران |این راهکارهای مفید را امتحان کنید

همه ما انسان ها موجودات اجتماعی هستیم و از نظرات دیگران درباره خود تاثیر می پذیریم به همین دلیل از قضاوت دیگران در مورد خود می ترسیم، اما گاهی اوقات ترس از قضاوت بسیار شدید می باشد به طوری که افراد نگران این هستند که دیگران در مورد آن ها چه فکری می کنند، این افکار می تواند آسیب زا باشد و جلوی پیشرفت و رشد فردی را بگیرد.

در صورتی که شما با این مشکلات رو به رو هستید و می خواهید بر ترس از قضاوت دیگران غلبه کنید باید این مقاله را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید تا با راهکارهای آن آشنا شوید، هم چنین برای این که به شناخت عمیق تری برسید بهتر است با تیپ های شخصیتی MBTl آشنا شوید هم چنین بهره بردن از مشاوره روانشناس می تواند به شما کمک کند تا ترس شما نسبت به قضاوت های دیگران کاهش یابد و هم چنین بر روی تغییر نگرش شما نسبت به مسائل مختلف اثرگذار خواهد بود.

ترس از قضاوت دیگران، راهکارهایی برای غلبه کردن
ممکن است ترس های زیادی در شما وجود داشته باشد که به ابعاد شخصیتی شما مربوط می شود، به عنوان مثال ترس از صحبت کردن در جمع. علم روانشناسی می تواند به تحلیل و رو به رو شدن با این ترس ها بپردازد و افکاری که شما در ذهن تان دارید کلید اصلی برای پیدایش انواع هیجانات و رفتارها می باشند.

تا زمانی که افکار نادرست و مخربی در ذهن شما وجود دارد نمی توانید توقع زندگی شاد و موثری داشته باشید و هم چنین در روابط اجتماعی تان با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. ترس از قضاوت شدن توسط دیگران به معنی داشتن افکار دائمی و تکرار شونده در مورد نحوه ارزیابی دیگران در مورد ما می باشد برای این که بتوانید از شر این افکار و احساسات ناخوشایند رها شوید و زندگی شادی داشته باشید باید به راهکارهای زیر توجه کنید.

نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید
در صورتی که در مورد ضعف ها و توانمندی های خود آگاهی داشته باشید و شناخت درستی از خودتان داشته باشید دیگر نگران قضاوت کردن و بازخوردهای منفی دیگران نخواهید بود، هم چنین باید تلاش کنید تا به خودآگاهی بیشتری در مورد توانایی های خود برسید.

هم چنین در صورتی که در مورد مهارت ها، نقاط ضعف، آسیب پذیری ها و نقاط قوت خود آشنایی داشته باشید دیگر از قضاوت دیگران نخواهید ترسید و تحت تاثیر آن ها قرار نمی گیرید، و در صورتی که مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید به شما کمک می کند تا به شناخت بهتری نسبت به دیگران برسید و منظور و قصد افرادی که در مورد شما صحبت می کنند و یا حالت های چهره آن ها را در حالتی که شما را قضاوت می کنند را متوجه می شوید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ترس از قضاوت دیگران با راهکارهای باورنکردنی



:: برچسب‌ها: ترس از قضاوت دیگران , قضاوت کردن , راهکارهای غلبه بر ترس ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان شب ادراری کودکان، درمان خانگی و تخصصی

شب ادراری یکی از مشکلات رایج در بین کودکان ۴ تا ۱۰ سال می باشد که باعث شده والدین به دنبال راهی برای درمان آن باشند البته این مشکل نه تنها برای والدین بلکه برای کودک بسیار آزار دهنده و خجالت آور می باشد.

در شب ادراری کودک به دلایل مختلفی مانند مصرف مایعات زیاد، بیماری های جسمی، بیماری های عصبی، روحی و غیره در خواب ادرار می کند. درمان شب اداری با توجه به علت بروز آن متفاوت می باشد و از روش های مختلفی مانند درمان های دارویی، خانگی و گیاهی استفاده می شود، به طور مثال اگر شب ادراری به خاطر مشکلات جسمانی باشد با مصرف دارو درمان می شود و در ادامه این مقاله به بررسی کامل شب ادراری و درمان آن می پردازیم در صورتی که کودک شما با این مشکل رو به رو می باشد این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید و هم چنین این موضوع را در جلسه مشاوره کودک مطرح نمایید تا به راحل مناسبی برای حل این مشکل برسید.

درمان شب ادراری کودکان، یک اتفاق طبیعی
در صحبت با مشاور متخصص کودک متوجه می شوید که تا چه میزان باید به مراحل رشد کودک توجه داشته باشید، شب ادراری اتفاقی می باشد که تقریبا در روند رشد همه کودکان اثر می گذارد و شب ادراری به معنی آن است که کودک در خواب نمی تواند ادرارش را کنترل کند و یکی از مشکلات شایع در میان کودکان می باشد که تا قبل از پنج سالگی امری عادی بوده و به عنوان مشکل تلقی نمی شود.

شب ادراری در میان پسران شایع تر می باشد اما با این حال در دختران هم اتفاق می افتد و پایان شب ادراری در میان کودکان مختلف متفاوت می باشد، عواملی مانند جنسیت، رشد و بلوغ کودک و سلامت جسمی و روانی در پایان دادن به شب ادراری موثر می باشد.

پیش از درمان دلایل شب ادراری کودکان را بیابید
شب ادراری در کودکان دلایل متفاوتی دارد که در این جا به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم، عوامل ژنتیکی از جمله ابتلای یکی از والدین به شب ادراری و بیماری های جسمی و روانی در کودک بیشترین نقش را در شب ادراری دارد.

انسداد راه تنفس و خروپف کردن در خواب
تکامل کند سیستم عصبی مرکزی
مشکلات هورمونی
عفونت های ادراری
ظرفیت کم مثانه
ضایعات نخاعی
دیابت
انواع اختلالات خواب
مصرف بیش از حد مواد محرک مثانه مانند شکلات، چای، نوشابه
اختلالات ساختاری مانند دریچه مجرای خلفی
استرس ناشی از مشکلات مانند تولد فرزند جدید، ترس از تنها خوابیدن، مشکلات در مدرسه، بحران های خانوادگی، خانه جدید و غیره.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-درمان شب ادراری کودکان | درمان خانگی و تخصصی و بدون دارو



:: برچسب‌ها: درمان شب ادراری , دلایل شب ادراری کودکان , شب ادراری کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پول توجیبی کودکان چقدر باید باشد؟

آیا دادن پول توجیبی به کودکان لازم است؟ شما چقدر و چطور به فرزندتان پول توجیبی می دهید؟ امروزه اقتصاد و رفاه خانواده ها به مدیریت مالی و پس انداز بستگی دارد و آموزش مهارت های مالی به کودکان اهمیت بسیاری دارد و هم چنین آموزش مسائل مالی و مدیریت از اصول مهمی است که بر روی شخصیت کودک اثر می گذارد.

یادگیری این مهارت ها از همان زمان کودکی و در محیط خانواده بسیار مهم می باشد زیرا فرد را در آینده و برای مدیریت خود و خانواده اش محیا می کند و به نوعی کمک می کند تا شخصیت مالی و اقتصادی او ساخته شود.

همچنین دادن پول توجیبی به کودک باعث می شود تا حس استقلال و مسئولیت پذیری در فرزندان تقویت شود و والدین با فراگیری مسائل مهم به تربیت صحیح فرزندشان اهمیت می دهند و در این زمینه از مشاوره روانشناسی نیز می توانند کمک بگیرند.

اهمیت پرداخت پول توجیبی کودکان
برخی از والدین اعتقادی به پرداخت پول به فرزندشان ندارند و ترجیح می دهند خودشان نیازها و خارج فرزندشان را تامین کنند در صورتی که کودک زمانی با مفاهیم و ارزش پول آشنا می شود که مقداری پول در اختیار داشته باشد و برای آن ها برنامه ریزی کند.

به عقیده روانشناسان و متخصصان تربیت فرزند، دادن پول توجیبی به کودک آموزش عملی اندوخته کردن، بخشیدگی و آینده نگری را به کودک می آموزد، والدین باید هر ماه یا هر هفته مبلغ پولی را برای فرزندشان در نظر بگیرند و به او بیاموزند که مقداری از آن را خرج کند و مقداری را نگه دارد و پس انداز نماید.

اگر وضع اقتصادی خوبی ندارید اما باز هم پول توجیبی را به کودکان بدهید هر چند اندک باشد ولی به رشد شخصیت کودک، ایجاد حس استقلال و تقویت حس مسئولیت پذیری در فرزندتان کمک می کند.

از چه زمانی باید به کودکان پول توجیبی داد؟
زمانی که کودک با مفاهیم شمارش، اعداد، مقایسه و ارزش چیز ها آشنا می شود بهترین زمان است تا با مفهوم خرج کردن آشنا شود، کودکی که به سن ۷ ساله می رسد می داند که برای به دست آوردن خوراکی ها، اسباب بازی ها و چیزهایی که لازم دارد باید مبالغی را پرداخت کند.

مناسب ترین زمان برای دادن پول توجیبی زمانی است که می خواهد وارد اجتماع شود مثلا به مدرسه برود، بنابراین بهترین زمان پول توجیبی دادن به کودک از ۶ تا ۷ سالگی می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-پول توجیبی کودکان چقدر باید باشد؟ متخصص تربیتی



:: برچسب‌ها: پول توجیبی کودکان , پول توجیبی , دادن پول توجیبی به فرزندان ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تریاک چیست؟ علائم و عوارض اعتیاد به مصرف تریاک

یکی از مواد مخدر پر مصرف تریاک می باشد که بسیاری از افراد جامعه به سمت آن کشیده شده اند و زندگی شان را نابود کرده اند، متاسفانه باورهای غلطی در مورد مصرف مواد مخدر به ویژه تریاک بیان شده است اما باید توجه داشته باشید که علائم خوشایند تنها برای زمان محدودی می باشد و بعد گذشت زمان باعث وابستگی شدید و اعتیاد فرد می شود.

افرادی که به تریاک وابسته شده اند علائمی مانند بی خوابی، بی اشتهایی، افسردگی، تعرق زیاد و غیره را تجربه می کنند، در صورتی که در مورد تریاک آگاهی داشته باشید و ماهیت صحیح آن را بشناسید راحت تر می توانید تصمیم در مورد ادامه مصرف یا ترک مواد مخدر بگیرید.

تریاک و مشخصات آن
یکی از پر مصرف ترین مواد مخدری که در ایران استفاده می شود تریاک نام داد که از گیاهی به نام خشخاش به دست آمده است، حدود ده درصد از تریاک را ماده مورفین تشکیل داده است که یک نوع مسکن قوی برای کاهش درد می باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. اگر از تریاک به صورت طولانی مدت استفاده شود باعث وابستگی و اعتیاد فرد می شود و از تریاک مواد دیگری هم به دست می آید که می توان به شیره، هروئین، کراک و غیره اشاره نمود.

تاریخچه مصرف تریاک
تریاک یکی از قدیمی ترین ماده مخدری می باشد که از زمان های قدیم توسط مردمان نقاط دنیا تا به امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، برای مثال از این ماده حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به عنوان داشتن مورفین که نوعی مسکن است مورد استفاده قرار می گرفته است هم چنین به عنوان پادزهر در مناطقی مانند مصر مصرف می شد و در طب سنتی بزرگانی مانند بقراط و ابوعلی سینا به عنوان داروی ضد درد و ضد اسهال آن را تجویز می کرده اند.

بر اساس بررسی های انجام شده گیاه خشخاش قدمت ۲۵۰۰ ساله در جهان دارد و در قرن ۱۷ میلادی ماده تریاک در میان مردم چین رواج بسیاری پیدا کرده بود و به همین دلی متخصصین آزمایش هایی را بر روی آن انجام دادند و به قابلیت اعتیاد آوری او دست یافتند، از آن زمان به بعد تجارت تریاک شکل دیگری را به خود گرفت.

در از آن به بعد تریاک به عنوان مواد مخدر شناخته شد و نقش دارویی نداشت و به مناطق مختلف دنیا از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا قاچاق می شد، اگر چه تقریبا ۵ قرن از کشف آثار و عوارض نامطلوب آن گذشته است اما بسیاری از افراد تحت تاثیر باور های قدیمی و غلط هستند و همین عقاید باعث می شود که آثار ناشی از اعتیاد به تریاک را جدی نگیرند و انتظارات دارویی از این ماده داشته باشند و به خاطر کمبود اطلاعات و از سر ناآگاهی به سمت مواد اعتیاد آوری مانند تریاک کشیده می شوند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تریاک چیست؟ علائم و عوارض اعتیاد به مصرف تریاک



:: برچسب‌ها: اعتیاد به تریاک , ترک اعتیاد به تریاک , علائم اعتیاد به مصرف تریاک ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اعتیاد به الکل | نشانه ها، علل و درمان اعتیاد به الکل

نشانه های اعتیاد به الکل چه می باشد؟ الکل از مواد اعتیاد آور به حساب می آید و قدرت اعتیاد آوری آن« از دیگر مواد کمتر نیست و باعث می شود تا تاثیر عملکرد بدن کاهش یابد و به همین دلیل جز مواد کند کننده دسته بندی می شود، بنابراین الکل بر روی مغز این افراد اثر می گذارد و سرعت پردازش اطلاعات در ذهنش کم می شود و عکس العمل های کندتری در موقعیت ها از خود نشان می دهد، بریده بریده سخن گفتن، سخت راه رفتن از نشانه های اعتیاد به الکل می باشد.

برای آن که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و آگاهی شما در مورد الکل افزایش یابد این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

چه زمانی مصرف الکل اعتیاد محسوب می شود؟
افرادی که الکل استفاده می کنند و به آن اعتیاد دارند تحت عنوان الکلیسم شناخته می شوند، سالانه تعداد زیادی از افراد هستند که به آن وابسته شده اند و تحت تاثیر آن قرار گرفته اند، بسیاری از افراد هستند که از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند اما در صورتی که اعتیاد اتفاق می افتد که فرد به صورت مکرر الکل استفاده کند و بدن او در مقابل الکل تحمل زیادی داشته باشد و در این صورت شخص دچار وابستگی جسمی و روانی شود. چون بدن فرد در برابر الکل تحمل دارد برای آن که لذت های قبلی را درک کند مجبور می شود میزان الکل مصرفی را افزایش دهد و در صورتی که به صورت مداوم میزان مصرف افزایش یابد بر شدت اعتیاد و وابستگی فرد افزوده می شود.

علائم اعتیاد به الکل
برای این که متوجه شوید آیا شما و اطرافیان تان به الکل وابسته شده است یا خیر علائم و نشانه های زیر را مورد بررسی قرار دهید، برای تشخیص نهایی باید از متخصص در حوزه اعتیاد کمک بگیرید و با او مشورت کنید:

افزایش میزان یا تعداد دفعات مصرف
ایجاد تحمل بسیار بالا در برابر تاثیرات الکل
نوشیدن الکل در زمان های نامناسب ( برای مثال فرد بعد از بیدار شدن اولین کاری که انجام می دهد نوشیدن الکل می باشد.)
اجتناب از رفتن به مکان هایی که نمی تواند در آن نوشیدنی های الکلی مصرف کند.
تغییر در روابط دوستانه، با افرادی دوست می شود که اهل مصرف الکل هستند.
پنهان کردن مصرف
وابستگی به مصرف الکل برای انجام عملکردهای روزانه
افزایش میزان خواب آلودگی، افسردگی و مشکلات هیجانی
درگیری با مشکلات قانونی و اداری مانند دستگیری و اخراج شدن از محیط کار

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اعتیاد به الکل | یک روزه الکل را ترک کردم



:: برچسب‌ها: اعتیاد به الکل , درمان اعتیاد به الکل , علائم اعتیاد به الکل ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مواد مخدر و سرطان، خطر ابتلا به انواع سرطان

رابطه مواد مخدر و سرطان از موضوعات بسیار می باشد که باید به آن ها توجه کرد، در صورتی که مصرف مواد مخدر افزایش یابد بر روی سلامت روانی، امنیت اجتماعی و سلامت جسمانی فرد اثر می گذارد و آن ها در معرض خطر قرار می دهد یکی از آن خطرت بروز بیماری های لاعلاجی مانند سرطان می باشد.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است مواد مخدر تا ۹۰ درصد باعث بروز سرطان ریه و ۳۰ درصد باعث سرطان مثانه، دستگاه گوارش و سرطان های دیگر شده است، در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر مواد مخدر بر روی سرطان می پردازیم و اگر در مورد مواد مخدر نیاز به راهنمایی دارید می توانید از مشاوره ترک اعتیاد در این زمینه کمک بگیرید.

مواد مخدر و سرطان؛ نقش عامل نیکوتین
سرطان نوعی از بیماری می باشد که در بسیاری از اوقات خارج از کنترل انسان است و بر اثر ژنتیک، سن، سابقه خانوادگی، دلایل ارثی و نوسانات هورمونی در افراد به وجود می آید و تنها بخش قابل توجهی از آن در کنترل انسان می باشد.

نیکوتینی که در مواد مخدر وجود دارد به تنهایی خطر ابتلا به سرطان را به میزان زیادی افزایش می دهد و اگر نیکوتین به همراه الکل مصرف شود این خطر را دو برابر می کند و زمانی که مواد مخدر با مشروبات الکلی ترکیب شود باعث به وجود آمدن سرطان های دهان، حنجره، گلو و مری می شود زیرا هنگامی که فرد الکل مصرف می کند الکل به دستگاه ایمنی اجازه نمی دهد تا سموم بدن را به راحتی دفع نماید و زمانی که سموم بدن در یک جا جمع شد سرطان به وجود می آید. عواملی مانند روش مصرف، ترکیب مواد مخدر و چگونگی تولید آن ها در بروز شدت و ضعف سرطان نقش بسیاری دارد.

سرطان و مواد مخدر تزریقی
افراد معتاد مواد مخدر را به شیوه های متفاوتی مصرف می کنند اما بعضی از آن ها ماده مخدر را به شیوه تزریقی مورد استفاده قرار می دهند که خطرناک ترین روش مصرف می باشد و معمولا معتادان از سرنگ های یکدیگر برای تزریق مواد استفاده می کنند و این امر باعث می شود تا دچار هیپاتیت C شوند.

زمانی که افراد معتاد از سوزن های مشترک استفاده می کنند باعث می شود تا با خون آلوده تماس داشته باشد و به این ترتیب زمینه برای ابتلا به هپاتیت فراهم شود و اگر شخصی که گرفتار این بیماری شده است متوجه نشود و مورد درمان قرار نگیرد هیپاتیت در او پیشرفت کرده و باعث بروز نوعی سیروز و سرطان کبد می شود. به طور کلی سوء مصرف هر گونه مواد مخدری به واسطه تزریق دیر یا زود خطر ابتلا به سرطان را در پی خواهد داشت و مشکلاتی را برای فرد به وجود خواهد آورد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-خطر ابتلا به انواع سرطان با موادمخدر غیر ممکن است؟



:: برچسب‌ها: مواد مخدر و سرطان , موادمخدر , درمان اعتیاد به مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

کنترل استرس، بهترین روش های غلبه بر استرس + بررسی علائم

کنترل استرس چه اهمیتی دارد؟ آیا می توان استرس را مدیریت کرد؟ آیا میزان استرس در هر موقعیتی مضر می باشد و یا استرس مفید و لازم هم وجود دارد؟ استرس به فشار روانی بیش از تحمل فرد گفته می شود که از بیرون اتفاق می افتد و منشأ درونی ندارد، امروزه در زندگی چالش های بسیاری به وجود می آید و به همین دلیل بسیاری از افراد درگیر استرس می شوند، گاهی اوقات ممکن است شدت استرس بسیار زیاد باشد و آسیب های جسمانی و روانی را ایجاد کند در این حالت بر روی موقعیت های اجتماعی، شغلی، تحصیلی و سایر جنبه های زندگی تاثیر منفی می گذارد.

در این خصوص توصیه می شود تا از روانشناس متخصص کمک بگیرید تا در این زمینه راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد و با استفاده از تکنیک های رفتاری سعی کنید استرس تان را کاهش دهید و در صورتی که در خصوص کنترل استرس نیاز به کمک دارید می توانید از خدمات مشاوره کنترل استرس و کاهش اضطراب استفاده نمایید.

استرس چیست و چه دلایلی دارد؟
به هر گونه از عوامل استرس زای محیطی، استرس گفته می شود که به تجربه علائم اضطرابی در انسان می انجامد، با توجه به تفاوت های فردی استرس های زندگی هر فرد با دیگری متفاوت می باشد و به عبارتی آن چه که باعث اضطراب در یک شخص می شود ممکن است در فرد دیگر هیچگونه نگرانی ایجاد نکند.

بر اساس بررسی های انجام شده برخی از عوامل مهمترین استرس های زندگی می باشند که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و در بسیاری موارد زمینه ساز بروز اختلالات روانشناختی می باشد، از جمله آسیب زا ترین استرس ها می توان به مواردی مانند جدایی والدین در سنین پایین، طلاق گرفتن یا هر گونه جدایی عاطفی، از دست دادن شغل، شکست تحصیلی و مرگ عزیزان اشاره کرد.

کنترل استرس، علائم و پیامدهای استرس چیست؟
استرس فشار روانی است که به دلیل چالش های زندگی و عوامل بیرونی در فرد به وجود می آید در حالتی که این نیروی روانی بیش از تحمل فرد باشد باعث به وجود آمدن استرس در او می شود، البته باید توجه داشته باشید که استرس همیشه و به هر مقدار بد نمی باشد، در صورتی که استرس باعث شود فرد در شرایط سخت عملکرد بهتری داشته باشد، مفید است و باعث پیشرفت فرد می شود. استرس زمانی مضر و آسیب زا می باشد که به صورت مداوم باشد و بر عملکرد فرد تاثیر منفی می گذارد.

در صورتی که فرد دچار استرس می شود در حالت روانی علائم گوناگونی نشان داده می شود برخی از آن ها در زیر بیان شده اند:

تفکرات نگران کننده
التهاب بدن
تکرار ادرار
تغییرات خلق و خو
کم طاقتی و از دست دادن صبر و تحمل
خستگی جسمانی و روانی
اختلال در خواب
تعریق بیش از حد
تغییر وزن و اشتها
اختلال در تمرکز حافظه
اگر شدت استرس بالا رود ممکن است فرد در آینده به بیماری MS مبتلا شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-کنترل استرس | بهترین روش های غلبه بر استرس که به شما نمی گویند



:: برچسب‌ها: راهکارهای کنترل استرس , علائم استرس , استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ریزش مو ، علل و درمان های خانگی برای ریزش مو

ریزش مو عاملی بسیار شایع در میان مردان و زنان می باشد و در دراز مدت بر روی ظاهر افراد تغییراتی ایجاد می کند که باعث نگرانی افراد می شود، ریزش پنجاه تا صد عدد مو در طول روز طبیعی می باشد این اتفاق برای این که موهای مرده بریزد تا موهای جدید رشد کند به وجود می آید و بسیار لازم و طبیعی می باشد.

اما در بسیاری از افراد به دلیل وراثت و فشارهای جسمی و روانی ریزش مو بیش از اندازه اتفاق می افتد و روش های درمانی خاص خود را دارد، با مراجعه به متخصص و با استفاده از دارو می توان از کم پشتی و ریزش مو جلوگیری کرد.

در ادامه این مقاله مجموعه ای از روش های خانگی موثر و بدون عوارض برای ریزش مو را بیان می کنیم که روش های مفید تری نسبت به دارو ها و مواد شیمیایی می باشد، همچنین بهره بردن از مشاور برای کنترل استرس و اضطراب تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری می کند.

چرا جلوگیری از ریزش مو اهمیت دارد؟
ریزش مو اتفاقی است که احتمال دارد در هر سنی رخ دهد و با توجه به شرایط جسمی و روانی افراد متفاوت می باشد، جلوگیری از ریزش مو به دو دلیل اهمیت دارد، اول این که ریزش مو تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی فرد دارد و فردی که موهای پرپشت و زیبایی دارد نشانگر شادابی و جوانی او می باشد و اگر ریزش مو زیاد باشد به مرور بر چهره فرد اثر می گذارد و دلیل دوم به خاطر آسیب های روانی است که بر روی فرد گذاشته می شود.

آسیب های روانی عبارت اند از: کم شدن اعتماد به نفس، ترس و خجالت در حضور جمع، تجربه استرس و اضطراب زیاد در کنار بی قراری و احساس ناخوشی از پیامد های نامطلوب ریزش مو می باشد.

ریزش مو در سنین کودکی و نوجوانی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و لازم است هر چه سریع تر اقداماتی برای درمان آن صورت گیرد.

عمده ترین دلیل ریزش مو کدام اند؟
به طور طبیعی روزانه مقداری از موهای انسان از سر جدا می شود و می ریزد، اما آن چه که به عنوان ریزش مو مطرح می شود میزان غیر طبیعی مو می باشد که بیش از اندازه است و از کف سر جدا می شود، ریزش مو دلایل متفاوتی دارد که برخی از این دلایل را در ادامه شرح داده ایم.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ریزش مو ، علل و درمان های خانگی برای ریزش مو



:: برچسب‌ها: ریزش مو , دلیل ریزش مو , درمان ریزش مو ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افزایش تمرکز در کودکان، راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

بسیاری از والدین در جلسات مشاوره از متخصصین می پرسند که چطور حافظه فرزندمان را تقویت کنیم و باعث افزایش تمرکز او شویم. زمانی که کودکتان شما را کلافه کرده است و بسیار زیاد جست و خیز می کند و هنگامی که با او صحبت می کنید به حرف های شما توجه نمی کند و تکالیف مدرسه اش را به درستی و به طور کامل انجام نمی دهد و وسایلش را در مدرسه و هر جای دیگر جا می گذارد و نمی تواند نظم را رعایت کند.

تحمل رعایت نوبت در بازی ها و فعالیت های گروهی را ندارد و کاری را شروع کرده و نصفه کاره رها می کند به این معناست که او با مشکلاتی نظیر توجه و تمرکز رو به رو می باشد و شما باید سعی کنید راه حلی را بیابید که باعث افزایش تمرکز و توجه او شود، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم و از نظر روانشناسی آن را مورد بررسی قرار می دهیم پس مطالب این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

روش های افزایش تمرکز در کودکان
مشکل تمرکز به دلایل مختلفی در میان کودکان به وجود می آید، یکی از شناخته ترین دلایل آن بیماری بیش فعالی و نقص توجه می باشد کودکانی که به بیماری بیش فعالی دچار می شوند معمولا در کنار مشکلات تمرکز فعالیت بسیاری دارند که این فعالیت ها نسبت به همسالان خودشان طبیعی نیست البته احتمال دارد که کودک به اختلال نقص توجه دچار شود و با مشکلاتی رو به رو شود که در این صورت نشانه ها و علائم بیش فعالی در آن نمود ندارد.

باید این نکته را در نظر بگیرید که کودکی که دچار مشکلات توجه می شود حتما بیش فعال نمی باشد و احتمال دارد مشکل اصلی کودک در توجه و تمرکز او نباشد بلکه به خاطر استرس و اضطراب و حالت های روانی، اختلالاتی در او به وجود آمده باشد که بر روی تمرکز او اثر گذاشته است این مسئله در کودکانی که سن کمی دارند و دبستانی هستند بسیار دیده می شود.

هم چنین دانش آموزانی که فشار زیادی را باید تحمل کنند، والدینشان با آن ها رفتارهای سخت گیرانه دارند یا به دلایل مختلفی در مدرسه دچار اضطراب و استرس هستند در این صورت نمی توانند عملکرد طبیعی خودشان را حفظ کنند و در بسیاری از موارد با مشکلات حافظه و دشواری هایی در توجه دچار می شوند که در این خصوص بهتر است از روانشناس متخصص در حوزه کودک کمک بگیرند تا راهنمایی های لازم را در اختیار آن ها قرار دهند.

آیا برای افزایش تمرکز و توجه کودک باید داروی ریتالین مصرف کند؟
بسیاری از والدین بر روی داروهایی که به فرزندشان می دهند بسیار حساس هستند این حساسیت آن ها تا حدی به جا می باشد زیرا اگر کودک داروی اشتباهی استفاده کند بر روی ذهن و روند رشدی او تاثیر منفی می گذارد و باید به این نکته توجه کنید که هر مشکل توجیهی نیازمند مصرف ریتالین نمی باشد این دارو تنها زمانی که بیش فعالی کودک تشخیص داده شود مورد تجویز قرار می گیرد و در صورتی که کودک غیر بیش فعال آن را استفاده کند اثرات مخربی بر روی او خواهد داشت و مشکلاتی را برای او به وجود می آورد.

برای این که بخواهید بیش فعالی را به درستی تشخیص دهید باید از روانشناس فهمیده و باتجربه کمک بگیرید و در هنگامی که نیاز باشد کودک را به پزشک ارجاع می دهد تا داروهایی را برای او تجویز کند و داروهای مناسبی را دریافت کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افزایش تمرکز در کودکان | راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن



:: برچسب‌ها: تمرکز در کودکان , تمرکز داشتن , راه های افزایش تمرکز ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آموزش پس انداز کردن به کودکان | افزایش مهارت های مالی کودکان

آموزش پس انداز کردن به کودکان یکی از مهم ترین مواردی می باشد که والدین باید به آن توجه بسیاری داشته باشند زیرا یادگیری پس انداز کردن در زمان کودکی باعث می شود تا در بزرگسالی تا برای مدیریت مالی در آینده و تامینر فاه خود و خانواده آمادگی لازم را داشته باشد.

شکل گیری شخصیت افراد به میزان زیادی به محیط خانواده و تربیت آن ها در دوران کودکی بستگی دارد و به همین دلیل نحوه آموزش مهارت های مالی توسط والدین در دوران کودکی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و تعیین می کند که فرد در آینده دارای شخصیتی ولخرج و اقتصادی می باشد برای آن که در مورد آموزش مسائل مالی و نحوه پس انداز کردن اطلاعات کامل تری داشته باشید می توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید در ادامه این مقاله راه های آموزش پس انداز کردن به کودکان را بیان کرده ایم.

از چه سنی پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهیم؟
بر اساس مطالعاتی که انجام شده است بسیاری از کودکان از سن چهار سالگی به رابطه میان پول و خرید وسائل مورد علاقه شان پی می برند و تا سنین هفت سالگی با اعداد و ارقام و شمارش آن ها آشنا می شوند و در این سن کودکان متوجه می شوند که اگر پول هایشان را جمع کنند می توانند وسائل مورد علاقه شان را بخرند و به همین دلیل لازم است والدین در سنین شش تا هفت سالگی مسائلی مانند آموزش پس انداز کردن، مدیریت مالی و دادن پول تو جیبی به کودکان را آغاز نمایند تا با این مسائل آشنا شوند.

زیرا یادگیری هر چیزی در سنین اولیه کودکی باعث نهادینه شدن آن ها در فرد می شود و در سبک زندگی فرد تاثیر می گذارد و به همین دلیل بسیار اهمیت دارد تا کودکان با روش های پس انداز کردن آشنا شوند زیرا این امر به آن ها کمک می کند تا در بزرگسالی بهتر بتوانند مسائل مالی را مدیریت کنند و کمتر با مشکلات و مسائل مالی رو به رو شوند.

آموزش پس انداز کردن به کودکان، پول تو جیبی
برخی از والدین بر این عقیده هستند که اگر خودشان پس انداز کنند کودکان نیز یاد می گیرند تا حدودی این عقیده درست می باشد زیرا والدین الگوی کودکان هستند و کودکان از آن ها تقلید می کنند اما کوشش و خطا مهم ترین عامل در یادگیری می باشد.

یکی از بهترین راه برای یادگیری پس انداز کردن، دادن پول توجیبی به کودکان می باشد زیرا از طریق آن پول می توانند پس انداز کردن را تجربه کنند و برای پولی که به آن ها داده شده است برنامه ریزی داشته باشند، در این شرایط هر ماه مقداری پول به کودک داده می شود تا به صورت مستقل آن را خرج کند و مقداری از آن را پس انداز نماید البته دادن پول تو جیبی به کودکان باید با رعایت نکاتی همراه باشد تا فرد بتواند پس انداز کردن را بهتر آموزش دهد

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-آموزش پس انداز کردن به کودکان | مهارت های معجزه آسا مالی کودک ام



:: برچسب‌ها: پس انداز کردن , مهارت های مالی کودکان , آموزش پس انداز کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

فرایند اجتماعی شدن کودک ( راهنمای روان شناختی)

فرایند اجتماعی شدن کودک یا همان جامعه پذیری مرحله ای مهم در رشد انسان به حساب می آید و اولین محیط اجتماعی که کودک با آن ارتباط برقرار می کند خانواده می باشد و برقراری ارتباط با والدین اولین نیاز اجتماعی کودک شناخته می شود.

و زمانی که کودک با پدر و مادر خود ارتباط برقرار می کند احساس امنیت و خوشحالی می کند و با ادامه این روند سطح روابط اجتماعی کودک در آغوش خانواده گسترش می یابد و بعد وارد اجتماعی دیگری مانند جامعه، اقوام و دوستان می شود.

اگر والدین نسبت به اجتماعی شدن فرزندان آگاهی و شناختی کاملی داشته باشند فرایند اجتماعی شدن برای فرزندان هموارتر خواهد شد و به این منظور در این مقاله به معرفی فرایند اجتماعی شدن کودک پرداخته ایم و در صورتی که احساس می کنید کودک شما کمتر اجتماعی می باشد و بیشتری به گوشه گیری تمایل دارد در این هنگام حتما به مشاوره کودک مراجعه کنید و از او کمک بخواهید.

فرایند اجتماعی شدن کودک، نقطه آغاز
روانشناسی کودک در ابتدا بسیار مهم می باشد و والدین باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند و با روانشناس متخصصی در ارتباط مستمر قرار بگیرند، و بر اساس نظر پژوهشگران تاثیر پذیری کودک از همان قبل تولد آغاز می شود به گونه ای که کودک در شکم مادر سطحی از درک و فهم را دارد و از آن تاثیر می پذیرد اما بعد از تولد و خروج از رحم این سطح بسیار گسترده تر می شود زیرا کودک با محیط خارج به صورت مستقیم ارتباط می گیرد. در این هنگام علاوه بر تاثیر پذیری کودک فرصت تاثیرگذاری را به دست می آورد و با محیط خارج تعاملاتی را برقرار می کند و در این شرایط هر فعالیت که خانواده و افراد نسبت به کودکشان انجام می دهند بر روی رشد او تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال صحبت کردن با کودکی که هنوز زبان باز نکرده است باعث می شود تا مهارت های ارتباطی او توسعه یابد و تعامل کودک با محیط اطراف به مرور زمان شامل محیط بزرگ تری می شود به عنوان مثال در سن دو سالگی علاوه بر این که از مصاحبت با پدر و مادر لذت می برد تمایل دارد تا به بازی با کودکان دیگر بپردازد و با آن ها سرگرم شود.

فرآیند اجتماعی شدن کودک هیچگاه قطع نمی شود ولی تا سن خاصی برای افراد یکسان می باشد و با سرعت بیشتری ادامه می یابد و بعد از آن سرعتش کندتر می شود. در نتیجه فرایند اصلی اجتماعی شدن کودک به معنی تاثیرگذاری و تاثیر پذیری او از محیط های اطراف از همان ابتدای تولد شروع می شود و تا پایان عملکرد مغز ادامه می یابد، و همچنین بیان شده است که پرورش مهارت های ارتباطی کودک در طول زمان به فرایند اجتماعی شدن او کمک بسیاری می کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-فرایند اجتماعی شدن کودک |سرانجام بد کودکان منزوی



:: برچسب‌ها: اجتماعی شدن کودک , رشد شخصیتی کودکان , کودکان منزوی ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

عشق دختر به پسر، نشانه های عشق دختران را بشناسید

عشق دختر به پسر مسئله ای است که در بسیاری از مواقع پنهان می ماند زیرا دختران خجالت می کشند به پسران ابراز احساسات کنند و یا ابراز احساسات به پسر را نشانه ای از شکستن غرور خود می دانند، اما با این حال عشق آن ها به صورت ناخواسته در رفتارها، حرکات و گفتار آن ها با شخص مورد نظرشان مشخص می شود.

در ارتباط عاطفی و احساسی نقش هر دو نفر بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد و این که رابطه عاطفی ادامه پیدا کند و یا دچار شکست شود به میزان زیادی به رفتار ها و اعمال دو طرف بستگی دارد. در بسیاری از اوقات تفاوت عشق میان زنان و مردان باعث می شود تا مشکلات عاطفی در میان آن ها به وجود آید، در این روابط دختران در عشق حساس تر هستند و بیشتر وابسته می شوند.

پیشنهاد می شود برای این که رابطه های عاشقانه به سرانجام برسد با مشاوره روانشناسی مشورت کنید تا در این زمینه اطلاعات لازم را به شما بدهند.

نشانه های عشق دختر به پسر
خانم ها بیشتر بر اساس احساساتشان عمل می کنند و عاشق می شوند و به همین دلیل اگر عشق در دختران اتفاق بیفتد بسیار تاثیر گذار و پایدار خواهد بود در صورتی که این عشق به درستی بیان شود می تواند زمینه ساز ارتباطی صحیح و سالم و محکم باشد.

همچنین دختران در زندگی و عشق به دنبال فردی هستند که مسئولیت زندگی را بتوانند به دستش بدهند و به او تکیه کنند بنابراین آن ها معمولا شخصی که مقتدر، باغیرت و حمایتگر باشد را به عنوان همسر می پذیرند.

عشق و علاقه دختران در آغاز رابطه بسیار مهم می باشد اما دختران این عشق و علاقه را به سختی بروز می دهند و این موضوع باعث می شود تا در رابطه آسیب هایی به آن ها وارد شود، شاید شخص عشق زیادی به پارتنر خود داشته باشد اما نتواند احساسات خود را بیان کند و در بیان آن با مشکلاتی رو به رو می شود و طرف مقابل هم به راحتی نمی تواند متوجه این موضوع شود.

ابراز عشق و احساسات در دختران
بر اساس مطالبی که بیان شد بروز عواطف از طرف دختران بسیار سخت و دشوار می باشد به خصوص اگر شروع کننده رابطه دختران باشند زیرا در بسیاری از جوامع پیشنهاد دادن و ابراز عشق از سمت بانوان رایج نیست و به همین دلیل دختران اگر نسبت به شخصی احساساتی شدند به سختی می توانند آن احساسات خود را بیان کنند و عشق خود را به او نشان دهند.

در بسیاری از مواقع دختران احساسات و عواطف خود را نادیده می گیرند و با تمام عشق و محبتی که به طرف مقابلشان دارند آن عشق را سرکوب می کنند اما بیان کردن احساسات از طرف آن ها برای شروع یک رابطه عاطفی غیرممکن هم نمی باشد.

با این وجود عواطف و احساسات دختران به طور ناخوداگاه در رفتار ها و کارهایی که انجام می دهند بروز پیدا می کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-عشق دختر به پسر | چرا نشانه های عشق دختران را به شما نمی گویند



:: برچسب‌ها: عشق دختر به پسر , نشانه های عدم علاقه دختر به پسر , نشانه های عشق دختران ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

وابستگی به والدین در بزرگسالی، راهکارهایی برای کاهش وابستگی بزرگسالان

وابستگی به والدین در بزرگسالی از جمله موانعی می باشد که باعث می شود شما به رشد شخصیتی کاملی نرسید و نتوانید وظایفی که مرتبط با سن شما می باشد را به درستی انجام دهید. این وضعیت وابستگی زمانی که شما ازدواج می کنید و تشکیل خانواده می دهید بیشتر خودش را نشان می دهد و باعث نارضایتی همسر و دیگر اعضای خانواده می شود زیرا برای گرفتن هر تصمیمی شما به والدین خود وابسته هستید و با وجود آن که از نظر فیزیکی از پدر و مادر خود فاصله گرفته اید اما از نظر روانی همچنان به والدینتان وابسته هستید و مستقل نشده اید.

البته راهکارهایی برای کاهش وابستگی در دوران بزرگسالی وجود دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

وابستگی به والدین در بزرگسالی چه علائمی دارد؟
در بسیاری از موارد افرادی که در بزرگسالی به والدین خود وابسته هستند بینش چندانی نسبت به رفتار خود ندارند و زیاد وابستگی را حس نمی کنند، این افراد معمولا از طرف اطرافیان به خصوص همسرشان بازخوردهای منفی دریافت می کنند و در آن هنگام متوجه می شوند که در نوع ارتباطشان با پدر و مادر اشکالاتی دارند اما نمی دانند که چطور باید اوضاع را بهبود بخشند.

پرسش ها
برای این که بتوانید میزان استقلال و وابستگی شخصیت بزرگسال سالم خود را مورد سنجش قرار دهید باید با دقت بیشتری به رفتار های خود را مورد سنجش قرار دهید و تلاش کنید به پرسش های زیر به طور صادقانه پاسخ دهید.

آیا در طول روز چندین بار با والدین خود تماس می گیرید؟
آیا برای انجام هر کار کوچکی به پدر و مادر خود متوسل می شوید؟
آیا برای گرفتن تصمیمات روزمره خود نیاز به مشورت با والدین دارید و احساس نیاز می کنید؟
آیا از نظر مالی هنوز مستقل نشده اید؟
آیا روابط بدون حد و مرزی با والدین خود دارید و والدین تان در حریم شخصی زندگی تان مداخله می کنند؟
آیا هنگامی که به پدر و مادر خود دسترسی ندارید و از آن ها دور هستید احساس استرس و اضطراب می کنید و عملکردتان تحت تاثیر قرار می گیرد؟
در صورتی که به سوال های بالا پاسخ دادید و بیشتر سوالات پاسخ های مثبتی داشتند، در این هنگام شما وابستگی مخربی میان شما و والدینتان وجود دارد و اگر شدت این رفتار ها در شما بسیار زیاد باشد به طور که در روابط عاطفی خود احساس وابستگی زیادی به طرف مقابلتان دارید و بدون فرد مقابل نمی توانید کارایی خود را حفظ کنید در این حالت ممکن است شما دچار شخصیت وابسته شده باشید که در این مورد باید از یک روانشناس کمک بگیرید و برای ارزیابی دقیق تر اقداماتی را انجام دهید.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-وابستگی به والدین در بزرگسالی، راهکارهای فوری برای کاهش وابستگی بزرگسالان



:: برچسب‌ها: وابستگی به والدین , وابستگی , وابستگی به والدین در بزرگسالی ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی در جوانان | علل، نشانه ها و راه های مقابله

یکی از دوره های مهم و حساس زندگی، جوانی می باشد اگر جوانان در این مرحله از زندگی شان دچار یکی از انواع افسردگی شوند ممکن است با آسیب های بسیاری رو به رو شوند و افسردگی تاثیرات نامطلوبی بر روی بهداشت جسمی و روانی آن ها می گذارد.

در دوره جوانی آن ها سرشار از امید و نشاط هستند و در صورتی که با موانع زیاد و شکست های فراوانی رو به رو شوند امیدهای آن ها از دست می رود و به افسردگی دچار می شوند، گاهی اوقات والدین نشانه ها و علائم افسردگی را در فرزندشان می بینند ولی این رفتارها را طبیعی می دانند در صورتی که می توانند به آن ها توجه کنند و برای درمان آن به روانشناس و متخصص مراجعه نمایند.

در ادامه این مقاله درباره علل، نشانه ها و راه های مقابله با افسردگی مطالبی را بیان می کنیم و مراجعه به روانشناس برای درمان افسردگی بسیار موثر می باشد.

نشانه های افسردگی در جوانان
زمانی که جوانان به افسردگی دچار می شوند تا حدودی در شیوه زندگی آن ها تغییراتی به وجود می آید و آن ها از فعالیت های زندگی شان لذت نمی برند و اتفاقاتی که در زندگی آن ها به وجود می آید یکنواخت و تکراری می باشد،

در ادامه این مقاله برخی از نشانه هایی که افسردگی جوانان را نشان می دهد را بیان می کنیم.
تغییراتی در خلق و خو آن ها به وجود می آید و آن ها احساس دلمردگی و غمگینی و گناه می کنند.
نسبت به آینده نا امید هستند و به اتفاقات زندگی حس بی علاقگی دارند.
انگیزه و تلاش و پشتکار خود را از دست می دهند و مانند گذشته مسئولیت پذیر نمی باشند و کارها را نیمه تمام رها می کنند.
کاهش میل جنسی طبیعی یا میل جنسی بیش از اندازه،زیرا برخی از افراد افسرده از رابطه جنسی شان لذت نمی برند و دوست دارند تعداد مقاربت ها را بیشتر کنند تا بتوانند لذت ببرند.
اشکالاتی در خوابشان به وجود می آید، درگیر کابوسهای مکرر شبانه می شوند و سحرخیز هستند در حالی که با کم خوابی مواجه هستند.
یکی از نشانه های افسردگی در جوانان نشخوار فکری و اشکال در تمرکز آن ها می باشد که با استفاده از تکنیک های روانشناسی می توانید تا حدودی آن ها را از بین ببرید و بر روی نکات مثبت تمرکز داشته باشید.
یکی دیگر از نشانه های افسردگی پرخاشگری بی مورد می باشد به طور معمول جوانانی که از افسردگی رنج می برند رفتارهای ضد اجتماعی دارند.
تمایلی به تعاملات اجتماعی ندارند و تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می دهند.
در صورتی که این نشانه ها را به مدت طولانی در خود و یا دیگران مشاهده کردید بر روی زندگی اجتماعی و فردی شما تاثیر خواهد گذاشت و به همین دلیل توصیه می شود به روانشناس مراجعه کنید و از شیوه های درمانی آن برای بهبود علائم افسردگی بهره بگیرید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افسردگی در جوانان و آنچه جوان من را تا پای مرگ برد



:: برچسب‌ها: افسردگی در جوانان , نشانه های افسردگی در جوانان , افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر مواد مخدر بر بدن ، عوارض مواد مخدر بر بدن

آیا می دانید مواد مخدر چه تاثیری بر روی بدن می گذارند؟ امروزه اعتیاد به مواد مخدر به یک نوع بیماری تبدیل شده است و یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و ترک آن اطلاع رسانی در مورد عوارض و آسیب هایی که بر بدن می گذارد می باشد اگر بیش از حد از مواد مخدر استفاده شود اثرات ویران کننده ای بر روی ذهن، رفتار و روابط فرد خواهد گذاشت و اثرات دائمی مواد مخدر به آرامی می تواند سیستم و عملکرد حیاتی بدن را با اختلالاتی رو به رو کند و باعث شود تا فرد ضعیف و ناتوان شود.

در این مقاله می خواهیم تاثیرات مواد مخدر بر بدن را مورد بررسی قرار دهیم و در این زمینه اطلاعاتمان را افزایش دهیم.

مواد مخدر چیست؟
به سه دسته مواد مخدر، مواد محرک و مواد توهم زا، مواد اعتیاد آور گفته می شود. اما در میان عموم همه این مواد به عنوان مواد مخدر شناخته می شود و اعتیاد داشتن به مواد مخدر نوعی بیماری می باشد که ذهن و مغز فرد را درگیر می کند اما بر روی جسم فرد هم اثر می گذارد، عوارض جسمی همیشه نمود بیشتری دارند زیرا باعث تغییراتی در ظاهر و بروز بیماری هایی می شود که توجه اطرافیان را به خود جلب می کند و بدن به خاطر مصرف مواد ضعیف و ناتوان می شود.

عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن
اگر مواد مخدر را به صورت عام در نظر بگیریم همه مواد اعتیاد آور را شامل می شود و این مواد هر کدام ساختار شیمیایی متفاوتی دارند و عوارض و آسیب های آن با یکدیگر متفاوت می باشد با توجه موارد گفته شده به عوارضی که مواد مختلف بر بدن می گذارد توجه کرده و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاثیر مواد مخدر بر بدن، تغییر وزن
با توجه به ماده ای که فرد مصرف می کند ممکن است دچار چاقی یا لاغری شود برای مثال شیشه از مواد محرک می باشد و به عنوان لاغری استفاده می کنند بسیار از افراد متقلب و سودجو، قرص های لاغری بدون مجوز می سازند که در آن مقداری شیشه می ریزند و به همین دلیل فرد را وابسته کرده و در دام اعتیاد گرفتار می کند.

آسیب دهان و دندان
یکی از عوارض جسمانی که در مصرف کردن مواد رایج است آسیب دهان و دندان می باشد و این آسیب در مورد مواد تدخینی یا همان کشیدنی بیشتر دیده می شود و افرادی که از مواد جویدنی مانند ناس استفاده می کنند بیشتر درگیر عفونت های دهان و لثه می شوند و این عفونت ها گاهی اوقات بسیار شدید می باشد.

مشکلات گوارشی
یکی دیگر از عوارضی که مصرف مواد دارد کاهش آب بدن می باشد که باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند یبوست و مشکلات دیگر گوارشی می شود و هم چنین مشکلات دیگری مانند اسهال و حالت تهوع و استفراغ نیز به خاطر اعتیاد به وجود می آید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تاثیر مواد مخدر بر بدن | آیا کرم در بدن ایجاد میشود؟



:: برچسب‌ها: تاثیر مواد مخدر بر بدن , مواد مخدر , مواد مخدر چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

طلاق توافقی، همه آنچه می خواستید بدانید

طلاق توافقی معمولا در سازش و مسالمت به انجام می رسد، اما بر روی زندگی شما و فرزندان تاثیرگذار می باشد و نباید بی گدار بی آب بزنید و بهتر است قبل از طلاق همه جوانب آن را در نظر بگیرید و در این نوع طلاق همه چیز به توافق زن و مرد بستگی دارد و در کنار آن الزامات قانونی تعیین کننده می باشد.

در طلاق توافقی ابتدا زن و شوهر در مورد مسائلی که به زندگی مشترک آن ها مربوط می شود مانند مهریه، نفقه، حضانت بچه ها و جهیزیه توافق می کنند و بعد اقدامات لازم را برای طلاق انجام می دهند برای انجام این کارها می توانید وکیل بگیرید یا به طور شخصی مراحل را پیگیری کنید و همچنین قبل از طلاق باید از مشاور و رواننشاس کمک بگیرید و با او صحبت کنید تا از تصمیم خود پشیمان نشوید.

مشاور طلاق قبل از این که تصمیم نهایی را بگیرید بسیار برای شما مفید و کارگشا خواهد بود و می تواند راهکارهای مناسبی را برای شما ارائه دهد.

طلاق توافقی چیست؟
طلاق توافقی یکی از انواع طلاق در ایران می باشد و بر اساس آمار بیان شده حدود ۳۰ درصد از طلاق ها در دادگاه به صورت توافقی انجام می شوند، زمانی که زن و شوهر نمی توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و با توجه به شرایط و روابط زندگی زن و شوهر در کنار یکدیگر امکان پذیر نمی باشد، در این صورت هر دو اتفاق نظر می کنند تا از یکدیگر جدا شوند.

در اکثر موراد قبل از طلاق توافقی میان زن و شوهر طلاق عاطفی روی داده است که در این شرایط مرد یا زن در دادگاه خانواده درخواستی جهت صدور گواهی عدم امکان سازش و اجرای صیغه طلاق توافقی ارائه می دهند و علاوه بر این زوجین تمام شرایط مالی و غیرمالی که مربوط به حقوق ناشی از عقد می باشد را بر اساس توافقات خود معلوم و مشخص می کنند.

آسیب های طلاق توافقی
اگر چه طلاق توافقی در اکثر موارد به صورت مسالمت آمیز بین زوجین به وجود می آید اما نباید شما تصور کنید زمانی که همه چیز به صورت توافقی اتفاق می افتد پس آسیبی به طرفین وارد نمی شود، طلاق توافقی هم مانند طلاق دیگر با آسیب های روانی و اجتماعی جدایی زن و شوهر و فرزندان همراه می باشد فقط احتمال دارد این طلاق با دعوا و جار و جنجال همراه نباشد.

طلاق عاطفی بر روی ذهن و دل طرفین اثرات عمیقی می گذارد و تا مدت ها زن و شوهر را از یکدیگر دور می کند و رابطه صمیمی با یکدیگر ندارند و بر اساس نظریه روانشناسان زنان تا دو سال و مردان تا ۴ سال بعد از طلاق نباید به فکر ازدواج مجدد باشند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-طلاق توافقی | هر آنچه نیاز است بدانید تا ضرر نکنید



:: برچسب‌ها: طلاق توافقی , آسیب های طلاق توافقی , طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علائم اعتیاد به هروئین ، فواید، پیامدها و عوارض مصرف هروئین

آیا از عوارض اعتیاد به هروئین آگاهی و اطلاعاتی دارید؟ هروئین ماده مخدری است که به رنگ های سفید و قهوه ای دیده می شود و به شکل های مختلف مانند تزریق، استنشاق و دود مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افراد به خاطر این که از درد هایی جسمی و عاطفی رها شوند به سمت مصرف هروئین می روند.

علائم و نشانه های هروئین را می توان از طریق نشانه های جسمی و رفتاری فرد تشخیص داد و در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می توان از عوارض و آسیب های اعتیاد به هروئین در طولانی مدت جلوگیری کرد، اما این ماده وابستگی جسمی بسیاری برای فرد دارد به همین دلیل به سختی می توان آن را ترک کرد و از آن رهایی یافت اما ترک آن غیر ممکن نمی باشد و می توان با روش های جدید به آسانی آن را ترک کرد.

اعتیاد به هروئین چیست؟
هروئین یکی از مواد مخدر می باشد که از گیاه خشخاش به دست می آید و با توجه به فرایند تولید و این که چه موادی به آن اضافه می شود رنگ و شکل های متفاوتی دارد و به صورت پودر سفید مایل به خاکستری، زرد و یا حتی قهوه ای به صورت دانه دانه یا یک صمغ تیره چسبنده قهوه ای در دسترس افراد قرار می گیرد.

میزان خلوص ماده هروئین متفاوت می باشد و از ۲ تا ۹۸ درصد متفاوت است، هروئینی که خالص است به صورت پودر بلوری سفید، تلخ مزه و قابل حل در آب می باشد و هروئین شمل مصرف آن معمولا به صورت تزریق، وریدی، عضلانی و یا استنشاق می باشد.

هروئین در دست مصرف کننده
برخی از فروشندگان برای این که وزن هروئین را افزایش دهند موادی مانند شکر، نشاسته و شیرخشک را به عنوان افزودنی استفاده می کنند، برخی از دارو برای آن که اثرات هروئین را افزایش دهد به آن افزوده می شود، بر اساس آزمایش هایی که انجام شده است بیش از ۹۰ درصد ترکیبات هروئین که در بازار قاچاق کشور ما وجود دارد شامل موادی مانند قرص های روان گردان مثل خواب آور، ضد افسردگی، آرام بخش و غیره می باشد.

این نوع هروئین ناخالص می باشد و عوارض بسیاری را به همراه دارد زیرا فرد به طور همزمان به همه مواد موجود در آن اعتیاد پیدا می کند و به آن وابسته می شود.

جایگاه هروئین در میان دیگر مواد مخدر
هروئین یکی از قوی ترین و مخرب ترین مواد مخدر می باشد و در گروه داروهای شبه افیونی ( اوپیوئیدها) قرار دارد، خانواده دارویی شبه افیونی شامل داروهایی مانند مورفین، کدئین، متادون و دمرول می باشد که از مشتقات طبیعی تریاک می باشند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-علائم اعتیاد به هروئین | پیامدها و عوارض مصرف هروئین



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به هروئین , اعتیاد به هروئین , عوارض مصرف هروئین ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش | پیامد ها و عوارض اعتیاد به حشیش

آیا نشانه های اعتیاد به حشیش را می شناسید و با آن آشنا هستید؟ آیا در مورد عوارض اعتیاد به حشیش آگاهی دارید؟ یکی از مواد توهم زا که استفاده از آن رواج بسیاری دارد حشیش می باشد که آن را با نام های دیگری مانند گراس، بنگ، تنب هندی و غیره می شناسند.

با توجه به مصرف روزافزون این ماده مخدر و پیامدهای جبران ناپذیری که بر روی زندگی فرد و اطرافیان دارد لازم می باشد تا خانواده ها در مورد عوارض حشیش آگاهی و اطلاعاتی را کسب نمایند تا برای ترک آن اقداماتی را به صورت سریع انجام دهند.

در این مقاله عوارض اعتیاد به حشیش و عوارض اعتیاد به آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اعتیاد به حشیش چیست؟
حشیش از گیاه شاهدانه ( کانابیس) تشکیل شده است و با خشک کردن ماریجوانا و برگ های این گیاهه می توانید ماریجوانا یا همان ماده مخدر گل و از صمغ آن حشیش به دست می آید، ماده موثری که در کانابیس قرار دارد تتراهیدروکانابیول یا THC نام دارد، این ماده به دلیل تاثیرات روان گردانی که دارد شاخص اصلی در تعیین شدت تاثیر گذاری حشیش و ماری جوانا به حساب می آید.

THC که در حشیش قرار دارد ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر از ماریجوانا می باشد، قوی ترین نوع حشیش روغن حشیش می باشد که درصد THC آن تا ۶۰ درصد می باشد.

طریقه و راه های مصرف حشیش
برای مصرف حشیش راه های گوناگونی وجود دارد در بیشتر مواد مصرف حشیش به صورت تدخینی یا همان دود کردن می باشد که به سیگاری معروف است، حشیش را با توتون سیگار مخلوط می کنند و آن را به طور مجدد در داخل کاغذ سیگار قرار می دهند و آن را رول می کنند و مانند سیگار مصرف می کنند روش دیگر مصرف حشیش به صورت خوردنی می باشد در این روش حشیش را در غذا، شیرینی ( اغلب در داخل خمیر کیک) یا نوشابه ریخته و آن را می خورند.

تست اعتیاد به کراک
تست اعتیاد به کراک
علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش
حشیش در دو مرحله بر روی بدن تاثیر می گذارد زمانی که یک سیگاری حشیش مورد مصرف قرار می گیرد حدود ۴ تا ۱۰ میلی گرم THC وارد بدن فرد می شود و بعد از مصرف حدود ۳۰ دقیقه نشئگی از به خاطر مصرف حشیش به وجود می آید به اوج می رسد و بعد از آن تا حدود ۴ ساعت آثار مصرف حشیش در فرد پایدار می ماند برای تشخیص مصرف حشیش از تست اعتیاد به حشیش استفاده می کنند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش | آیا خاصیت درمانی دارد؟



:: برچسب‌ها: اعتیاد به حشیش , عوارض اعتیاد به حشیش , نشانه های اعتیاد به حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

گرایش به سیگار، مهم ترین عوامل و دلایل گرایش به سیگار

دلایل گرایش به سیگار چه چیزهایی می باشند؟ امروز مصرف سیگار به دلیل ارزان بودن و راحت و در دسترس بودن همه گیر شده است و بسیار گسترش یافته است، از این جهت بسیار اهمیت دارد تا علل گرایش به اعتیاد و راه هایی پیشگیری از آن در جامعه را بیابید زیرا شناخت این مسائل از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، بسیاری از افراد وجود دارند با توجه به این که از سیگار آسیب می بینند اما باز هم مصرف آن را ادامه می دهند.

علت این مسئله به خاطر این می باشد که ریشه های روانی و علل اصلی گرایش به سیگار در این افراد به درستی کشف نمی شود و در صورتی که به خوبی علت گرایش به سیگار را کشف کنید خواهید توانست گامی اساسی و صحیح در جهت ترک درست و موفق سیگار داشته باشید.

دلایل گرایش به مصرف سیگار
افرادی که به سیگار گرایش پیدا می کنند به خاطر عوامل متعددی مانند عوامل اجتماعی، خانوادگی، فشار دوستان و همسالان، عوامل فردی و شخصیتی و غیره می باشد،که همه این عوامل ارتباط چند جانبه ای با همدیگر دارند و در ادامه این مقاله هر کدام از این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

عوامل خانوادگی
خانواده در شکل گیری مواردی از جمله شخصیت، ایجاد اعتماد به نفس، احساس ایمنی و سبک های رفتاری نقش بسیاری مهمی دارد و در صورتی که والدین و خانواده به خوبی فرد را مورد حمایت و توجه قرار دهد و حساسیت های لازم را داشته باشد در این صورت فرد سازگاری بهتری با محیط، قدرت مقابله با مشکلات و افزایش مهارت های اجتماعی خواهد داشت هم چنین رفتارهای ناسالم و پر خطر فرد کاهش می یابد.

در این حالت خانواده می تواند به فرد احساس امنیت بدهد و پشتیبان او باشد و یا برعکس می تواند باعث ناسازگاری و اختلالات روانی مانند افسردگی در او شود و مشکلاتی را برای او ایجاد کند.

هر چند والدین بیشتر جوان را نادیده بگیرند و به او توجه نداشته باشند در این حالت در برابر محیط و اجتماع آسیب پذیر تر خواهد شد و جوانان در چنین خانواده هایی دچار افسردگی، اضطراب و مشکلاتی در روابط شان می شوند، همچنین آن ها شکست هایی تحصیلی – اجتماعی را تجربه خواهند کرد و اعتماد به نفس شان را از دست می دهند، در این شرایط افراد بیشتر به سمت موادی مانند الکل، سیگار یا ماده مخدر، گل و غیره می روند و برای رهایی از مشکلات و آرامش شان از این مواد استفاده می کنند.

علاوه بر موارد گفته شده والدین از موثرترین الگوهای رفتاری برای فرزندشان می باشند و در صورتی که هر دو یا یکی از والدین سیگاری باشند احتمال سیگاری شدن در کودک افزایش می یابد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-گرایش به سیگار | چرا سیگار به سمت لبهایم می آید؟



:: برچسب‌ها: گرایش به سیگار , دلایل گرایش به مصرف سیگار , سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تست اعتیاد کوکائین و علل منفی شدن آزمایش اعتیاد به کوکائین

تست کوکائین به چه صورتی انجام می شود آیا با انجام دادن تست های اعتیاد که برای ازدواج و استخدام صورت می گیرد می توان به مصرف ماده کوکائین پی برد؟ یا در صورتی که فرد اعتیاد به کوکائین دارد آیا می تواند نتیجه تست خود را دستکاری کند؟

آزمایش اعتیاد به کوکائین مانند دیگر تست های اعتیاد باید توسط متخصص در مراکزی که مربوط به اعتیاد می باشد صورت گیرد متخصصان با انجام دادن آزمایش هایی می توانند به وجود هر ماده اعتیاد آوری در بدن پی ببرند و آن را شناسایی کنند، اما تشخیص موادی مانند کوکائین و اعتیاد داشتن به آن فقط در بازه زمانی محدودی در بدن قابل تشخیص است و تنها بعد از مصرف مشخص می شود.

از طرف دیگر تست های اعتیاد انواع مختلفی دارند و نمی توانند مصرف همه مواد اعتیاد آور را تشخیص دهند و آن ها را شناسایی کنند و هم چنین منفی بودن نتیجه آزمایش به معنی عدم مصرف مواد مخدر نمی باشد ، در ادامه این مقاله در مورد تست کوکائین و مواردی که باعث می شود تست کوکائین منفی شود مطالبی را بیان می کنیم.

تست اعتیاد کوکائین و ماده کوکائین چیست؟
ماده کوکائین ماده ای روان گردان می باشد که در گروه مواد محرک قرار دارد و این ماده مخدر از گیاه کوکا به دست می آید و ماده کوکائین به صورت گردی سفید رنگ است که از تلخیص ماده شیمیایی که در داخل برگ های گیاه وجود دارد به دست می آید این ماده مخدر بسیار اثرات قوی دارد و تاثیرات مخربی بر روی بدن می گذارد و قیمت آن نیز بسیار بالا می باشد، این ماده مخدر به دلیل داشتن قیمت بالا و عدم تولید آن در ایران تهیه و استفاده این ماده بسیار گران تمام می شود و معمولا اقشار مرفه جامعه می توانند از آن استفاده کنند.

نوع دیگری از این ماده کراک کوکائین نام دارد که با کوکائین خالص تفاوت دارد و فرمول ساخت آن نیز فرق می کند اما به دلیل داشتن ناخالصی قیمت آن در مقایسه با کوکائین خالص کمتر می باشد اما عوارض و آسیب های آن بسیار شدیدتر و بدتر می باشد.

در ایران معمولا از کراک کوکائین به ندرت استفاده می کنند و کراک مصرفی آن ها کراک هروئین می باشد که تاثیرات مخرب و آسیب زایی بر روی فرد بیمار می گذارد و نسبت به هروئین عوارض بیشتری دارد.

نحوه مصرف کوکائین
کوکائین ماده ای به صورت پودر می باشد که سفید رنگ، نرم، شفاف و کریستالی است و طعم تلخی دارد و با موادی مانند شکر و تالک مخلوط می شود و روش های مصرفر آن متفاوت می باشد که به صورت استنشاقی، خوراکی، دود کردن، تزریقی و حتی مالش بر روی لثه مورد استفاده قرار می گیرد و وارد جریان خون می شود.

نشانه های مصرف کوکائین
زمانی که فرد کوکائین استفاده می کند به صورت کوتاه مدت اثراتی را به همراه دارد و مانند مواد محرک از جمله آمفتامین ها( مانند شیشه) یا MDMA ( اکستازی) عوارضی را به همراه خواهد داشت که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

بالا رفتن انرژی
توهم
هذیان
احساس سرخوشی و چابکی
افزایش ضربان قلب و تنفس
گشادی مردمک چشم
پریدگی رنگ
کاهش اشتها
تعریق زیاد و شدید
بیخوابی

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تست اعتیاد کوکائین و علل منفی شدن آزمایش اعتیاد به کوکائین



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد کوکائین , ترک اعتیاد به کوکائین , نشانه های مصرف کوکائین ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ارتباط ایدز با مواد مخدر

در مورد ارتباط با ایدز با مواد مخدر چه اطلاعاتی دارید؟ افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV و ایدز قرار دارند و براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که بیماری در افراد معتاد امری شایع می باشد.

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند احتمال دارد به خاطر استفاده از سرنگ های آلوده باشد که استفاده از این سرنگ ها در مصرف کنندگان مواد امری رایج است افراد اگر در مورد ایدز و مواد مخدر آگاهی داشته باشند به آن ها کمک می شود تا از ابتلا بیماری پیشگیری کنند، برای آن که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید باید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید تا در مورد نحوه ارتباط ایدز با مواد مخدر اطلاعات کاملی را به دست آورید.

مروری بر بیماری ایدز
HIV ویروس نقص سیستم ایمنی بدن انسان می باشد که در بدن موجود زنده رشد کرده و تکثیر می شود و این ویروس به تدریج سلول های بدن انسان را از بین می برد، این ویروس از طریق خون و روابط جنسی پر خطر در بدن انتقال داده می شود، ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن انسان حمله می کند و بدن نمی تواند در برابر انواع میکروب ها و بیماری های خارجی محافظتی داشته باشد.

ویروس ایدز زمانی مطرح می شود که فرد سیستم ایمنی خود را از دست داده باشد و معمولا اکثر افرادی که به ایدز مبتلا می شوند جان خود را از دست می دهند، بیماری ایدز درمان قطعی ندارد و بهترین راه برای درمان آن پیشگیری می باشد.

بر اساس مطالب گفته شده افراد آسیب پذیر مانند معتادان باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند تا از ابتلا به بیماری ایدز پیشگیری نمایند.

ارتباط ایدز با مواد مخدر، آیا اعتیاد با ابتلا به ویروس HIV ارتباط دارد؟
مواد مخدر بر بدن تاثیر می گذارد و اثر آن به گونه ای است که همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد و متخصصان سلامت معتقدند افرادی که به سو مصرف مواد می پردازند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV هستند و هم چنین احتمال اینکه بیماری از طریق آن ها به دیگران انتقال یابد بسیار زیاد می باشد.

تزریق مواد مخدر
ویروس HIV از طریق تماس با خون یا رابطه جنسی آلوده به فرد انتقال داده می شود و به همین خاطر افرادی که مواد مخدر را به صورت تزریقی مورد مصرف قرار می دهند بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند و این بیماری در آن ها شیوع بیشتری دارد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ارتباط ایدز با مواد مخدر | صحبت های افراد نجات یافته



:: برچسب‌ها: ارتباط ایدز با مواد مخدر , علائم ابتلا به ویروس HIV , بیماری ایدز ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تست هروئین ، آیا سوال شما این است که چگونه تست اعتیاد به هروئین را منفی می کنند؟

تست هروئین یا دیگر مواد مخدر معمولا قبل از ازدواج و استخدام در برخی از موسسات انجام می شود، ماده هروئین در کنار تریاک و شیشه یکی از شایع ترین مواد مخدر در ایران می باشد که مورد مصرف قرار می گیرد، با جواب منفی تست اعتیاد به طور صد در صد نمی توان گفت فرد معتاد است یا خیر و برای تشخیص آن باید موارد زیادی در نظر گرفته شود.

با توجه به این که آمار اعتیاد در قشر مرفه جامعه افزایش یافته است اما بسیاری از خانواده قبل از ازدواج نگران مصرف مواد مخدر توسط همسر فرزندشان می باشد و برخی از آن ها در مورد فرزندشان نگران می باشند و او را مجبور می کنند تا تست اعتیاد بدهد، در حالی که این والدین می توانند از مشاوره خانواده کمک بخواهند تا در این زمینه به آن ها کمک کند و با راهکارهای صحیح تری مشکل آن ها را حل نماید.

ماده هروئین و اثرات آن
ماده هروئین ( دی استیل مورفین) نوعی از مواد مخدر و افیونی ( اپیوئیدی) می باشد که از گروه خانوادگی تریاک هستند، افرادی که هروئین استفاده می کنند به حالاتی شبیه به مصرف دیگر مشتقات تریاک مبتلا می شوند با این تفاوت که شدت مواد هروئینی بیشتر می باشد و فرد در لحظه بسیار سرخوش است و احساس لذت و شادی می کند و هم چنین این ماده نسبت به مواد دیگر عوارض خطرناک تری دارد.

اگر به صورت طولانی از این ماده استفاده شود تاثیر آن از بین می رود و حالت لذت بخشی برای فرد نخواهد داشت و فرد برای این که در حالت طبیعی باقی بماند باید در دوزهای بالاتری از این مواد استفاده کند و از آن جایی که هروئین به شدت بر روی فرد تاثیر می گذارد و اثرات مخربی دارد مصرف زیاد آن باعث اوردوز و حتی مرگ خواهد شد.

چه مواقعی تست هروئین گرفته می شود؟
فرمول شیمیایی هروئین نزدیک مورفین می باشد و به همین دلیل می توان با استفاده از تست مورفین، آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج و یا در مورد استخدامی از آن استفاده کرد و اصلی ترین موادی که به وسیله این تست قابل تشخیص می باشد موادی مانند تریاک، شیره، هروئین، کراک هروئین، مورفین و کدئین می باشد و بر اساس این موارد تست اعتیاد در هر صورت که گرفته شود مصرف ماده هروئین در آن قابل تشخیص می باشد.

برای تشخیص دادن مواد محرک دیگری مانند شیشه و کوکائین نیاز به آزمایش های ویژه تری می باشد که با استفاده از آن آزمایش می توان به مصرف شیشه و کوکائین پی برد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تست هروئین



:: برچسب‌ها: تست هروئین , عوارض اعتیاد به هروئین , اعتیاد به هروئین ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

خماری و حالات آن ، چگونه درد خماری و علائم ترک اعتیاد را کاهش دهیم

خماری چیست؟ چطور می توان درد هایی که در زمان خماری به وجود می آیند و از علائم ترک اعتیاد به مواد مخدر، توهم زا و محرک می باشند را کاهش داد؟ زمانی که فرد معتاد تصمیم می گیرد که مصرف مواد مخدر را قطع کند و یا آن را ترک کند یا به هر دلیلی میزان مصرف آن را در طول روز کاهش دهد با علائم و نشانه های خماری رو به رو می شود و در صورتی که فرد مواد مخدر بیش از دوز روزانه اش استفاده کند حالت های نئشگی را تجربه می کند تحمل کردن خماری بسیار سخت است و عاملی می باشد تا فرد به سمت مصرف بالاتر برود و دوز مصرفی خود را افزایش دهد، در ادامه این مقاله به نشانه ها و راهکارهایی که باعث کاهش علائم و نشانه های خماری می شود می پردازیم.

خماری و علائم ترک
زمانی که فرد مواد مصرفی خود را کنار می گذارد، نشانه ها و علائم ترک را تجربه می کند که بسیار برای او دردآور می باشد که به آن خماری می گویند، نشانه ها و علائم خماری برای هر نوع ماده ای می تواند متفاوت باشد در برخی از مواد مخدر علائم ترک به صورت جسمانی نشان داده می شود و در برخی از مواد مانند توهم زا، علائم روانی آن بیشتر نشان داده می شود. در ادامه این مقاله علائم روانی و جسمانی که در زمان ترک مواد مخدر به وجود می آیند را بیان می کنیم:

علائم جسمانی
در هنگامی که مواد مخدر را ترک می کنید علائم و نشانه های جسمانی بسیاری ممکن است تجربه کنید که این علائم از ماده ای به ماده دیگر متفاوت می باشد که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم:

لرزش
تعریق
آبریزش بینی
دردهای عضلانی و مفصلی
حالت تهوع
اسهال و استفراغ
یبوست
خارش و مشکلات پوستی
کاهش قدرت بینایی به صورت موقت
نفس تنگی
سوزش شدید پاها
و غیره.
علائم روانی
ترک اعتیاد علاوه بر این که مشکلات جسمی ایجاد می کند باعث به وجود آمدن علائم روانی هم خواهد شد البته می توان علائم و نشانه های روانی را از طریق روانشناس و خدمات روانشناسی کنترل کرد. در زیر نمونه هایی از علائم و نشانه های روانی ترک بیان شده است:

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-چگونه درد خماری و علائم ترک اعتیاد را کاهش دهیم



:: برچسب‌ها: درد خماری , کاهش درد خماری , علائم ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مواد مخدر، عوارض، علائم و نحوه درمان

امروزه در میان افراد جامعه مصرف مواد مخدر به حد زیادی افزایش یافته است و افراد آگاهی های لازم را در این زمینه ندارند و به همین دلیل برای آن که از اعتیاد خود و فرزندشان پیشگیری نمایند باید اطلاعات خود را در این خصوص افزایش دهند.

بسیاری از افراد بر این باورند که مواد اعتیاد آور، مخدر می باشند اما مواد مخدر گروه خاصی هستند که اعتیاد آورند. این مواد از خشخاش به دست می آیند که آن ها را به نام افیون و شبه افیون می شناسند.

هنگامی که این مواد استفاده می شود در فرد احساساتی مانند بی حسی، کرختی، تسکین درد و خواب آلودگی ایجاد می کند و فردی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند دچار وابستگی جسمی و روانی شده و به همین دلیل ترک آن به تنهایی امکان پذیر نمی باشد و باید از متخصص کمک بگیرد.

در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی مواد افیونی و شبه افیونی، عوارض مصرف، علائم و نشانه های وابستگی به مواد مخدر می پردازیم تا در این زمینه اطلاعات شما افزایش یابد.

مواد مخدر در تعریف عمومی و تخصصی
در تعریف عمومی، مردم به همه موادی که وابستگی جسمی و روانی به وجود می آورند و به عبارتی باعث می شوند تا فرد به آن مواد اعتیاد پیدا کند. بر اساس تعریف تریاک، شیشه، هروئین، ماریجوانا، حشیش، مواد توهم زا و الکل همگی مواد مخدر می باشند.

اما در اصطلاح تخصصی و دارو شناسی مواد مخدر تعریف نوع دیگری تعریف می شود و متخصصان به مواد افیونی که به صورت طبیعی از گیاه خشخاش به دست آمده باشد یا به صورت صنعتی در آزمایشگاه ایجاد شده باشد، مخدر می گویند. که از آن می توان به تریاک، شیره، سوخته، هروئین، ترامادول و متادون اشاره کرد.

در این مقاله منظور از مواد مخدر افیون ها و شبه افیون ها می باشند.

مواد مخدر افیونی و شبه افیونی
موادی که از خشخاش به دست می آیند به عنوان مواد مخدر شناخته می شوند و ماده ی اصلی همه این مخدر ها مورفین می باشد. و میزان خلوص و مقدار مورفین در این مواد متفاوت است و به همین دلیل هر مواد علائم و نشانه های متفاوتی دارند، انواع مواد مخدر عبارت اند از هروئین، تریاک، شیره و غیره که هر کدام درصدهایی متفاوتی از مورفین را دارند.

به طور کلی مواد مخدر به دو دسته تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از:

افیون ها: موادی که به عنوان افیون ها شناخته می شوند مستقیما از گیاه خشخاش به دست می آیند و در تولید آن ها مواد صنعتی هیچ نقشی ندارد و نمونه هایی از آن ها عبارت اند از مورفین، تریاک و شیره.
شبه افیون ها: از ترکیب مواد صنعتی با مواد مخدر شبه افیون ها به دست می آیند که می توان به مواردی مانند هروئین، متادون، ترامادول، بوپرونورفین یا ب ۲ و قرض دراگون نام برد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مواد مخدر را حرفه ای تشخیص دهیم



:: برچسب‌ها: مواد مخدر , عوارض اعتیاد به مواد مخدر , علائم اعتیاد به مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

همسر معتاد، برخورد و رفتار مناسب با زن یا شوهر معتاد

با همسر معتاد ( زن یا شوهر) چگونه باید رفتار کرد؟ اگر همسرتان معتاد است اما باز هم به همسرتان علاقه دارید و تصمیم گرفته اید که با او زندگی کنید در این صورت نکاتی را باید رعایت کنید تا از آسیب دیدن به خود و فرزندانتان پیشگیری شود و انگیزه لازم برای ترک در همسرتان به وجود آید.

اگر چه پاک شدن و تغییر فرد معتاد به انگیزه و خواست خودش ربط دارد اما در این شرایط نقش خانواده بسیار مهم می باشد و زمانی که دیگران رفتار نامناسبی داشته باشند اعتیاد فرد شدت می یابد و در صورتی که در مورد نحوه برخورد با معتاد آگاهی لازم را داشته باشید می توانید به او کمک کنید تا فرایند ترک با سهولت بیشتری پشت سرگذاشته شود.

در ادامه این مقاله توضیحاتی در مورد رفتار با همسر معتاد ارائه می دهیم و همچنین خانواده ها باید آگاهی خود را در زمینه اعتیاد و ترک آن افزایش دهند تا به فرد معتاد بتوانند کمک کنند.

چگونگی ارتباط با همسر ( زن یا شوهر) معتاد؟
برای آن که با فردی که معتاد است بتوانید به زندگی تان ادامه دهید باید اطلاعات و مهارت های لازم در این زمینه را فرا بگیرید و همچنین برای ارتباط برقرار کردن با همسرتان در هنگام اعتیاد نکات زیر را در نظر بگیرید و به آن ها توجه کنید:

ارتباط با همسر معتاد، قاطع باشید اما سرزنش نکنید.
در صورتی که همسرتان معتاد است به احتمال زیاد رفتار او شما را آزار داده است و خرج کردن پول زیادی برای تهیه مواد، وقت نگذاشتن با خانواده و یا رفتار غیر طبیعی بعد از مصرف باعث می شود تا شما عصبانی شوید اما در آن هنگام نباید او را مورد سرزنش قرار دهید و به خاطر آسیب هایی که به وجود آورده تحقیرش کنید زیرا این کار باعث تخریب شخصیت همسرتان می شود.

بعد از سرزنش و تحقیر شدن همسرتان احساس گناه می کند و خشمگین می شود و در این موقعیت عصبانیت و احساس گناه را تنها با مواد می تواند جبران کند زیرا قبلا یاد گرفته که با این روش خودش را آرام کند و از این طریق به آرامش می رسد.

پس نه تنها برای ترک کردن انگیزه ای پیدا نمی کند بلکه مصرفش را بیشتر می کند بنابراین بهتر است به جای سرزنش و توهین، صادقانه و به طور قاطع به او بگویید که از رفتار ش ناراحتی می شوید و همچنین به او بگویید که مشکلش را درک می کنید و در این زمینه می توانید به او کمک کنید در این صورت به او نشان خواهید داد که با خود او مشکلی ندارید و اعتیاد همسرتان شما را اذیت می کند و برایتان ناراحت کننده است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-همسر معتاد



:: برچسب‌ها: همسر معتاد , دلایل اعتیاد زنان , شوهر معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()