نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بر اساس مطالعات روانشناس تلفنی چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم ؟

بر اساس نظر روانشناسان و مشاوران دوران کودکی بسیار مهم است و شخصیت طرف در آن زمان شکل می گیرد مثلا افرادی که مورد سوء استفاده هیجانی، بی توجهی و یا رها شدگی قرار گرفته اند یا ممکن است مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته باشند، عزت نفس آن ها کاهش یافته و عزت نفس خود را از دست می دهند.

داشتن عزت نفس بسیار مهم می باشد و در چند سال اخیر بسیار در مورد عزت نفس مطالب دیده و شنیده ایم اما آن را جدی نگرفته ایم و اتفاقاتی که در کودکی و بزرگسالی پیش آمده باعث شده تا عزت نفس ما کاهش یابد اما ما باید تلاش کنیم برای بالا بردن عزت نفس از آن استفاده کنیم.

برای آرامش روانی داشتن عزت نفس بسیار مهم است پس باید سعی کنیم آن را تقویت کنیم.

عزت نفس بر روی جنبه های زندگی فرد اثر می گذارد و تاثیرات مثبتی دارد که در زیر نمونه های از آن را بیان می کنیم.

تغییر نگرش مان نسبت به خود و دیگران
نگرش دیگران نسبت به ما
انتخاب هایمان در زندگی
توانایی مان در نثار عشق و دریافت آن
توانایی و تمایل ما برای تغییر چیزهایی که دوست داریم
بر اساس مطالعات روانشناس تلفنی چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم ؟
عزت نفس چیست ؟
عزت نفس یک نوع احساس است که در مورد خودمان داریم و قضاوت کلی می باشد که درباره خودمان انجام می دهیم.

هنگامی که عزت نفس خوب و بالایی داشته باشیم در این صورت خودمان را همان طور که هستیم می پذیریم با همان صفات بد و خوبی که داریم، و شخصیت خودمان را دوست داریم و تایید می کنیم.

با عزت نفس بالا به خودمان احترام می گذاریم، به شخصیت خود توجه کرده و به آن عشق می ورزیم و در این صورت به ما حس ارزشمند بودن و مفید بودن دست می دهد.

افرادی که در کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و از کودکی خود خاطره های بدی دارند از عزت نفس پایینی برخوردار هستند آن ها خودشان را دوست ندارند و به خود توجه نمی کنند و اصلا به خودشان احترام نمی گذارند، آن ها نمی توانند باور کنند که کسی آن ها را واقعا دوست دارد و یا به آن ها توجه می کند و احترام می گذارد.

بر اساس گفته روانشناسان آن ها خودشان را لایق عشق و احترام نمی دانند و همچنین نمی خواهند که مورد توجه و رفتارهای محبت آمیز قرار بگیرند و اگر کسی آن ها را دوست داشته باشد و به آن ها احترام بگذارد و محبت کند آن ها احساس خشم و ناراحتی می کنند و از آن فرد دوری می کنند.

آن ها ممکن است به سمت کسی کشیده شوند که به آن ها فخر می فروشد و نسبت به فرد بی تفاوت و بی رحم عکس العمل نشان می دهد آن ها بیشتر به این مدل رفتار عادت دارند و خود را سزاوار این نوع برخورد می دانند.

بسیاری از افراد ستند که قصد دارند از طرف مقابلشان سوء استفاده کنند به همین دلیل در ابتدا جذب کسی می شوند که به آنها احترام می گذارد و با محبت و مهربانی صحبت می کند اما هنگامی که او را به دست آورند و مالک آن شخص شدند از او متنفر می شوند.

زیرا آن ها به طور نا خود آگاه متعقد هستند که هر کس در کنار آن ها می خواهد باشد باید ایراد مهمی داشته باشد و به همین دلیل نباید مورد احترام قرار بگیرد چون سزاوار آن نمی باشد.

همچنین چون در کودکی به آن ها توجه نشده و مورد محبت و عشق قرار نگرفته اند نمی توانند علاقه عاشقانه ای را دریافت کنند و این دریافت علاقه برای آن ها دردناک خواهد بود.

اختلال بدشکلی بدن
اختلال بدشکلی بدن (BDD) | تنفر از اندام خودم
بر اساس مطالعات روانشناس تلفنی چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم ؟
بر اساس نظر روانشناسان و مشاوران برای این که زن و مرد عزت نفس خود را افزایش دهند راهکارهایی وجود دارد که برای آن ها بسیار سودمند می باشد در زیر نمونه هایی از آن را ذکر می کنیم.

نباید از خودتان انتقاد کنید و هنگامی که خود را مورد انتقاد قرار می دهید باید توجه داشته باشید که میزان انتقاد شما چقدر می باشد زیرا زمانی که خود را مورد انتقاد قرار می دهید در واقع با خودتان همان گونه ای برخورد می کنید که والدین تان با شما برخورد می کرده اند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-بر اساس مطالعات روانشناس تلفنی چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم ؟



:: برچسب‌ها: عزت نفس , عزت نفس پایین , اعتماد به نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاوره توانبخشی می تواند برای افراد سودمند باشد؟
افراد ناتوان، مبتلا به بیماری های روانی و سایر اختلالات روانپزشکی گاهی اوقات به کمک در جنبه های مختلف زندگی خود نیاز دارند از جمله محیط های کاری، زندگی، اجتماعی و یادگیری. یکی از رویکردهایی که می تواند به این افراد در مدیریت علائم و بهبود عملکرد کمک کند، به عنوان توانبخشی روانی اجتماعی شناخته می شود.

مشاوره توانبخشی یک رویکرد درمانی است که برای کمک به بهبود زندگی افراد مبتلا به بیماری روانی طراحی شده است. هدف آن آموزش مهارت‌های عاطفی، شناختی و اجتماعی است تا به آنها کمک کند تا حد امکان مستقل در جوامع خود زندگی و کار کنند.

تاریخچه توانبخشی روانی اجتماعی
قبل از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، غیرعادی نبود که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی جدی در نهادها قرار گیرند. رویکرد درمان مسائل مربوط به سلامت روان از آن زمان تا کنون تغییر قابل ملاحظه ای داشته و منجر به نهاد زدایی شده است.

امروزه بر کمک به افرادی که دارای شرایط سلامت روان هستند، تاکید می شود که تا حد امکان مستقل زندگی کنند و به طور کامل در جوامعی که در آن زندگی می کنند ادغام شوند.

در حالی که ننگ پیرامون بیماری روانی هنوز وجود دارد، توانبخشی روانی-اجتماعی تلاش می کند به کاهش تعصب و تقویت شمول اجتماعی کمک کند. این رویکرد از آنچه به عنوان مدل بهبودی بیماری روانی شناخته می شود، استفاده می کند.

بهبودی کامل اغلب هدف است، اما به‌عنوان یک فرآیند به‌جای یک نتیجه در نظر گرفته می‌شود. توانبخشی روانی اجتماعی بر توانایی فرد برای بهبودی متمرکز است. و بر ارائه توانمندسازی، شمول اجتماعی، حمایت و مهارت های مقابله ای متمرکز است.

زندگی هر فردی منحصر به فرد است و توانبخشی روانی-اجتماعی می تواند به افراد مبتلا به بیماری روانی کمک کند تا معنا، امید و رشد را بدون توجه به توانایی ها یا تأثیرات شرایط بیابند.

مشاوره توانبخشی روانی اجتماعی
اهداف توانبخشی روانی اجتماعی
صرف نظر از اینکه خدمات روانی اجتماعی چه شکلی دارند، اهداف اصلی شامل کمک به افراد در این احساس است:

توانمند : هر فردی باید احساس کند که می‌تواند اهداف خود را تعیین کند و از قدرت و استقلال برای پیگیری آن اهداف برخوردار باشد.
امیدوار : ممکن است افراد در نتیجه وضعیت خود احساس تضعیف کنند. توانبخشی بر کمک به مراجعان برای احساس امیدواری نسبت به آینده تمرکز دارد.
ماهر : هدف توانبخشی آموزش مهارت هایی است که به آنها کمک می کند شرایط خود را مدیریت کنند و زندگی ای را که می خواهند زندگی کنند. این شامل مهارت های زندگی، مهارت های کاری، مهارت های اجتماعی و غیره است.
پشتیبانی شده : متخصصان سلامت روان به مشتریان کمک می کنند تا روابط و ارتباطات اجتماعی را در جامعه خود ایجاد کنند.
اصول مشاوره توانبخشی
تعدادی از اصول کلیدی مشاوره توانبخشی روانی-اجتماعی وجود دارد که به نحوه برخورد متخصصان بهداشت روانی که در این زمینه کار می کنند به کار خود کمک می کند. این اصول عبارتند از:

همه مردم پتانسیل هایی دارند که می توان آنها را توسعه داد.


مردم حق تعیین سرنوشت دارند.
تاکید بر نقاط قوت فرد به جای توجه به علائم بیماری.
نیازهای هر فرد متفاوت است.
خدمات حرفه ای باید متعهد باشد و تا حد امکان در یک محیط عادی انجام شود.
تمرکز بر مدل اجتماعی مراقبت (در مقابل مدل پزشکی) وجود دارد.
به جای تثبیت بر گذشته، بر زمان حال متمرکز است.
درمان‌های توانبخشی روانی-اجتماعی چند رشته‌ای و اغلب ماهیت زیست‌روانی-اجتماعی هستند. این دیدگاه تشخیص می‌دهد که بیماری روانی بر بخش‌های مختلف زندگی از جمله سیستم‌های بیولوژیکی، اجتماعی و روان‌شناختی تأثیر می‌گذارد. نه تنها هر یک از این سیستم ها تحت تأثیر سلامت روان هستند، بلکه به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند. هنگامی که چیزی بر یک منطقه تأثیر می گذارد، مطمئناً بر سایر مناطق نیز تأثیر می گذارد.

با توجه به این موضوع، مشاوره توانبخشی روانی-اجتماعی رویکردی کاملاً فردی دارد و تشخیص می دهد که سایر متخصصان بهداشت روان و پزشکان ممکن است برای مشارکت در روند درمان مورد نیاز باشند. مراقبت فردی ممکن است به ترکیبی از خدمات و درمان موثر نیاز داشته باشد. این اغلب مستلزم تسهیل دسترسی به مراقبت از حوزه های مختلف است.

برای مثال، یک فرد مبتلا به یک بیماری روانی ممکن است به خدمات توانبخشی روانی اجتماعی نیاز داشته باشد که مهارت‌های اساسی زندگی و اجتماعی را هدف قرار می‌دهد، اما ممکن است به درمان شامل دارو و روان‌درمانی نیز نیاز داشته باشد. درمان وضعیت آنها علائم خاص فرد را هدف قرار می دهد، در حالی که توانبخشی بر روند بهبودی و ادغام مجدد متمرکز است.

رویکرد تیمی تضمین می کند که فرد به ابزارها و منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف اعلام شده دسترسی دارد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مشاوره توانبخشی | مزایا و معایب توانبخشی روانی اجتماعی



:: برچسب‌ها: مشاوره توانبخشی , توانبخشی , معایب توانبخشی ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دانستن درونگرایی-برونگرایی در انتخاب همسر بسیار مهم است.
آیا تا به حال فکر کرده اید که ابعاد شخصیت تاثیر مستقیمی در انتخاب حوزه تحصیل، اشغال، محل اقامت و سبک زندگی عمومی دارد؟
اگر دقت نکنید، خطوط بعدی را بخوانید.
درونگرا از احساسات و هیجانات فقط برای دوستان بسیار نزدیک صحبت می کنند، اما برون گراها کاملا از جهان خارج می شوند؛ آنها دوست دارند گمراه کننده، اجتماعی، رقابتی، سریع و واقع بینانه باشند.
مردم درونگرا بیشتر صرف وقت خود را صرف تحصیل می کنند و کمتر مایل به تعامل با دیگران هستند.
از سوی دیگر، افراد بی عیب و نقص دیدگاه عینی و بیرونی بیشتری دارند و فعالیت عملی بیشتری دارند اما اعتماد به نفس کمتری نسبت به برونگراها دارند.
آنها می خواهند بر محیط خود تأثیر بگذارند و با دیگران رقابت کنند و بیشتر در عموم ظاهر شوند.
اگر به نظر می رسد که خودآگاهی و برون گرایی در افراد افراطی باشد، ما دو شخصیت غیر طبیعی داریم، اما اینها بسیار کم است و اکثریت مردم بین دو قطب هستند.
با شناخت ویژگی های شخصی هر دو گروه، شما می توانید رابطه ای بهتر با آنها داشته باشید.
منبع :رجبی غلامرضا , فردوسی سیما , شهبازی مسعود. بررسی کیفیت روان سنجی مقیاس باورهای محدودکننده انتخاب همسر. مشاوره کاربردی: بهار و تابستان ۱۳۹۰ , دوره ۱ , شماره ۱ ، ۲-جبرائیلی هاشم , زاده محمدی علی, حیدری محمود. تفاوت ملاک های انتخاب همسر بین دو جنس. فصلنامه خانواده پژوهی : تابستان ۱۳۹۲ , دوره ۹ , شماره ۳۴
دانلود مجموعه تست روانشناسی و شخصیت شناسی رایگان برای اندروید


تست زیر را انجام دهید:

۱٫من می خواهم همیشه افراد زیادی در اطرافم داشته باشم.
کاملا مخالفم
نسبتاً مخالفم
مخالفم
نسبتا موافقم
کاملا موفقم
۲٫۲٫پیدا کردن آن آسان است به لبخند در دیگران و رفتن با آنها و از آن لذت بردن و از با جمعیت بودن لذت بردن.
کاملا مخالفم
نسبتاً مخالفم
مخالفم
نسبتا موافقم
کاملا موفقم
۳٫من لزوما خودم امیدوار نیستم.
کاملا مخالفم
نسبتاً مخالفم
مخالفم
نسبتا موافقم
کاملا موفقم
۴٫من واقعا از صحبت کردن با دیگران لذت می برم.
کاملا مخالفم
نسبتاً مخالفم
مخالفم
نسبتا موافقم
کاملا موفقم

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تست روانشناسی انتخاب همسر درونگرایی-برونگرایی



:: برچسب‌ها: تست روانشناسی , روانشناسی , انتخاب همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اعتیاد به بازی های ویدیویی

اعتیاد به بازی های ویدیویی (VGA) استفاده اجباری یا بیش از حد نسبت به بازی های ویدیویی است که می تواند پ بر جنبه های مختلف زندگی افراد از جمله سلامت جسمی و مالی و همچنین رفاه اجتماعی تاثیرات منفی داشته باشد.

بازی‌های مدرن به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که در حال حاضر راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند به آن‌ها معتاد شوند و بازی‌ها را روی رایانه، کنسول‌ یا حتی با تلفن همراه انجام دهند.

افراد مبتلا به اعتیاد بازی های ویدیویی ممکن است برایشان سخت باشد که سایر فعالیت های روزانه را بر بازی های ویدیویی اولویت دهند،

زیرا وابستگی عاطفی قوی به بازی ها دارند و احساس می کنند نمی توانند از بازی دور شوند. افراد مبتلا به این عارضه بیشتر احتمال دارد افسردگی و اضطراب را تجربه کنند و گزارش دهند که از نظر اجتماعی منزوی شده اند.

دلایل اعتیاد به بازی های ویدیویی چیست؟
اعتیاد به بازی های ویدیویی به دلیل صرف زمان زیاد برای بازی ایجاد می شود. اشاره شده است که بازی‌های چندنفره می‌تواند اعتیاد بیش تری ایجاد کند.

بازی‌های چند نفره می‌توانند باعث شوند کاربران زمان را از دست بدهند، علاوه بر این بازی هایی که شامل قمار می شوند نیز توسط بسیاری از دولت ها به دلیل اعتیاد زیاد ممنوع شده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به افرادی که بازی های ویدیویی انجام می دهند توصیه می کند که نسبت به مدت زمانی که صرف فعالیت های بازی می کنند هوشیار باشند و زمان مشخصی را باید به آن اختصاص دهند.

با همسری که بازی کامپیوتری می کند چگونه رفتار کنیم؟
با همسری که بازی کامپیوتری می کند چگونه رفتار کنیم؟
مراحل مختلف اعتیاد به بازی های ویدیویی چیست؟
چهار مرحله اعتیاد به بازی های ویدیویی وجود دارد:

علاقه گاه به گاه:
مردم اغلب برای اوقات فراغت شروع به بازی های ویدیویی می کنند و چند ساعت در هفته را صرف این فعالیت می کنند.

علاقه عمیق تر:
زمانی این علاقه عمیق تر می شود که علاقه به بازی افزایش می یابد و عمیق تر می شود. به مرور بازی‌های ویدیویی اهمیت بیشتری در زندگی افراد پیدا می‌کنند و ممکن است پول بیشتری برای آن خرج کنند.

علاقه فزاینده:
این زمانی است که بازی های ویدیویی تمرکز اصلی افراد می شوند و دیگر به فعالیت های دیگر علاقه نشان نمی دهند. بنابراین زمانی که بازی های ویدیویی انجام نمی دهند، ممکن است بی قرار یا مضطرب شوند و سایر سرگرمی ها را نادیده بگیرند.

اعتیاد به بازی:
فرد دچار وسواس شده و الگوی خواب و غذا خوردن او نامنظم شده است. آن ها تمام وقت و انرژی خود را روی بازی متمرکز می کنند. کسانی که اعتیاد به بازی های ویدیویی را تجربه می کنند ممکن است خود را از دوستان، خانواده و همکاران دور کنند. همچنین ممکن است زمان کمتری را برای بهداشت شخصی صرف کنند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که برای تشخیص اختلال بازی، الگوی رفتاری باید «شدت کافی» داشته باشد تا منجر به آسیب‌های قابل‌توجه در عملکرد فردی، خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم شود و حداقل به مدت ۱۲ ماه طول بکشد.

اعتیاد به بازی های ویدیویی

چگونه اعتیاد به بازی های ویدیویی را تشخیص دهید؟
علائم مشخص یک فرد مبتلا به اعتیاد به بازی های ویدیویی عبارتند از:

فکر می کنید یا می خواهید دائماً بازی های ویدیویی انجام دهید.
دروغ گفتن در مورد اینکه چقدر زمان صرف بازی های ویدیویی می شود.
احساس ناتوانی در کاهش زمان بازی
نادیده گرفتن سایر سرگرمی ها با دوستان یا خانواده
عملکرد تحصیلی ضعیف
علائم تحریک پذیری، اضطراب یا عصبانیت هنگام بازی نکردن
عدم رعایت بهداشت فردی مناسب
بیخوابی

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اعتیاد به بازی های ویدیویی تا حد جنون و خودکشی؟



:: برچسب‌ها: اعتیاد , اعتیاد بازی های ویدیویی , درمان اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اعتیاد جنسی چیست؟

اصطلاح «اعتیاد» معمولاً با الکل یا مواد مخدر مرتبط است، اما اخیراً به چندین رفتار یا فعالیت که اعتیاد فرآیندی نامیده می‌شوند، گسترش یافته است.

اعتیادهای فرآیندی (یا رفتاری) می تواند شامل مواردی مانند قمار، فناوری های جدید (اینترنت، تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، بازی های ویدیویی)، کار، غذا، خرید، ورزش و رابطه جنسی باشد.

درگیر شدن مداوم در یک فعالیت یا رفتار خاص، علیرغم پیامدهای منفی بر توانایی فرد برای سالم ماندن ذهنی، جسمی و یا احساسی سالم و عملکردی است که اعتیاد فرآیندی را تعریف می کند.

اعتیاد جنسی (که به عنوان اختلال بیش‌جنسی، اجبار جنسی، بیش‌جنس‌گرایی و اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD) شناخته می‌شود) به عنوان یک اعتیاد فرآیندی طبقه‌بندی می‌شود. این یک اختلال مرتبط با رابطه جنسی است که اغلب در کنار اختلالات سلامت روانی رخ می دهد.

مشخصه این اعتیاد میل‌ها، افکار و تکانه‌های جنسی مداوم و غیرقابل کنترل است که به هدف اصلی زندگی یک فرد تبدیل می‌شود و در توانایی او برای کار، حفظ روابط و انجام فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند.

بر خلاف افرادی که میل جنسی طبیعی و سالم دارند، فردی که اعتیاد جنسی دارد زمان زیادی را صرف جستجوی یا شرکت در فعالیت های جنسی می کند و اغلب در مورد آن دروغ می گوید تا آن را مخفی نگه دارد. فعالیت هایی که معمولاً با رفتار جنسی اجباری مرتبط هستند عبارتند از:

خودارضایی بیش از حد
روابط چندگانه، شرکای جنسی بیش از حد
استفاده مداوم و بیش از حد از پورنوگرافی
رابطه جنسی ناامن
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کسانی که اعتیاد به جنسی دارند، انگ آن است، به این معنی که افراد تمایل دارند به دلیل خجالت و/یا شرم به دنبال کمک نباشند.

با این حال، بدون کمک حرفه‌ای، اعتیاد به جنسی تنها به بدتر شدن و در نهایت منجر به عواقب گسترده‌ای می‌شود که به فرد معتاد آسیب وارد می‌کند و بر زندگی خانواده، دوستان، همکاران کار و جامعه گسترده تأثیر منفی می‌گذارد.

بهبودی از اعتیاد جنسی تنها با حمایت حرفه ای و درمان های مناسب امکان پذیر است.

علائم اعتیاد جنسی چیست؟
اعتیاد به جنسی معمولاً طیف وسیعی از علائم را در بر می گیرد که از نظر شدت و شدت متغیر است. برخی از رایج‌ترین علائم فیزیکی و عاطفی عبارتند از:

ناتوانی در توقف رفتارهای جنسی
دبه دنبال رابطه جنسی با افراد جدید
داشتن چندین شریک جنسی و یا یک شب ایستادن
خودارضایی بیش از حد
افکار وسواسی جنسی
احساس پریشانی، اضطراب یا تحریک پذیری در صورت عدم توانایی در انجام این رفتارها
صرف زمان زیاد برای تلاش برای داشتن رابطه جنسی
احساس اضطراب، شرم، پشیمانی یا افسردگی در مورد ناتوانی در کنترل هوس ها
بدتر شدن هر گونه شرایط سلامت روانی موجود و همزمان.
در صورت عدم درمان، علائم ذکر شده می تواند به حدی تشدید شود که افراد ارزش های درونی و قوانین اخلاقی خود را نقض کنند، که باعث تشدید احساس گناه و شرم در آن ها می شود. این اغلب باعث می شود که زندگی دوگانه ای داشته باشند و دروغ بگویند تا فعالیت های جنسی خود را از نزدیکان خود پنهان نگه دارند.

گروه حمایتی برای درمان اعتیاد
گروه درمانی اعتیاد با روش حمایتی
دلایل اعتیاد جنسی چیست؟
اختلالات جنسی عمدتاً ناشی از تمایل به کنترل یا پنهان کردن مشکلات عاطفی یا روانی مانند اضطراب، استرس، تنهایی، افسردگی، انزوای اجتماعی یا شرم است.

اعتیاد جنسی معمولاً تحت تأثیر عواملی مانند ضربه روحی، ترس از رها شدن، سابقه سوء استفاده یا ترک در دوران کودکی و ناتوانی در کنار آمدن با جنبه‌های زندگی بزرگسالی به روشی سالم و عملکردی می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اعتیاد جنسی چیست؟



:: برچسب‌ها: اعتیاد , علائم اعتیاد جنسی , اعتیاد جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

فوبیا باکتری

فوبیا به معنای ترس شدید و غیرمنطقی نسبت به یک شیء یا موقعیت خاص می باشد. این ترس های شدید و غیر منطقی می توانند نسبت به هرچیزی وجود داشته باشند. ترس از آمپول، ترس از هواپیما، ترس از وسایل نقلیه عمومی، ترس از رانندگی، ترس از انواع حیوانات مثل مار، سگ، گربه، جوجه رنگی، ترس از طوفان، تاریکی، ارتفاعات، ترس از بیماری و همچنین ترس از آلودگی و غیره از جمله ی انواع فوبیاهای خاص می باشند.

افراد مبتلا به فوبیاهای خاص یک ترس معمول و طبیعی را نسبت به یک چیز خاص ندارند، بلکه ترس آن ها به قدری شدید است که تمام زندگی آن ها تحت تاثیر این ترس افراطی قرار گرفته است.

فوبیا باکتری
یکی از شایع ترین فوبیاها فوبیای باکتری است. فرد مبتلا به فوبیای باکتری به شدت از قرار گرفتن در معرض باکتری و آلودگی هراس دارد و به دلیل این هراس شدیدی که از آلودگی دارد مدام تحت اضطراب و استرس شدید است به همین دلیل اختلال فوبیای خاص زیر مجموعه اختلالات اضطرابی می باشد به این دلیل که مشخصه بارز این اختلال تجربه اضطراب های شدید و غیر قابل کنترل است.

اضطراب یعنی تجربه حالتی که به موجب آن، فرد دل مشغولی و نگرانی زیادی درباره آینده دارد و از وقوع اتفاقات وحشتناک هراس دارد.

فرد مبتلا به فوبیا باکتری نیز به دلیل ترس از آسیب هایی که ممکن است در اثر مواجه با باکتری ها به او وارد شود بسیار محتاطانه رفتار می کند و نیاز هست که حتما به شیوه خاص و با قوانین خاصی زندگی کند در غیر این صورت اضطراب بسیار شدیدی را متحمل می شود.

آگورا فوبیا، نشانه ها، علل و درمان آگورافوبیا
آگورا فوبیا | نشانه ها | علل و درمان آگورافوبیا
داستان
هانیه ۲۳ ساله، متولد مشهد و دانشجوی ترم دوم کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی می باشد. او دوره کارشناسی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد و در واقع در شهر خود گذرانده است اما در حال حاضر در دانشگاه تهران پذیرفته شده است و مجبور شده است که از شهر و منزل خود دور شود و در خوابگاه سکونت کند.
هرکس مدت زمان کوتاهی را با هانیه بگذراند به سرعت متوجه می شود که هانیه به شدت ترس از آلودگی دارد. او مطالعات زیادی در مورد میکروب و باکتری ها دارد و مدام خود را در معرض اطلاعات و اخبار مربوط به باکتری ها قرار می دهد و همیشه دل مشغول این است که مبادا به دلیل سهل انگاری، باکتری یا ویروسی وارد بدنش شود و او را آلوده و مریض کند.
هانیه به دلیل تفکراتی که دارد معمولا از حضور در مکان های عمومی اجتناب می کند و خانه خودشان را به هر جای دیگری ترجیح می دهد. هانیه می گوید تا زمانی که در شهر و خانه خود سکونت داشته زندگی نسبتا راحتی داشته چون اعضای خانواده نیز طبق اصول او زندگی می کرده اند و منزل شخصی آن ها مامن امن او محسوب می شده.

اما مشکل او از وقتی شروع شده که در دانشگاه تهران پذیرفته شده، در واقع یکی از آرزوهای او تحصیل در دانشگاه تهران بوده و زمانی که در این دانشگاه پذیرفته شده گویی به تمام آرزوهای خود رسیده اما او هیچگاه به زندگی در خوابگاه فکر نکرده بود. در واقع چنین تصور می کرد که در خوابگاه نیز دیگران می توانند طبق اصول او رفتار و زندگی کنند ولی با ورود به خوابگاه و شروع زندگی دانشجویی تمام تصوراتش به هم ریخت.

او به سختی می توانست از سرویس های بهداشتی و حمام خوابگاه استفاده کند، از نظر او هم اتاقی هایش به هیچ عنوان به سلامت و بهداشتتان اهمیت نمی دهند و طوری رفتار می کنند که منجر به آلوده شدن تمام اتاق می شوند. برای هانیه زجر آور بود که مشاهده کند هم اتاقی اش با لباس بیرون داخل اتاق قدم بزند و بنشیند،

وقتی چنین چیزی را مشاهده می کرد تصور می کرد در حال حاضر تمام اتاق آلوده به میکروب و ویروس شده اند. با اینکه او تا حد امکان وسایلش را از اعضای اتاق جدا کرده بود اما با اینحال وسایلی مثل یخچال، رخت آویز و غیره از جمله وسایل مشترک بودند که هانیه برای استفاده کردن از آن ها به شدت مشکل داشت. او بارها بر سر این مسائل با هم اتاقی هایش به مشکل خورده بود و چندین بار با آن ها بحث کرده بود.

اما یک ترمی که او گذرانده بود برایش ترم وحشتناک و غیر قابل تحملی بود و همین چالش ها و درگیری هایی که هانیه در خوابگاه با هم اتاقی هایش داشت باعث شده بود که هانیه نتواند تمرکز کافی را روی دروسش داشته باشد و به همین دلیل مشروط شده بود. در حال حاضر که شروع ترم جدید بود و در واقع هانیه ترم ۲ را شروع می کرد به شدت دچار احساس درماندگی شده بود و از شروع ترم و ادامه دادن این روند زندگی در خوابگاه به شدت هراس داشت.

او شرایط اجاره منزل شخصی را نداشت و تنها دو راه را در مقابل خود می دید یا باید انصراف می داد یا اینکه زندگی در خوابگاه را تحمل می کرد اما هر دوی این راهکارها، برای هانیه زجر آور بود چون او تلاش های بسیاری برای قبولی در دانشگاه تهران کرده بود و انصراف از دانشگاه او را از اهدافش دور می کرد، از طرفی زندگی درخوابگاه مانعی برای پیشرفت او بود.

به همین دلیل تصمیم گرفته بود که به روانشناس مراجعه کند و به دنبال حل مشکلش برود، البته او هیچگاه فکر نمی کرد که تفکراتش مشکلی داشته باشد اما او می گوید که روزی هم اتاقی اش او را دیوانه خطاب کرده و به او گفته که او نیاز به درمان دارد، شنیدن این حرف از جانب هم اتاقی هانیه اگر چه نوعی توهین تلقی می شد و باعث شده بود که هانیه به شدت آزرده خاطر شود اما سبب شده بود که هانیه به فکر فرو برود و تصمیم بگیرد با یک روانشناس صحبت کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-فوبیا باکتری



:: برچسب‌ها: فوبیا باکتری , درمان فوبیا باکتری , اختلال فوبیا باکتری ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

کمک به فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
اینکه یکی از از عزیزانتان اختلال استرس پس از سانحه رنج می برد، طاقت فرساست. اما مراحل زیر به شما کمک می کند تا به دوست یا همسرتان کمک کرده و آن ها را به زندگی عادی و طبیعی بازگردانید.

، دوست یا یکی از اعضای خانواده شما به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. زندگی با فرد دچار اختلال استرس پس از سانحه آسان نیست و آسیب ها

زندگی با کسی که اختلال استرس پس از سانحه دارد
ابتلا شریک ی زیادی به روابط و زندگی خانوادگی می زند.از سردی و بدخلقی عزیزتان آزار می‌بینید و همیشه سعی می کنید او را درک کنید، چرا که آن ها کمتر می‌توانند محبت کنند و بی ثبات هستند. احساس می کنید که زندگی شکننده و بی ثباتی دارید یا با یک غریبه زندگی می کنید. همچنین مجبور می شوید سهم بیشتری از کارهای خانه را بر عهده بگیرید و با ناامیدی عزیزتان کنار بیایید.

علائم اختلال استرس پس از سانحه حتی منجر به از دست دادن شغل، سوء مصرف مواد و سایر مشکلاتی شود که کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد.

به یاد داشته باشید که فرد مبتلا به استرس پس از سانحه کنترلی روی رفتارهای خود ندارد و نباید رفتارهای آن ها را به دل بگیرید یا ناراحتی های آن ها را به خودتان ربط دهید. سیستم عصبی فرد مورد علاقه شما در حالت هوشیاری دائمی «قفل» شده است و باعث می شود که دائماً احساس آسیب پذیری و ناامنی کند یا مجبور شود بارها و بارها تجربه آسیب زا را دوباره مرور کند.

همۀ اینها منجر به عصبانیت، تحریک پذیری، افسردگی، بی اعتمادی و سایر علائم اختلال استرس پس از سانحه می شود که فرد مورد علاقه شما نمی تواند به سادگی آن ها را متوقف کند.

با این حال، با حمایت مناسب از سوی شما و سایر اعضای خانواده و دوستان، سیستم عصبی او به حالت عادی برمی گردد. با این نکات به آن‌ها کمک کنید تا از رویداد آسیب‌زا خارج شوند و زندگی مشترکتان را به حالت عادی بازگردانید.

کمک به فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
نکته۱: حمایت اجتماعی ارائه دهید
معمولاً افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از خانواده و دوستان کناره گیری می کنند. آن ها احساس شرمندگی می کنند، نمی خواهند سربار کسی باشند یا باور پیدا کرده اند که دیگران متوجه احساسات آن ها نمی شوند.

اگرچه مهم است که به حریم خصوصی عزیزتان احترام بگذارید، اما آرامش و حمایت شما به او کمک می کند بر احساس درماندگی، اندوه و ناامیدی غلبه کند. در واقع، متخصصان بر این باورند که ارتباط چهره به چهره از سوی دیگران مهم ترین عامل در بهبود اختلال استرس پس از سانحه است.

اینکه چگونه عشق و حمایت خود را به بهترین شکل به فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نشان دهید، همیشه آسان نیست. شما نمی توانید فرد مورد علاقه خود را مجبور به بهبودی کنید، اما می توانید صرفا با گذراندن وقت در کنار او، نقش مهمی در روند بهبودی او داشته باشید.

به عزیزتان فشار نیاورید تا صحبت کند. برای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه صحبت در مورد تجربیات آسیب زا بسیار دشوار است. برای برخی حتی باعث بدتر شدن احساس آن ها می شود. درعوض، به او آگاهی بدهید که اگر خواست حرف بزند، در کنارش هستید که گوش بدهید. احساس همراهی و پذیرفته شدن از سوی شماست که به فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه آرامش می‌دهد، نه لزوما صحبت کردن.

همراه عزیزتان کارهای عادی و روزمره انجام دهید، کارهایی که ربطی به اختلال استرس پس از سانحه یا تجربه آسیب زا ندارد. فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید که دوستانی داشته باشد، سرگرمی هایی را دنبال کند که برای او لذت بخش است و به ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن، شنا یا صخره نوردی بپردازد. با هم در یک کلاس تناسب اندام شرکت کنید، به رقص بروید یا یک قرار ناهار هفتگی با دوستان و خانواده داشته باشید.

به جای اینکه به او بگویید چه کاری باید انجام دهد، اجازه دهید عزیزتان رهبری را بر عهده بگیرد. با اینکه افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مانند یکدیگر نیستند. اما بیشتر آن ها به طور غریزی می دانند که چه چیزی باعث می شود احساس آرامش و امنیت کنند. راهنمایی بگیرید که چگونه می توانید به بهترین شکل عزیزتان را حمایت و همراهی کنید.

استرس خود را مدیریت کنید
هر چه آرام تر و متمرکزتر باشید، بهتر می توانید به عزیزتان کمک کنید.

صبور باشید
بهبودی فرآیندی است که زمان می برد و اغلب با شکست‌هایی همراه است. نکته مهم این است که مثبت بمانید و از همسر خود حمایت کنید.

درباره اختلال استرس پس از سانحه آموزش ببینید.
هر چه بیشتر در مورد علائم، اثرات و گزینه‌های درمانی بدانید، برای کمک به عزیزتان و درک آنچه که او از سر می‌گذراند، مجهزتر بوده و نگاه جامع تری به موضوع پیدا می کنید.

احساسات منفی را بپذیرید
وقتی که در حال گذراندن شرایط هیجانی هستید، برای ترکیب پیچیده ای از احساسات آماده باشید مانند، چیزهایی که هرگز نمی خواستید بشنوید. فقط به یاد داشته باشید، داشتن احساسات منفی نسبت به اعضای خانواده به معنی دوست نداشتن آن ها نیست.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-کمک به فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه



:: برچسب‌ها: اختلال استرس , استرس پس از سانحه , استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اثربخشی نوروفیدبک بر بیش فعالی معجزه آسا است

یکی از شایع ترین اختلال های عصبی – تحولی، اختلال نارسایی توجه، بیش فعالی می باشد که در دوران کودکی اتفاق می افتد.

این اختلال به عنوان الگوهای پایداری از نارسایی توجه و بیش فعالی و تکانشگری نامتناسب با سن شناخته می شود و این اختلال عملکرد یا رشد فرد را تحت تاثیر قرار می دهد،

این نشانه ها در محیط های مختلفی ( از قبیل خانه، مدرسه، کار با دوستان یا خویشاوندان یا فعالیت های دیگر) اتفاق می افتد و عملکرد های مختلفی مانند اجتماعی، درسی و شغلی را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از نشانه های این اختلال در سن قبل از ۱۲ سالگی خودش را نشان می دهد.( انجمن روان پزشکی آمریکا، ۲۰۱۳)

اثربخشی نوروفیدبک بر بیش فعالی معجزه آسا است
در سنین مدرسه میزان شیوع سطح جهانی این اختلال حدود ۵ درصد می باشد. میزان شیوع این اختلال در بزرگسالی ۲٫۵ درصد می باشد و نشانه ها و علائم این اختلال در بیش از ۶۵ درصد موارد در دوره بزرگسالی مداومت دارد. ( فاراوان، بیدرمن و میک، ۲۰۰۶، سیمون، کزوبور، بالینت، میسزاروس و بایتر ، ۲۰۰۹)

با وجود آن که درصد شیوع این بیماری در بزرگسالی بالا می باشد کمتر از ۲۰ درصد از این گروه تشخیص و درمان می شوند.( گینسبرگ، کوینترو، آناند، کاسیلاس و آپاداهایا، ۲۰۱۴).

علاوه بر این بیش از ۹۰ درصد افراد دارای اختلال های روان پزشکی می باشند که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم. ( گیلبرگ و همکاران ۲۰۰۴، نوت و همکاران ۲۰۰۷، لین ، یانگ و گای ۲۰۱۵، کیساری، دوریش و هیگس، ۲۰۱۷)

افسردگی
اختلال های خلقی
اضطراب
اختلال های شخصیت
اختلال های سوء مصرف مواد
اختلال نافرمانی مقابله ای
مشکلات خواب
اختلال های یادگیری ویژه
مشکلات خوردن
اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در مدرسه
اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در مدرسه آشوب به پا می کند؟
چالش های ارزیابی و تشخیص برای گروهی از کودکان و همچنین سایر نارسایی های عصبی تحولی به ویژه در سنین پایین وجود دارد.

کودکانی که دارای نارسایی توجه و بیش فعالی هستند به دلیل شرایط تشخیصی به خاطر رفتار های آزارشی مانند ویژگی های کج خلقی، پرخاشگری و مشکلات روان شناختی والد _ کودک بغرنج تر و ناراحت کننده تر خواهد بود. ( لاوین و همکاران، ۲۰۰۱).

برای مدیریت نشانه ها و رفتار های چالش بر انگیزی که برای گروه کودکان و نوجوانان به وجود می آید مداخلاتی انجام می شود که توجه به جنبه های مختلف برای سازگاری بهتر آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

این مداخلات برای بهبود نشانه های نارسایی توجه، بیش فعالی، عملکرد کارکردی و برداشتن موانع رفتاری انجام می گیرد. ( فیلت، بیرمنن، کریستینر، کوچهار و هریسون، ۲۰۱۴).

شرایطی مانند ماهیت، شرایط تحولی و حتی شرایط سنی باعث می شود تا تصمیمات متفاوتی در ارتباط با این گروه گرفته شود برای نمونه مداخله رویکرد رفتاری برای گروه های سنی زیر ۶ سال در غالب موارد زیر توصیه می شود.( کراچ و همکاران ، ۲۰۱۳)

برای اختلالات نارسایی توجه، بیش فعالی که حداقل در کوتاه مدت و بسیار زیاد، مداخله هایی انجام می گیرد که از آن می توان به داروهای روان محرک و غیر روان محرک اشاره کرد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اثربخشی نوروفیدبک بر بیش فعالی معجزه آسا است



:: برچسب‌ها: نوروفیدبک , اختلال بیش فعالی , بیش فعالی ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

با انواع اعتیاد رفتاری آشنا شوید

اعتیاد رفتاری به انگلیسی Behavioral addiction است که به مواد خاصی وابسته نمی باشد بلکه وابستگی به برخی از رفتارها مانند قمار، خرید، سکس، بازی و امثال این ها می باشد. این نوع اعتیاد اثراتی مانند اعتیاد به مواد مخدر را به همراه دارد.

به عنوان مثال شخص نسبت به این رفتارها تحمل پیدا کرده و برای این که لذت دفعه قبلی را تجربه کند باید با شدت و میزان بیشتری این رفتارها را انجام دهد و همین مسئله باعث شدت یافتن اعتیاد او می شود.

اعتیاد رفتاری با عوارض و آسیب هایی همراه می باشد که بر جنبه های مختلف زندگی فرد اثر می گذارد و برای کنترل و درمان این اعتیاد رفتاری نیاز به مداخلات حرفه ای و مشاوره روانشناسی می باشد.

در این مقاله به بررسی انواع اعتیاد رفتاری، علل، علائم و درمان آن می پردازیم.

انواع اعتیاد رفتاری و ویژگی های آن
اعتیاد رفتاری یک نوع عمل است که فرد به آن وابسته شده، با انجام آن احساس لذت و آرامش می کند و دفعه بعد برای انجام آن عمل دچار وسوسه می شود و با شدت و دفعات بیشتری آن رفتار را انجام می دهد.

اعتیاد رفتاری اختلالاتی در شغل، تحصیل و سایر فعالیت های فرد ایجاد می کند . به عنوان مثال شخص در زندگی مشترک و زناشویی اش با مشکلاتی رو به رو می شود و یا دانش آموزی که در امتحانات و درسش افت می کند.

اعتیاد رفتاری
بر اساس مطالبی که بیان شد اعتیاد رفتاری مجموعه ای از رفتارهایی می باشد که برای فرد زیان و آسیب هایی به همراه دارد اما باز هم فرد اصرار به انجام آن دارد و نمی تواند در برابر انجام آن مقاومت نشان دهد، زیرا کنترل این رفتارها از دست او خارج شده است و قادر نیست در برابر آن مقاومت نشان دهد.

اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک، حشیش، هروئین و غیره مورد تائید جامعه نمی باشد و بسیاری از افراد با مصرف آن مخالفت می کنند و برای ترک آن اصرار دارند، اما اعتیاد رفتاری به طور معمول نادیده گرفته می شود و افراد به آن توجهی ندارند و درصدد ترک آن نیستند.

هم چنین خانواده ها توجه و حساسیت کم تری در برابر این اعتیاد از خود نشان می دهند. این مسائل باعث می شود تا برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد و روز به روز عوارض روانی اعتیاد رفتاری افزایش یابد.

عوامل زمینه ساز اعتیاد رفتاری
هر چند اعتیاد رفتاری ارتباط چندانی به اعتیاد مواد مخدر و الکل ندارد و نمی توان ارتباط علت و معلولی برای آن در نظر گرفت اما افرادی که وابسته به الکل و مواد هستند بیشتر درگیر اعتیاد رفتاری می شوند. زیرا این افراد دچار ویژگی های تکانشی و وسواس هستند و همین امر تمایل آن ها را به اعتیاد رفتاری افزایش می دهد.

زمینه خانوادگی و ژنتیکی باعث بروز اعتیاد می شود، افرادی که اعضای درجه یک در خانواده شان سابقه اعتیاد دارند نسبت به افراد دیگر آسیب پذیری بیشتری دارند و احتمال این که گرفتار اعتیاد شوند بسیار زیاد است.

هم چنین لذت و پاداشی که فرد در زمان انجام آن رفتار تجربه می کند او را ترغیب کرده تا دفعات بیش تری آن عمل را انجام دهد و باعث بروز اعتیاد رفتاری او شود.

مسئله ای که منجر به اعتیاد رفتاری می شود توجه نکردن به مشکلات روانی و خانوادگی می باشد.

در صورتی که این مشکلات مورد درمان قرار نگیرد و حل نشود، فرد تلاش می کند تا راه فراری پیدا کند و به دلیل ناتوانی در مدیریت مشکلات و هیجانات، غرق در انجام فعالیت های می شود تا لذت و خوشی را تجربه کند و مشکلات را فراموش کند در این حالت به آن رفتار اعتیاد پیدا کرده و به انجام آن وابسته می شود.

نحوه رفتار با افراد کینه ای
نحوه رفتار با افراد کینه ای | چگونه با این افراد سازگار شویم؟
انواع اعتیاد رفتاری
یکی از جدیدترین اختلالات، که در گروه اعتیاد قرار گرفته، اعتیاد رفتاری نام دارد. متخصصان اعتیاد به قمار را اعتیاد رفتاری در نظر می گیرند، نمونه های دیگری هم وجود دارد که برای تشخیص آن لازم است به روانشناس مراجعه کنید در این مقاله به تعدادی از انواع اعتیاد رفتاری اشاره می کنیم:

اعتیاد به قمار و سرمایه گذاری
اعتیاد به خرید
اعتیاد به رابطه جنسی
اعتیاد به خوردن
اعتیاد بازی های ویدئویی
اعتیاد به دیدن فیلم های نامناسب
اعتیاد به شبکه های اجتماعی
اعتیاد به اینترنت
اعتیاد به کار

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اعتیاد رفتاری | انواع اعتیاد رفتاری



:: برچسب‌ها: اعتیاد رفتاری , اعتیاد به مواد مخدر , انواع اعتیاد رفتاری ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برای کمک به الکلی چه باید کرد؟ آیا کسی که دوستش دارید اعتیاد به الکل دارد؟ مقابله با سوء مصرف الکل یا اعتیاد به الکل یکی از عزیزان می تواند برای اعضای خانواده دردناک و مشکل ساز باشد، اما در این مقاله راه هایی ذکر شده است که می تواند به شما کمک کند.

چگونه اعتیاد به الکل بر خانواده و دوستان تأثیر می گذارد؟
سوء مصرف الکل و اعتیاد نه تنها بر فرد مصرف کننده الکل تأثیر می گذارد بلکه بر خانواده و عزیزان آن ها نیز تأثیر گذار است. تماشای اعتیاد به الکل یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند به همان اندازه که ناراحت کننده باشد، دردناک باشد.

ممکن است با مشاهده مشروبات الکلی و بدتر شدن رابطه تان توسط عزیزتان احساسات ناراحت کننده زیادی از جمله شرم، ترس، عصبانیت و سرزنش را از خود بروز دهید. ترک اعتیاد ممکن است آنقدر سخت و طولانی مدت باشد که نادیده گرفتن عزیزتان و تظاهر به اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد آسان تر به نظر برسد.

اما انکار اعتیاد در دراز مدت فقط باعث آسیب بیشتر به شما، عزیزتان و بقیه اعضای خانواده‌ خواهد شد.

مهم است که به یاد داشته باشید که در ترک اعتیاد تنها نیستید. اعتیاد به الکل و مصرف الکل از هر طبقه اجتماعی، نژاد، پیشینه و فرهنگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

صبر، عشق و حمایت شما می تواند نقش مهمی در بهبودی طولانی مدت او داشته باشد. با این دستورالعمل‌ها، می‌توانید درد و رنج عزیزانتان را کاهش دهید، سلامت روانی و رفاه خود را حفظ کنید و آرامش را به رابطه و زندگی خانوادگی خود بازگردانید.

کمک به کسی که اعتیاد الکلی دارد
نیاز دارید با کسی صحبت کنید؟
شماره تماس جهت رزرو وقت مشاوره ازدواج مرکز مشاوره ستاره ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰ به وسیله موبایل از طریق شماره های ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷امکان پذیر است.

شناخت علائم اعتیاد
برای بسیاری از مردم، مصرف الکل، بخش عادی از زندگی شان شده است. در بیشتر کشورها، لذت بردن از مصرف نوشیدنی های الکلی برای بزرگسالان قانونی و از نظر اجتماعی قابل قبول است.

اما از آنجایی که اثرات الکل از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، تشخیص اینکه چه زمانی یکی از عزیزان به نوشیدنی های الکلی اعتیاد پیدا کرده است، همیشه آسان نیست. هیچ معیار مشخصی وجود ندارد که نشان دهد فردی دارای اختلال مصرف الکل است.

در این دوران سخت همه‌گیری کورونا در جهان، رکود اقتصادی و بیکاری بالا، بسیاری از مردم بیشتر از قبل برای کاهش استرس، مشروب می‌نوشند.

در حالی که با توجه به این شرایط درک آن آسان است، اما نگرانی و عوارض آن را کم نمی کند. مصرف الکل برای دوری از استرس یا مشکلات خلقی، ممکن است نشآن های از این باشد که نوشیدن الکل توسط یکی از عزیزان شما به اعتیاد تبدیل شده است.

نشانه های اعتیاد به نوشیدنی های الکلی
به طور مرتب از مسئولیت های خود در خانه، محل کار یا مدرسه شانه خالی کند، زیرا آن ها در حال نوشیدن الکل هستند.
اغلب بیش از حد مشروب می نوشند.
در مورد میزان مصرف الکل دروغ بگوید یا سعی کند آن را از شما مخفی کند.
در هنگام مصرف الکل حالت توهم به آن ها دست می دهد و نمی توانند به یاد بیاورند که در هنگام مستی چه گفته یا انجام داده اند.
حتی زمانی هم که مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در روابط با شما یا دیگران شده باز به نوشیدن ادامه می دهند.
از الکل برای درمان یک مشکل سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی استفاده می کنند.
اگر علائم هشداردهنده‌ای که ذکر شد را در فرد مورد نظرتان مشاهده و تشخیص داید که معتاد به الکل است.

اولین قدم برای کمک به او این است که اطلاعات خود را در مورد اعتیاد و سوء مصرف الکل افزایش دهید. وقتی در مورد انواع مختلف درمان و خودیاری تحقیق کردید، آماده خواهید بود که با همسر خود در مورد اعتیادش به الکل صحبت کنید و حمایت مورد نیاز را به او ارائه دهید.

چگونه با کسی در مورد اعتیادش به الکل صحبت کنیم؟
صحبت کردن با فرد معتاد در مورد نوشیدن الکل کار آسانی نیست. ممکن است اگر نگرانی‌های خود را مطرح کنید، آن شخص عصبانی شود و حالت تدافعی بگیرد و شروع به سرزنش‌کردن یا انکار مشکل خود ‌شود. در واقع، همه اینها واکنش های رایج هستند. اما این دلیلی برای دوری از بیان کردن مشکل نیست.

سکوت باعث تشدید اعتیاد می شود
هرچند باید در مورد نگرانی های خود صادق باشید، اما باید بدانید که نمی توانید کسی را مجبور به ترک مصرف الکل کنید. باید به خاطر داشته باشید هر چقدر هم که شما بخواهید و تماشای مصرف الکل عزیزتان شما را آزار دهد، تا زمانی که خود فرد قصد ترک نداشته باشد نمی توانید او را مجبور به ترک الکل کنید، انتخاب با اوست.

با این حال، کاری که می توانید انجام دهید این است که به آن ها اقداماتی برای حل مشکلشان ارائه دهید مانند: تماس تلفنی برای مشاوره، صحبت با پزشک یا مشاور، ورود به جلسات درمان یا رفتن به یک جلسه گروهی.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-کمک به الکلی | درمان کسی که اعتیاد به الکل



:: برچسب‌ها: اعتیاد به الکل , مشروبات الکلی , اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه با حوادث آسیب زا کنار بیاییم و درمان استرس تروماتیک چگونه است؟

هر رویداد آسیب زا (از یک تراژدی شخصی گرفته تا یک بحران جهانی) عوارض عاطفی دارد و باعث استرس می‌شود. اما راه هایی وجود دارد تا کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید.

رویدادهای آسیب زا و تروماتیک
تجربه استرس پس از یک رویداد ناراحت کننده رخ می‌دهد، مانند یک حادثۀ رانندگی، سقوط هواپیما، جنایت خشونت بار، حمله تروریستی، بیماری همه گیر جهانی یا بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان یا سیل.

در این مواقع احساس شوک، سردرگمی و ترس شدید یا احساس بی‌حسی یا حتی در آن واحد، ترکیبی از احساسات متضاد پیدا می کنید. این احساسات فقط به افرادی که این رویداد را تجربه کرده اند محدود نمی شود. اخبار شبانه روزی و پوشش مداوم رسانه های اجتماعی هر روز همۀ ما را با تصاویر وحشت، مصیبت، رنج و از دست دادن در همۀ نقاط جهان روبه‌رو می‌کند.

تداوم این روند سیستم عصبی شما را تحت الشعاع قرار داده و استرس آسیب زا ایجاد می‌کند، درست مثل وقتی که شما این رویداد را از نزدیک تجربه کرده باشید.

استرس آسیب زا احساس امنیت شما را از بین می‌برد و احساس می‌کنید که در یک دنیای ناامن قرار داشته و آسیب پذیر و ناتوان‌اید، به خصوص اگر حادثه آسیب زا ساخته دست انسان باشد،

مانند تیراندازی یا اقدام تروریستی. ممکن است از نظر جسمی و عاطفی احساس فرسودگی کنید، غم و اندوه بر شما غلبه کند یا تمرکز، خواب یا کنترل خلق و خوی خود برایتان دشوار باشد. همه اینها پاسخ های طبیعی به رویدادهای غیرعادی هستند.

اغلب افکار و احساسات ناراحت کننده استرس آسیب زا با بازگشت تدریجی زندگی به حالت عادی در طی روزها یا هفته های پس از یک رویداد یا بحران فاجعه آمیز شروع به محو شدن می کنند.

اما اقدامات زیادی نیز وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبودی خود انجام داده و بهتر با آسیبی که تجربه کرده اید کنار بیایید. چه سانحه برای خودتان رخ داده باشد و چه شاهد آن بوده باشید ممکن است پس از آن استرس آسیب زا را تجربه کرده باشید، راه های زیادی برای آرام کردن سیستم عصبی و بازیابی تعادل عاطفی وجود دارد.

درمان استرس تروماتیک
علائم و نشانه های استرس شدید
فارغ از اینکه رویداد آسیب زا مستقیماً روی شما تأثیر گذاشته است یا خیر، طبیعی است که در مورد آنچه ممکن است در آینده رخ دهد احساس اضطراب، ترس و عدم اطمینان کنید. سیستم عصبی شما تحت تأثیر استرس قرار گرفته، طیف گسترده ای از احساسات شدید و واکنش های فیزیکی را برانگیخته است.

علائم استرس از خفیف تا شدید متغیر است و اغلب به صورت نوسانی، می آیند و می روند. ممکن است مواقعی احساس برانگیختگی و اضطراب کنید و مواقعی دیگر احساس بی‌حسی داشته باشید.

علائم عاطفی استرس عبارتند از:
شوک و ناباوری، به سختی می توانید واقعیت آنچه را که اتفاق افتاده است بپذیرید و احساسات خود را خنثی می‌کنید.
ترس، نگران هستید که دوباره همان اتفاق تکرار شود یا کنترل خود را از دست بدهید.
غم یا اندوه، مخصوصا اگر افرادی که می شناسید فوت کرده اند یا متحمل مصیبت‌هایی شده‌اند که به کلی زندگیشان را تغییر داده است.
درماندگی، ماهیت ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی جنایات خشونت‌آمیز، تصادفات، بیماری‌های همه‌گیر یا بلایای طبیعی باعث ایجاد احساس آسیب‌پذیری و درماندگی و حتی اضطراب و افسردگی می‌شود.
احساس گناه برای اینکه پس از مرگ دیگران زنده مانده اید یا فکر می کنید که می توانستید کمک بیشتری به دیگران بکنید و کم کاری کرده اید.
خشم، شما از خداوند، دولت یا دیگر کسانی که فکر می کنید مسئول این ماجرا هستند عصبانی می باشید.
شرم، به خصوص در مورد احساسات یا ترس هایی که نمی توانید آن ها را کنترل کنید، شرم‌زده می‌شوید.
تسکین، از اینکه بدترین اتفاقات افتاده و تمام شده و از اینکه به اندازه دیگران تحت تأثیر قرار نگرفته اید، احساس آرامش می‌کنید و حتی امیدوارید که زندگی شما به حالت عادی بازگردد.
علائم فیزیکی عبارتند از:
احساس سرگیجه یا غش، مشکلات معده، تعریق بیش از حد.
لرزیدن، رعشه، عرق سرد، تورم و درد در گلو یا احساس خفگی.
تنفس سریع، تپش قلب، درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس.
هجوم سیل‌آسای افکار، ناتوانی در استراحت کردن.
عدم تمرکز
برنامه خواب شما به هم ریخته و دچار بی خوابی یا کابوس می شوید.
دردهایی که متوجه علت آن ها نمی‌شوید مانند سردرد یا تغییرات در عملکرد جنسی.
از دست دادن یا افزایش اشتها.
مصرف بیش از حد الکل، نیکوتین یا مواد مخدر.
تفاوت بین استرس تروماتیک و PTSD چیست؟
اگرچه علائم استرس و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بلافاصله پس از یک فاجعه یا رویداد آزاردهنده بسیار شبیه به نظر می رسند، اما روند آن ها بسیار متفاوت است. با اینکه علائم استرس بسیار ناخوشایند هستند، به تدریج در طول زمان بهبود می یابند، به خصوص اگر اقداماتی را برای مراقبت از سلامت عاطفی خود انجام دهید.

اما اگر علائم استرس کاهش نیابد و سیستم عصبی شما در آن حالت باقی بماند، و برای مدت طولانی نتواند از رویداد گذر کند، ممکن است دچار PTSD شده باشید.

با PTSD، شما در شوک روانی باقی می‌مانید. علائم کاهش نمی یابد و نه تنها بهتر نشده بلکه حتی بدتر هم می‌شوید.

مقابله با استرس تروماتیک
همان طور که معمولاً پاکسازی آثار ویرانی‌ها و ترمیم خسارت‌های ناشی از یک فاجعه یا رویداد آسیب‌زا زمان می‌برد، بازیابی تعادل عاطفی و بازسازی زندگی شما نیز به زمان نیاز دارد. اما راهکارهایی وجود دارد که با انجام آن ها می‌توانید به خود و عزیزانتان کمک کنید تا با عواقب عاطفی پس از آسیب بهتر کنار آمده و راهی برای ادامۀ زندگی خود بیابید.

به یاد داشته باشید که هیچ «درست» یا «نادرستی» برای احساس کردن وجود ندارد. انسان ها به طرق مختلف نسبت به تروما واکنش نشان می دهند، بنابراین به خود (یا دیگران) نگویید که باید چگونه فکر یا احساس کنید.

احساسات خود را نادیده نگیرید،
زیرا این کار فقط بهبود را کند می کند. در لحظه به نظر می رسد که بهتر است از تجربۀ احساسات خود اجتناب کنید، اما چه به آنه ا توجه کنید و چه نه، وجود دارند. اگر به راحتی به خود اجازه دهید آنچه را که احساس می کنید تجربه کنید، حتی احساسات شدید نیز از بین خواهند رفت.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-درمان استرس تروماتیک



:: برچسب‌ها: استرس , استرس شدید , درمان استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

وسواس موکنی، تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن مو

اختلال وسواس موکنی به تریکوتیلومانیا معروف می باشد و یک نوع اختلال روانی می باشد که در آن فرد تمایل به کندن موهای سر، ابرو، مژه و هر قسمت بدنش را دارد و در برابر این رفتار اجباری نمی تواند مقاومت کند و مانع آن شود.

وسواس موکنی

این اختلال بیشتر در زمان هایی که فرد دچار فشار و تنش می شود شدت می یابد و فرد برای این که به آرامش برسد و احساس لذت کند شروع به کندن موهایش می کند. فرد با اختلال موکنی، بخش قابل توجهی از موهایش را از دست می دهد و با استفاده از ترفندهای مختلف تلاش می کند این مسئله را پنهان نگه دارد.

توجه داشته باشید زمانی که اختلال موکنی با اختلالات دیگر روانی همراه شود بر روی جنبه های مختلف زندگی اثراتی می گذارد و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد به همین دلیل باید هر چه زودتر این اختلال مورد درمان قرار گیرد.

در این مقاله اختلال موکنی را مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد علائم و نشانه ها و علل و راهکارهایی درمانی آن مطالبی را بیان می کنیم.

اختلال وسواس موکنی چیست؟
وسواس موکنی یک اختلال وسواسی می باشد که فرد تمایلی زیادی و اجباری به کندن موهایش دارد بنابراین زمانی که دچار تنش می شود و فشار زیادی را باید تحمل کند برای به آرامش رسیدن و به دست آوردن لذت اقدام به موکنی می کند.

اختلال موکنی در زنان بیشتر می باشد و آمار نشان می دهد که زنان ده برابر بیشتر از مردان به این اختلال دچار می شوند.

موکنی تنها مربوط به موهای سر نمی شود اگر چه کندن موهای سر امری شایع است و ممکن است قسمتی از سر کم مو یا حتی طاس شود اما فرد موهای قسمت های دیگری مانند ابرو، مژه، موهای بدن مانند موی دست، پا، زیر بغل، بخش شرمگاهی و موهای صورت مانند ریش یا سبیل را نیز می کند.

اختلال وسواس موکنی چه پیامدهایی به همراه دارد؟
اگر به اختلال موکنی مبتلا باشید برای پنهان کردن قسمتی هایی که موهای آن کنده شده است دنبال راه حل می گردید و در مورد این قسمت ها دچار عذاب هستید در این شرایط ممکن است از کلاه، روسری، مژه مصنوعی، آرایش های غلیظ و غیره استفاده کنید.

برخی از افراد تمایل دارند که موهای کنده شده خود را بخورند که این مسئله منجر به اختلالات گوارشی می شود. در کنار آن ممکن است دچار اختلال بدریخت انگاری، اختلالات اضطرابی و مشکلات دیگر شوید به همین دلیل توجه به اختلال موکنی بسیار اهمیت دارد و باید برای درمان آن اقداماتی انجام داد.

مشاوره تلفنی وسواس
مشاوره تلفنی وسواس | برخورد علمی با درمان وسواس
نشانه های وسواس موکنی، وسواس کندن مو
نشانه های وسواس موکنی، وسواس کندن مو
هر کدام از اختلال ها نشانه ها و ویژگی های مشترک به خودشان را دارند. در ادامه مقاله برخی از ویژگی های اختصاصی اختلال موکنی را بیان می کنیم:

کندن افراطی و مداوم موهای سر یا نقاط دیگری در بدن
برای کاهش یا قطع رفتار موکنی تلاش های زیادی انجام می دهد.
به علت موکنی رو به رو شدن با مشکلات و اختلالات زندگی برای آن ها دشوار می باشد.
موکنی یا بی مویی ناشی از بیماری های جسمانی دیگر از مشکلات پوستی نیست.
علل بروز وسواس موکنی چیست؟
اصلی ترین علل ایجاد اختلال موکنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اختلالات همایند:
در صورتی که اختلال موکنی با اختلال هایی مانند وسواس فکری عملی، اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلال پس از سانحه به صورت همزمان اتفاق بیفتد در به وجود آمدن این اختلال نقش بسیاری دارد.

وسواس موکنی

عوامل ژنتیکی:
یکی از دلایل اختلال موکنی ممکن است عوامل ژنتیکی باشد، بر اساس تحقیقات انجام شده این اختلال ممکن است به خاطر یک نوع جهش ژنتیکی در فرد به وجود آید. در صورتی که نابهنجاری هایی روی کروموزوم شماره ۱، معروف به SL TRKI روی دهد باعث به وجود آمدن اختلال موکنی می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-وسواس موکنی | تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن مو



:: برچسب‌ها: وسواس کندن مو , نشانه های وسواس , درمان وسواس ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

گروه درمانی اعتیاد با روش حمایتی چیس؟ داشتن حامی و پشتیبان برای مقابله با اعتیاد، افسردگی، اضطراب یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان، غلبه بر ناراحتی خود و حضور در یک جمع پشتیبانی گامی ارزشمند به سوی بهبودی است.

گروه پشتیبانی چیست؟
گروه حمایتی مجموعه ای از افراد که با مسائل مشترک درگیر هستند تا آنچه که از آن رنج می برند را به اشتراک بگذارند. از طریق بیان کردن تجربیات خود، حمایت، تشویق و آرامش را به سایر اعضای گروه ارائه می دهند و در ازای آن همان را دریافت کنند.

هنگامی که در حال گذراندن دوران ترک اعتیاد هستید، اعضای خانواده و دوستان ممکن است همدردی کنند، اما آن ها همیشه نمی دانند چه بگویند یا بهترین راهکار برای کمک به بهبودی شما چیست. پزشکان و متخصصان بهداشت گاهی اوقات حمایت عاطفی جزئی ارائه می دهند، اما هدف اصلی و تمرکز آن ها همیشه خدمات و مراقبت پزشکی است.

گروه حمایتی برای درمان اعتیاد
گروه‌های حمایتی برای کمک به افرادی که با شرایط سخت یکسان دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد شده‌اند. این شرایط سخت ممکن است مقابله با یک بیماری خاص، مانند سرطان، معلولیت ذهنی، مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب در اثر مرگ عزیزان یا اعتیاد بوده یا هدف آن مراقبت و حمایت از یکی از اعضای خانواده یا دوستی که با چنین مشکلی مواجه است، باشد.

با هر مشکلی که درگیر هستید، بهترین دارو شنیدن صدای افرادی است که مانند شما درگیر این شرایط سخت بوده یا به اصطلاح عامیانه با کفش های شما راه رفته باشد.

گروه پشتیبانی مکانی امن را فراهم می کند که در آن می توانید اطلاعاتی کاربردی، سازنده و مفید به دست آورید. از مزایای تشویق برخوردار خواهید شد و از طریق بیان تجربیات مشترک، راهکارهای بیشتری را در مورد مقابله با مشکلات خود ( اعتیاد) یاد خواهید گرفت. شنیدن سخنان کسانی که با مشکلات مشابه شما درگیر هستند باعث می شود کمتر در مشکلات خود احساس تنهایی کنید.

در حالی که احساس سکوت و اضطراب در مورد پیوستن به یک گروه پشتیبانی کاملاً طبیعی است، اما می تواند برخی از باورهای غلط رایج در مورد این گروه ها و نحوه عملکرد آن ها را از بین ببرد.

باورهای غلط رایج در مورد گروه های حمایتی
هنوز یک باور غلط راجع به مشکلات سلامت روان وجود دارد، که با حضور در گروه‌های حمایتی برای آن مشکلات، گسترش می‌یابد. برخی افراد مشورت با مشاور را نشانه ضعف می دانند، در حالی که برخی دیگر معتقدند اعتماد به مشاوره اتلاف وقت است و فایده ای ندارد.

باورهای نادرست در مورد گروه های حمایتی
افسانه ها و تصورات نادرست
افسانه: هیچ گروه حمایتی در کشور من وجود ندارد.

واقعیت: ده‌ها هزار گروه پشتیبانی در سطح ملی و جهانی، حضوری و آنلاین وجود دارد. تقریباً برای هر مشکل و شرایطی یکی وجود دارد.

افسانه: گروه های پشتیبانی هیچ پاسخ و حمایتی ندارند.

واقعیت: آن ها نمی توانند مشکلات شما را ناپدید کنند، اما در حین کار بر روی یک موضوع سخت یا حساس، پاسخ ها و حمایت های زیادی را دریافت خواهید کرد.

افسانه: از من خواسته می شود که مسائل شخصی زندگی ام را بیان کنم.

واقعیت: در بیشتر گروه‌ها، انتخاب می کنید هر گونه که احساس راحتی می‌کنید صحبت کنید.

افسانه: سایر مراجعه کنندگان ممکن است با من درگیر شوند یا از من انتقاد کنند.

واقعیت: یک گروه حمایتی به خوبی اداره می شود و مرزها را تعیین می کند و از مراجعه کنندگان می خواهد که نسبت به یکدیگر همدلی و احترام نشان دهند.

افسانه: پس از مراجعه به یک گروه حمایتی، بیشتر احساس افسردگی می کنم.

واقعیت: بیان کردن مشکلاتتان می تواند بسیار تحسین برانگیز باشد. بنابراین، اکثر افراد پس از حضور در یک گروه حمایتی احساس نشاط و تشویق می کنند.

انواع گروه های حمایتی
با توجه به نیاز خود، ممکن است تصمیم بگیرید که به یکی از سه نوع گروه حمایتی زیر بپیوندید:

گروه حمایت متقابل
یک گروه ۱۲ مرحله ای
گروه درمانی.
فقط به یاد داشته باشید که هر گروه حمایتی را که انتخاب می کنید نمی تواند جایگزین برای مراقبت های پزشکی قرار دهید.

 منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-گروه درمانی اعتیاد با روش حمایتی



:: برچسب‌ها: اعتیاد , ترک اعتیاد , درمان اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی و رابطه آن با خیانت همسر

در این مقاله قصد داریم رابطه افسردگی را نسبت به خیانت همسر بسنجیم. در این مورد علائم دیگری مانند اختلالات استرسی که ممکن است همراه افسردگی باشند را نادیده می گیریم. در این مقاله قصد داریم ۳ مورد را توضیح دهیم و راجع به آنها نتیجه گیری کنیم.

سعی داریم بر تحقیقاتی که درباره ارتباط افسردگی و خیانت زوجین است مروری داشته باشیم و درباره تاثیر درمان افسردگی بررسی و تحلیل داشته باشیم.

زوج درمانگران در مواجهه با خیانت، باید انتظار برخورد با زوجینی که یک نفر یا هر دوی آنها احساس افسردگی و خیانت به رابطه زناشویی دارند را داشته باشند.

تحقیقات به طور واضح رابطه خیانت و افسردگی را تایید می کنند در این مقاله ابتدا مروری بر تحقیقات حوزه افسردگی و خیانت زناشویی خواهیم داشت پس از آن به ارتباط این دو خواهیم پرداخت. سپس تاثیر درمان زوجین را بررسی می کنیم و در نهایت چالش های پیش رو برای محققین هنگامی که هر دو مشکل اتفاق می افتد بررسی می کنیم

افسردگی و رابطه آن با خیانت همسر
زوج درمانگر ها می توانند انتظار برخورد با زوجینی که یک نفر یا هر دوی آنها مبتلا به افسردگی هستند و در رابطه زناشویی خود خیانت کرده اند را داشته باشند.

در مورد شیوع خیانت آمار ها متغیر است. ۲۵ درصد یا کمتر میزانی است که توسط تخمین جهانی اعلام شده که بیشتر آن متشکل از مردان است. گاتمن درباره ی زوج درمانی می گوید ۲۵ درصد مشکلات حاضر به خیانت به همسر مرتبط است.

ویکس گامبسیا و جنکین ادعا می کنند که بیشتر زوجینی که تحت درمان افسردگی هستند حالاتی از خیانت به همسر را یا در گذشته بروز داده اند یا در زمان حال بروز می دهند.

متاسفانه مقوله خیانت به همسر و مشکلات این چنینی به مشکل بزرگی از سمت مراجع کنندگان تبدیل شده.

در این مورد شواهدی وجود دارد که خیانت زناشویی را با افسردگی ارتباط می دهد. این حالت در بعضی از مراجعین به عنوان حالت پیش گویی کننده خیانت به همسر( مرحله قبل از خیانت به همسر) بروز پیدا می کند .

در بعضی دیگر مثل پاسخی در برابر خیانت صورت گرفته به همسر ( مرحله بعد از خیانت کردن به همسر ) و در بعضی دیگر به عنوان یک انگیزه و نیروی محرک برای به حرکت در آوردن افسردگی زمینه ای که فرد قبلا به آن مبتلا بوده است.

این قضیه موجب می شود دومین درمان زوجین که پیش زمینه خیانت به همسر را دارند احتمال وجود افسردگی بسیار زیاد باشد.

مروری بر یک پژوهش که بر روی زوجین درباره افسردگی و ارتباط آن با خیانت به همسر انجام گرفته.

این تحقیق وجود یک رابطه بین افسردگی و خیانت به همسر را نمایان می کند. نتیجه گیری اول آن مربوط به ۳۸ درصد از زنانی است که نسبت به خیانت همسر خود مطلع شدند و در عوض ۱ ماه به افسردگی مبتلا شدند.

جالب است بدانید آنها قبلا سابقه افسردگی نداشته اند. برای خانم هایی که قبلا به افسردگی مبتلا بوده اند آمار بسیار بالاتر و وحشتناک تر است.

این آمار ها نشان می دهد ۷۲ درصد آن ها افسردگی پنهان داشته اند که با متوجه شدن مقوله خیانت دوباره فعال شده. آمار مربوطه نحوه رابطه بین خیانت همسر و افسردگی را نشان می دهد.

الگوی ملی مرتبط با افسردگی
در تحلیلی که توسط اولفسون ـ مارکوس ـ دروس و همکاران انجام گرفته الگوهای ملی قید شده. آنها اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی پزشکی ملی در سال ۱۹۸۷ و هیئت تحقیقات پزشکی ملی در سال ۱۹۹۷ جمع کرده بودند استفاده کردند.

آنها در دو بازه زمانی متفاوت الگوهای درمانی استفاده شده در کشورها را در گروه های مختلف بیماران سرپایی بیمارستانی تحلیل و بررسی کردند. در آزمایش بالینی مدل سال ۱۹۸۷ تعداد ۱۵۵۹۰ نفر خانم خانه دار بودند و در مدل سال ۱۹۹۷ تعداد ۱۴۱۴۷ نفر خانم خانه دار حاضر بودند.

نکته ی بسیار مهمی که در این بررسی مشهود بود این بود که درمان افسردگی از ۰٫۷۳افراد در گروه ۱۰۰ نفره در سال ۱۹۸۷ به ۲٫۳۳ در ۱۰۰ نفر مورخ سال ۱۹۹۷ بیشتر شده بود. در واقع می توان گفت بیشترین افزایش سطح درمانی از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ مربوط به بانوان جدا شده و طلاق گرفته بود. این گروه افراد نسبت به افراد متاهل برای دریافت درمان افسردگی دوبرابر شانس داشتند.

دارودرمانی برای افسردگی از ۴۴٫۶ درصد در سال ۱۹۸۷ به ۷۹٫۴ درصد در سال ۱۹۹۷ ارتقا یافت. طبق تحقیقات (دروس ـ اولفسون ـ مارکوس و همکاران) داروهای ضد افسردگی متداول ترین داروهای تجویز شده در تحقیقات بعدی بود و علت آن نیز افزایش وجود دسته خانواده دارویی ssri بود که از تاریخ ۱۹۸۷ تولید شد.

در سال ۱۹۹۷ این دسته دارویی به ۵۸٫۳ درصد افرادی که در آن زمان تحت درمان افسردگی قرار داشتند تجویز شود. پس از آن درصد افرادی که برای درمان افسردگی به روان درمانی احتیاج داشتند از ۷۱٫۱ درصد به ۶۰٫۲ درصد کاهش پیدا کرد.

مارکوس ـ اولفوسون ـ دروس و همکاران این سوال را مطرح کردند که آیا پزشکان با تجویز داروهای ضد افسردگی در کاهش بروز علائم افسردگی موفق بوده اند یا خیر؟

شرکت های داروسازی در این زمینه رقابت تنگاتنگی داشته که عموم مردم و پزشکان را هدف خود قرار دادند.

در سال ۱۹۸۷ دولت طرحی با هدف شناسایی و درمان افسردگی عموم تصویب کرد. تغییر در مراقبت های بهداشتی بر روند درمان افسردگی نیز موثر بود که طی آن مسئولین خدمات بهداشتی، دارودرمانی توسط پزشکان را بر دیگر روش ها ارجح دانستند.

علاوه بر الگوهای ملی برای درمان افسردگی عده ای الگوهای جهانی وجود دارد که آگاهی انسان را ضمانت می کند. طی مطالعاتی که توسط لوپز و موری در مورخ ۱۹۹۶ انجام شد از ۲۰ کشور جهان و بالغ بر ۱۰۰ دانشمند برای جمع آوری داده های اولیه ۱۳٫۸ میلیون مرگ از ۵۰٫۵ مرگ و میر کلی جهان در سال ۱۹۹۰ استفاده شد.

هدف ابتدایی ایت تحقیق ارتقا دستیابی یه تخمین ۱۰۰۷ دلیل اصلی مرگ و میر بود.

برای مقایسه کردن فاکتورهای خطر و شرایط مختلف ابزار ترکیبی مقیاس مشکلات پزشکی به اسم دالی طراحی شد( موری و لوپزـ ۱۹۹۶) نکته مهم در این تحقیق افسردگی تک قطبی ماژور دومین عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان خواهد بود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افسردگی و رابطه آن با خیانت همسر



:: برچسب‌ها: افسردگی , خیانت , خیانت همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

قرص ال اس دی، نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دی

قرص ال اس دی (LSD) چه قرصی می باشد و در چه مواقع از آن استفاده می شود؟ قرص ال اس دی یک ماده توهم زا می باشد و در دسته داروهای توهم زا قرار دارد، جوانان برای این که هیجان را بیشتر تجربه کنند از این قرص استفاده می کنند.

این قرص باعث می شود فرد دچار توهم شود و مرز بین خیال و واقعیت را از بین می برد، به همین دلیل مصرف کننده نمی تواند مرز میان خیال و واقعیت را تشخیص دهد.

این قرص عوارض بسیاری دارد و زمانی که والدین متوجه می شوند فرزندشان این قرص را استفاده می کند دچار اضطراب و استرس شده و ممکن است اقدامات عجولانه ای انجام دهند.

در این شرایط والدین باید آگاهی کامل در این خصوص را داشته باشند تا بتوانند به کمک مشاور بهترین روش رو به رو شدن با فرد مصرف کننده را پیدا کنند و فرزندشان ترک اعتیاد راحت تری داشته باشد.

قرص ال اس دی

قرص ال اس دی
ال اس دی از ترکیب نوعی قارچ و ماده دی اتیل آمید تشکیل می شود و ماده توهم زای نیمه صنعتی می باشد که برخی از افراد به آن اعتیاد پیدا می کنند. این ماده باعث فعال شدن گیرنده های سروتیونین می شود، این گیرنده ها در درک و تفسیر واقعیت نقش بسیار مهمی دارند.

هم چنین مغز به طور طبیعی باعث فیلتر شدن محرک های اضافی و نامربوط می شود و باعث می شود تا فرد به درک صحیح تری از واقعیت های اطرافش برسد.

در صورتی که این گیرنده ها بیش از حد فعال شوند باعث به وجود آمدن و پردازش محرک های نامربوطی در مغزش می شوند که درک واقعیت را برای فرد سخت می کند.

زمانی که فرد LSD را مصرف می کند خیال می کند چیزی را انجام داده است در حالی که این احساس در مغزش به وجود می آید و گاهی حواس او با مشکلات و تداخلاتی رو به رو می شود. به عنوان مثال او از دیدن صداها و یا شنیدن رنگ ها حرف می زند.

ماده LSD به صورت خوراکی و در شکل های متنوع، کپسول، قرص، آدامس و قطره مورد استفاده قرار می گیرد و این ماده توهم زا بعد از مصرف حدود ۶۰ دقیقه اثراتش را نشان می دهد.

نوروفارماکولوژی قرص ال اس دی
همانطور که بیان شد ال اس دی یک نوع ماده توهم زا می باشد که به طور مستقیم بر روی گیرنده های سروتونرژیک اثر می گذارد.

این ماده با جلوگیری از بازجذب دوپامین و راه اندازی هورمون های دوپامین و نورآدرنالین باعث فعال سازی مسیر پاداش می شود و زمانی که این ناقل ها افزایش می یابد، فرد دچار توهم می شود و هم چنین ال اس دی فعالیت سیستم پاراسمپاتیک و تحریک سمپاتیک را کم می کند.

اثرات بالینی قرص ال اس دی
روش های مصرف ماده ال اس دی متنوع می باشد این ماده اگر به صورت تزریقی مورد استفاده قرار گیرد، فوری واکنش نشان می دهد و اگر به شکل خوراکی باشد، اثرات آن یک ساعت بعد نشان داده خواهد شود.

اثرات این ماده حدود ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن باقی می ماند و میزان اثر گذاری آن به مقدار مصرف بسته است.

زمانی که فرد این ماده را استفاده می کند ممکن است تلقین پذیری و تاثیر پذیری او افزایش یابد، هم چنین درک تجربه های لذت بخشی مانند توهمات بینایی و تجارب ناخوشایند مانند افسردگی و از دست دادن حس زمان و مکان از تاثیرات بالینی این ماده توهم زا می باشد.

نشانه های مصرف قرص ال اس دی
ال اس دی تاثیرات زیادی دارد و بر روی حواس پنجگانه، احساسات و تفکرات اثراتی را به جای می گذارد، برخی از این اثرات شامل موارد زیر می باشد:

بینایی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و به شکل دیدن رنگ های تند، دید تار، هاله نور و تغییر در شکل و رنگ اجسام نشان داده می شود.
فرد مصرف کننده احساس هایی مانند فشار بر بدن، لرزش و سبکی در سر را تجربه می کند.
مصرف کننده احساس سرخوشی، خوشبختی و آرامش و زندگی در رویا دارد و به طور همزمان اضطراب و گیجی را تجربه می کند و تغییرات بسیار سریعی در خلق او صورت می گیرد.
درک کردن زمان ممکن است برای فرد سخت باشد و گذر زمان به صورت تند و کند برای او اتفاق بیفتد.
فرد دچار حس برتری می شود و افکاری که غیرمعمول هستند از ذهن و فکر او عبور می کنند.

دانستنی های توهم، هذیان و اسکیزوفرنی
عوارض مصرف ال اس دی
عوارض LSD متنوع می باشد و برخی از آن ها مدتی بعد از مصرف از بین می رود و برخی از آن ها اثرات بلندمدتی دارند که اثرات آن به صورت طولانی و تا پایان عمر در فرد باقی می ماند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ال اس دی | نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دی



:: برچسب‌ها: قرص ال اس دی , ترک ال اس دی , عوارض مصرف ال اس دی ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

خواب آلودگی شدید در طول روز: نارکولپسی

نارکولپسی به اختلال خواب مزمن گفته می شود که تمام جنبه های زندکی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، البته با درمان و پیگیری های مناسب می توان این خواب آلودگی روزانه را متوقف کرد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد علائم، علل و درمان نارکولپسی بدانید ذکر شده است.

خواب آلودگی شدید در طول روز چیست؟
همان طور که بیان شد نارکولپسی یک اختلال عصبی مزمن است که بر بخشی از مغز که خواب را تنظیم می کند تأثیر می گذارد. این اختلال باعث می شود خواب‌آلودگی بیش از حدی را در طول روز تجربه کرده و حتی در برخی از موارد عدم کنترل ماهیچه‌ای (به نام کاتاپلکسی) را تجربه کنید که باعث می‌شود در طول فعالیت‌های عادی در طول روز مانند کار یا مطالعه به خواب بروید.

این عدم کنترل اغلب توسط احساسات قوی آغاز می شود، این مشکلات کوتاه و موقتی می باشند و فقط چند ثانیه طول می کشند، اما می توانند ترسناک بوده و باعث اختلال جدی در زندگی شما شوند.

در این شرایط فعالیت‌های معمولی روزانه مانند رانندگی، آشپزی یا حتی پیاده‌روی می‌تواند خطرناک باشد و خواب‌آلودگی شدید در طول روز می‌تواند بر کار، مدرسه و روابط صمیمانه فشار وارد کند. نارکولپسی همچنین می تواند مشکلات حافظه و تمرکز ایجاد کند و بر عزت نفس و سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

خواب آلودگی شدید در طول روز شایع‌تر از آن چیزی است که احتمالاً تصور می‌کنید و از هر ۲۰۰۰ نفر ۱ نفر را مبتلا می‌کند. اگرچه هنوز درمانی وجود ندارد، اما راه های زیادی وجود دارد که می توانید علائم آن را کاهش دهید. ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، استراتژی های خودیاری، مشاوره و حمایت پزشکی می تواند به شما در مدیریت این اختلال، بهبود هوشیاری و لذت بردن از زندگی کمک کند.

اثرات خواب آلودگی شدید در طول روز
براساس آنچه بیان شد خواب آلودگی در طول روز به بسیاری از جنبه های زندگی آسیب می زند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

آسیب جسمانی و ایمنی. بسیاری از فعالیت‌های معمولی روزانه، مانند آشپزی، پیاده‌روی و رانندگی در صورت به خواب رفتن یا از دست دادن کنترل عضلات به طور غیرمنتظره، می‌توانند بسیار خطرناک شوند.
سلامت روان. نارکولپسی می تواند زندگی شما را تا حدی مختل کند که منجر به افسردگی و اضطراب شود.
روابط اجتماعی و حرفه ای. متأسفانه، خواب ناگهانی اغلب برای کسانی که با این اختلال آشنا نیستند، طنزآمیز است. برخی از افراد ممکن است تصور کنند که شما تنبل، بی‌ادب، یا حتی در حال تظاهر به خواب ناگهانی هستید.
اختلال در روابط شخصی. روابط شما به خصوص روابط عاشقانه، اغلب ممکن است آسیب ببیند. خواب آلودگی شدید همچنین ممکن است باعث کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی شود.
حافظه و توجه. نارکولپسی ممکن است باعث شود شما در به خاطر سپردن چیزها و تمرکز مشکل داشته باشید و اختلال بیشتری در فعالیت های روزانه شما ایجاد کند.
قرص های خواب آور و کمک های خواب طبیعی
قرص خواب آور و کمک های خواب طبیعی
علائم و نشانه ها
اکثر افراد مبتلا به نارکولپسی اولین علائم خود را بین سنین ۱۰ تا ۲۵ سالگی تجربه می کنند. این علائم می تواند به ویژه برای کودکان یا جوانانی که با چالش های مدرسه، دانشگاه یا مراحل اولیه حرفه خود نیز مواجه هستند نگران کننده باشد.

دو مورد از رایج ترین علائم نارکولپسی که خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و کاتاپلکسی می باشد، اغلب با وضعیت عاطفی شما مرتبط هستند. ممکن است زمانی که احساسات شدیدی مانند خنده، غم، تعجب یا ناامیدی را تجربه می کنید، این علائم را نشان دهید.

علائم رایج خواب آلودگی شدید در طول روز عبارتند از:
کاتاپلکسی (از دست دادن کنترل عضلانی). خواب آلودگی شدید ممکن است باعث از دست دادن ناگهانی کنترل عضلانی در هنگام بیداری شود که معمولاً توسط احساسات قوی مانند خندیدن یا گریه ایجاد می شود.

توهمات. برخی از افراد مبتلا به نارکولپسی هنگام به خواب رفتن یا پس از بیدار شدن، مشکلات بینایی یا شنوایی را تجربه می کنند.

فلج خواب. ممکن است در ابتدا یا انتهای خواب قادر به حرکت یا صحبت نباشید.

بیداری شبانه اگر از نارکولپسی رنج می برید، ممکن است دوره های بیداری در شب همراه با گرگرفتگی، ضربان قلب بالا، یا هوشیاری شدید را تجربه کنید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-خواب آلودگی شدید در طول روز | نارکولپسی



:: برچسب‌ها: خواب آلودگی , درمان خواب آلودگی , علل خواب آلودگی ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سیکل قاعدگی و روش محاسبه چرخه قاعدگی

به خونی که هر ماه به شکل طبیعی از سطح داخلی رحم خارج می گردد قاعدگی گفته می شود. زنان و دختران در زمان قاعدگی علائم و نشانه های مختلفی را تجربه می کنند که برخی از این نشانه ها ممکن است طبیعی نبوده و نشان دهنده اختلالاتی باشد.

به همین دلیل زنان و دختران باید سعی کنند اطلاعات خود را در مورد قاعدگی و اختلالات آن افزایش دهند، تا تغییراتی که در زمان قاعدگی بر روی بدن آن ها ایجاد می شود برای آن ها نگران کننده نباشد و سعی کنند در جهت درمان یا کاهش درد و رنج آن اقداماتی را انجام دهند.

در صورتی که در این خصوص آگاهی کافی نداشته باشند تغییرات روانی و فیزیکی در چرخه قاعدگی منجر به کاهش عملکرد و اختلال در سبک زندگی می شود و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد.

در این مقاله درباره قاعدگی، تغییرات روانی و فیزیکی این دوره مطالبی را بیان می کنیم هم چنین برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید از مشاور کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند و اطلاعات مفیدی در اختیار شما بگذارد.

تعریف قاعدگی
به خون ریزی در سطح داخلی رحم قاعدگی، پریود یا عادت ماهیانه گفته می شود. عادت ماهیانه دختران از سنین ۸ تا ۱۳ سالگی شروع می شود و تا زمان یائسگی آن ها ادامه دارد. بارداری زنان به عادت ماهیانه آن ها بستگی دارد تا سنی که زنان پریود شوند و یائسگی رخ ندهد، می توانند باردار شوند.

زمانی که لقاح و شکل گیری جنین صورت گرفته باشد خون ریزی اتفاق نمی افتد، در غیر این صورت دیواره محکمی که در رحم ساخته شده است از طریق خون ریزی از هم می پاشد. به طور معمول دوران عادت ماهیانه زنان بین ۲ تا ۷ روز متغیر می باشد و زنان باردار معمولا پریود نمی شوند و هم چنین قاعدگی سه ماه بعد از زایمان اتفاق می افتد.

احتمال بارداری در زمان پریود بسیار کم و شانس آن بسیار پایین است، اما غیرممکن نمی باشد. تخمک گذاری در روند خاصی اتفاق می افتد و به همین علت در روزهای اول و دوم قاعدگی بارداری رخ نمی دهد، اما از روز سوم قاعدگی ممکن است بارداری اتفاق بیفتد.

چرخه پریود و یا سیکل قاعدگی
چرخه قاعدگی عبارت است از اولین روز خون ریزی تا نخستین روز قاعدگی او در ماه بعد. در این دوره تغییراتی بر هورمون ها و بدن زن ایجاد می شود که این تغییرات طبیعی هستند و بدن او را برای تولید مثل آماده می کنند.

در دوره قاعدگی هر ماه یک تخمک آماده بارور شدن قرار می گرد اما اگر لقاح صورت نگیرد تخمک از بین می رود و فرد خون ریزی کرده و عادت ماهانه می شود.

توجه داشته باشید که چرخه قاعدگی در زنان متفاوت می باشد اما چرخه طبیعی آن از ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. البته هر کس می تواند چرخه قاعدگی خاص خودش را داشته باشد. هم چنین مردان باید با بدن زنان آشنا باشند و شناخت کافی از بدن همسرشان داشته باشند تا بتوانند ارتباط موثری با همسرشان برقرار کنند.

علت بروز افسردگی
علت افسردگی زنان در دوران قاعدگی و پریود چیست؟
تغییرات روانی و فیزیکی در سیکل قاعدگی
در دوران قاعدگی زنان با تغییرات جسمانی رو به رو می شوند که برخی از این تغییرات ممکن است با شدت بسیار زیادی اتفاق افتد که برخی از آن ها شایع تر هستند و عبارت اند از:

دردهای شکم
حساس شدن و دردناک شدن پستان ها
احتباس آب
تغییر در فعالیت و تمایل به رابطه جنسی

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-سیکل قاعدگی و روش محاسبه چرخه قاعدگی



:: برچسب‌ها: سیکل قاعدگی , پریود , قاعدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نشانه های فرد منفعل و پرخاشگر

پرخاشگری نوعی رفتار غریزی به منظور برون ریزی خشم می باشد که البته منجر به بقای انسان ها خواهد شد. پرخاشگری به دو گونه تهاجمی و منفعل تقسیم می شود. در ادامه راجع به علائم یک فرد منفعل و پرخاشگر بیشتر آشنا خواهیم شد:

نشانه های فرد منفعل و پرخاشگر
۱) شما در برخورد اول با یک فرد منفعل و پرخاشگر احتمالا او را کاملا مودب و خوش برخورد می بینید که هیچ علامتی از پرخاشگری در او نخواهید دید. این افراد معمولا بسیار حرف گوش کن و آرام به نظر می آیند و خشم خود را سرکوب می کنند.

۲) خواسته های خود را به صورت واضح و شفاف ابراز نمی کنند و اگر نسبت به چیزی ناراحت باشند آن را مطرح نمی کنند و در خود درون ریزی می کنند.

۳) در بیشتر اوقات در حال نق زدن از شرایط موجود هستند علی رغم این که نارضایتی خود را مستقیما به اشخاص بیان نمی کنند و ترجیح می دهند فقط پشت سر آن ها غر بزنند.

۴) این گونه افراد در اغلب اوقات حسود هستند و نسبت به موفقیت های اطرافیان حسادت می کنند. افراد منفعل و پرخاشگر نمی توانند ببینند کسی به غیر از خودشان موقعیت خوبی داشته باشد.

۵) معمولا چنین افرادی با کنایه و طعنه صحبت می کنند، زیرا نمی توانند حرفشان را مستقیما بیان کنند.

۶) افراد منفعل و پرخاشگر سعی می کنند به صورت پنهانی به بقیه آسیب بزنند و اگر کسی خواسته یا ناخواسته آن ها را ناراحت کنند در ذهن خود نقشه ی آسیب زدن و انتقام نسبت به آن را می کشند.

پرخاشگری
آیا میدانید پرخاشگری چیست؟
نشانه های فرد منفعل و پرخاشگر
نشانه های فرد منفعل و پرخاشگر

۷) تحسین و تشویق موفقیت دیگران برای این گونه افراد بسیار سخت و طاقت فرساست. این افراد گاهی اوقات طوری از دیگران تعریف می کنند که تعریف نکردنشان نسبت به حرف هایی که می زنند بهتر است!

۸) افراد منفعل و پرخاشگر افراد دیگر را به تمسخر می گیرند و موفقیت های دیگران را کوچک و حقیر می شمارند تا خودشان احساس بزرگی و موفقیت پیدا کنند.

۹) اگر به آن ها مسئولیتی بسپارید به هر دری می زنند تا از زیر این کار در بروند. این افراد بر خلاف این که رو در رو، به شما چشم می گویند در باطن به هیچ وجه این کار را قبول نمی کنند و فکر می کنند شما قصد دارید از او سو استفاده کنید.

با چند نمونه مثال شما را با خصوصیات افراد منفعل و پرخاشگر بیشتر آشنا خواهیم کرد:

۱) به عنوان مثال : مردی در مهمانی از رفتار کسی ناراحت می شود ولی اصلا به روی خودش نمی آورد و طبیعی رفتار می کند اما وقتی مهمانی تمام می شود و به محض این که با همسرش در ماشین می نشیند شروع به غر زدن و بهانه گیری نسبت به همسرش می گویند.

۲) خانمی حس می کند همسرش به اندازه کافی به او توجه و علاقه ای نشان نمی دهد اما هیچ حرفی به همسرش نمی زند و تظاهر می کند همه چیز عادی است. در مقابل، به خاطر هر اتفاق ریز و درشتی بهانه می گیرد. در واقع می توان گفت چنین افرادی حتی اگر مشکلی حل بشود به دنبال مشکل دیگر می گردند.

مشاورانه
مشاوره خانواده
مشاوره ازدواج
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
تست روانشناسی
مشاوره روانشناسی
مشاوره جنسی
اختلال روانی
کلیپ روانشناسی
افراد منفعل و پرخاشگر خشم خود را به صورت انتقام نشان می دهند چرا که کینه توز هستند معمولا این افراد مسائل پیش آمده را فراموش نمی کنند و به دنبال موقعیتی هستند تا به فرد مقابل ضربه ای مهلک وارد کنند و ضربه ای که خوردند را جبران کنند.

شناسایی چنین افرادی معمولا کار سهل و راحتی نیست چرا که این افراد ظاهر موجه و آرامی دارند و تنها شناخت عمیق آن ها می تواند مشکل را شناسایی کند.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-نشانه های فرد منفعل و پرخاشگر



:: برچسب‌ها: پرخاشگر , نوجوان پرخاشگر , نشانه های فرد منفعل ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چه قرص خواب آوری به خواب طبیعی کمک می کند؟

همه آنچه که باید در مورد داروهای خواب با نسخه و بدون نسخه و درمان های موثر بی خوابی بدانید در این مقاله ذکر شده است.

آیا قرص های خواب آور یا داروهای خواب آور برای شما مناسب هستند؟
ممکن است شب های زیادی بیدار مانده و به سقف خیره شده باشید، در این زمان استفاده از قرص های خواب آور به نظر اولین گزینه می باشد.

اما اگر مرتباً مشکل خواب دارید، باید فکری برای آن بکنید. بی خوابی می تواند به دلیل مصرف قهوه، فیلم، بازی یا نشانه ای از یک مشکل زمینه ای پزشکی یا روانی باشد، اما هر چه باشد با قرص های خواب آور درمان نمی شود. در بهترین حالت، قرص‌های خواب‌آور یک کمک موقت و در بدترین حالت، یک ماده اعتیاد آور می باشند که می توانند بی خوابی را در دراز مدت بدتر کنند.

البته این بدان معنا نیست که هرگز نباید از دارو خواب آور استفاده کنید، اما مهم است که فواید آن را در مقابل خطرات آن بسنجید. به طور کلی، قرص‌های خواب‌آور هنگامی مؤثرتر هستند که برای موقعیت‌های کوتاه‌مدت، مانند سفر یا بهبودی پس از یک عمل پزشکی، به‌طور کم استفاده شوند.

اگر تصمیم به مصرف طولانی مدت قرص های خواب آور دارید، بهتر است آن ها را فقط به ندرت و تنها «در صورت نیاز« استفاده کنید تا از وابستگی به آن ها جلوگیری کنید.

خطرات و عوارض قرص های خواب آور
همه قرص های خواب آور دارای عوارض جانبی هستند که این عوارض بسته به نوع داروی خاص، دوز و مدت زمان ماندگاری دارو بستگی دارد. عوارض جانبی شایع عبارتند از خواب آلودگی طولانی روز بعد، سردرد، دردهای عضلانی، یبوست، خشکی دهان، مشکل در تمرکز، سرگیجه، بی ثباتی و بی خوابی در طول روز.

سایر خطرات قرص های خواب آور
وابستگی به مواد مخدر
ممکن است برای خوابیدن به قرص های خواب آور تکیه کرده، بدون آن ها نتوانید بخوابید یا حتی خواب بدتری را تجربه کنید. قرص‌های تجویزی خواب آور می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند و قطع مصرف آن‌ها را دشوار سازد.

علائم ترک
اگر دارو خواب آور را به طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند حالت تهوع، تعریق و لرزش را تجربه کنید.

تداخلات دارویی قرص های خواب آور با سایر داروها
تداخلات دارویی می تواند عوارض جانبی را بدتر کند و حتی گاهی اوقات خطرناک باشد، به ویژه هنگام تداخل با داروهای مسکن و سایر داروهای آرام بخش.

بی خوابی بیش تر
با قطع مصرف دارو بی خوابی می تواند حتی بدتر از قبل شود. یا حتی در طول روز نیز حالت خواب آلودگی را حفظ کنید.

برخی از خطرات جدی قرص های خواب
داروهای آرام بخش- خواب آور (بنزودیازپین ها و غیر بنزودیازپین ها) می توانند باعث واکنش آلرژیک شدید، تورم صورت، ضعف حافظه، توهم، اقدامات خودکشی، و رفتارهای پیچیده مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب، رانندگی در خواب (رانندگی در حالی که کاملاً بیدار نیستند) شوند.

حتی می تواند باعث غذا خوردن در نیمه شب شود که به مرور منجر به افزایش وزن می شود. اگر رفتار غیرعادی مرتبط با خواب را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای خواب آور و قرص های خواب آور بدون نسخه (OTC).
قرص‌های خواب بدون نسخه به آنتی‌هیستامین‌ها به‌عنوان ماده اصلی متکی هستند.

داروهای خواب رایج بدون نسخه عبارتند از:
دیفن هیدرامین (در نام های تجاری مانند Nytol، Sominex، Sleepinal، Compoz یافت می شود)
داکسیلامین (نام های تجاری مانند Unisom، Nighttime Sleep Aid)
برخی دیگر از داروهای خواب OTC آنتی هیستامین ها با مسکن (که در نام های تجاری Tylenol PM یافت می شود) ترکیب می کنند.
مشکل آنتی هیستامین ها این است که خاصیت آرام بخشی آن ها اغلب تا روز بعد باقی می ماند و منجر به اثر خماری در روز بعد می شود. در صورت استفاده طولانی مدت، می توانند باعث فراموشی و سردرد نیز شوند. به دلیل این مسائل، کارشناسان خواب توصیه می کنند از استفاده مداوم آن ها خودداری کنید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-قرص خواب آور و کمک های خواب طبیعی



:: برچسب‌ها: قرص های خواب آور , درمان بی خوابی , بی خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا شب ها مشکلات خواب را تجربه میکنید؟ آیا پس از بیدار شدن احساس خستگی دارید؟

افرادی که احساس می کنند خواب خوبی ندارند ممکن است به دلیل انواع بیماری های زمینه ای پزشکی، از خواب آلودگی بیش از حد در روز رنج ببرند. اختلال خواب ممکن است نشانه ای از یک مشکل سلامتی یا اثر نامطلوب درمان برای درمان مشکل باشد.

استرس ناشی از بیماری مزمن همچنین می تواند باعث بی خوابی و خواب آلودگی در طول روز شود. شرایط رایجی که اغلب با مشکلات خواب مرتبط هستند عبارتند از: سوزش سر دل، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، اختلالات اسکلتی عضلانی، بیماری کلیوی، مشکلات سلامت روان، اختلالات عصبی، مشکلات تنفسی و بیماری تیروئید.

علاوه بر این، برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه که برای درمان این مشکلات و سایر مشکلات سلامتی استفاده می‌شوند، می‌توانند کیفیت و کمیت خواب را مختل کنند.

علل پزشکی مشکلات خواب
سوزش سردل
دراز کشیدن در رختخواب اغلب سوزش سر دل را تشدید می کند که به دلیل ذخیره اسید معده در مری ایجاد می شود. ممکن است بتوانید با پرهیز از غذاهای سنگین یا چرب (همچنین قهوه و الکل) در عصر از این مشکل جلوگیری کنید.

همچنین می توانید با بالا بردن قسمت بالایی بدن خود از جاذبه به نفع خود استفاده کنید. داروهای بدون نسخه و تجویزی که ترشح اسید معده را سرکوب می کنند نیز می توانند کمک کنند اما در این مورد باید با دکتر متخصص مراجعه کنید.

دیابت
دیابت یک اختلال شایع و مزمن است که با افزایش سطح گلوکز یا قند خون مشخص می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های شما به انسولین (هورمونی که از لوزالمعده ترشح می‌شود) واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند و زمانی که لوزالمعده نتواند در پاسخ انسولین بیشتری تولید کند. افراد مبتلا به دیابت که سطح قند خون آن ها به خوبی کنترل نشده است ممکن است به دلایل زیر مشکلات خواب را تجربه کنند:

تعریق شبانه
نیاز مکرر به ادرار
علائم هیپوگلیسمی (قند خون پایین)
اگر دیابت به اعصاب پاها آسیب رسانده باشد، حرکات شبانه یا درد نیز ممکن است خواب را مختل کند.
نارسایی قلبی
نارسایی قلبی وضعیتی است که با کاهش تدریجی توانایی قلب برای “پمپ کردن” یا گردش خون مشخص می شود. نارسایی قلبی می تواند باعث تجمع مایع در ریه ها و بافت ها شود.

بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است در طول شب با احساس تنگی نفس از خواب بیدار شوند زیرا وقتی دراز می کشند مایع اضافی بدن در اطراف ریه های آن ها جمع می شود. استفاده از بالش برای بالا بردن بالاتنه ممکن است به این مشکل کمک کند.

داروهای خواب‌آور بنزودیازپین به برخی افراد کمک می‌کنند تا علی‌رغم این اختلال تنفسی بخوابند، اما برخی از افراد ممکن است نیاز به استفاده از اکسیژن مکمل یا دستگاهی داشته باشند که فشار را در راه هوایی فوقانی و حفره قفسه سینه افزایش می‌دهد تا به تنفس و خواب طبیعی‌تر کمک کند.

مردان مبتلا به نارسایی قلبی اغلب دچار آپنه انسدادی خواب می‌شوند( یک اختلال تنفسی که با بیداری‌های متعدد شبانه مشخص می‌شود) که می‌تواند خواب را مختل کند، باعث خواب‌آلودگی در طول روز و بدتر شدن نارسایی قلبی شود. در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، نوسانات طبیعی در ریتم شبانه روزی ممکن است باعث آنژین (درد قفسه سینه)، آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، یا حتی حمله قلبی در هنگام خواب شود.

اختلالات اسکلتی عضلانی
درد التهاب مفصل می‌تواند باعث شود افراد به هنگام تغییر وضعیت به خواب رفته و به حالت اولیه بروند. علاوه بر این، درمان با استروئیدها اغلب باعث بی خوابی می شود البته ممکن است مصرف آسپرین یا یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) درست قبل از خواب برای تسکین درد و تورم مفاصل در طول شب مفید باشد.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا (وضعیتی که با رباط‌ها و تاندون‌های دردناک مشخص می‌شود) احتمالاً صبح ها از خواب بیدار می‌شوند و مانند افراد مبتلا به درد التهاب مفصل احساس خستگی و سفت و درد دارند. محققانی که خواب مبتلایان به فیبرومیالژیا را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که حداقل نیمی از آن ها خواب عمیق غیرطبیعی دارند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-علل پزشکی مشکلات خواب



:: برچسب‌ها: خواب , اختلال خواب , مشکلات خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دختر نوجوان چه تغییراتی را تجربه می کند و راه های کمک به حل مشکلات او

بیشترین تغییرات برای یک دختر نوجوان در دوران بلوغ او رخ می دهد آن ها از نظر جسمی و روحی تحولات بزرگی را تجربه می کنند، درک حجم عظیمی از این تغییرات ممکن است برای این نوجوان سخت و دردناک باشد و زمانی که به خودش می آید ممکن است فشارهای زیادی را تحمل کند.

در دوران بلوغ تغییراتی که دختران نوجوان آن را تجربه می کنند بیشتر از پسران می باشد به همین دلیل والدین باید توجهات جدی و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و در این شرایط همراه همیشگی دخترشان باشند تا این دوران با فشار کمتری پشت سر گذاشته شود.

در این مقاله می خواهیم تغییراتی که دختران نوجوان با آن رو به رو می شوند و هم چنین چگونگی رفتار والدین را مورد بررسی قرار دهیم برای این اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

دختر نوجوان
بزرگسالی برای دختران نوجوان می تواند سردرگم کننده باشد چون دوران بلوغ با تغییرات جسمی و روحی رخ می دهد و این امر تعجب آور نیست، از این گذشته عبور کردن از دنیای کودکی به دنیای بزرگسالی نیازمند یک تعادل اصولی می باشد که در این جا چند نکته برای کمک به دختران نوجوان در درک آن چه با آن ها رو به رو هستند آورده شده است،

مهم ترین چیزی که دخترها باید به آن توجه داشته باشند این است که تنها نیستند و آن ها از دوران نوجوانی عبور می کنند همانطور که پدر و مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ شان از آن دور عبور کرده است.

روانشناسی نوجوان
روانشناسی نوجوان | چرا مشاوره زندگی نوجوان را نجات می دهد؟
نشانه ها و علائم بلوغ برای دختر نوجوان
بلوغ جسمی
یکی از تغییرات مهمی که دختر نوجوان آن را تجربه می کند تغییرات زیاد جسمانی می باشد این تغییرات از ۸ سالگی آغاز می شود به طور معمول دختران نوجوان زودتر از پسران این تغییرات را مشاهده می کنند و هم چنین این مهم به مواردی مانند نژاد، وراثت، آب و هوا، تغذیه، شرایط فرهنگی، روابط عاطفی و تغذیه ای بستگی دارد.

عمده تغییراتی که در دختران به وجود می آید از رشد جوانه نوک سینه، افزایش وزن، قد و رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل شروع می شود و با آغاز سیکل قاعدگی کامل می شود. قاعدگی از سن ۹ تا ۱۶ یا ۱۷ سالگی اتفاق می افتد،

برای شروع قاعدگی وزن دختران باید حداقل به ۴۵ کیلو گرم برسد بر اساس تحقیقات ثابت شده است دخترانی که خیلی لاغر هستند دیرتر قاعده می شوند، البته در کنار این همه تغییرات باید به مسئله رشد قدی هم توجه داشت.

دخترانی که والدین شان قد بلند هستند معمولا قد بلند تری خواهند داشت و آن هایی که والدینشان کوتاه قد هستند تا حد معینی رشد قدی را تجربه خواهند کرد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-دختر نوجوان در حال تغییر



:: برچسب‌ها: دختر نوجوان , بلوغ روحی و عاطفی , بلوغ جسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پیدا کردن درمانگری که می تواند به شما در بهبود کمک کند

چگونه درمانگر مناسب را انتخاب کنیم؟ چگونه از جلسات درمانی یا مشاوره خود بیشترین بهره را برده و پیشرفت درمان خود را ارزیابی کنیم؟

درمانگر و مشاوره چگونه می تواند کمک کند
درمان می تواند یک راه‌حل مؤثر برای بسیاری از مشکلات روحی و روانی باشد. صحبت کردن در مورد افکار و احساسات خود با یک فرد حامی اغلب می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند.

بیان نگرانی های خود یا صحبت در مورد چیزی که بر دلتان سنگینی می کند، به خودی خود می تواند بسیار شفابخش باشد. شما از اینکه کسی به حرف هایتان گوش کند، احساس خوبی خواهید داشت زیرا می‌فهمید که شخص دیگری هست که به شما اهمیت می دهد و می خواهد کمکتان کند.

اگرچه صحبت کردن در مورد مشکلات با دوستان نزدیک و اعضای خانواده می تواند بسیار مفید باشد، اما گاهی اوقات به کمکی نیاز دارید که اطرافیان شما قادر به ارائه آن نیستند. هنگامی که به حمایت بیشتر، دیدگاه بیرونی یا برخی راهنمایی های تخصصی نیاز دارید، صحبت با درمانگر یا مشاور می تواند کمک کننده باشد.

پیدا کردن درمانگری که می تواند به شما در بهبود کمک کند

حمایت دوستان و خانواده اهمیت بسیاری دارد اما با درمان متفاوت است. درمانگران شنوندگان حرفه ایِ آموزش دیده ای هستند که می توانند به شما کمک کنند تا ریشه مشکلات خود را پیدا کرده، در چالش های عاطفی موفق شوید و تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

برای بهره مندی از درمان، حتما لازم نیست مشکل روانی برای شما تشخیص داده شود. بسیاری از افراد برای درمان نگرانی های روزمره به دنبال کمک هستند: مثلاً مشکلات روابط، استرس شغلی یا عدم اعتماد به نفس. دیگران در مواقع سختی، مانند طلاق به درمان روی می آورند.

اما برای بهره‌مندی از مزایای مشاوره، مهم است که درمانگر مناسب را انتخاب کنید، کسی که به او اعتماد دارید، احساس می‌کنید از شما مراقبت می‌کند و سابقۀ کمک به شما برای ایجاد تغییرات برای بهتر شدن در زندگی‌تان را دارد. یک درمانگر خوب به شما کمک می کند قوی تر و خودآگاه تر شوید.

چرا درمان و نه دارو؟
فکر اینکه بتوانید مشکلات خود را با مصرف روزانه یک قرص حل کنید می تواند جذاب به نظر برسد، اما کاش به همین راحتی بود! مشکلات روحی و روانی دلایل متعددی دارند و فقط دارو درمانی مشکلی را حل نمی‌کند.

دارو ممکن است به کاهش علائم خاص کمک کند، اما عوارض جانبی دارد. علاوه بر این، نمی تواند مشکلات بزرگ را حل کند. دارو روابط شما را اصلاح نمی کند، به شما نمی‌گوید که با زندگی خود چه کار کنید یا به شما نمی گوید چرا به انتخاب های ناسالم خود ادامه می دهید.

درمان می تواند زمان بر و چالش برانگیز باشد، زیرا احساسات و افکار ناراحت کننده اغلب به عنوان بخشی از روند درمان ظهور می‌یابند. با این حال، درمان مزایای طولانی‌مدتی فراتر از تسکین علائم دارد.

درمان ابزارهایی را در اختیار شما می‌گذارد تا زندگی‌تان را متحول کنید، ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید، زندگی‌ای را که می‌خواهید بسازید و با هر مانعی که بر سر راهتان قرار می‌گیرد، کنار بیایید.

باورهای غلط درباره درمان
باور غلط: من نیازی به درمانگر ندارم. من آنقدر باهوش هستم که مشکلاتم را خودم حل کنم.

واقعیت: همه ما نقاط کور خود را داریم که هیچ ربطی به هوش ندارد. یک درمانگر خوب به شما نمی گوید که چه کاری انجام دهید یا چگونه زندگی کنید. او به شما یک دیدگاه بیرونی می دهد و به شما کمک می کند تا بینش به دست آورید و بتوانید انتخاب های بهتری داشته باشید.

باور غلط: درمان برای دیوانه‌هاست
واقعیت: درمان برای افرادی است که در خودآگاهی کافی برای درک نیاز خود به کمک دارند و می خواهند ابزارها و تکنیک هایی را بیاموزند تا اعتماد به نفس و تعادل عاطفی بیشتری داشته باشند.

باور غلط: تنها چیزی که درمانگران می خواهند در مورد آن صحبت کنند، پدر و مادر من هستند.
واقعیت: اگرچه که کاوش در روابط خانوادگی گاهی اوقات ریشۀ افکار و رفتارهای بعدی را در زندگی تشکیل می‌دهد، اما درمان تنها روی آن متمرکز نیست. تمرکز اصلی بر چیزی است که شما باید تغییر دهید: الگوها و علائم ناسالم در زندگی. درمان به این معنا نیست که والدین خود را سرزنش یا به گذشته فکر کنید.

باور غلط: درمان هرگز بهبود کامل را به دنبال ندارد.
واقعیت: درمان کار سختی است. فقط شکایت کردن مشکلی را حل نمی‌کند. بهبود در درمان از نگاه دقیق به خود و زندگی‌تان و بر عهده گرفتن مسئولیت اعمالتان ناشی می‌شود. پیدا کردن درمانگری که می تواند به شما در بهبود کمک کند درمانگر به شما کمک خواهد کرد، اما در نهایت شما هستید که باید کار را انجام دهید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-پیدا کردن درمانگر خوب که به بهبود شما کمک می کند



:: برچسب‌ها: درمانگر مناسب , درمان , درمانگر ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی آیا لازم است که زن و مرد درباره ی نیاز های جنسی خود با یکدیگر صحبت کنند ؟

در فرهنگ ما زوجین توانایی این که در مورد نیازهای جنسی شان با یکدیگر حرف بزنند را ندارند و این به این دلیل می باشد که زن و شوهر یاد نگرفته اند که با یکدیگر راحت باشند و در مورد مسائل عاطفی و نیاز هایشان با یکدیگر حرف بزنند.

به خصوص اگر آن ها در زمینه مسائل جنسی مشکلی داشته باشند اصلا نمی توانند با یکدیگر حرف بزنند زیرا صحبت کردن در مورد مسائل جنسی را همراه با شرم و گناه می دانند و راحت نیستند.

یکی از دلایل آن می تواند والدین باشد چون والدین زن و شوهر در مورد مسائل جنسی با هم صحبت نمی کرده اند در نهایت زن و شوهر در مورد این موضوع با یکدیگر حرف نمی زنند.

بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی آیا لازم است که زن و مرد درباره ی نیاز های جنسی خود با یکدیگر صحبت کنند ؟ آیا صحبت کردن در مورد این موضوع مهم می باشد و باید در مورد آن صحبت شود ؟

بر اساس نظر سکس تراپیست زن و شوهر باید در مورد مسائل جنسی با یکدیگر حرف بزنند و شرم و حیا نداشته باشند زیرا اگر با یکدیگر راحت نباشند و حرف نزنند نخواهند توانست نیاز ها و ترجیحاتشان را در روابط جنسی به یکدیگر بگویند و خواسته های یکدیگر را بشناسند.

زن و شوهر باید در مورد نیازهای جنسی با یکدیگر صحبت کنند که چه چیز هایی را می خواهند و از چه چیز هایی لذت می برند و چه چیز هایی آن ها را اذیت می کند و لذت نمی برند و باید بتوانند نیاز هایشان را به طور واضح به یکدیگر بگویند و حوزه مشترکی را پیدا کنند تا رابطه آن ها بهبود یابد و زندگی مشترک خوبی داشته باشند.

بر اساس گفته روانشناسان زن و شوهر باید در مورد این مسائل جنسی با یکدیگر راحت باشند و حرف بزنند اگر آن ها صحبت نکنند ممکن است بسیاری از نیاز های آن ها ارضا نشده باقی بماند و احساس ناراحتی و نارضایتی در آن ها به وجود آید.

در این هنگام اگر فرد از رابطه جنسی ناراضی باشد ممکن است در معرض برقراری رابطه در خارج از خانواده باشد و نتواند نارضایتی خود را به طور مستقیم و واضح بیان کند و ممکن است در مورد مسائل دیگر حس نارضایتی خود را ابراز کند.

مثلا اگر در مورد مسائل جنسی مشکلاتی دارد و ناراضی می باشد ممکن است در مورد مسائل دیگر بهانه بگیرد و نارضایتی اش را بروز دهد.

والدین باید در زمینه مسائل جنسی با فرزندشان با توجه به سن کودک و موقعیت و فضای مناسب و محیطی امنی که قرار دارد با او حرف بزنند و اطلاعات صحیحی را به او بدهند در این صورت فرزند به خوبی و به طور درست با مسائل جنسی آشنا می شود و قادر خواهند بود هنگامی که بزرگ شود در مورد این موضوع به راحتی با همسرش حرف بزند.

بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی در حالت کلی زمانی که زوجین بتوانند در مورد مسائل جنسی با یکدیگر حرف بزنند در این صورت با نیاز ها و خواسته های یکدیگر به خوبی آشنا خواهند شد و خواهند توانست رابطه بهتری را با همسرشان تجربه کنند و زندگی مشترک خوبی خواهند داشت.

زوج درمانی
زوج درمانی و مشاوره زوجین | اهمیت و تعریف انواع زوج درمانی
رابطه جنسی غیر عادی چگونه رابطه ای است ؟
بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی و نظر مشاوران رابطه جنسی عادی به رابطه ای گفته می شود که زن و شوهر هر دو از آن رابطه لذت ببرند و با شریک عاطفی رابطه خوبی را تشکیل دهد اگر زوجین از رابطه خود لذت نبرند این رابطه طبیعی به نظر نمی رسد و ممکن است مشکلاتی را برای آن ها به وجود آورد.

ممکن است فرد در رابطه جنسی پرخاشگری کند و آسیب هایی را به شریک جنسی اش وارد کند در این صورت این رابطه غیر طبیعی است و یا ممکن است برای این که به ارضا شود رابطه ای با کودکان انجام دهد که این روابط غیر عادی و بیمار گونه می باشد.

مورد دیگر که در یک رابطه طبیعی باید به آن توجه شود نوع تحریک کردن و انواع پوزیشن ها می باشد در این صورت زوجین باید از روش هایی برای تحریک کردن استفاده کنند که هر دو نفر آن ها به توافق برسند و اگر یکی از آن ها این روش ها را نپسندد در این صورت مناسب نمی باشد و این رابطه غیر طبیعی خواهد بود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-روانشناسی تلفنی و بهبود رابطه جنسی زوجین



:: برچسب‌ها: رابطه جنسی , نیازهای جنسی , مشاوران رابطه جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا احساس می کنید که خروپف بر خواب و حتی رابطه شما تاثیر گذاشته است؟ بسیاری از افراد به دلیل عدم کنترل آن با نارضایتی همسر خود مواجه شده یا نمی توانند خواب راحتی را تجربه کنند. در ادامه مقاله راه هایی برای کنترل خروپف ذکر شده است که می تواند به شما یا عزیزتان کمک کند.

خروپف چیست؟ و چگونه خروپف را متوقف کنیم
تقریباً تمام افراد گاهی خروپف می کنند، در این شرایط دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در حقیقت خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که در طول خواب نمی‌توانید هوا را آزادانه از طریق بینی و گلو عبور دهید. این باعث می‌شود بافت‌های اطراف ارتعاش پیدا کرده و صدای خروپف را تولید شود، البته موقعیت زبان شما نیز می تواند مانع از تنفس صاف شود.

اما خروپف هر شب می تواند کیفیت خواب شما را مختل کند و منجر به خستگی روز، تحریک پذیری و افزایش مشکلات سلامتی شود، علاوه بر این اگر خروپف شریک زندگی شما را بیدار نگه می دارد، می تواند مشکلات بزرگ تری در رابطه ایجاد کند.

خوشبختانه، خوابیدن در اتاق خواب های جداگانه تنها راه حل برای خروپف نیست. راه حل های موثر زیادی وجود دارد که می تواند به شما و همسرتان کمک کند شب ها بهتر بخوابید و بر مشکلات خود غلبه کنید.

چه چیزی باعث خروپف می شود؟
از آنجایی که افراد به دلایل مختلف خروپف می کنند، مهم است که دلایل خروپف شما را بدانید. هنگامی که متوجه شدید چرا خروپف می کنید، می توانید راه حل های مناسبی برای خوابی آرام تر و عمیق تری برای مشک خود یا عزیزتان پیدا کنید.

علل شایع خروپف
سن
با رسیدن به میانسالی گلوی شما باریک تر می شود و توان عضلانی گلو کاهش می یابد. شاید احساس کنید که نمی توانید کاری برای افزایش سن انجام دهید اما تغییرات سبک زندگی، روتین های جدید قبل از خواب و ورزش های گلو همگی می توانند به جلوگیری از خروپف کمک کنند.

اضافه وزن یا نامناسب بودن وزن
بافت چربی و ضعف عضلات به خروپف کمک می کند. حتی اگر به طور کلی اضافه وزن ندارید، حمل وزن اضافی فقط در اطراف گردن یا گلو می تواند باعث خروپف شود. ورزش کردن و کاهش وزن گاهی اوقات تنها چیزی است که برای پایان دادن به خروپف شما لازم است.

ژنتیکی
مردان مجرای هوای باریک تری نسبت به زنان دارند و بیشتر در معرض خروپف هستند. گلو باریک، شکاف کام، بزرگ شدن آدنوئید و سایر ویژگی‌های فیزیکی که منجر به خروپف می شوند اغلب ارثی هستند. درست است که کنترلی بر ژنتیک یا جنسیت خود ندارید اما می توانید خروپف خود را با تغییرات صحیح در سبک زندگی، برنامه های روتین قبل از خواب و ورزش های گلو کنترل کنید.

مشکلات بینی و سینوس
مسدود شدن راه های هوایی یا گرفتگی بینی تنفس را دشوار می کند و خلاء در گلو ایجاد می کند که منجر به خروپف می شود.

الکل، سیگار و داروها
مصرف الکل، سیگار و برخی داروها، آرام بخش هایی مانند لورازپام (آتیوان) و دیازپام (والیوم)، می تواند آرامش عضلانی را افزایش دهد و منجر به خروپف بیشتر شود.

وضعیت خواب
خوابیدن صاف به پشت باعث شل شدن گوشت گلو و مسدود شدن راه هوایی می شود. در این شرایط تغییر وضعیت خواب می تواند کمک کننده باشد.

علل جدی تر
خروپف می تواند نشان دهنده آپنه خواب باشد، آپنه خواب یک اختلال خواب جدی که در آن تنفس شما هر شب چند بار برای مدت کوتاهی قطع می شود. خروپف معمولی به اندازه آپنه خواب با کیفیت خواب شما تداخل ندارد، بنابراین خستگی و خواب آلودگی شدید در طول روز، می تواند نشانه ای از آپنه خواب یا یکی دیگر از مشکلات تنفسی مرتبط با خواب باشد. اگر شما یا همسرتان متوجه علائم زیر شده اید، با پزشک خود تماس بگیرید:

با صدای بلند و شدید خروپف می کنید و در طول روز خسته هستید.
در طول خواب نفس نمی‌کشید یا احساس خفگی پیدا می کنید.
در زمان های نامناسب (حین گفتگو یا صرف غذا) به خواب می روید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-چگونه خروپف را متوقف کنیم



:: برچسب‌ها: خروپف , خواب , علل خروپف ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه نیازهای خود را بیان کنیم؟

آگاهی پیدا کردن از نیازها و اظهار کلامی صحیح یکی از مهم ترین عناصر برای زندگی صمیمانه می باشد این کار باعث می شود تا طرف مقابلتان به خوبی آنچه میگذرد واقف باشد.

برای بیان کردن نیازها باید رابطه بین نیازها و احساسات خود را به خوبی بدانیم و اگر اطلاعات و آگاهی کافی در مورد نیاز خود نداشته باشیم عواملی که باعث به وجود آمدن احساسات می شود را به کارها و رفتارهای دیگران ربط می دهیم.

اگر اینطور پیش رویم مانع رشد فکری خود می شویم و دامنه آگاهی و اطلاعات ما با توجه به احوالات درونی ما کاهش می یابد.

به عبارت دیگر اگر ما نتوانیم رابطهی بین نیازها و احساسات خود را به خوبی مشخص کنیم در این هنگام دیگران را مقصر اعمال خود می دانیم و اختلافاتی بین ما و دیگران به وجود می آید و در نتیجه مرزهای ما با دیگران در معرض تهدید قرار می گیرد.

نسبت به احساساتی که در ما به وجود آمده ممکن است دیگران را سرزنش کنیم و بین ما و دیگران رنجش و کدورت به وجود آید که باعث کمتر شدن صمیمیت می شود.

بر اساس نظر مشاوران ما اگر مسئولیت احساسات خود را به خوبی بپذیرم و دیگران را مقصر جلوه ندهیم در این صورت بسیار خوب عمل می کنیم و مسئولیت پذیر می شویم.

افراد که مسئولیت احساسات خود را نمی پذیرند به روش های مختلفی ممکن است احساسات خود را بر دوش فرد دیگری بیندازند مثلا ممکن است آن ها احساسات خود را به صورت مبهم و نامفهوم نشان دهند و کارهای دیگران را درنظر می گیرم و به افراد القا می کنیم که آن ها مسئول احساسات دیگران می باشند.

بر اساس نظر مشاوران بسیاری از انسان ها یاد نگرفته اند که چطور نیازهای خودشان را بشناسند و نیازهای آن ها چیست اما آن ها به خوبی یاد گرفته اند که اگر نیازها آن ها برآورده نشود سریع به کارها و رفتارهای دیگرا ن فکر کنند و به آن ها بیندیشند.

بر اساس مطلب های بیان شده ما می توانیم اینطور بگوییم: (وقتی آن حرف را زدی رنجیدم برای این که دوست داشتم بیشتر مرا درک کنی.) مضمون این متن آن است که مسئولیت احساسات خود را به خوبی به گردن بگیریم و آن ها را بپذیریم و بیهوده تلاش نکنیم احساسات خود را به دیگران ربط بدهیم و پای دیگران را به میان بکشیم.

بیان نیازهای خود
نیازهای مشترک همه ی انسان ها چیست؟
بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاوران بسیاری از نیازها میان انسان ها مشترک می باشد ،نیازها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که استقلال، آسایش جسمانی، نیازهای معنوی و شکوفایی شخصیتی اشاره کرد. در زیر نمونه هایی از آن را ذکر می کنیم.

داشتن استقلال و مستقل بودن
انتخاب آرزوها، اهداف و ارزش ها و انتخاب راه هایی برای رسیدن به آرزوها
آسایش جسمانی یعنی سرپناه داشتن
رابطه صحیح
آب و هوا
روابط جنسی
تغذیه مناسب
دوری از خطرها و تهدیدها
نیازهای معنوی مانند صلح و نظم و هماهنگی
شکوفایی شخصیتی مانند اعتبار داشتن، خلاقیت و انسانیت
وابستگی متقابل
وابستگی متقابل نمونه ای از نیازهای انسان می باشد و شامل صمیمیت، قدردانی، عشق، اعتماد، توجه و دلسوزی، پشتیبانی و احترام و دوستی و محبت می شود

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-چگونه نیازهای خود را بیان کنیم؟



:: برچسب‌ها: بیان نیازهای خود , نیازهای معنوی , نیازهای مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

خستگی تصمیم گیری، مشکل و خستگی ناشی از تصمیم گیری

منظور از خستگی تصمیم گیری چه می باشد و چطور می تواند از آن اجتناب کرد؟ تصمیم گیری از فرآیندهای ذهنی می باشد که هر لحظه از زندگی با آن درگیر هستیم.

هرروز قبل ازینکه از خواب بلند شویم و چشم باز کنیم بدون آن که در مورد تصمیمات آگاه باشیم و به آن فکر کنیم تصمیمات کوچک و بزرگ مختلفی را می گیریم که شاید برخی از آن تصمیم ها مهم به نظر نیایند و به آن توجه نکنید.

به عنوان مثال صبحانه چه چیزی بخوریم؟ چه بپوشیم؟ چه کلاسی را انتخاب کنیم؟ چه رنگ مویی بزنیم؟ خانه چه کسی برویم؟ و مواردی از این قبیل.

این تصمیمات کوچک و بزرگ از کارکردهای عالی مغز بوده و نیاز به انرژی روانی زیادی دارند. امروزه شرایط زندگی به گونه ای است که تصمیمات بسیاری در طول روز گرفته می شود و همین مسئله باعث خستگی تصمیم گیری خواهد شد. برای این که با مفهوم خستگی تصمیم گیری آشنا شوید بهتر است این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

خستگی تصمیم گیری چیست؟
در طول روز تصمیم گیری های زیادی باید انجام شود، این کار ممکن است دچار خستگی می شود و بعد از مدتی احساس می کند که دیگر نمی تواند گزینه های موجود را برای خود سبک و سنگین نمایند و انتخاب درستی داشته باشد به همین دلیل دچار سردرگمی می شود و شک و تردید به سراغش می آید.

در این شرایط فرد چون در یک دوره طولانی درگیر تصمیم گیری بوده است دیگر عملکرد سابق را ندارد و نمی تواند به درستی انتخاب کند که به آن، خستگی تصمیم گیری می گویند.

در این خصوص تحقیقاتی بر روی قاضیان پرونده ها انجام شده است و این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

این بدین دلیل است که قاضیان پرونده به دلیل این که مشغله کاری آن ها زیاد است و دائما در حال انتخاب و تصمیم گیری هستند، بیش از دیگران با خستگی تصمیم گیری رو به رو می شوند و این مسئله ممکن است قضاوت آن ها را تاحدودی تحت تاثیر قرار دهد.

مسئله ای که در این جا اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد این است که برخلاف خستگی جسمی، خستگی تصمیم گیری اغلب بدون آگاهی و خواست ما ایجاد می شود و به مرور بدون آن متوجه شویم دچار سردرگمی در تصمیم گیری خواهیم شد و نوعی بی تفاوتی به سراغمان می آیند، در این صورت دیگر تمایلی به تصمیم گیری جدید نداریم.

تقویت احساسات مثبت
تقویت احساسات مثبت با راهکارهای ساده
ضرورت آگاهی از خستگی تصمیم گیری
خستگی تصمیم گیری

آگاهی از خستگی تصمیم گیری از اهمیت بسیاری برخوردار است و مزایای بسیاری را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال کسی که دارای شغل فروشندگی یا طراحی سایت می باشد.

آگاهی از خستگی تصمیم گیری به او کمک می کند تا بداند مخاطبانش تا چه حد می توانند در آن واحد موضوعات مختلفی را درک کنند و آن ها را به درستی پردازش نمایند.

اگر تلاش کنید به طور همزمان اجناس و اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار آن ها قرار دهند در حقیقت مشتری نمی تواند این اطلاعات را مورد پردازش قرار دهد و منجر به خستگی روانی در این اشخاص می شود و به طور کلی ممکن است منصرف شود و از بین گزینه هایی متعددی که برای او گذاشته اید هیچ کدام را انتخاب کند.

به همین دلیل اگر در کار فروش هستید سعی کنید مخاطبتان را زیر حجم وسیعی از اطلاعات قرار ندهید و اطلاعات را به صورت تدریجی به او بگویید و پله به پله به او کمک کنید و گزینه های محدودی را برای او در نظر بگیرید تا بتواند انتخاب راحت تری داشته باشد.

در صورتی که این کار به طور حرفه ای انجام شود تاثیر گذاری بهتری بر روی افراد خواهد داشت و باعث جذب مشتری می شود.

اگر در مورد خستگی تصمیم گیری آگاهی لازم داشته باشید این خود آگاهی کمک بسیاری به شما می کند و از برخی سردرگمی ها رها شده، شک و تردید شما از بین برود و از بلاتکلیفی نجات پیدا خواهید کرد.

در صورتی که نتوانستید این رفتارتان تغییر دهید می توانید از روانشناس و مشاوره کمک بگیرید تا راهکارهای لازم را در اختیارتان قرار دهد. هم چنین مشاوره تلفنی هم می تواند گزینه مناسب تری برای حل مشکلات تصمیم گیری شما باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-خستگی تصمیم گیری | مشکل و خستگی ناشی از تصمیم گیری



:: برچسب‌ها: تصمیم گیری , سردرگمی در تصمیم گیری , خستگی جسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سرد شدن روابط زناشویی به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از پایه های اصلی زندگی مشترک رابطه زناشویی می باشد، به همین دلیل رضایت از رابطه علاقه بین زوجین و کیفیت زندگی زناشویی را افزایش می دهد، علاوه بر این مشاوران اعلام کرده اند که روابط زناشویی بر بخش های دیگر زندگی نیز موثر می باشد. بنابراین نباید از اهمیت آن غافل شویم.

برخی از زوجین مشکلات زیادی را تجربه می کنند که باعث سردی رابطه آن ها می شود باید توجه داشته باشید که این مشکلات برای بسیاری از زوجین پیش می آید و به عوامل مختلفی مانند شرایط اجتماعی، شرایط مالی، مدت زمان ازدواج و موارد دیگر بستگی دارد.

اگر احساس می کنید که رابطه شما نسبت به قبل سرد شده است و دیگر هیجان سابق را ندارد در مرحله اول نباید خودتان را ببازید یا آرامش خود را از دست دهید. اگر در این مورد شک دارید می توانید از مشاور کمک بگیرید.

زنان اغلب از سرد شدن همسر خود بسیار وحشت می کنند و آن را به موارد مختلف مرتبط می کنند در حالی که اینگونه نیست حتی یک مسئله ساده، پیش پا افتاده و غیرمرتبط می تواند باعث سردی زن یا مرد در رابطه جنسی شود. بنابراین همیشه نباید به دنبال دلیل بزرگ و نگران کننده ای برای این مسئله بود.

البته در مواردی هم مشکلات بزرگ و اساسی وجود دارد که باید زیر نظر مشاور درمان شود یا زوجین از جلسات سکس تراپی استفاده کنند، اما خبر خوب این است که تمام مشکلاتی که باعث سردی روابط زناشویی می شوند قابل درمان می باشند. در این مقاله به دلایل سرد شدن رابطه جنسی زوجین پرداخته شده و راه های درمانی نیز ارائه شده است.

متاسفانه امروزه یکی از مشکلات اساسی زوجین سرد شدن رابطه می باشد، حتما با جملاتی مثل « احساس می کنم مثل گذشته همسرم رو دوست ندارم و از کنارش بودن لذت نمی برم.»، « ما این روزا حرفی برای زدن نداریم و بیش تر اوقات با گوشی بازی می کنیم یا فیلم میبینیم.»، «گاهی بهش نگاه می کنم و حس می کنم که نمی شناسمش.» رو برو شده اید، این جملات همه نشانه سرد شدن رابطه می باشد.

علت سرد شدن زن از زندگی
در رابطه جنسی دو اصل حرف اصلی را می زند، رابطه جسمانی و رابطه روانی، هردو این موارد نقش بسیار زیادی در رابطه زناشویی دارند.

در رابطه بلند مدت علاوه بر رابطه جسمانی رابطه روانی نیز وجود دارد و زوجین باید از نظر روحی نیز به یکدیگر نزدیک باشند، البته در رابطه های کوتاه مدت تنها رابطه جسمانی وجود دارد و طرفین اهمیتی نمی دهند که از نظر روانی و روحی نیز به یکدیگر نزدیک شده و رابطه عاشقانه ای را شکل دهند.

اگر می خواهید که رابطه ای طولانی مدت، عاشقانه و بادوام داشته باشید باید نیازهای یکدیگر را بشناسید و به آن ها احترام بگذارید، از طرف دیگر باید نکات منفی رابطه خود را نیز شناسایی کرده و آن ها را به مرور برطرف کنید.

همیشه می گویند پیش گیری بهتر از درمان است بنابراین به زوجین توصیه می شود این مقاله را تا آخر مطالعه کنند، اگر می توانند کاغذی برداشته و نکات مهم را یادداشت کنند تا هنگامی که وقت داشتند با همسر خود در مورد آن ها صحبت کنند.

اصلی ترین دلایل سرد شدن روابط زناشویی
تمام زوجین در ابتدا رابطه خوب و صمیمانه ای دارند اما به مرور با رعایت نکردن نکات اساسی درگیر روزمرگی شده و رابطه عاشقانه خود را از دست می دهند. خوشبختانه بسیاری از آن ها به موقع متوجه این امر می شوند و از سکس تراپی یا زوج درمانی استفاده می کنند اما گروهی دیگر تلاشی برای نجات رابطه خود انجام نمی دهند و به سوی افسردگی و سردی پیش می روند.

در ادامه اساسی ترین دلایل سرد شدن رابطه زناشویی بررسی شده و برای هریک درمان هایی نیز ارائه شده است که می تواند بسیار مفید باشد.

سرد شدن روابط زناشویی
۱- حرف نزدن، از علت سرد شدن زن از زندگی
شاید تصور کنید که سردشدن رابطه در طولانی مدت روی می دهد اما اینگونه نیست. بسیار دیده شده است که زوجینی که هنوز یک سال از ازدواج شان نگذشته است دچار مشکل شده اند زیرا نیازهای یکدیگر را نمی شناسند! توجه داشته باشید که نیازهای جنسی هر فرد به سلیقه و شرایط او بستگی دارد.

بنابراین توصیه می شود که زوجین در مورد رابطه جنسی دلخواه خود با یکدیگر حرف بزنند و نیازهای خود را بیان کنند، بسیاری از زوجین از این امر خجالت می کشند اما همین خجالت می تواند زندگی آن ها را نابود کند. زن و شوهر باید رک و بدون ذره ای خجالت در مورد تمام اتفاقات اتاق خوابشان با یکدیگر صحبت کنند.

حتی اگر یکی از زوجین خواسته نامعقولی را بیان کرد طرف دیگر باید با آرامش گوش دهد و به هیچ عنوان نباید با تمسخر با نیاز همسرش برخورد کند. اگر زن و مرد نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و حرف زدن با یکدیگر در مورد مسائل جنسی برای آن ها دشوار است باید از مشاور کمک بگیرند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-سرد شدن روابط زناشویی به چه عواملی بستگی دارد؟



:: برچسب‌ها: سرد شدن روابط زناشویی , سردی مردان , روابط زناشویی ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم؟

چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم؟ این یکی از سوالاتی می باشد که افراد بعد از یک رابطه مکرر با آن رو به رو می شوند. در بسیاری از مواقع افراد به طور منطقی می دانند که این رابطه را باید پایان دهند و نمی توانند عشق سالمی را تجربه کنند اما با این وجود درگیر شریک احساسی خود می باشند و قادر نخواهند بود شریک عاطفی شان را فراموش کنند.

اگر شما هم در چنین شرایطی قرار گرفتید در ادامه این مقاله راهکارهایی را بیان می کنیم که می تواند برای شما مفید و سودمند باشد.

چگونه کسی را دوست داریم فراموش کنیم؟
فراموش کردن به معنی از یاد بردن کامل شاید هیچ موقع اتفاق نیفتد اما آن چه اهمیت دارد که زمانی که یک رابطه پایان می یابد فرد بتوانید این مسئله را راحت تر بپذیرید و دائما در فکر و خیال شخص قبلی نباشید، برای این امر رعایت نکات زیر می تواند برای شما کمک کننده باشد و اگر هیچ رابطه ای با فرد محبوب و مورد علاقه خود نداشته اید برای فراموش کردن آن می توانند از روش های فراموشی عشق یک طرفه استفاده کنید.

تکنیک-فراموشی-عشق-قدیم-یا-قبلی
عشق قدیمی و پیشنهادهایی برای فراموشی آن
زندگی خود را از نو بیافرینید
در بسیاری از اوقات با از دست دادن رابطه عاطفی احساس می کنید که دیگر زندگی شما هیچ معنایی ندارد چون تمام معنا و هدف های زندگی خود را حول محور رابطه عاطفی در نظر گرفته اید، در این هنگامی پایان دادن رابطه می تواند احساس پوچی و سردرگمی برای شما ایجاد کند و شما دائما به روز های گذشته فکر می کنید و قادر نخواهید بود آینده خود را بدون شریک عاطفی سابق تصور کنید.

برای این که از این بحران زندگی رها شوید باید سعی کنید زندگی خود را از نو بیافرینید و تلاش کنید تا با خودآگاهی بیشتر علائق تان را پیدا کنید و فعالیت هایی که دوست دارید خودتان را درگیر کنید و مهارت هایی که علاقه دارید فرا بگیرید، از جمله این فعالیت ها می توان به فعالیت های هنری، ورزشی و اجتماعی اشاره کرد.

چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم، از یک مشاور راهنمایی بگیرید
گاهی اوقات زخم های عاطفی عمیق تر از چیزی است که شما متصور می شوید و این زخم ها زمینه های فطری، تربیتی و شخصیتی هر فرد را در برابر تجربیات عاطفی آسیب پذیر می کند به طور مثال در هرحال خروج از رابطه و پایان دادن آن می باشید اما به تنهایی نمی توانید با فقدان آن رو به رو شوید به همین دلیل بهتر است این مسیر را تنهایی سپری نکنید.

از آن جا که تا مدتی قادر نخواهید بود روابط جدیدی را ایجاد کنید و آمادگی ذهنی و روانی نخواهید داشت در این هنگام بهتر است از روانشناس کمک بگیرید تا در این زمینه به شما کمک کند.

روانشناس بدون قضاوت به حرف های شما گوش می دهد و با بیان کردن روش های جدید شما را برای عبور از این مرحله آماده می کند، درمانگر نه تنها کمک می کند تا بحران فعلی را با موفقیت پشت سر بگذارید بلکه با ارائه آموزش های مناسب و دقیق در مورد عشق و روابط سالم به شما کمک می کند تا برای ساختن روابط عاطفی در آینده آماده شوید.

روزانه احساسات و افکارتان را ثبت کنید
زمانی که رویداد های تلخی مانند پایان دادن یک رابطه عاطفی را تجربه می کنید افکار منفی بسیاری به سراغتان می آید که باعث می شود آشوب درونی شما چندین برابر شود،.

در این شرایط برای این که گرفتار نشخوار های ذهنی نشوید باید هیجانات و افکاری که در سرتان می گذارد را کنترل کنید و آن ها را در دفترچه ای بنویسید، زمانی که مسائل ذهنی را عینی کنید امکان رو به رو شدن و کنار آمدن با آن ها برای شما آسان تر و راحت تر خواهد بود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم؟



:: برچسب‌ها: شکست عشقی , عشق یک طرفه , زخم های عاطفی ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

در صورتی که شما توسط خانواده فعلی پذیرفته شده باشید، شاید به مرحله ای از زندگی خودتان برسید که بخواهید والدین اصلی خودتان را پیدا کنید.

اکثر افراد این کار را انجام می دهند؛ این یک مورد کاملا نرمالی می باشد.

شما می توانید در تصمیم گیری کمک بگیرید و همچنین در مسیر پیدا کردن مورد حمایت قرار بگیرید.

همچنین یک سری منابعی در دسترس شما قرار دارند که با استفاده از آنها می توانید والدین اصلی خودتان را پیدا کنید.


پیدا-کردن-والدین-اصلی-مشاور
این مقاله می تواند در شرایط زیر کاربرد داشته باشید:
شما در کودکی توسط خانواده فعلی پذیرفته شده باشید
در صورتی که بخواهید والدین اصلی خودتان را پیدا کنید، یک تصمیم گیری سختی خواهید داشت
شما بخواهید که والدین اصلی خودتان را پیدا کنید.
پیدا کردن والدین اصلی – پدر و مادر واقعی من کیست؟
آیا می خواهید اطلاعات بیشتری را در مورد والدین اصلی خودتان پیدا کنید؟
در صورتی که در کودکی توسط خانواده فعلی خودتان پذیرفته شده باشید، شاید احساس کنید که می خواهید با پیدا کردن خانواده اصلی خودتان و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد آنها، به یک تصویر کامل تری از خودتان دست پیدا کنید.

هر احساسی که داشته باشید، طبیعی است
در برخی مواقع تمایل به ارتباط برقرار کردن با والدین اصلی در زمانی ایجاد می شود که شما متوجه می شوید که یک فرزند پذیرفته شده هستید.

همچنین اتفاقات مهم زندگی، همانند ترک کردن خانه یا ازدواج کردن، می تواند شما را تحریک کند که در مورد والدین اصلی خودتان سوالاتی بپرسید.

همچنین این امکان وجود دارد که شما با بی خبر ماندن از والدین اصلی خودتان وضعیت راحتی داشته باشید و این مورد هم نرمال می باشد.

به دلیل تمایل خودتان برای فهمیدن، احساس گناه نکنید.
این یک حالت نرمالی می باشد

این امکان وجود دارد که در مورد والدین اصلی خودتان فکر کنید.

حتی ممکن است که به دلیل تمایل خودتان نسبت به مطلع شدن در مورد آنها، احساس گناه بکنید، چرا که می ترسید نسبت به والدین انتخابی خودتان (که شما را پذیرفته اند) یک نوع خیانت بکنید.

در صورتی که نگران آسیب رساندن به احساسات والدین انتخابی خودتان هستید، در مورد این موضوع با آنها صحبت کنید.

دلیل اهمیت مربوط به پیدا کردن والدین اصلی خودتان را به آنها توضیح بدهید. شاید اینکار باعث شود که آنها از ایده شما حمایت کنند.

تصمیم گیری کردن
تصمیم گیری برای انتخاب والدین اصلی خودتان یک تصمیم بزرگی می باشد و نگران شدن در مورد نحوه پیش رفتن این کار یک نگرانی عادی است.

بهزیستی عاطفی و همچنین سلامت روانی خودتان را مد نظر قرار دهید و تا زمانی صبر کنید که احساس کنید قدرت کافی برای مقابله با هر شرایطی را دارید، چرا که ممکن است موارد صورت گرفته کاملا عاطفی باشند.

پدر-و-مادر-واقعی-من-کیست؟
پدر-و-مادر-واقعی-من-کیست؟
حمایت لازم را دریافت کنید
در صورتی که احساس می کنید آمادگی لازم را برای تحقیق در مورد پدر و مادر واقعی خودتان دارید، نسبت به داشتن یک شبکه حمایتی مناسب اطمینان کسب کنید.

منبع:مشاورکو:مرکز مشاوره روانشناسی و مشاوره آنلاین-پیدا کردن والدین اصلی – پدر و مادر واقعی من کیست؟



:: برچسب‌ها: مادر واقعی , پیدا کردن والدین , پدر واقعی ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

داشتن دوستان و همسر مناسب یک مورد فوق العاده مهمی می باشد، ولی در برخی مواقع تلاش برای مطابقت پیدا کردن با یک گروه می تواند نتایج نامناسبی را به دنبال داشته باشد.

فایل صوتی روانشناسی
آژیر قرمز والدین – تاثیر کودک هم سن و سال بر یکدیگر
تحت تاثیر قرار گرفتن از طرف دوستان به منظور انجام دادن کاری که در حالت معمول انجام نمی دهید، می تواند منجر به ایجاد احساس گناهکار بودن، پشیمانی، خجالت زده شده، دست پاچه شدن یا حتی وحشت زده شدن شما شود.

در این مقاله تعریف تاثیر کودکان هم سن و سال و نحوه مدیریت با آن بیان شده است که شامل مواردی می باشد که در صورت جدی شدن همه چیز باید بکار گرفته شوند.

آژیر قرمز والدین - تاثیر کودک هم سن و سال بر یکدیگر
آژیر قرمز والدین – تاثیر کودک هم سن و سال بر یکدیگر
از نظر مشاورکو این مقاله برای افراد زیر مفید است؟
اگر خودتان یا کسی جزو افراد زیر است این مطلب را برایش ارسال کنید و به او کمک کنید

احساس کنید که این فرد با شما متناسب نمی باشد
از انجام دادن کارهای خاص در کنار افراد خاص اذیت می شوید
کارهایی را انجام می دهید که تمایلی نسبت به انجام دادن آنها ندارید.
تاثیر کودکان هم سن و سال به چه معنی می باشد؟
تمایل داشتن برای قرار داشتن به عنوان بخشی از یک چیزی می تواند بر روی شما تاثیر تحمیل کند تا به روشهای خاصی عمل کنید.

در صورتی که کاری را انجام دهید که در حالت معمول انجام نمی دهید، یا کاری که دوست دارید را انجام نمی دهید تا در نتیجه آن از طرف سایر افرادی که در کنارتان قرار دارند مورد پذیرش قرار بگیرید، در این صورت شما از تاثیر کودکان هم سن و سال رنج می برید.

تاثیر کودکان هم سن و سال بر روی …
تاثیر کودکان هم سن و سال می تواند بر روی موارد زیر تاثیرگذار باشد:

روش لباس پوشیدن شما یا پوشاندن موی سر خودتان
فعالیت هایی را که در آنها شرکت می کنید
موسیقی که به آن گوش می دهید
تصمیمات شما در مورد مواد و الکل
فردی که با وی قرار ملاقات می گذارید
افرادی که با آنها دوست هستید.
تاثیر مربوط به اقدام کردن به روش های خاص می تواند شامل موارد زیر باشد:
مستقیم: شخصی به شما بگوید که چه کاری باید انجام دهید
غیرمستقیم: گروه دوستان شما می تواند فعالیت های خاصی را با هم انجام دهد که انجام دادن این کار توسط شما در خارج از گروه نامحتمل می باشد
خود انگیخته: اعمال تاثیر بر روی شما به منظور تطابق یافتن با گروه دوستان خودتان، چرا که آنها استانداردهای خاصی را تنظیم می کنند یا توضیحات خاصی را بیان می کنند.
با تاثیر کودکان هم سن و سال به چه نحوی باید برخورد بکنیم
تاثیر کودکان هم سن و سال در همه موارد بد نمی باشد؛ در برخی مواقع می تواند خوب باشد، برای مثال زمانیکه دوستانتان باعث می شوند که شما از انجام دادن یک کار بی معنی اجتناب کنید که بعدا منجر به پشیمانی شما خواهد شد.

ولی تاثیر کودکان هم سن و سال در اغلب مواقع منجر به ایجاد نتایج منفی می شود.

مثال های بیان شده در مور تاثیر کودکان هم سن و سال را در قسمت پایین بررسی کنید و توصیه های بیان شده برای مقابله با آنها را مدنظر قرار بدهید.

منبع:مشاورکو:مرکز مشاوره روانشناسی و مشاوره آنلاین-آژیر قرمز والدین – تاثیر کودک هم سن و سال بر یکدیگر



:: برچسب‌ها: فشار دوستان , کودک , دوست کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مقابله با استرس در وضعیت سخت می تواند کاملا چالش برانگیز باشد – نگرانی مربوط به از دست دادن خانواده، پول و حتی احساسات.

مشخص کردن تاثیرات استرس در خودتان دشوار می باشد، به همین دلیل صرف زمانی برای بررسی احساسات خودتان و انجام دادن اقداماتی به منظور مراقبت از خودتان دارای اهمیت زیادی می باشد.

این کار می تواند دارای مشکلاتی باشد، ولی در صورتی که شما از خودتان محافظت کنید، وضعیت بهتری را برای حمایت از خانواده و جامعه خودتان خواهید داشت.

مقابله با استرس در وضعیت سخت
با خواندن این مقاله می توانید نحوه مقابله بهتر با استرس را در وضعیت سخت آن آن یاد بگیرید.

مقابله با استرس در وضعیت سخت
مقابله با استرس در وضعیت سخت
تشخیص استرس
شما با متوجه شدن هر نوع تغییری در بدن خودتان، در نحوه احساسات خودتان و کاری که انجام می دهید، می توانید مشاهده کنید که استرس در چه زمانی ایجاد می شود و بعد از آن یک سری کارهایی را به منظور کاهش آن انجام دهید.

به دنبال پیدا کردن علائم آن باشید که عبارتند از:

سردردها، خواب نامناسب، تغییرات در رفتارهای غذایی
همواره خسته باشید، یا بدون انرژی و انگیزه باشید
دارای انرژی یا تحریک پذیری بسیار بالایی باشید
نگران یا مضطرب باشید
در اغلب مواقع احساس ناراحتی یا افسردگی بکنید
فراموشی
افزایش میزان مصرف الکل یا مواد
با یک شخصی صحبت کنید
صحبت کردن در مورد احساسات می تواند یک کار کاملا سختی باشد، به خصوص در صورتی که شما احساس کنید که منجر به افزایش استرس سایر افراد می شوید. در واقع دوستان، خانواده و همسایگان می توانند شنوندگان خوبی باشند و احتمالا برخی از نگرانی های مشابه با نگرانی های شما را تجربه کنند.

در صورتی که حین صحبت کردن با یک شخصی احساس راحتی نکنید، یک سری گزینه های دیگری در اختیار دارید. خطوط تلفن امدادی (همانند خط زندگی، کانتری کال بک یا خط تلفن امدادی کودکان[۱]) به منظور حمایت و مشورت محرمانه در دسترس می باشند.

ارتباط خوتان با جامعه خودتان را حفظ کنید
سعی کنید که در اتفاقات مربوط به تالار محلی، گپ های دوستانه با همسایگان یا سازماندهی یک برنامه برای پیاده روی کردن با یکی از افراد موجود در اجتماع خودتان داوطلب باشید یا به آن فعالیت ها توجه کنید.

به گروه های فیسبوک، همانند “جنبش مربوط به خشکسالی” یا “یک روز نزدیک تر به باران” ملحق شوید.

منبع:مشاورکو:مرکز مشاوره روانشناسی و مشاوره آنلاین-مقابله با استرس در وضعیت سخت



:: برچسب‌ها: استرس , استرس بد , استرس منفی ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()