نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اعتیاد کودکان به مواد مخدر، علائم اعتیاد در کودکان

در مورد اعتیاد کودکان به مواد مخدر چه می دانید؟ اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی است که افراد در همه سنین گرفتار آن می شوند، اعتیاد به عنوان یک بیماری مغزی مزمن و عود کننده تلقی می شود و زمانی که مواد مصرف می شود تغییراتی در مغز انسان رخ می دهد و این عمل باعث می شود تا رفتار اختیاری به رفتاری اجباری تبدیل شود.

در نتیجه اعتیاد از همین طریق به مدت طولانی در فرد ادامه پیدا می کند و باعث به وجود آمدن اختلالات زیادی در جسم و روان فرد می شود، یکی از آسیب ترین گروه های سنی در برابر این بیماری اعتیاد، کودکان هستند، چرا که در بسیاری از موارد آن ها بدون آگاهی و اختیار، تحت تاثیر والدین یا محیط نامناسبی قرار می گیرند و با این مشکلات رو به رو می شوند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم در این خصوص بهره بردن از مشاور ترک اعتیاد کمک می کند تا کودک در کم ترین زمان و به درستی از این معضل رها شود.

مخدر چیست؟
مخدرها گروهی از مواد اعتیاد آور می باشند که به صورت طبیعی از گیاه خشخاش به دست می آیند و یا در آزمایشگاه با افزودن برخی از مواد شیمیایی تولید می شوند از جمله مواد مخدر می تواند به مواردی مانند تریاک، شیره، سوخته، هروئین، کدئین، مورفین، ترامادول و متادون اشاره کرد، البته در اصطلاح عموم به ماده ای که عوارض اعتیادی داشته باشد و وابستگی ایجاد کند مواد مخدر می گویند.

اعتیاد کودکان به مواد مخدر، کودکانی که معتاد به دنیا می آیند!
وضعیت سلامت جسمی و روانی مادر در دوران بارداری و شیردهی به طور مستقیما با سلامت نوزاد در ارتباط می باشد، فرزندانی که مادرشان دچار اعتیاد هستند از همان ابتدای تولد علائم اعتیاد در آن ها نشان داده می شود، این علائم شامل موارد زیر می باشد:

بی قراری و نا آرامی های شدید
عدم تمایل به شیر خوردن
اسهال و استفراغ
کم خوابی
بعد از این که کودک به دنیا می آید دچار سندروم محرومیت از مواد مخدر می شود زیرا موادی که مادر در دوران بارداری مورد استفاده قرار داده است سیستم عصبی کودک را تحت تاثیر قرار داده و از همان دوران جنینی باعث معتاد شدن او شده است.

این کودکان بعد از به دنیا آمدن در امان نیستند و ممکن است زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند علائم و نشانه های اعتیاد شدت یابد. به طور کلی مادران معتاد نمی توانند مراقب های خوبی برای نوزادشان باشند به خصوص برای نوزادانی که با علائم سندروم محرومیت از مواد متولد شده اند زیرا این نوزادان احتمال دارد بی قراری و ناآرامی های بسیاری داشته باشند و همین امر باعث شود تا کودک را مورد آزار و اذیت از جمله آزارهای جسمی قرار دهند.

هم چنین مادران معتاد به خاطر بیماری و شرایط خودشان در بسیاری از مواقع از نیازهای نوزاد غافل می شوند به همین دلیل باید این نوزادان توسط افرادی که واجد شرایط هستند تحت مراقبت قرار گیرند و از شیر مادر تغذیه نکنند و در صورتی که در کودک علائم سندروم محرومیت از مواد مخدر دیده شد باید هر چه سریع تر تحت درمان پزشکی قرار گیرد.

اعتیاد کودکان به مواد مخدر، گرفتاری به اعتیاد در دوران کودکی
عوامل بسیاری می تواند منجر شود تا کودکان گرفتار اعتیاد شوند برای مثال کودکانی که در محیط های آلوده و نامناسبی رشد می کنند ممکن است بسیاری از آن ها به وسیله خانواده شان به اعتیاد کشیده شوند زیرا بسیاری از خانواده های معتاد، کودکان شان را به عنوان ابزاری برای گدایی استفاده می کنند و به همین خاطر این والدین به کودکانی آرام و ساکت در طول روز نیاز دارند. و برای همین امر مقداری مواد به کودک می دهند و خودشان کودکان را معتاد می کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-اعتیاد کودکان به مواد مخدر، علائم اعتیاد در کودکان



:: برچسب‌ها: کودکان , درمان کودکان معتاد , اعتیاد کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

روانکاوی اعتیاد چه کمکی به شما می کند؟

نظریات روانکاوی اعتیاد چطور گرایش به مصرف مواد را بیان خواهد کرد؟ یکی از نظرهای اصلی و زیر بنایی علم رواننشاسی، روانکاوی می باشد در این نظریه اطلاعات زیادی در مورد اختلالات روانی، علائم و روند درمان آن ها بیان شده است که در اختیار روان شناسان قرار می گیرد و در نظریه روانکاوی مفاهیم بسیاری بیان شده است که می توان به مفاهیم خودآگاه، ناخودآگاه، مراحل رشد جنسی اشاره نمود.

بسیاری از افراد از این مفاهیم استفاده می کنند تا بهتر بتوانند به علل گرایش و ابتلا به اعتیاد پی ببرند در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در این مورد روانکاوی اعتیاد می پردازیم و هم چنین برای این که از این موضوع در اعتیاد استفاده کنید می تواند از خدمات مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند.

روانکاوی اعتیاد، اعتیاد از منظر مراحل رشد جنسی
فروید زمانی که می خواست نظریه خود را مطرح کند مراحل رشد جنسی را برای انسان تعریف نموند و در آن مراحل رشد دهانی، مقعدی، آلتی، نهفته و تناسلی را برای دوره های مختلف سنی ارائه نموده است و هم چنین هویت جنسی فرد در دوران کودکی شکل می گیرد و به تدریج در این دوران به تثبیت می رشد.

بر اساس نظریه فروید انرژی روانی در هر دوره بر روی منطقه خاصی از بدن اثر می گذارد و در هر کدام از مراحل بحران های مربوط به خودش را دارد و در صورتی که مسائلی که به این دوران ها مربوط می شود به درستی حل نشود انرژی روانی در همان دوران باقی خواهد ماند و فرد برای گذر از دوران و پیوستن به مراحل بعدی با مشکلاتی رو به رو می شود، به طور مثال روانکاوی اعتیاد را نمادی از حل نشدن تعارضات مرحله دهانی می داند.

اعتیاد، بازگشت به مرحله دهانی
مرحله دهانی اولین مرحله از رشد روانی و جنسی می باشد که زمانی که فرد متولد می شود تقریبا ۱۸ ماه از زندگی خودش را به مرحله دهانی می گذارد در این مرحله انرژی روانی بر روی دهان و نواحی اطراف آن متمرکز می باشد زیرا نیاز نوزاد در این مرحله بیشتر از طریق مکیدن پستان مادر رفع می شود.

در صورتی که نیازهای جسمانی و عاطفی نوزاد در این مرحله به درستی برآورده نشود و مادر نتواند به خوبی آن ها را ارضا کند و یا بالعکس مادر در برآورده شدن آن ها افراط نشان دهد در این هنگام کودک در این مرحله تثبیت شده و روند رشدی او با اختلالاتی رو به رو می شود و مشکلاتی برای کودک به وجود می آید.

این مشکل تا دوران بزرگسالی همراه فرد خواهد بود و به صورت های مختلفی خودش را نشان می دهد و روانکاوان معتقد هستند که این افراد در بزرگسالی بیش از حد به نیازهای دهانی توجه می کنند و به آن اهمیت می دهند آن ها با این رفتار به مرحله اول زندگی شان بازگشته اند و تعارض های درونی مربوط به این دوره را نشان می دهند افرادی که به مرحله دهانی علاقه بسیاری دارند می توانند به صورت های مختلفی مانند خوردن زیاد و افراطی، علاقه زیاد به نوشیدن، سیگار کشیدن، مصرف الکل و غیره نشان داده شود.روانکاوی اعتیاد، تعارض میان ساختارهای روانی

فروید سه اصل را در ساختار روانی انسان مشخص می کند که به آن، نهاد، خود و فراخود می گویند. نهاد از همان ابتدای تولد همراه ما می باشد و نیازها و غرایز طبیعی که درگیر آن هستیم را برای ما یادآوری می کند و زمانی که در مسیر رشد قرار می گیریم خود تشکیل داده می شود و برای رفع و ارضای نیازهای نهاد به واقعیت هایی که در محیط موجود می باشد توجه می کند.

در آخرین مرحله فراخود تشکیل داده می شود که در آن ارزش های اخلاقی و وجدان به وجود می آید و بر اساس بررسی های انجام شده اگر میان این سه ساختار تعارضاتی به وجود آید می تواند باعث بروز اختلال های رفتاری مانند اعتیاد در فرد شود.

اعتیاد و غلبه نهاد بر سایر ساختارهای روانی
در صورتی که فرد والدین سخت گیری داشته باشد که ارزش های اخلاقی بسیار سخت گیرانه ای را برای او در نظر بگیرد و یا در شرایطی قرار بگیرد که وجدانش تحت تاثیر قرار گرفته و فرد احساس گناه کند در این حالت فراخود به نهاد فشار می آورد باعث می شود تا احساسات استرس آور و اضطراب آوری در فرد به وجود آید و در این موقعیت خود تلاش می کند تا نقش میانجی گری داشته باشد و میان نهاد و فراهود تعادلی را ایجاد نماید و در صورتی که در این فرایند خود با شکست رو به رو شود فشارهای زیادی به وجود می آید که ممکن است دو راه را پیش روی فرد قرار دهد.

یکی از راه ها به این صورت است که فرد تسلیم وجدان خود شده است و یا کاملا آن را کنار می گذارد و به سمت راه هایی می رود تا لذت های آنی تجربه کند و نیازهای نهاد را حل نماید در صورتی که افراد راه دوم را انتخاب می کنند به احتمال زیاد درگیر اعتیاد و مواد می شوند و باید نشانه های اعتیاد به مواد مخدر را در این افراد مورد بررسی قرار داد و آن ها را شناسایی کرد.

منبع:کانون مشاوران ایران-روانکاوی اعتیاد چه کمکی به شما می کند؟



:: برچسب‌ها: اعتیاد , درمان اعتیاد , روانکاوی اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ازدواج یکی از مهم ترین مسائل زندگی انسان می باشد و نگرانی های زیادی را ایجاد می کند و زوجین قبل از ازدواج بهتر است از روانشناسی ازدواج استفاده کنند تا با بسیاری از مسائل آشنا شوند و برخی از آن مسائل برای آن ها مشخص شود، ازدواج موفق و ناموفق بر روی سلامت جسمی و روانشناختی فرد تاثیر بسیاری دارد.

برای روانشناسان و متخصصان بالینی مسائلی مانند کیفیت روابط زناشویی، رضایت زوجین و تاثیر آن در سلامت خانواده اهمیت بسیاری دارد و آن ها بیشتر در مورد موضوعاتی مانند عوامل موثر بر ازدواج و عوامل ارتقا دهنده شرایط کیفی می پردازند. و آن ها را مورد بررسی قرار می دهند.

در این حوزه مسائلی مانند نقش عوامل مادی، فرهنگی و روانی و شخصیتی در تصمیم گیری ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد، طرفین باید قبل از ازدواج مهارت های لازم برای ازدواج را یاد بگیرند و آگاهی خود را افزایش دهند.

روانشناسی ازدواج: تاریخچه روانشناسی ازدواج
در ابتدا این مقاله در خصوص تاریخچه ازدواج مطالبی را بیان می کنیم و توجه داشته باشید که ازدواج مقوله ی پیچیده در دوران بزرگسالی می باشد، مطالعات علمی و دقیق این رشته در سال 1930 میلادی آغاز شد اما در سال 1950 مطالعات دقیق تری بر روی آن صورت گرفت، اولین تحقیقی در این زمینه منتشر شده است مربوط به روانشناسی ازدواج توسط ترمن و همکارانش بوده است، آن ها سعی داشتند تا تفاوت ازدواج موفق و نا موفق را مورد بررسی قرار دهند و یکی از زمینه های روانشناسی ازدواج مربوط به همین موضوع می باشد.


روانشناسی ازدواج چه کمکی به ما می کند؟
مباحت مهم در روانشناسی ازدواج
روانشناسی ازدواج شامل دو حوزه کلی می شود، یکی از آن ها مربوط به مباحثی است که مربوط به قبل از ازدواج می باشد، و در واقع تصمیم گیری برای ازدواج را در بر می گیرد، دسته دیگر مربوط به مسائل بعد از ازدواج می باشد که بسیار پیچیده تر و گسترده تر است، در صورتی که شما مباحث مربوط به این موضوعات را یاد بگیرید و اطلاعاتی در این خصوص داشته باشید با راه کارهای عملی آشنا خواهید شد و برای بهبود زندگی مشترک تان تلاش خواهید کرد. در ادامه این مقاله به توضیح تعدادی از مباحث روانشناسی ازدواج می پردازیم، ضمن این که مباحث مربوط به رشد فردی نیز در همین حوزه جای می گیرند.

1. روانشناسی ازدواج: تصمیم گیری برای ازدواج
بر اساس مطالبی که بیان شده است یکی از مباحث روانشناسی ازدواج تصمیم گیری برای آن می باشد که نقش مهم و حیاتی در زندگی شما ایفا می کنند، در صورتی که در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید و دست به انتخاب اشتباهی بزنید در زندگی مشترک با مشکلاتی رو به رو خواهید شد.

در این مرحله روانشناسان و مشاوران ازدواج سعی می کنند به سوالات زیر پاسخ دهند:

این که هر کس چگونه می تواند زوج مناسبی برای خود انتخاب کند؟
چه اولویت هایی برای انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود؟
شرایط مادی و خانوادگی تا چه حد اهمیت دارند؟
آیا عاشق شدن قبل از ازدواج لازم است؟
هم چنین این مبحث عوامل شخصیتی در انتخاب همسر مورد بررسی قرار می گیرد.

منبع:کانون مشاوران ایران-روانشناسی ازدواج چه کمکی به ما می کند؟



:: برچسب‌ها: روانشناسی ازدواج , تصمیم گیری برای ازدواج , ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

زنان اشتباه برای ازدواج را بشناسید

زنان اشتباه برای ازدواج چه کسانی هستند؟ نگران نباشید ازدواج با این زنان خطر جانی برای شما ندارد و ازدواج با این زنان خطرناک احتمالا کاری کند که زندگی دلخواهتان از دست برود! آیا به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توانید ویژگی های مثبت و منفی خانمی که قصد ازدواج با او را دارید را تشخیص دهید؟ یا با چه خانم هایی نباید ازدواج کنید تا در دامشان گرفتار نشوید؟

در ادامه این مقاله چهار نشانه زنان خطرناک را بیان می کنیم و با کسب آگاهی تا حدودی می توانید ویژگی های طرف مقابل تان را بشناسید و به شناخت قابل قبولی برسید.

اما با این حال نمی توانید به تشخیص قطعی و صحیحی برسید و باید در این خصوص از روانشناس و درمانگر کمک بگیرید تا بتوانید همسر مناسبی برای خودتان انتخاب کنید در این خصوص مشاور قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند.

نشانه های ازدواج با زن اشتباه
یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی شما، ازدواج کردن می باشد پس باید افراد نامناسب را برای ازدواج بشناسید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، اگر در مورد انتخاب طرف تان شک دارید می توانید با هم در جلسات مشاوره ای شرکت کنید تا با کمک مشاور متخصص همه جوانب موضوع را در نظر گرفته و مورد بررسی قرار دهید.

اگر برای ازدواج خانمی را در نظر دارید که دارای ویژگی های زیر است توصیه می شود که ریسک نکرده و ازدواج با او را فراموش کنید و هم چنین این نکته را در نظر داشته باشید در صورتی که طرف مقابل تان ویژگی های زیر را به صورت مداوم داشت این ویژگی ها خصوصیات اخلاقی او می باشد و به این راحتی نمی تواند آن ها تغییر دهد.

وابستگی به دیگران و عدم استقلال
زندگی کردن با افرادی که مستقل نیستند و برای انجام هر کاری نیاز به دیگران دارند بسیار دشوار است زیرا باعث می شود بیشتر اوقات درگیر کارهای او باشید و نتوانید به درستی به مسائل خودتان بپردازید، این گونه خانم ها بسیار حساس هستند و اگر برای مدت کوتاهی در دسترس نباشید نگران و هراسان می شوند و واکنش های غیر طبیعی نشان می دهند.

هم چنین این افراد به طور دائم نگران هستند و شما باید به صورت مداوم عشق و علاقه خودتان را به او نشان دهید تا از این رابطه مطمئن باشند شما مجبورید که کل زندگی تان را برای رفع نگرانی های همسرتان هزینه کنید و این امر باعث می شود که به زودی از پا بیفتید و خسته شوید.

زنان اشتباه برای ازدواج، سلطه گری و برتری خواهی
خانم های کنترل گر تمایل دارند تا همه امور زندگی را در دست بگیرند و حتی روابط شما را با دیگران و اطرافیانتان مدیریت کنند، زندگی کردن با این افراد باعث می شود تا به دستوراتی که همسرتان می دهد عمل کنید و در صورتی که نسبت به آن مقاومت نشان دهید به شدت با شما برخورد می شود.


زنان اشتباه برای ازدواج
گاهی اوقات ممکن است به این نتیجه برسید که سهم شما از این رابطه چه می باشد و آیا همسرتان به شما علاقه دارید یا فقط برای انجام دادن فرمان هایش با شما زندگی می کند.

نشانه زنان اشتباه برای ازدواج، نوسانات اخلاقی
برخی از افراد نوسانات خلقی دارند و نمی توان اخلاق این افراد را پیش بینی کرد زیرا گاهی اوقات خوش اخلاق هستند و در همان لحظه امکان دارد به شدت عصبی شوند و پرخاشگری کنند، این گونه افراد به خاطر نوسانات اخلاقی که دارند بهانه هایی می آورند و سعی می کنند شما را قانع کنند، اما تلاش آن ها بیهوده می باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-زنان اشتباه برای ازدواج را بشناسید ( ۵ زنگ خطر مهم)



:: برچسب‌ها: زنان اشتباه , ازدواج با زن اشتباه , ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ضمیر ناخودآگاه در ازدواج، سندروم بازگشت به خانه

اهمیت و ضرورت ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج چیست؟ تعارضات و تعاملاتی که افراد با والدین خود دارند.

به طور مستقیم بر روابط بعدی آن ها اثر می گذارد و روابط عاشقانه آن ها را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد، که به آن تاثیر ذهن ناخودآگاه برای ازدواج یا سندروم بازگشت به خانه می گویند.

در واقع کودک دو خواسته اصلی دارد که یکی عشق پدر و مادر و دومی عشق پدر و مادر به یکدیگر می باشد.

، ممکن است فردی به در کودکی به این خواسته اش نرسیده باشد و ناکام مانده باشد در این صورت این خواسته ها تا بزرگسالگی همراه او خواهند ماند. در بزرگسالی سعی می کنند تا به این دو خواسته های خود در مورد عشق پاسخ دهد.

در این شرایط افراد باید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند تا با استفاده از روانشناسی ازدواج با آگاهی از ضمیر ناخودآگاه خود و عدم پیروی از وسوسه های آن ازدواج موفق و خوبی داشته باشند و بتوانند در امر ازدواج انتخاب درستی داشته باشند.

ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج به چه معناست؟
به طور معمول افراد به دنبال این هستند که با ازدواج شان نیمه خالی وجودی خود را پر کرده و به سمت رشد و شکوفایی قدم بردارند، شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا در روابط عاشقانه تان جذب افراد خاص و شخصیت های جذاب می شوید.

توجه داشته باشید که در امر ازدواج افراد از ضمیر ناخودآگاه خود تاثیر می گیرند و همسرشان را انتخاب می کنند، این کار مانند این است که یک چیز ناتمام دارید و باید آن را به اتمام برسانید.

در این شرایط باید به روابط پدر و مادرتان با یکدیگر و تعاملاتی که با شما دارند توجه کنید. فردی که برای ازدواج انتخاب کرده اید تا چه اندازه ای ویژگی هایی مشابه با یکی از والدین شما را دارد؟

نقش و اهمیت ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج چیست؟
در ادامه این مقاله نقش ضمیر ناخودآگاه در ازدواج را به خوبی مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم داد:

التماس ضمیر ناخودآگاه برای توجه و عشق
اگر در کودکی عشق و توجه لازم از طرف یکی از والدین تان دریافت نکرده باشید ممکن است به فردی علاقه مند شوید که مانند پدر و مادرتان به شما توجه و عشق کافی نداشته باشد.

به طور مثال مریم زنی سی ساله است که به طور ناخودآگاه از مردانی که انتقادگر و کنترل کننده هستند خوشش می آید و به همین دلیل او با مردی ازدواج کرده است که به طور مداوم از او انتقاد می کند و با انتقادهایش این احساس را در مریم به وجود می آورد که همسر خوبی نیست، باهوش نیست، و باید سعی کنید خودش را تغییر دهد.

مریم حتی به خواسته شوهرش بینی خود را عمل کرده است. در این شرایط از مریم خواسته شد تا فهرستی از ویژگی ها پدر و مادرش را بنویسد.

ویژگی های مادر مریم: زنی انتقاد گر، سختگیر، طعنه زن، دمدمی مزاج، کمال گرا و همواره عصبانی.

با توجه به ویژگی های مادر مریم، مشخص شد مریم به مردانی علاقه دارد که ویژگی های مادرش را دارند و او از این طریق سعی می کند روابط خود با مادرش را بازسازی کند، مریم سعی می کند خودش را فردی باهوش، زیبا و خوب نشان دهد.

او هنوز درگیر با خود درگیر بود و سعی می کرد که به مادرش نشان دهد که او هم خوب است و مادرش دیگر او را سرزنش نکند، در این شرایط مریم نیاز به تایید مادرش دارد چون از زمان کودکی تا حال نتوانسته تایید او را به دست آورد، به همین دلیل دچار سندروم بازگشت به خانه شده است

منبع:کانون مشاوران ایران-ضمیر ناخودآگاه در ازدواج | سندروم بازگشت به خانه



:: برچسب‌ها: ضمیر ناخودآگاه در ازدواج , ازدواج , سندروم بازگشت به خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سوزن سوزن شدن بدن، نشانه ها، علل و درمان گزگز بدن

به طور معمول زمانی که بدن مخصوصا دست و پاها زمانی طولانی در یک وضعیت جسمانی قرار می گیرد یا زمانی که فشار بر روی دستان زیاد باشد، فرد احساس می کند بدنش سوزن سوزن می شود. توجه داشته باشید که این حالت موقتی می باشد و در صورتی که فرد کمی تحرک داشته باشد از بین می رود.

البته برای برخی از افراد این چنین نیست و در وضعیت های مختلف دچار سوزن سوزن شدن بدن شان می شوند و با تغییر وضعیت به راحتی از بین نمی رود و ممکن است گزگز با درد، خارش و بی حسی همراه شود.

در صورتی که به دفعات زیاد بدن فرد دچار گزگز شود ممکن است نشانه ای از یک مشکل و یا اختلال در سیستم بدن باشد، در بروز این مشکل عامل جسمانی و روانی می تواند دخالت داشته باشد.

با توجه به این که احساس سوزن سوزن شدن بدن را همه ما همواره در طول زندگی تجربه می کنیم در ادامه این مقاله به شرح نشانه ها، علل و درمان سوزن سوزن در بخش های مختلف بدن می پردازیم.

سوزن سوزن شدن طبیعی بدن
در برخی از مواقع سوزن سوزن شدن بدن امری طبیعی می باشد زیرا فرد برای مدت زمان طولانی بر روی یک پا خود می نشیند و یا به طور کلی به یک قسمت از بدن فشار بسیاری وارد می شود در این صورت اگر بدن به حالت نرمال برگردد و آناتومی بدن اصلاح شود این وضعیت بهبود می یابد و جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

هم چنین دلایل دیگری مانند قرار گرفتن در معرض سرمان و بی آبی بدن می تواند باعث سوزن سوزن شدن بدن شود اما این مسئله کاملا طبیعی است و هیچ خطری ندارد.

سوزن سوزن شدن بدن، آناتومی بدن
گیرنده های بسیار کوچکی در زیر پوست انسان قرار دارند که نسبت به فشار و لمس حساس هستند و در صورتی که این گیرنده ها تجریک شوند باعث به وجود آمدن جریان بسیار کوچکی از الکتریسیته می شود.

این جریان الکتریکی به وجود آمده به وسیله آکسون ها که رشته های بسیار کوچکی هستند، از پوست دور می گردد.

از کنار هم قرار گرفتن آکسون ها در کنار یکدیگر اعصاب حسی بدن به وجود می آید و این عصب ها به مغز و نخاع می روند و پیام های حسی را صادر می کنند، وظیفه این اعصاب حسی این است که حس لامسه را از پوست به مغز منتقل می کند.

در صورتی که این اعصاب تحریک شوند، در مغز به عنوان حس لامسه تفسیر می گردد و ممکن است در طول مسیر زمانی که پیام حسی از پوست به مغز می رود با اختلالاتی رو به رو شود.

در این حالت ممکن است مغز پیام را اشتباه دریافت کند و آن را به طور ناقص تفسیر کند در حالت بدن دچار گزگز شدن و یا سوزن سوزن شدن خواهد شد.

نشانه های سوزن سوزن شدن بدن
سوزن سوزن شدن بدن علائمی دارد که با طولانی شدن آن علائم باعث آزار فرد می شود، در برخی از اوقات این علائم در شب و در زمان خواب شدت می یابد به طوری که ممکن است فرد را از خواب بیدار کند، برخی از علائم گزگز شدن دست و پا عبارت اند از:

احساس سوزش و سوزن سوزن شدن کف دست
سرد یا گرم شدن دست ها یا انگشتان
احساس درد در دست، انگشت یا بازو
رفلکس غیر طبیعی
افزایش کرختی یا بی حسی دست در حین تایث کردن یا نوشتن
احساس خارش، حساسیت لمسی و تورم
گرفتگی عضلانی، انقباض و ضعف عضلانی
گردن درد
جوش زدن و قرمز شدن
درد ناشی از سوزن سوزن شدن به طور معمول در سراسر بدن به طور مداوم با شدت های کم و زیاد به وجود می آید ام در برخی از اوقات در پشت گردن یا کمر اتفاق می افتد.

منبع:کانون مشاوران ایران-سوزن سوزن شدن بدن | نشانه ها | علل و درمان گزگز بدن



:: برچسب‌ها: گز گز بدن , سوزن سوزن شدن بدن , علت های گزگز شدن بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

طراح زندگی خود باشید، چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیریم؟

زندگی شامل موقعیت ها و شرایط ثابت و متغیر می باشد که شما در طول زندگی و در هر شرایطی می توانید طراح زندگی خود باشید، برخی از آن موقعیت ها را نمی توانید تغییر دهید اما بعضی اوقات فرصت دارید تا از زنجیره محدود کننده خود خلاص شوید و زندگی تان را در جهتی که دوست دارید هدایت کنید و پیش ببرید.

طراحی زندگی یعنی عواملی که متغیر هستند را کنترل کنید و در جهت رسیدن به خواسته های خود آن ها را به کار بگیرید، همچنین طراحی زندگی شامل اصول و مراحلی می شود که با دانستن آن اصول می توانید طرحی خوب برای خود بسازید و از آن طریق مسیر آینده خود را مشخص کنید.

علاوه بر این ها طراحی سبک زندگی یکی از مهم ترین مهارت ها در زندگی می باشد که می توانید آن مهارت ها را از طریق مشاوره روانشناسی فرا بگیرید.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل طراحی زندگی می پردازیم.

چرا لازم است تا طراح زندگی خود باشید؟
لحظات زندگی سرشار از اتفاقاتی می باشد که انسان نمی تواند آن ها را کنترل کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که زندگی شما چطور پیش خواهد رفت و بسیاری از موقعیت ها و شرایط مانند خانواده، محل تولد و اتفاقات دوران کودکی را نمی توانید کنترل کنید و آینده قابل پیش بینی نمی باشد.

ولی می توانید تصمیم بگیرید از نقطه ای که اکنون قرار گرفته اید شروع به کنترل و طراحی زندگی خود کنید.

در واقع تنها عاملی که می توان آن را کنترل کرد طراحی شیوه و سبک زندگی امروز می باشد که می تواند مسیر زندگی آینده شما را مشخص کند.

به عنوان مثال اگر خانواده تان در شهر کوچکی زندگی می کنند دلیل نمی شود شما هم تا آخر عمر در آن شهر کوچک زندگی کنید و سبک زندگی والدین تان را در پیش گیرید، شما می توانید مکان زندگی و طراحی زندگی خود را تغییر دهید و در آن مسیری که دوست دارید پیش بروید.

با انجام مراحل زیر طراح زندگی خود باشید
برای آن که بتوانید زندگی خود را آن طور که دوست دارید و با قدرت طراحی کنید باید مراحل طراحی زندگی را به صورت گام به گام بشناسید و اصول اولیه آن را رعایت کنید، این مراحل به شرح زیر می باشند:

طرح ریزی
همانطور که ساخت خانه نیاز به یک طرح اولیه دارد برای این که طراحی زندگی شما به درستی انجام شود نیاز به یک طرح مشخص می باشد.

شما باید در مرحله اول اهداف و خواسته های خود را مشخص کنید و آن ها را برای خود تعریف کنید و ببینید در کجا قرار دارید و به کجا می خواهید برسید و بعد از آن می توانید زندگی شخصی، روابط دوستانه و عاطفی و شغل و غیره را بر اساس اهداف خود مشخص کنید.

تمرکز و اعتقاد
بعد از این که طرح خود را مشخص کردید باید افکار خود را به خوبی بشناسید و ذهنتان را متمرکز کنید و تلاش کنید تا ذهنیت مثبتی داشته باشید و آن را در جهت رسیدن به هدف حفظ کنید در این صورت با تمام قدرت طرح زندگی خود را پیش ببرید و شانس و موفقیت شما در زندگی افزایش می یابد.

شما باید به توانایی خود برای رسیدن به عمل مطمئن باشید و ذهن خود را برای رسیدن به عمل آماده کنید و بر روی آن چه که می خواهید متمرکز نمایید، زیرا آن چه که قبل از عمل کردن مهم می باشد تلاش ذهنی شماست.

در ابتدا باید ذهنتان را شرایط هدف قرار دهید و طوری وانمود کنید که کنترل و طراحی زندگی خود را به طور کامل در اختیار خودتان قرار دارد در این صورت اقدامات و فعالیت هایی که انجام می دهید نتیجه بخش خواهد بود.

منبع:کانون مشاوران ایران-طراح زندگی خود باشید | چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیریم؟



:: برچسب‌ها: کنترل زندگی , طراحی زندگی , زندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بد غذایی کودکان، دلیل و درمان بد غذایی کودک

یکی از مسائلی که ذهن والدین را درگیر خودش دارد، موضوع بد غذایی کودکان می باشد، برخی از کودکان دچار بی اشتهایی می باشند و هر گونه غذایی را نمی خورند و بیشتر به غذاهای مخصوص مانند شیرینی جات و یا آب میوه ها تمایل دارند و تمایلی به خوردن سبزیجات و گوشت نشان نمی دهند.


دلیل و درمان بد غذایی کودک
در صورتی که کودک از مواد مغذی و مفید استفاده نکند رشد طبیعی نخواهد داشت او باید در سن رشد از مواد غذایی تغذیه کند تا انرژی لازم برای فعالیت ها و سوخت و ساز بدن به دست آورد و رشد و وزن مناسب را داشته باشد، از طرف دیگر اگر والدین برخورد نامناسبی با کودک شان نداشته باشند و او را به اجبار و زور به غذا خوردن وادار کنند موجب لجبازی و تنفر آن ها از غذا خواهد شد.

البته قبل از هر چیزی برای تغذیه مناسب باید دید که کودک در چه مرحله رشدی قرار دارد، بعد از آن راهکارهای مناسبی را برای رفع بد غذایی کودک در نظر بگیرید و برای بد غذایی او اقداماتی را انجام دهید.

دلیل بد غذایی کودکان
برای این که بد غذایی کودکتان را درمان کنید باید ابتدا منشا آن را بیابید به طور معمول دلیلی که باعث بد غذایی کودکان می شود شیوه فرزند پروری می باشد.

یکی از دلایل بدغذایی کودکان، شیوه نادرستی است که والدین برای غذا دادن به کودک شان به کار می برند، به طور مثال برخی از والدین از غذا به عنوان تنبیه کودک استفاده می کنند و زمانی که کودک کار اشتباهی می کند او را مجبور می کنند تا غذایی که دوست ندارد را بخورد، در حالی برای تنبیه کودک باید از روش های سالم استفاده کرد و این روش مناسب تنبیه کودک نمی باشد.

در صورتی که ساعت دقیق غذا خوردن کودک رعایت نشود و کودک برنامه غذایی درستی نداشته باشد، کودک تمایلی به خوردن غذا نخواهد داشت و از اهمیت غذا خوردن برای کودک کم می شود، اگر در محیط های شلوغ و پر تنش کودک را مجبور به غذا خوردن کنید کودک آرامش کافی نخواهد داشت و اشتهای خود را از دست می دهد.

هم چنین بسیاری از مادران با ظرف غذا دنبال کودک شان می دوند توجه داشته باشید که اصرار بیش از حد، کودک را کلافه می کند و کودک دیگر اشتیاقی به غذا خوردن نخواهد داشت. از دیگر دلایلی که باعث بدغذایی کودک می شود می توان به استقلال طلبی کودک اشاره نمود زیرا بسیاری از آن ها دوست دارند قاشق را در دست بگیرند و خودشان به طور مستقل غذا بخورند.

برای این که روش های غذا خوردن کودک تان را اصلاح کنید باید از مشاوره کودک کمک بگیرید تا با استفاده از راهکارهای مناسب به شما کمک کند و تغییرات کاربردی ایجاد نماید.

توجه داشته باشید در برخی از موارد ممکن است کودک به دلیل اسهال، ورم گلو، عفونت ادراری و بی اشتهایی عصبی دچار بد غذایی شود که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

انواع بد غذایی در کودکان
ممکن است کودکتان به برخی از غذاها علاقه داشته باشد و با میل و اشتیاق بخورد اما برخی دیگر را دوست نداشته باشد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد.

در این مواقع با او به جر وبحث و جنگ نپردازید بلکه اگر به تغذیه کودک تان اهمیت می دهید غذاهای مختلفی را به او پیشنهاد دهید و توجه داشته باشید که تغذیه کودک بسیار مهم می باشد و از نیازهای اساسی و اولیه کودکان است.

در ادامه این مقاله به برخی از غذاهای مفیدی که کودکان تمایلی به آن ندارند را بیان می کنیم و بیان راهکارهای مناسبی برای خوردن آن ها توسط کودک می پردازیم.

نخوردن سبزیجات از انواع بد غذایی کودک
بسیاری از کودک در حالی که مزه سبزیجات را نچشیده اند و آن را امتحان نکرده اند به خاطر بوی بدشان آن ها را دوست ندارند و ممکن است آن ها را بخورند و تف کنند، در این شرایط والدین باید مواظب واکنش شان باشند و واکنش تندی نداشته باشند بلکه در روز دیگر به کودک تان پیشنهاد بدهید تا سبزیجات بخورد.

منبع:کانون مشاوران ایران-بد غذایی کودکان | دلیل و درمان بد غذایی کودک



:: برچسب‌ها: بد غذایی کودکان , دلیل بد غذایی کودکان , درمان بد غذایی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نحوه رفتار با افراد کینه ای، چگونه با این افراد سازگار شویم؟

با افراد کینه ای چه رفتاری باید داشت؟ افراد کینه ای چه ویژگی هایی دارند؟

افراد کینه ای حافظه بسیار قوی دارند و اصولا رفتارها و گفتارهای دیگران را به خوبی در خاطرشان نگه می دارند. این افراد به شدت تمایل دارند تا دیگران به آن ها توجه کنند و مورد توجه آن ها قرار بگیرند و در بسیاری از موارد نمایشی و به شکل نامناسب رفتار می کنند تا توجه دیگران را به خودشان جلب کنند. در بسیاری از موارد این اختلال در دوران نوجوانی و یا اوایل بلوغ نشان داده می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی این اختلال می پردازیم و رفتارهای افراد کینه ای را بررسی کرده و رفتار درست را بیان می کنیم.

اگر باعث ناراحتی فردی کینه ای شدید چه باید بکنید؟
نحوه رفتار با افراد کینه ای، معذرت خواهی کنید
در صورتی که کار اشتباهی انجام داده اید سعی کنید مسئولیت آن را بپذیرید و به اشتباه خود اعتراف کنید و برای این که اشتباه تان را جبران کنید از طرف مقابل معذرت خواهی کنید.

در صورتی که به نظر خودتان کار اشتباهی انجام نداده اید اما طرف مقابل تان فکر می کند که اشتباه کرده اید سعی کنید به نظرش احترام بگذارد و اجازه دهید بداند که متوجه دیدگاه متفاوتش هستید، البته به او بگویید که از عمد باعث ایجاد مشکل نشده اید.

اگر جه فکر می کنید خطایی از شما سر نزده است اما نسبت به وضعیت به وجود آمده متاسفید و سعی می کنید طرف مقابل را راضی نگه دارید.

از طرف مقابل در مورد کاری که باید برای جبران انجام دهید سوال کنید
گاهی اوقات همین که شما تصمیم به عذرخواهی می گیرد و نیت خوبی دارید برای عذرخواهی کافی می باشد، اما توجه داشته باشید برخی از افراد بعد از عذرخواهی شما از اشتباهات شما چشم پوشی نمی کنند و راهی را برای بدتر کردن اوضاع در نظر می گیرند.

در این شرایط شما باید از طرف مقابل تان بپرسید که برای بهتر شدن اوضاع چه کاری می توانید انجام دهید؟

نحوه رفتار با افراد کینه ای، بعد از عذرخواهی و دفاع از خودتان مسئله را رها کنید
به طور مداوم تلاش نکنید که دیدگاهتان در مورد آن مسئله مورد تایید دیگران قرار گیرد و فرد مبل را مجبور به پذیرش این مورد کنید زیرا این امر باعث می شود حس کینه در او تقویت شود، فرد کینه ای در بسیاری از موارد دست از کینه جویی بر می دارد.

گاهی اوقات شما با تغییر برخوردتان می توانید باعث شوید تا فرد کینه ای دست از این تغییر موضع بردارد، هم چنین سعی کنید وانمود کنید که از عصبانیت آن فرد اصلا نگران و ناراحت نیستید.


نحوه رفتار با افراد کینه ای
، درمانگران رفتاری شناختی اعتقاد دارند که گاهی اوقات با وانمود کردن چیزی به درستی می توانیم وضعیت را تغییر دهیم و به صورتی که دوست داریم پیش ببریم.

بدانید که کینه ای شدن طرف مقابلتان دلایل زیادی دارد
کینه ای شدن در افراد دلایل بسیاری دارد به عنوان مثال ممکن است اعضای خانواده اش همیشه او را مورد انتقاد قرار می داده اند و او سعی دارد در برابر آن ها از خودش دفاع کند و یا خواهر و برادر کوچکتر او هیچ گاه مورد سرزنش قرار نگرفته اند اما او به خاطر سرپیچی از هر موضوعی توسط خانواده اش مجازات شده است.

منبع:کانون مشاوران ایران-نحوه رفتار با افراد کینه ای | چگونه با این افراد سازگار شویم؟



:: برچسب‌ها: افراد کینه ای , کینه ای شدن , رفتار با افراد کینه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

جنبه های مختلف رشد در ۱۴ سالگی و از نظر روانشناسی نوجوان ۱۴ ساله – زمان مطالعه ۵ دقیقه

روانشناسی نوجوان ۱۴ ساله
چهارده سالگی سنی محوری می باشد. در حالی که برخی از کودکان ۱۴ ساله شروع به حرکت در مسیر رسیدن به فردی مسئول می کنند، برخی دیگر شروع به طغیان می کنند و با گروه های مشکل دار آمیخته می شوند.

این سن زمانی مهم برای اطمینان از راهنمایی های کافی به فرزندتان و کمک به او برای به دست آوردن مهارت های مورد نیاز برای آینده موفق است.


روانشناسی نوجوان 14 ساله
روانشناسی دختر ۱۴ ساله
در سن ۱۴ سالگی، دختران ممکن است این ویژگی ها را داشته باشند: چالش های شخصی، تلاش برای مستقل بودن، خجالت زده شدن توسط خانواده، مشتاق پذیرفته شدن توسط همسالان و دوستان، بدخلق، تکانشی و خود محوری.

سال‌های نوجوانی می‌تواند برای والدین و کودک دوران سختی باشد. دختر در سن ۱۴ سالگی، در تلاش است تا هویت، عادات و علایق خود را کشف کند. چند راه متداول برای برخورد با دختر ۱۴ ساله شامل موارد زیر می باشد:

به او فضا بدهید و به حریم خصوصی او احترام بگذارید. اغلب، نوجوانان برای آرام شدن و کنار آمدن با هورمون ها، تغییرات بدن و احساسات خود به زمان و مکان نیاز دارند.

می‌توانید با علاقه‌مند شدن به چیزی که به آن علاقه دارد، با او ارتباط برقرار کنید. با هم ناهار بخورید یا به سالن بروید و خودتان را نوازش کنید.

به موسیقی که دوست دارد گوش دهید و ببینید آیا می توانید یک برنامه تلویزیونی پیدا کنید که هر دوی شما بخواهید با هم آن را تماشا کنید.

نظر او را در مورد مسائل اخیر روز، مانند گرم شدن زمین (هر موضوعی که راحت در مورد آن صحبت می کند) بپرسید.

فعالیتی را پیدا کنید که می توانید با هم انجام دهید، مانند رفتن به کنسرت یا اسکی. اگر این کار باعث راحتی دخترتان می شود، می توانید این کار را با مادر و دختران انجام دهید.

با او در مورد تولید مثل انسان، اهمیت رابطه جنسی ایمن و استفاده از داروهای ضدبارداری صحبت کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد با او در مورد مواد مخدر، اعتیاد و اینکه چگونه می توانند بر بدن و ذهن آن ها تأثیر بگذارند نیز صحبت کنید.

به آن ها در مورد تغذیه مناسب و عواقب رژیم غذایی شدید یا پرخوری نیز بیاموزید زیرا نوجوانان از اختلالات وزن نگران هستند.

منبع:کانون مشاوران ایران-روانشناسی نوجوان ۱۴ ساله



:: برچسب‌ها: روانشناسی نوجوان ۱۴ ساله , روانشناسی , روانشناسی نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افراد معمولا قبل از ازدواج وقت کافی و لازم را برای شناخت یکدیگر نمی گذارند و با عجله ازدواج می کنند و به همین دلیل ازدواج آن ها از همان ابتدا محکوم به شکست است، بنابراین باید مطمئن باشید که شریک زندگی خود را از درون می شناسید، هرچند هیچ زنی کامل نیست اما در زیر ویژگی زنانی ذکر شده است که زنان نامناسب برای ازدواج هستند.

شناخت دختر نامناسب برای ازدواج
1. دختر وابسته به پدر و مادر
بین صمیمی بودن با والدین و وابسته بودن به آن ها تفاوت زیادی وجود دارد، مثلا دائما شما را با والدینش مقایسه می کند، با والدینش در مورد همه چیز مشورت می کند، اجازه می دهد والدینش برای شغل و زندگی اش نظر دهند، عادت دارد که والدینش از تمام وسایل او مراقبت کنند و همیشه باید والدینش را در جریان تمام اتفاقات بگذارد.

مشکلات رابطه با دختر وابسته
افراد وابسته عاطفی نیاز به اطمینان و حمایت از طرف مقابل دارند، مثلا مرتب می گویند:

« دوستم داری؟»

« آیا برایتان ایجاد مزاحمت کردم؟ آیا آزارتان می دهم؟»

« آیا می خواهید با من وقت بگذرانید؟»

« چطور به نظر می رسم؟»

« تو نمی خوای جدا بشی و من رو رها کنی مگه نه؟»

این افراد اغلب اوقات احساس عدم اعتماد به نفس دارند و باید به طور مدام آن ها را تایید کنید تا احساس خوبی داشته باشد. افرادی که نمی توانند انتخاب کنند در نهایت تمایل به ترک رابطه می کنند.


هرگز با این 10 زن ازدواج نکنید
فشار مشکلات عاطفی دختر وابسته
وابستگی نوعی ناراحتی عاطفی می باشد، مثلا وقتی با هم نیستید ممکن است دائما نگران باشد که آیا او شما را دوست دارید یا نه؟ که این امر استرس شما را بالا می برد.

استرس بالا بر نحوه ابراز احساسات شما تاثیر می گذارد و ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیر شود:

تغییرات ناگهانی خلق و خو
بدخلقی مداوم یا احساس افسردگی
خشم با غم، گریه یا فریاد
خشونت نسبت به افراد و اشیاء
تنش عضلانی، سردرد، ناراحتی معده
خود مراقبتی ضعیف دختر وابسته
اگر همسرشما انتظار دارد که همه نیاز های او را برطرف کنید، واقع بین نیست و در صورتی که نتواند تغییر کند، دچار پریشانی عاطفی می شود که بر فعالیت های اجتماعی هردوی شما تاثیر می گذارد.

منبع:کانون مشاوران ایران-هرگز با این 10 زن ازدواج نکنید| زنان خطرناک برای ازدواج



:: برچسب‌ها: ازدواج , دختر نامناسب برای ازدواج , زنان خطرناک برای ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برای این که ازدواج موفقی داشته باشید شناخت پیش از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، ازدواج انتخابی مهم در زندگی هر فردی می باشد زیرا تصمیم گیری حیاتی، کل زندگی فرد را دستخوش تغییر و تحول می کند، به طور معمول این تغییرات غیر قابل بازگشت می باشند.

به همین دلیل دوره نامزدی و دوره شناخت قبل از ازدواج نقش بسیار تعیین کننده ای ایفا می کند و دوران بسیار مهمی می باشد و در آینده زندگی اثر می گذارد.

با شناخت قبل از ازدواج می توانید آینده زیبا و عشقی جاودان برای خودتان خلق کنید و دوره استثنایی و جذاب می باشد، هم چنین برای شناخت بهتر می توانید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا با آسودگی کامل در مسیر آغاز زندگی مشترک تان قدم بردارید، در این مقاله سعی می شود در مورد راه ها، زمان و موارد مورد اهمیت برای شناخت شریک آینده زندگی مطالبی بیان شود.

اهمیت شناخت پیش و قبل از ازدواج
شناخت پیش از ازدواج اهمیت بسیاری دارد و به تلاش برای شناختن ویژگی ها، خصوصیات و علایق طرفین ازدواج گفته می شود، در واقع قبل از ازدواج طرفین سعی می کنند تا پایه ی مشترکی در زندگی زناشویی شان پیدا کنند و از این که طرف مقابل شان در آینده رابطه عاطفی و زناشویی مناسبی خواهد داشت مطمئن شوند.

قبل از ازدواج بررسی مواردی مانند نقش خانواده، اختلافات فرهنگی در ازدواج و اختلافات طبقاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

راه های شناخت پیش و قبل از ازدواج
شناخت قبل از ازدواج به روش های مختلفی صورت می گیرد و این شناخت بسته به نوع ازدواج دارد. در ازدواج سنتی طرفین در منزل در مورد مسائل کلیدی صحبت می کنند و در صورتی که خانواده ها معیارها را بپذیرند، وصلت انجام می شود، برخی از افراد مدتی را به دوستی می گذرانند تا به شناخت کافی برسند و بعد تصمیم به ازدواج می گیرند.

در این حالت آن ها به شناخت نسبتا عمیقی می رسند و در جلسات خواستگاری ممکن است صحبت های مهمی با یکدیگر نداشته باشند، برخی از این خانواده ها بین این دو مورد قرار دارند و سعی می کنند زمانی را برای ملاقات در خارج از منزل بگذارند و در مورد مسائل مهم با یکدیگر توافق می کنند و با روحیات یکدیگر آشنا می شوند.

پیش نیازهای شناخت پیش از ازدواج
هر فردی که قصد ازدواج دارد باید دارای ویژگی های خاصی باشد، این ویژگی ها باعث می شود تا امر شناخت ساده تر شود یکی از این ویژگی ها، صداقت می باشد، در صورتی که فرد در زندگی اش صداقت نداشته باشد و آدم راستگویی نباشد هیچ کدام از مراحل بعدی به خوبی پیش نخواهد رفت.

مهم ترین ویژگی پیش نیاز آمادگی برای ازدواج، خودآگاهی می باشد. پس باید معیارهایی که بر اساس آن می خواهید همسرتان را انتخاب کنید را بشناسید. در امر ازدواج باید خودتان را به خوبی بشناسید و ملاک های روشن و دقیقی برای ازدواج داشته باشید و انگیزه و هدف خودتان را برای ازدواج تعیین کنید در صورتی که فرد معیارهای روشنی برای ازدواج نداشته باشد و بدون هدف ازدواج کند نخواهد توانست فرایند ازدواج را با موفقیت طی نماید.

مسئولیت پذیری و تعهد از ویژگی های دیگری می باشد که فردی که قصد ازدواج دارد باید به آن ها توجه کند و در نهایت مواردی مانند توانایی ارتباط اجتماعی، مهارت حل مسئله و مدیریت هیجانات باعث می شوند تا فرایند شناخت آسان تر انجام گیرد و طرفین به خوبی با ویژگی های یکدیگر آشنا شوند.

مدت زمان شناخت پیش و قبل از ازدواج
مدت زمانی که برای شناخت طرف مقابل نیاز است به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد، عواملی مانند محدودیت های فرهنگی و آداب و رسوم خانوادگی شدیدا آن را تحت تاثیر قرار می دهد، به طور کلی بازه مناسب برای شناخت یک دوره شش ماهه می باشد البته باید نوع ارتباط در این شش ماه از نوع ارتباط هر روزه باشد به شکلی که فرد در شرایط مختلف بتواند فرد مقابلش را ببیند و بسنجد. در صورتی که در دوره شناخت رابطه فرد به صورت عمیق نباشد و طرفین درگیر هیچ گونه تعارض و اختلافی نشوند ممکن است شناخت کامل و صحیحی از یکدیگر به دست نیاورند.

منبع:کانون مشاوران ایران-شناخت پیش از ازدواج| مشاوره قبل از ازدواج



:: برچسب‌ها: مشاوره قبل از ازدواج , ازدواج , شناخت پیش از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده چگونه است؟

نحوه برخورد با فردی که خودکشی کرده چطور باید باشد؟ آیا دنیا برای کسی که خودکشی کرده است به آخر رسیده است؟ خودکشی از جمله اتفاقاتی می باشد که ترس و وحشت زیادی را در فرد به وجود می آورد.

برخورد با فردی که سابقه خودکشی دارد باید به گونه ای باشد که به او آسیبی نرساند بنابراین در ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید. البته ترس و وحشتی که از مرگ نزدیکان تجربه می کنیم با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

در صورتی که یکی از اطرافیان مرتکب خودکشی می شود، احساسات ناخوشایندی به سراغ ما می آید و دچار خشم، گناه و غم ناگهانی می شویم.

البته توجه داشته باشید که خشم نقش بسیار مهمی برای جلوگیری از خودکشی مجدد و بازگشت فرد به زندگی عادی دارید در شرایط خودکشی می توانید به فرد بسیار کمک کنید.

در این مقاله به ارائه راهکارهایی در مورد نحوه برخورد با فردی که خودکشی می کند می پردازیم.

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده
نحوه برخورد با کسی که قبلا خودکشی کرده است حساسیت های مربوط به خود را دارد، در این حالت خانواده و اطرافیان از خودکشی مجدد او می ترسند و نگرانش هستند و نمی دانند برای پیشگیری از این موضوع باید چه رفتاری از خودشان نشان دهند.

در ادامه این مقاله به رفتارهای مناسب در برخورد با کسی که سابقه خودکشی دارد اشاره می کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم تا آگاهی شما در این خصوص افزایش یابد.

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده، سرزنش نکنید
همیشه افرادی که دارای مشکلات حاد هستند دست به خودکشی نمی زنند بلکه هر گونه افرادی با هر پیشینه و سابقه شرایط خانوادگی و اجتماعی ممکن است در معرض این رفتار مخرب قرار گیرند و اقدام به خودکشی کنند، خودکشی علل های متفاوتی دارد و بسیار متفاوت و وابسته به شرایط می باشد.

ممکن است فرد به خاطر افسردگی دست به عمل خودکشی بزند و افراد در حالت افسردگی بدون هیچ دلیل خاصی احساس افسردگی، پوچی و ناامیدی می کند.

همه این ها ممکن است منجر به ایجاد انگیزه برای خود ویرانگری شود و توجه داشته باشید که مشاوره افسردگی در این شرایط بسیار ضروری می باشد و هر چه زودتر برای درمان باید اقدام کنید تا درمان صورت گیرد.

سرزنش اطرافیان در بسیاری از موارد باعث وخیم تر شدن اوضاع می شود، در اثر این سرزنش ها ممکن است فرد احساس ضعف، ناتوانی و شکست کنند و انگیزه او برای خودکشی افزایش یابد در این شرایط از سرزنش خود بپرهیزید و سعی کنید ریشه این مشکل را شناسایی کنید و برای حل آن اقداماتی را انجام دهید.

فردی که خودکشی می کند برای این که فشار درونی افکار او کمتر شود و شدت این فشار کاهش یابد باید از داروهای ضد افسردگی و دوره های روان درمانی استفاده کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده چگونه است؟



:: برچسب‌ها: فرد خودکشی کرده , علل خوکشی , خودکشی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا می دانید چه معیارهایی برای ازدواج موفق لازم است؟ انتخاب همسر یکی از دغدغه های مهم در زندگی هر فرد می باشد، زیرا این معیارها کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود فرد انتخاب سرنوشت سازی داشته باشد.

آمادگی برای ازدواج و آگاهی از معیارهای ازدواج موفق در خوشبختی زوجین نقش بسیار مهمی دارد و باعث به وجود آمدن رابطه ای پایدار می شود، توجه داشته باشید که آمادگی برای ازدواج تنها به وضعیت مالی و اقتصادی مربوط نمی شود بلکه فرد باید از لحاظ احساسی و فکری برای شروع زندگی مشترک آمادگی لازم داشته باشد تا بتواند ازدواج موفقی را تجربه کند.

در واقع زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرید باید آمادگی لازم برای ازدواج داشته باشید و هم چنین طرف مقابل آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشد و معیارهای صحیح ازدواج را به درستی بشناسید، هم چنین می توانید از مشاور خانواده کمک بگیرید تا در انتخاب و پایه ریزی یک زندگی موفق به شما کمک کنند و راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

پیشنهاد مشاور: روانشناسی ازدواج چه کمکی به ما می کند؟

تعریف ازدواج موفق
ازدواج موفقی به ازدواجی می گویند که زوجین با شناخت از یکدیگر ازدواج کنند و ویژگی های زیر را در زندگی مشترک شان مورد توجه قرار دهند.

در ازدواج موفق زوجین پذیرای یکدیگر هستند و به یکدیگر احترام می گذارند و احترام و صداقت در زندگی مشترک پایه و اساس ازدواج شان می باشد.


هر سه ضلع مثلث عشق استرنبرگ که شامل صمیمیت، تعهد و رابطه جنسی می شود در زندگی شان وجود دارد.
افراد شناخت کاملی از نقاط ضعف و قوت یکدیگر دارند.
رابطه زوجین با از خودگذشتگی و توقعات واقع بینانه همراه می باشد و انتظارات غیرمنطقی در زندگی زناشویی آن ها هیچ جایگاهی ندارد.
زوجین رویاها و توهمات دوران کودکی شان را رها می کنند و نسبت به ازدواج دیدی عمیق و دقیق دارند.
در ازدواج موفق افراد برای یکدیگر وقت می گذازند و کیفیت زندگی در ازدواج موفق بسیار بالا می باشد.
زوجین در عین حال که برای یکدیگر وقت می گذارند و زمان هایی را به خود اختصاص می دهند اما به نیازهای همسرشان توجه می کنند.

ازدواج موفق، معیارهای ازدواج موفق چیست؟
سن ازدواج موفق
بر اساس مطالعات جدیدی که صورت گرفته است سن ازدواج موفق بین 28تا 30 سال می باشد اگر چه در این خصوص تفاوت هایی وجود دارد، اما در صورتی که ازدواج در اواخر دهه بیست تا اوایل دهه سی صورت گیرد به دلیل این که افراد به بلوغ کافی رسیده اند و تحت تاثیر هورمون ها قرار نمی گیرند می توانند در مورد آینده شان منطقی تصمیم بگیرند، زیرا میزان سازش، تفاهم و افزایش مسئولیت پذیری در این سن بیشتر می باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-معیارهای ازدواج موفق براساس تحقیقات جهانی



:: برچسب‌ها: ازدواج , معیارهای ازدواج موفق , ازدواج موفق ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

صحبت در مورد مسائل مالی با همسر، چرا و چگونه

صحبت کردن در مورد مسائل مالی برای بسیاری از زوجین سخت می باشد و آن ها نمی دانند چطور بدون بحث و دعوا مشکلات مالی خودشان را حل کنند، مسائل مالی در زندگی نقش بسیار مهمی دارد و به همین دلیل بسیار لازم و ضروری می باشد که زوجین در مورد مسائل مالی با یکدیگر به تفاهم برسند.

این مسئله مانند هر مشکل دیگری راه حل های خاص خودش را دارد و شما باید مهارت گفتگوی موثر را یاد بگیرید.

در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد حل مشکلات مالی و حرف زدن با همسر در این باره می پردازیم که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد و آگاهی شما را در این خصوص افزایش دهد، هم چنین برای این که در زندگی مشترک به تعادل برسید باید از مشاور خانواده کمک بگیرید.

صحبت در مورد مسائل مالی با همسر: خودداری از گفتگو
برای بسیاری از زوجین مشکلات مالی در زندگی زناشویی از جمله مسائل مهم و حساسی می باشد که صحبت کردن در مورد آن ها سختی های بسیاری برای آن ایجاد می کنند، علت این موضوع باورهای غلطی می باشد که بسیاری از افراد در این زمبنه دارند.

به طور مثال بسیاری از افراد صحبت کردن در مورد مسائل مالی را مناسب نمی دانند و صحبت کردن در مورد مسائل مالی را نشان دهنده این است که آن ها انسان های مادی گرایی می باشند.

به همین دلیل ممکن است آن ها دچار نشخوار های ذهنی و خطاهای شناختی مانند ذهن خوانی شوند و در صورتی که در مورد مسائل مالی حرف بزنند همسرشان درباره آن ها چه فکرهای می کنند.

لازم است که بدانید که مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آیند بهتر است زوجین با گفتگوی سالم به حل آن بپردازند و در صورتی که زوجین از مهارت های ارتباط کلامی مناسبی برخوردار باشند سوء تفاهم این چینی برای آن ها کمتر به وجود می آید و در این باره نگرانی هایی برای آن ها وجود نخواهد داشت.

پیش از هر چیزی باید سعی کنید تا مهارت های ارتباط کلامی را در خودتان تقویت نمایید

چگونه در مورد مسائل مالی با همسر خود صحبت کنیم؟
برای این که بتوانید مشکلات مالی را در زندگی مشترکتان را به خوبی مدیریت کنید و با یکدیگر گفتگوی سالم و مثبت و سازنده ای داشته باشید باید برخی از نکات ضروری را رعایت کنید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

شریک بودن در عین استقلال را یاد بگیرید
پس از این که به زندگی مشترک تان وارد شدید باید یاد بگیرید که در مسائل مختلف با همسرتان شریک باشید زیرا این زندگی و این خانواده متعلق به هر دوی شما می باشد و در نتیجه هر تصمیمی که گرفته باشید نیازمند به نظرات هر دو شما می باشد.

یکی از این مسائل مهم، مسائل مالی و اقتصادی می باشند که در زندگی زناشویی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و به تصمیم هر دو طرف نیاز دارند، به طور مثال استقلال مالی زنان یکی از مسائلی می باشد که باعث به وجود آمدن اختلاف می شود.

به طور مثال هر کدام از شما می توانید به سرکار بروید و در مورد خرج کردن پول به استقلال مالی برسید.

اما چون مسائل مالی به کیفیت زندگی خانوادگی شما مربوط می شود باید تا جایی که امکان دارد به نظرات یکدیگر احترام بگذارید و در صورتی که قرار است اقدامات مالی مهمی را انجام دهید باید پیش از آن که تصمیم خودتان را عملی می کنید از نظر همسرتان جویا شوید و به آن ها احترام بگذارید.

در مورد این مسائل با همسرتان مشورت کنید و با هم فکری به نتیجه صحیحی برسید.

منبع:کانون مشاوران ایران-صحبت در مورد مسائل مالی با همسر |چرا و چگونه؟



:: برچسب‌ها: استقلال مالی , مسائل مالی قبل ازدواج , مشکلات مالی ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یک رابطه خانوادگی می تواند به عنوان هر ترکیبی از روابط والدینی و فرزندی و روابط ازدواجی تعریف شود که دو فرد را به صورت مستقیم یا از طریق یک فرد سوم به هم مرتبط می کند.

در این حوزه، روابط ازدواجی یا زناشویی به عنوان زندگی غیررسمی در کنار همراه هم تعریف می شود، بنابراین یک موردی مستقل از وضعیت ازدواجی قانونی می باشد.


برخی از افراد بر این باورند که خانواده یکی از مهمترین بخش های زندگی هر فردی می باشد، ولی باید بررسی شود که منظور از خانواده چیست.

شما از طریق مطالعه کردن ادامه این مقاله و سایر مقالات انتشار یافته در سایت مشاورانه می توانید نسبت به تعریف علمی خانواده و روش های مربوط به آگاهی یافتن بیشتر از خانواده تان آشنا شوید و همچنین نسبت به چند مورد از ساختارهای خانوادگی اطلاع کسب کنید.

تعریف خانواده برای کودکان
زمانیکه شما متولد می شوید، بلافاصله بخشی از یک گروه از افرادی می شوید که به عنوان خانواده شما شناخته می شوند.

تعاریف مختلفی از خانواده وجود دارد؛ برخی از این تعاریف خانواده را به عنوان “یک گروه اجتماعی بنیادی در جامعه که از یک یا دو سرپرست و خانواده آنها تشکیل شده است.

” یا “یک گروه تشکیل شده از دو یا چند نفر که از طریق خونی، فرزند پذیری، ازدواج، ناخواندگی یا شیردهی به هم مرتبط می شوند و معمولا در یک خانه یکسانی زندگی می کنند” تعریف کرده اند.

یکی از اولین چیزهایی که شما می توانید در این دنیا به دست بیاورید، عبارت از خانواده می باشد.

شما به طرق مختلف می توانید با سایر افراد رابطه داشته باشید. در برخی مواقع شما یک رابطه بیولوژیکی با یک فرد دیگری دارید.

برای مثال، در صورتیکه شما یک برادر یا خواهری داشته باشید و حداقل دارای یک سرپرست یکسانی باشید، شما یک رابطه بیولوژیکی با یکدیگر خواهید داشت.

عموزاده ها، عمه زاده ها، خاله زاده ها، دایی زاده ها، والدین و پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها عبارت از سایر افرادی می باشند که شما با آنها رابطه بیولوژیکی دارید.

در برخی مواقع شما یک رابطه قانونی با یک فرد دیگری پیدا می کنید. برای مثال در صورتیکه شما به فرزند خواندگی پذیرفته شوید، در این صورت یک رابطه قانونی با والدین خودتان خواهید داشت.

فرزند خواندگی در زمانی صورت می گیرد که والدین واقعی کودک قادر به تامین هزینه هایشان نباشند و فرزندشان با یک خانواده دیگری زندگی کند و بخشی از خانواده آنها باشد

زمانیکه دو نفر تصمیم می گیرند که با هم ازدواج کنند، یک رابطه ازدواجی با یکدیگر پیدا می کنند.

این امکان وجود دارد که خانواده شما به چندین نسل تعلق داشته باشد. یک نسل عبارت از یک گروه از افرادی می باشد که در یک زمان یکسانی متولد می شوند و زندگی می کنند.

بنابراین شما و برادران و خواهرانتان در یک نسل هستید. والدین شما به یک نسل دیگری تعلق دارند.

نسل مربوط به پدربزرگ ها و مادربزرگ های شما هم یک نسل متفاوتی است.

این امکان وجود دارد که شما با یکی از افراد مهم، همانند آبراهام لینکولن، هریت تابمن یا حتی جاستین بیبر رابطه داشته باشید. تا زمانیکه در این مورد تحقیق نکنید، نسبت به این ارتباطات خودتان اطلاع نخواهید یافت.

منبع:کانون مشاوران ایران-تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی برای کودکان و بزرگسالان



:: برچسب‌ها: تعریف خانواده , خانواده , تعریف خانواده برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آشنایی با انواع خیانت | آیا می دانید خیانت فقط به رابطه جنسی و معاشقانه ختم نمی شود. گاه زوجین می تواند با آموزش های مناسب و آگاهی از نشانه های خیانت از بروز روابط فرازناشویی و دگرخواهی جلوگیری کنند. گاهی صحبت های جنسی با غیر همسر سبب می شود تا شما در آغاز خیانت واقع شوید و توجیه رفتارتان سبب شکلگیری پایان تلخی برای شما شود.

انواع خیانت
انواع خیانت همسر به طور کلی شامل موارد زیر است:

۱- رفتاری
که یکی از همسران به صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده به همسرش خیانت کند. ۱۰ نشانه رفتاری با نشانه های زیر بروز می کند.

اگر همسر شما به طور ناگهانی شروع به ورزش کردن و تغذیه سالم‌تر کرد، این می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که سعی می‌کنند برای کسی جذاب‌تر به نظر برسند
اگر تلفن و لپ تاپ شریک زندگیتان قبلاً هرگز به رمز عبور نیاز نداشتند و اکنون نیاز به رمز عبور دارند، این نشانه خوبی نیست. اگر همسرتان به طور ناگهانی شروع به حذف متون و پاک کردن تاریخچه مرورگر خود به صورت روزانه کرد، این نشانه خوبی نیست. اگر شریک زندگی شما هرگز از داشتن تلفن خود صرف نظر نمی کند، حتی آن را هنگام دوش گرفتن به حمام می برد، این نشانه خوبی نیست.
اگر کمتر به تماس های شما پاسخ می دهد و به پیامک های شما پاسخ می دهد. ممکن است بهانه‌های موجهی بشنوید، مثل اینکه در یک جلسه بودند، رانندگی می‌کردند، در «منطقه کور» بودند و نمی‌دانستند که می‌خواهید با هم تماس بگیرید. اگر شریک زندگی شما در حین کار یا در یک سفر کاری غیرقابل دسترس است، این نشانه بدی است.
کاهش و افزایش سطح فعالیت جنسی در رابطه شما می تواند نشانه خیانت باشد. رابطه جنسی کمتری اتفاق می افتد زیرا همسر شما روی شخص دیگری متمرکز است.
شما هیچ تغییری نکردید و همسرتان شما را سرزنش می کند که دیگر مثل قبل نیستید.
اگر همسر شما هرگز در یک سفر کاری دور نبوده است و به طور ناگهانی نیاز به سفر برای کار پیدا می کند، این می تواند نشانه ای باشد که آنها تعطیلات آخر هفته را با یک شریک زندگی مشترک دارند. پنچر شدن لاستیک‌ها، شارژ باتری، ترافیک، گذراندن وقت اضافی در باشگاه و بهانه‌های مشابه برای دیر یا غیبت کامل نیز ممکن است نشانه خیانت باشد.
دوستان همسر خیانتکار اغلب از همان ابتدا از خیانت خبر دارند و با حرف هایی نکاتی را به شما گوش زد می کنند.
اگر هزینه های عجیب و غریبی روی کارت های اعتباری شریک زندگی شما وجود دارد، یا به طور ناگهانی پول کمتری در حساب های بانکی، حساب های بازنشستگی ، حساب های سرمایه گذاری و غیره شما یا شریک زندگی تان وجود دارد، این نشانه احتمالی خیانت است.


2- کلامی
که مرد یا زن در این مرحله به صورت تلفنی یا اینترنتی در موقعیت های فراهم شده با همدیگر صحبت می کنند.

چت کردن با غیر همسر و داشتن معاشقانه کلامی ممکن است از نظر قانون خیانت نباشد ولی از نظر روانشناسی، آغاز یک فعالیت هدف دار که منجر به خیانت می شود را خیانت ارزیابی می کنیم.

در نهایت، این به افراد درون رابطه بستگی دارد که باید تصمیم بگیرند. برخی از زوج ها ممکن است معاشقه را فقط یک سرگرمی بی ضرر بدانند. دیگران آن را توهین آمیز و خیانت جدی به رابطه می دانند. اگر مجبورید این سوال را بپرسید که “آیا با ارسال پیام به این شخص خیانت می کنم؟”، شاید وقت آن رسیده که نگاهی به نحوه ارسال پیامک خود و خود رابطه تان بیندازید.

راه سنجش خیانت کلامی بسیار آسان است. به این روش که آیا همسرتان تمامی متن هایی و ویس هایی که به طرف مقابل ارسال کرده است را در اختیار شما قرار می دهد و شما هیچ ناراحت نمی شوید. اگر غیر این رخ دهد و برخی پیام ها را پاک کند یا شما با دیدن پیام ها به هم میریزید، رابطه فرازناشویی در حال شکل گیری است.

منبع:کانون مشاوران ایران-انواع خیانت در روابط فرازناشویی| با دهان خیانت کردم



:: برچسب‌ها: خیانت در روابط فرازناشویی , خیانت , انواع خیانت ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

زندگی مستقل

مقدمه
در این مقاله زندگی مستقل را مورد بررسی قرار می دهیم، هر چه بزرگتر می شویم، مسئولیت های اجتماعی ما بیشتر می شود.

دغدغه های فکری مان هم بیشتر خواهد شد و دنبال آرامش می گردیم و دوست داریم در محیطی زندگی کنیم که خودمان رئیسش باشیم و هر شکلی که دلمان می خواهد آن را دیزاین کنیم، کسی به کارمان کاری نداشته باشد و مزاحمان نشود و هر کاری می خواهیم انجام دهیم.

چند ماه پیش تصمیم گرفتم از خانواده جدا شوم و مستقل زندگی کنم اما غافل از عواملی بودم که برای شروع مستقل شدن لازم بود و در زندگی مستقل باید به آن توجه می کردم.

در حقیقت زمانی که تصمیم قطعی برای مستقل شدن را گرفتم مسئولیت همه چیز با خودم بود حتی خورد و خوراکم!

با کمی بررسی و تحقیق متوجه شدم که باید خودم را برای زندگی مستقل آماده کنم و قدم گذاشتن در زندگی مستقل آن هم در این بازه زمانی چیزی جز یک کار بیهوده نمی باشد.

در این صورت تصمیم گرفتم تا تجربیات و مطالعاتی که در این خصوص به دست آورده ام در اختیار شما قرار دهم تا در صورتی که تصمیم به شروع زندگی مستقل هستید، به این نکات توجه داشته باشید و آن ها را در نظر بگیرید.

چرا زندگی مستقل؟
با گذشت زمان دیگر جدا زندگی کردن و زندگی مستقل یک تابوی اجتماعی نمی باشد، و امروزه بسیاری از خانم ها به خاطر دلایل مختلف مانند کار، تحصیل و غیره در یک شهر دیگر زندگی مستقل خود را شروع می کنند.

در واقع هر چه انسان بزرگتر می شود نیاز به استقلال بیشتری دارد و نیاز است تا برای خودش یک زندگی مستقل به پا کند در این صورت اعتماد به نفس او افزایش می یابد.

اگر چه در برخی از خانواده ها این موضوع تابو باقی مانده است و نمی توانند دل از فرزندشان بکنند و راضی به زندگی مستقل آن ها نیستند. اگر تصمیم شما برای جدایی جدی باشد آن ها هم در نهایت مجبور می شوند که با شما کنار بیایند و راضی به این جدایی شوند.

قبل از آن که تصمیم خود را به دیگران اعلام کنید باید صددرصد از خودتان مطمئن شوید که آیا می توانید به صورت مستقل زندگی کنید؟ این توانایی مستقل شدن در شما وجود دارد؟

ما انسان ها وقتی به دنبال یک حس بهتر و آرامش هستیم به نکات منفی آن توجهی نداریم، به طور مثال زمانی که با سوال “تو می توانی از پس خودت بر بیایی؟” رو به رو می شدم می گفتم کاری ندارد! یک غذا پختن که چیزی نیست از پس آن به راحتی بر می آیم و تنها موضوع سخت از نظر من تنها مسئله غذا پختن بود.

مشکلات زندگی مستقل
اما باید به مشکلاتی که در زندگی مستقل برای شما پیش می آید توجه داشته باشید، درست است که زندگی مستقل مزایای زیادی دارد.

اما مسائلی وجود دارد که شما باید قبل از مستقل شدن خودتان را آماده کنید وگرنه در زندگی مستقل شکست خواهید خورد و این شکست عواقبی به همراه دارد که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

اعتماد به نفس شما کاهش می یابد زیرا در انجام تصمیم تان موفق نبوده اید.
ممکن است خانواده تصمیم های دیگرتان را جدی نگیرند.
ممکن است دوستانی داشته باشید که تنها به خاطر شرایطتان در کنار شما هستند.
گرفتار مسائلی مانند سوء تغذیه و کم شدن ایمنی بدن خواهید شد.
همه این مسائل واقعی هستند و افرادی بسیاری دیده ام که به خاطر عدم آمادگی برای زندگی مستقل درگیر این موضوعات شده اند، به همین دلیل باید به این مسائل توجه داشته باشید و آگاهی لازم را کسب کنید تا با اطلاعات کافی برای مستقل شدن قدم بردارید.

 

منبع:کانون مشاوران ایران-زندگی مستقل



:: برچسب‌ها: زندگی مستقل , استقلال مالی در زندگی مستقل , مزیت های زندگی مستقل ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

هفت راه رسیدن به آرامش فکری و تقویت ذهنی شامل موارد زیر می شود:

آرامش فکری و تقویت ذهنی
قانون اول: ذهن خود را پر از اندیشه های امیدواری و خوشبختی کنید.
در حقیقت زندگی ما نتیجه افکار ما است و بسیاری از رخدادها ناشی از ضمیر ناخوداگاه ماست.

در یک برنامه رادیویی از من سوال شد که بزرگ ترین درسی که تا کنون آموخته ام چیست؟

پاسخ این سوال برای من آسان است چون به خوبی می دانم بهترین درسی که از زندگی آموخته ام اهمیت دادن به تفکرات و اندیشه هایم است.

به نظر من ساده ترین راه شناخت افراد، آشنا شدن با طرز تفکرشان است.

ویلیام جیمز پدر روانشناسی علمی، می گوید: ظاهراً، عمل نتیجه ی تدوام احساس است، اما در حقیقت عمل و احساس هر دو یک راه را طی می کنند.

با نظم دادن به رفتار های ارادی می توان به طور غیم مستقیم بر احساسات و عواطف تأثیر گذاشت و رفتارهایی که ارادی نیستند را نظم بخشید.

نتیجه گفته های ویلیام جیمز به صورت زیر مطرح می شود:
وقتی شادی از ما می گریزد تنها کاری که مارا به سوی خوشبختی هدایت می کند این است که شاد و گشاده روی باشیم و از اندوه دوری کنیم.

قانون دوم رسیدن به آرامش فکری
سعی کنید در زندگی به دنبال تلافی و انتقام گرفتن از دشمنانتان نباشید چون در صورت بروز هر نوع اقدام تلافی جویانه بیش از دشمنان، خودتان آزار می بینید.

بیایید از روش آیزنهاور بهره ببریم در این روش، فرد حاضر نیست حتی دقیقه ای از فکرش را به کسانی اختصاص دهد که او را دوست ندارند.

دقت داشته باشید که انسان جز آنچه کاشته است درو نخواهد کرد.

قانون سوم دستیابی به آرامش فکری و تقویت ذهنی
به جای آنکه از ناسپاسی دیگران رنجببرید از کسی توقع خاصی نداشته باشید و منتظر نباشید تا بقیه به شما خوبی کنند.

دقت کنید که تنها راه رسیدن به خوشبختی و شاد زیستن این است که توقعاتمان را از دیگران کم کنیم، این کار علاوه بر افزایش کمک به دیگران سبب می شود تا ما بیاموزیم که برای آنچه دریافت می کنیم همواره سپاس گذار باشیم.

شکرگذاری از خداوند سبب می شود تا رضایت خاطر بیش تری نسبت به آنچه به دست آورده ایم، پیدا کنیم و برای آنچه که می خواهیم بیش تر تلاش کنیم.

از نظر روانشناسان مذهبی سپاس گذاری رفتاری تربیتی است و از نظر روانشناسان علوم تربیتی قدر شناسی و سپاس گذاری از دیگران یک خصوصیت مفید برای کودکان تلقی می شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-هفت راه رسیدن به آرامش فکری و تقویت ذهنی



:: برچسب‌ها: تقویت ذهنی , راه های رسیدن به آرامش فکری , آرامش فکری ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پدر و مادر و نحوه فرزند پروری آنان تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری شخصیت فرزندان دارد. بنابراین بد رفتاری پدر و مادر می تواند باعث آسیب به شخصیت فرزندان می شود، این مقاله به بررسی رفتار والدین می پردازد، بنابراین این مقاله را از دست ندهید.

دسته بندی های متنوعی از شیوه های فرزند پروری ارائه شده که شیوه فرزند پروری سهل گیرانه، مقتدرانه و مستبدانه، سه سبک رایج فرزند پروری است که توسط باومریند (1971) ارائه شده اند.

این دسته بندی ها بر اساس پاسخگو بودن والدین و قانونمندی آن ها رائه شده است.

پاسخگو بودن به این معنی است که آن ها به تفاوت های بین فردی بچه ها و نیازهای رشدی متفاوت آن ها، حساس هستند.

قانونمندی هم به این معنی است که والدین محدودیت و قوانینی برای رفتار فرزندانشان ایجاد کنند و در صورت تخلف از این قوانین، با آن ها قاطعانه برخورد کنند.

سبک های فرزند پروری
این ویژگی سه سبک فرزند پروری را ایجاد نموده است:

والدین مقتدر که دارای بالاترین سطح از پاسخگو بودن و سطوح بالایی از قانونمندی و انضباط هستند.
سبک فرزند پروری مقتدرانه، ایده آل ترین شیوه فرزند پروری است. والدین مقتدر دارای ویژگی هایی از جمله: انتظارات واضح، محدودیت منطقی و سطوح بالایی از گرمی و حمایت از نیازهای رشدی کودکان، هستند.

والدین سهل گیر که ترکیبی از پاسخگو بودن بالا و قانونمندی پایین را به کار می برند.
این والدین روابط عاطفی بسیار شدیدی با فرزندان خود دارند و در عین حال کنترل کمی بر رفتار آن ها اعمال می کنند. این والدین اگرچه در اغلب اوقات روابط بدی با فرزندانشان ندارند، ولی نظم و قانونی هم برای فرزندانشان ایجاد نمی کنند. بنابراین می توان گفت که این والدین نقش جدی و پررنگی در تعلیم و تربیت فرزندانشان ندارند.

والدین مستبد که دارای سطوح پایینی از پاسخگو بودن هستند و در مقابل قانونمندی بالایی را ارائه می دهند.
چنین والدینی، قوانین سخت و غیر منطقی برای رفتار فرزندان خود فراهم می کنند. آن ها انتظار دارند فرزندانشان بدون چون و چرا دستوراتشان را اجرا کنند و در صورت عدم اطاعت، تنبیه سختی برای آن ها فراهم می کنند. به طور کلی این والدین روابط ضعیفی با فرزندانشان دارند و روابط عاطفی کمی با آن ها برقرار می کنند.

سبک فرزند پروری مستبدانه
می تواند آسیب های زیادی را به فرزندان وارد کند. در واقع بیشتر مشکلات کودکان ناشی از سبک فرزند پروری ناکارآمد والدین است.

انعطاف ناپذیر بودن والدین و سفت و سخت بودن آن ها و طرد دائمی فرزندان و بی تفاوت بودن نسبت به نیازهای عاطفی و روانی آن ها می تواند منجر به مشکلات روانی مختلف در کودکان شود و سبب شود که کودکان در زندگی آینده خود با مشکلات بسیاری مواجه شوند. اینگونه والدین که به عنوان والدین سمی شناخته می شوند با ایجاد فضای سمی در خانواده، باعث صدمات بلند مدت عاطفی، روانی و ذهنی بر کودکانشان می شوند.

مشکلاتی مثل افسردگی، از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس، احساس بی ارزش بودن، تکانشی و پرخاشگری، اضطراب و استرس مداوم، افت تحصیلی و غیره از جمله پیامدهای شیوه فرزند پروری مستبدانه می باشد.

خصوصیات والدین مستبد و سمی
کنترل گری بیش از حد
والدین سمی کنترل بسیار زیادی روی فرزندانشان اعمال می کنند و تلاش می کنند که از ریز جزئیات فعالیت های او آگاه باشند، اینگونه والدین هیچ گونه آزادی عملی به فرزندانشان نمی دهند و به دلیل اینکه مبادا فرزندشان دست از پا خطا کند مدام او را تحت نظر قرار دارند، فعالیت های فرزندشان را بسیار محدود می کنند و در هر زمینه ای برای او تعیین تکلیف می کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-چگونه با والدین مستبد و سمی کنار بیاییم؟



:: برچسب‌ها: رفتار با والدین مستبد , والدین سمی , والدین مستبد ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بهترین روش های تترک هروئین چیست و آیا می توانم رها شم؟

یکی از سخت ترین نوع ترک در میان مواد مخدر، ترک هروئین می باشد زمانی که فرد به هروئین اعتیاد پیدا می کند سموم بسیاری وارد بدنش می شود که به کبد و کلیه های او آسیب می رساند، این دو اندام به دلیل این که سموم ناشی از مصرف هروئین را دفع می کنند دچار آسیب شدیدی می شوند.

هم چنین اعتیاد به هروئین باعث بالا رفتن چربی و فشار خون می شود و عوارض جسمانی و روانی بسیاری برای فرد مصرف کننده دارد به همین دلیل باید هر چه زودتر درمان آن آغاز شود، برای این که در مورد بهترین روش های ترک هروئین آگاهی کسب کنید باید این مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

روش های ترک اعتیاد به هروئین
هروئین از ماده خشخاش تولید می شود و رنگ آن سفید یا قهوه ای می باشد این ماده اعتیادآوری شدیدی دارد و به سرعت در چربی حل شده و به مغز آسیب می رساند، هم چنین مصرف هروئین عوارض و آسیب های جسمانی و روانی بسیاری دارد و به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارت اند از روش تدخینی، تزریقی و از راه بینی.

برخی از مشاغل و امور پزشکی از هروئین به عنوان ماده ضد درد استفاده می کنند البته توجه داشته باشید که خرید و فروش این ماده غیرقانونی و حکم کیفری دارد، هم چنین این ماده می تواند باعث گسترش بیماری هایی مانند HIV یا هپاتیت شود.

تنها کافی است که یک بار هروئین را مورد استفاده قرار دهید به خاطر اثرات خوشایندی که دارد فرد به صورتی غیرارادی تمایل دارد تا دوباره آن را مورد استفاده قرار دهد این جاست که وابستگی اتفاق می افتد و ترک را دشوار می کند.

چهار روش متداول برای ترک اعتیاد به هروئین وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

روش ترک اعتیاد به هروئین با استفاده از دارو
ترک سنتی به روش ناگهانی یا سقوط آزاد
ترک اعتیاد به هروئین به صورت نیمه سریع
ترک اعیتاد به هروئین به صورت ترک تدریجی
روش ترک اعتیاد به هروئین با استفاده از دارو
مهم ترین دارویی که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر از جمله هروئین استفاده می شود متادون نام دارد که برای ترک مواد مخدری مانند تریاک و شیره ، مورفین استفاده می شود، مصرف متادون برای ترک اعتیاد به هروئین ارزشمند تر می باشد.

زیرا طول عمر بیش تری در بدن دارد یعنی دیگری نیازی نیست که برای مخفی کردن نشانه های خماری هر چند ساعت دارو یا هروئین استفاده کنید، به همین خاطر از متادون به عنوان جایگزین استفاده می شود تا فرد بتواند بدون نیاز به مواد مخدر به زندگی خود بپردازد.

یکی از سختی های که ترک اعتیاد به هروئین دارد، علائم جسمانی آن می باشد در این شرایط برای کاهش علائم جسمانی ترک هروئین، متادون نقش بسیار مهمی دارد، ترک هروئین به وسیله ی متادون به این صورت است که فرد تحت نظر متخصص و درمانگر شروع به مصرف متادون به جای هروئین می کند.

در ابتدا دوز دارو به صورت افزایشی مورد استفاده قرار می گیرد و به مرور زمان مصرف هروئین در مدت زمان شش ماه کاهش می یابد تا به طور تدریجی فرد این ماده را کنار بگذارد.

تذکر: از مصرف خودسرانه متادون خودداری کنید زیرا این دارو اعتیاد آور می باشد و به جای این که ترک را برای شما آسان تر کنند دردسرهای جدیدتری را ایجاد می کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-ترک هروئین | بهترین روش های ترک اعتیاد به هروئین



:: برچسب‌ها: ترک هروئین , اعتیاد به هروئین , هروئین ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آمادگی برای طلاق، چه عواملی نشان دهنده آمادگی افراد برای طلاق است؟

افراد جامعه و کسانی که درخواست طلاق دارند باید آمادگی لازم برای طلاق و جدایی را داشته باشند تا بتواند برای زندگی شان تصمیم درستی بگیرند و از تصمیم خود پشیمان نشوند، طلاق به خاطر دلایل بسیاری به وجود می آید که برخی از آن ها عبارت اند از: عدم تفاهم، خیانت، مسائل مالی، فقدان باورهای مذهبی، ناسازگاری، اعتیاد، مشکلات روحی و روانی و غیره.

هم چنین طلاق پیامدهای ناگواری دارد که باعث آسیب زوجین و فرزندان می شود البته برخی از زوجین در زندگی ممکن است با چالش ها و مشکلاتی رو به رو شوند که ماندن در زندگی مشترک می تواند آسیب های بیشتری برای آن ها به همراه داشته باشد.


طلاق پیامدهای ناگواری دارد که باعث آسیب زوجین و فرزندان می شود
در ادامه این مقاله عواملی که باعث طلاق می شود و راهکارهایی که باعث آمادگی برای طلاق می شود را بیان می کنیم هم چنین در این شرایط برای کسب آگاهی بیشتر می توانید به مشاور طلاق مراجعه کنید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

عواملی که زمینه ساز طلاق هستند چیست؟
مشکلات و کمبودهای بسیاری وجود دارد که ممکن است منجر به طلاق و جدایی شود، البته این دلایل صرفا نمی توانند علت اصلی و عوامل طلاق باشند. برخی از علل طلاق عبارت اند از:

ازدواج زود هنگام
اعتیاد
خیانت
انواع اختلالات جنسی
ناسازگاری
مسائل روحی و روانی
ازدواج قبلی
اختلاف فرهنگی در ازدواج
مشکلات مالی
تفاوت سنی زیاد
آمادگی برای طلاق
برخی از زوجین زمانی که در روابط عاطفی یا جنبه های دیگر از زندگی با مشکلاتی رو به رو می شوند نمی توانند تصمیم درستی در مورد آن مشکلات بگیرند و فورا برای طلاق اقداماتی را انجام می دهند در صورتی که آن ها آمادگی لازم برای طلاق را نداشته باشند ممکن است بعد از مدتی از تصمیم خود پشیمان شوند.

در ادامه این مقاله سوالاتی بیان شده است که پاسخ دادن به آن ها تا حدودی نقش تان را در زندگی مشخص می کند و شما را از سردرگمی در می آورد ، هم چنین در این شرایط باید توجه داشته باشید که برای طلاق و جدایی آمادگی کاملی دارید یا خیر.

البته توجه داشته باشید که به این سوالات به تنهایی به این سوالات نباید اکتفا کنید و بر اساس آن برای زندگی تان تصمیم بگیرید، بلکه در این شرایط توصیه می شود از مشاور کمک بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند تا با بهره بردن از مهارت تصمیم گیری درست، تصمیمات صحیح بگیرید و در آینده از تصمیمی که گرفته اید پشیمان نشوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-آمادگی برای طلاق | چه عواملی نشان دهنده آمادگی افراد برای طلاق است؟



:: برچسب‌ها: طلاق , طلاق گرفتن , آمادگی برای طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر، واکنش در برابر انتقاد همسر

در طول زندگی نحوه پاسخ دادن به انتقادات همسر برای بسیاری از خانم ها و آقایان به چالش های بزرگی تبدیل می شود. بعضی از انتقاد ها به جای این که برای بهبود رابطه استفاده شود برای تخریب طرف مقابل مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار آن برخی افراد نیز ظرفیت کمتری در برابر پذیرش انتقاد اطرافیان از خود نشان می دهند.

این موضوع به ویژه در میان زوجین حساسیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بسیار اهمیت دارد که چطور به انتقادات همسرتان پاسخ دهید زیرا پاسخ شما می تواند تاثیرات بسیاری در بهبود و یا تضعیف ارتباط شما داشته باشد و میزانی که همسرتان احساس کند شما به خواسته های او اهمیت می دهید او به نیاز های شما توجه بیشتری خواهد کرد.

اما در صورتی که احساس کردید همسرتان صرفا با هدف تخریب شخصیت و بی توجهی به ارزش های شما انتقاد می کند در این صورت بهتر است برای حل مشکلتان از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

انتقاد کردن و اهمیت آن
انتقاد کردن به معنی بیان کردن نقاط قوت و ضعف طرف مقابل می باشد به طوری که هدف آن از انتقاد بهبود عملکرد فرد است. با توجه به این که زوجین معمولا نزدیک ترین رابطه را با یکدیگر دارند در این شرایط می توان گفت که همسر شما بهترین فردی می باشد که می تواند شما را مورد قضاوت قرار دهد و از شما انتقاد کند.

در صورتی که شما و طرف مقابلتان با اصول انتقاد کردن آشنا باشید و به طور درست بتوانید به انتقاد همسرتان پاسخ دهید در این صورت انتقاد ها می تواند تاثیر مطلوبی بر روی عملکرد هر دوی شما داشته باشد و همچنین به طرف مقابلتان نشان می دهد که شما برای گفته های او ارزش و احترام قائل هستید.

در صورتی که نسبت به انتقادهای طرف مقابلتان بی توجه باشید در این هنگام باعث ناراحتی و دلخوری او می شوید و مشکلاتی برای هر دو شما به وجود می آید.

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر
در بسیاری از اوقات این سوال برای ما پیش می آید که به انتقاد های همسرم چطور باید پاسخ دهم که رابطه ما دچار مشکل نشود؟ در بسیاری از اوقات ما برای تغییر رفتار خود دلیل موجهی نداریم و می ترسیم اگر این موضوع را با همسرمان در میان بگذاریم باعث ناراحتی او شویم.

بسیاری از افراد در برخورد با انتقاد همسرشان ناراحت شده و در مقابل سخنان طرف مقابل جبهه می گیرند. این در حالی است که احتمال دارد در اعماق قلبشان انتقاد ها را باور داشته باشند. به همین دلیل ما در این بخش با راهکارهایی رو به رو می شویم که بتوانیم به صورت صحیح با انتقاد های همسر برخورد کنیم و پاسخ درستی به آن ها بدهیم.

احساسات خود را کنترل کنید
معمولا روانشناسان خانواده توصیه می کنند که برای صحبت کردن با همسرتان به شرایط زمان و مکانی او توجه کنید تا بتوانید با تمرکز بیشتری به صحبت های یکدیگر گوش دهید، در نتیجه نخستین شرط برای بیان و همین طور شنیدن انتقادها این است که موقعیت مناسب و با آرامشی را انتخاب کنید تا بتوانید به دور از هیجانات با یکدیگر صحبت کنید.

اگر احساس می کنید زمانی که با طرف مقابل تان صحبت می کنید دچار احساسات منفی مانند خشم و ناراحتی می شوید در این حالت باید با استفاده از چند نفس عمیق آرامش خود را حفظ کنید و به مدتی کوتاه بحث را متوقف کنید تا به شرایط روحی مطلوبی دست یابید.

نخستین اصل در نحوه پاسخ گویی به انتقادات همسرتان این است که خودتان را در شرایط روحی مناسبی قرار دهید زیرا عصبانیت و غمگین بودن شما می تواند یک واکنش نامناسب و اشتباه به انتقادات طرف مقابل داشته باشد.

یکی از راهکارهایی که در این زمینه می تواند برای شما مفید باشد و از آن استفاده کنید.

این است که باور داشته باشید که انتقادات صرفا به برخی از رفتار شما مربوط می شود و شامل تمامی شخصیت شما نیست، افرادی که معمولا در برابر انتقادات به سرعت ناراحت می شوند به طور معمول آن ها را به معنای بد یا ضعیف بودن خود می پندارند و به همین خاطر به سرعت نسبت به انتقادها واکنش نشان می دهند.

منبع:کانون مشاوران ایران-نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر | واکنش در برابر انتقاد همسر



:: برچسب‌ها: انتقاد همسر , انتقاد , انتقاد کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بسیاری از مردها در مورد ویژگی های همسر آینده خود رویابافی می کنند. مثلا درباره اینکه دوست دارند، همسرشان از نظر اخلاقی و ظاهری چه خصوصیاتی داشته باشد. داشتن معیار و ویژگی در انتخاب همسر بسیار مهم است اما نکته ی مهم این است که باید برای انتخاب همسر علاوه بر معیارهای مد نظر خود، از خصوصیات دختر خوب و مناسب برای ازدواج نیز آگاه باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

توجه کنید که این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا انتخاب همسر یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی شما است. این انتخاب می تواند شما را خوشبخت و یا بدبخت کند. پس باید دقت زیادی در این مورد داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم مهم ترین خصوصیاتی که باید یک دختر داشته باشد تا او را به گزینه ای ایده آل برای ازدواج تبدیل کند را بیان کنیم.

1- مستقل است
یک زن ایده آل، یک زن مستقل است. از ویژگی های مهمی که یک زن مستقل دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

او می تواند شما را با انواع فعالیت ها و تجربیات جدید آشنا کند.
او به شما وابسته نیست.
زنان مستقل کمتر مستعد حسادت هستند.
آن ها صادق ترند.
با شما و احساساتتان بازی نمی کنند.
آن ها کمتر نگران کارهایی هستند که در اوقات فراغت خود انجام می دهید و شما را مدام چک نمی کنند.

15 ویژگی ِ یک دختر مناسب ازدواج
2- صادق است
بدون وجود اعتماد شما نمی توانید عشق را تجربه کنید. یکی از مهم ترین اساس ایجاد اعتماد، صداقت است. پس لازم است کسی که با او در ارتباط هستید، صادق باشد. دختر ایده آل و اصیل یک دختر صادق است.

3- باهوش است.
مهم است دختری که با او قرار می گذارید فردی باهوش باشد؛ وقتی با یک زن باهوش قرار می گذارید، متوجه می شوید که می توانید گفتگوهای عمیق تر و هیجان انگیزتری با او داشته باشید. به علاوه، یک زن باهوش می تواند مسائل را به خوبی مدیریت کند و در صورت لزوم تکیه گاه و یاور شما باشد.

4- مهربان است.
مهربانی در هر رابطه ای مهم است. اگر دختری که با او در ارتباط هستید، فردی بدجنس و فاقد همدلی است پس در رابطه ای درستی قرار ندارید.

وقتی به دنبال یک همسر ایده آل هستید، روی زنانی تمرکز کنید که برای دیگران دوست خوبی هستند و با مردم با همدلی رفتار می کنند.

حتی در بهترین روابط بالا و پایین وجود دارد؛ شما باید زنی را پیدا کنید که بتواند در لحظات نه چندان دلچسب با شما مهربان باشد و با شما همدردی کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-15 ویژگی دختر مناسب برای ازدواج



:: برچسب‌ها: دختر مناسب , دختر مناسب برای ازدواج , ویژگی دختر مناسب ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی، انواع افسردگی را بشناسید
افسردگی یک نوع اختلال خلقی است و غم و ناراحتی ایجاد می کند که باعث آزار و اذیت فرد می شود.

افرادی که به بیماری افسردگی دچار می شوند معمولا انرژی آن ها کاهش می یابد و لذت و علاقه خود را از دست می دهند، تمرکز آن ها بر روی مسائل کاهش یافته و بیشتر احساس گناه می کنند و به مرگ و خودکشی فکر می کنند.

افسردگی باید در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا با استفاده از دارو و جلسات روان درمانی و مشاوره روانشناسی و یا با تغییر سبک زندگی اثرات افسردگی کاهش یابد و درمان شود.

اما اگر به علائم افسردگی توجه نشود ممکن است فرد به خودکشی فکر کند و عملکرد فردی او دچار اختلال شود.


انواع افسردگی
انواع افسردگی
افسردگی شامل اختلالات گوناگونی می شود و توجه به نشانه ها و درمان آن بسیار اهمیت دارد.

در این مقاله انواع افسردگی و اثرات آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اختلالات افسردگی
افسردگی یک نوع اختلال خلقی می باشد که در بین افراد جامعه بسیار شایع است، افسردگی باعث می شود که فکر و نگرش فرد در مورد خودش، دیگران و دنیا دچار تغییراتی شود.

اتفاقات ناگوار و اشتباهاتی که در گذشته انجام داده است ذهن او را درگیر می کند و به صورت نشخوار های فکری به سراغ ذهنش می آید و فرد نسبت به زندگی احساس ناامیدی کرده و بدبین می شود.

نشخوارهای فکری باعث می شوند که فرد افسرده در زندگی خود احساس شادی نکند و نسبت به چیزهایی که قبلا برایش هیجان انگیز بوده است حسی ندارد و برای او لذتی نخواهد داشت.

انواع افسردگی
افسردگی اساسی یا عمده
یکی از شایع ترین اختلالات روانی اختلال افسردگی اساسی می باشد که به آن ماژور نیز می گویند، این افسردگی با علائم زیادی همراه است که در زیر به آن ها اشاره شده است.

احساس ناامیدی و پوچی و غم در اکثر روزها
کم شدن انگیزه و کاهش علاقه و لذت از انجام کارهای روزانه
باعث کاهش یا افزایش اشتها می شود و ممکن است کاهش و یا افزایش وزن را در پی داشته باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-افسردگی، انواع افسردگی را بشناسید



:: برچسب‌ها: افسردگی , انواع افسردگی , اختلالات افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

قهوه و افسردگی:برای اکثر مردم عجیب نیست که قهوه بر روی خلق و خو تاثیر می گذارد.

خیلی از ما قبل از این که صبح ها بیرون برویم و در طول روز سر کار بر این نوشیدنی تکیه می کنیم.

تاثیر قهوه در کاهش افسردگی
اما ممکن است قهوه خواص خلق و خویی دیگری داشته باشد.

که به راحتی در زمان کوتاهی پس از مصرف قهوه خلق و خو را بهبود بخشد.

مطالعات کوچک متعددی نشان دادند که قهوه می تواند.

اندکی به جلوگیری از افسردگی- اختلالی که روی ۱۵% از مردم در کشور های با درآمد بالا تاثیر می گذارد- کمک کند.

اخیرا محققان در دانشکده ی پزشکی دانشگاه چینگ دائو در چین فرا تحلیلی از نتایج ۱۵مورد از مطالعات اخیر انجام داده اند.

که رابطه ی بین مصرف قهوه و افسردگی را بررسی می کند.

نتایج فراتحلیل، که در مارس ۲۰۱۶ در مجله ی روانپزشکی استرالیا و نیوزلند منتشر شده است.

اظهارمی کند در هر فنجان متوسط قهوه ی دارای کافئین که هر روز مصرف می شود، ۸ درصد کاهش خطر ابتلا به افسردگی وجود دارد.

ما هنوز نمی دانیم قهوه چگونه به کاهش اختلال افسردگی کمک می کند، اما محققان دو ساز و کار اصلی را پیشنهاد می دهند.

با وجود اینکه افسردگی معمولا نتیجه ی کمبود مقدار سروتونین در مغز قلمداد می شود، فرضیه ی جدیدی نمایان می شود.

طبق این فرضیه، افسردگی نتیجه ی واکنش ایمنی ناقص است که باعث تحریک در مغز می شود.

تاثیرات مصرف قهوه
محققان چینی گمان می کنند که قهوه ممکن است به خاطرترکیب خاص آنتی اکسیدان هایش-که شامل :

موادشیمیایی همچون اسیدکلروژنیک، اسیدنیکوتین، تیریگونلین، اسیدکینولینیک.

اسیدتانیک، اسیدپیروکولیک است- به کاهش این نوع تحریک کمک کند.

فرضیه ی دیگر این است که تاثیرات ضد افسرد گی قهوه کافئین دار نتیجه ی مستقیم کافئین است.

کافئین محرکی است که می تواند بیداری و انگیزه را افزایش دهد.

وقتی که پس از یک خواب خوب شبانه بیدار و هشیار هستیم، مقدار کمی ادنوسین در سیستم اعصاب مرکزی وجود دارد.

در طول ساعت ها بی خوابی، ادنوسین به آرامی انباشته می شود.

ادنوسین گیرنده های ادنوسین را فعال می کند، که باعث گیجی و کمبود تحرک و انگیزه می شوند.

منبع:کانون مشاوران ایران-قهوه و افسردگی



:: برچسب‌ها: افسردگی , تاثیر قهوه در افسردگی , قهوه و افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سنجش استرس، چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟

همه انسان ها در طول زندگی شان استرس و اضطراب های زیادی را تجربه می کنند، به همین دلیل بررسی و سنجش استرس از اهمیت بالایی برخوردار است، تا افراد بتوانند استرس خودشان را کنترل کنند و با کاهش استرس سلامت و بهداشت جسمی و روانی شان را ارتقا دهند.

افراد با استفاده از محرک هایی مانند زنگ تلفن، امتحان های مدرسه و دانشگاه، فشارهای کاری و تحصیلی، مرگ عزیزان و غیره دچار استرس می شوند.

در صورتی که استرس افراد بیشتر از ظرفیت آن ها باشد تحمل این شرایط برای آن ها سخت خواهد بود اما در برخی از اوقات بدن فرد به طور ناخودآگاه با استفاده از روش های نادرست به دنبال راهی برای فرار می گردد تا از استرس دور شود.

این همان موقعیت هایی است که شما نسبت به استرس آگاهی ندارید و یا آن را در غالب رفتارهای دیگری بروز می دهید. در صورتی که استرس را مورد سنجش قرار دهید خواهید توانست علت اصلی ناراحتی تان را درک کنید و با کمک گرفتن از مشاوره و شرکت در جلسات مشاوره استرس تان را کنترل کنید.

اهمیت سنجش استرس
توانایی انسان برای سازگاری با نیازهایش با تجربه استرس ارتباط دارد به طور مثال ممکن است فرد یک کار جدید را در زندگی اش شروع کند که بسیار برای او جذاب و هیجان انگیز است اما در صورتی در این راه موفق خواهد بود که همه چیز در زندگی پایدار و مثبت باشد.

اگر همزمان با کار جدید تصمیم به نقل مکان بگیرید یا همسرتان بیمار شود شرایط سخت خواهد شود و ممکن است فشارهای روانی بسیاری بر روی شما وارد شود که باعث بروز علائم و نشانه های استرس می شود.

در این شرایط باید از روش های درمانی کمک بگیرید تا بتوانید اضطراب و استرس خود را به تعادل برسانید و آن را کاهش دهید.

در بسیاری از موارد استرس به بیش ترین حدش می رسد و اختلالات روانی را به وجود می آورد در این جا اهمیت سنجش استرس مشخص می شود و باید اندازه بگیرید که استرسی که در زندگی چه اندازه است و چه میزان از آستانه تحمل شما بالاتر می باشد.

هم چنین توجه داشته باشید که آستانه کنار آمدن با اتفاقات ناگوار متفاوت می باشد به طور مثال استرسی که به خاطر طلاق به وجود می آید با استرس ناشی از تغییر مسئولیت ها و محل کار تفاوت می کند به همین دلیل افراد باید بتوانند به درستی میزان استرس را بسنجند تا برای کنترل آن بتوانند تصمیمات درستی بگیرند.

مقیاس های سنجش استرس
برای سنجش میزان و نوع استری ( استرس لحظه ای، مکرر و مزمن) ابزارها و تست های زیادی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد، به عنوان مثال یکی از ابزار ها مقیاس استرس کودرون است.

هم چنین یکی از کاربردی ترین ابزارها، مقیاس رتبه تعدیل یافته اجتماعی می باشد که به عنوان مقیاس هلمز و راهه شناخته می شود.

با کمک این مقیاس می توانید استرس سالانه خود را مورد سنجش قرار دهید و به درستی آن را مدیریت کنید.

در این خصوص مرکز ستاره ایرانیان امکاناتی را برای شما فراهم کرده است که می توانید استرس تان را مورد سنجش قرار دهید و با ارائه خدمات درمانی به شما کمک می کند تا به آرامش روحی و جسمی برسید و استرس تان را کاهش دهید.

سنجش استرس با مقیاس هلمز و راهه
آزمون هلمز و راهه چهل و یک موقعیت را در اختیار فرد قرار می دهد و این مقیاس ها به صورت پرسش نامه ای هستند.

منبع:کانون مشاوران ایران-سنجش استرس | چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟



:: برچسب‌ها: استرس , کنترل استرس , سنجش استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 | نظرات ()