نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ازدواج در سن بالا، مزایا و معایب ازدواج در سن بالا

ازدواج در سنین بالا حرف و حدیث بسیاری به دنبال دارد، بالا رفتن سن ازدواج یک پدیده اجتماعی – فرهنگی است که علل مختلفی برای آن وجود دارد. هم چنین ازدواج در سنین بالا مزایا و معایب خاص خودش را دارد و نمی توان لزوما به چشم یک پدیده آسیب زا به آن نگاه کرد.

اما توجه داشته باشید که ازدواج در سنین بالا با چالش ها و نگرانی های بسیاری همراه می باشد. در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره و روانشناس می تواند برای شما مفید باشد و مهارت های لازم برای ازدواج موفق را به شما یاد دهد تا با خیالی آسوده زندگی مشترک خود را آغاز کنید.

ازدواج در سن بالا
امروزه با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی سن ازدواج بسیار بالاتر از دهه های گذشته شده است.

ازدواج در سنین بالا شکل های مختلفی دارد ممکن است یکی در سنین بالا تصمیم به ازدواج کرده باشد در حالی که شخص دیگری تجربه قبلی از ازدواج و زندگی مشترک داشته و به علت فوت یا طلاق همسرش تصمیم به ازدواج مجدد گرفته باشد.

علت بالا رفتن سن ازدواج
یکی از اصلی ترین دلایل برای بالا رفتن سن ازدواج، طولانی شدن تحصیلات و مهارت آموزی و دیر وارد شدن جوانان به بازار کار می باشد. در صورتی که جوانان دیرتر وارد بازار کار شوند و استقلال مالی کسب می کنند، دیرتر به فکر ازدواج و تشکیل خانواده خواهند افتاد.

از طرف دیگر عواملی مانند وضعیت اقتصادی نابسامان و بیکاری بر عدم توانایی افراد برای ازدواج تاثیر می گذارد. در این شرایط افراد برای به دست آوردن شرایط و موقعیت های ازدواج باید وقت بیشتری را صرف کنند تا بتوانند وارد بازار کار شده و به استقلال مالی برسند سپس برای ازدواج اقدام کنند.

علاوه بر شرایط اقتصادی، برخی از جوانان خودشان تمایلی به ازدواج ندارند، یکی از عوامل تاثیرگذار در ازدواج در سن بالا، طولانی شدن دوستی های قبل از ازدواج می باشد در این شرایط افراد تا رسیدن به سنین میانسالی، نیاز و آمادگی لازم برای ازدواج را در خود احساس نمی کنند.

آن ها تمایل دارند تا سال های بیشتری برای خود وقت بگذارند و مسئولیت ازدواج را سنگین می دانند و از آن دوری می کنند. برخی از افراد نیازهای عاطفی و حتی میل جنسی شان را به شکل دیگری رفع می کنند و از تعهد و مسئولیت ازدواج می ترسند.

مزایای ازدواج در سن بالا
زمانی که سن شما بالاتر می رود در مورد اهداف و عقاید خود صریح تر می اندیشید و می توانید معیارهای روشن و واضح تری را برای ازدواج موفق تان در نظر بگیرید و از انگیزه ازدواج خود آگاه شوید.
افراد در سنین بالا در روابط عاطفی شان می توانند رفتار بهتری داشته باشند و به طور واقع بینانه به مسائل نگاه کنند و فرد مقابل خود را مورد سنجش قرار دهند. زیرا آن ها به بلوغ عاطفی و پختگی لازم رسیده اند و احتمال گرفتن تصمیم های هیجانی در این سن بسیار کاهش می یابد.
یکی دیگر از مزایای ازدواج در سنین بالاتر، کم بودن تنش های روانی و آرامش بیشتر در روابط می باشد.
هم چنین تامین مالی زندگی از جمله مزیت های این نوع ازدواج می باشد، به طوری که تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده در چنین ازدواج هایی کمتر دیده می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ازدواج در سن بالا



:: برچسب‌ها: معایب ازدواج در سن بالا , مزایای ازدواج در سن بالا , ازدواج در سن بالا ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود؟

بسیاری از افراد هستند که درگیر وابستگی های عاطفی می شوند و هنگامی که خودشان را درگیر رابطه می کنند شدیدا وابسته شده و درگیر رابطه احساسی می شوند.

هنگامی که رابطه تمام شود، دیگر نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند در این صورت دچار بیماری های روانی و آشفتگی های روحی و روانی خواهند شد.

ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود؟
فردی که از نظر احساسی شکست خورده است ابتدا باید از درون خودش را ملاقات کند و لایه لایه درون خود را مورد بررسی قرار دهد او باید ابتدا به نقاطی که در دسترس او می باشد دست پیدا کند و بتواند آن ها را به خوبی لمس کند.

او باید احساسات خود را مورد بررسی قرار دهد در زیر نمونه هایی ذکر شده است که مورد توجه قرار می دهیم.

تردید به خود
خشم
انکار
خود سرزنشی
شماتت
آشفتگی درونی
ترس
اضطراب
خیال پردازی
فرد بعد از آن که این موارد را بررسی کرد آنقدر پیش می رود تا به درون خود برسد و درونی ترین ترس ها، احساسات، عواطف، افکار و منطق فرو خفته هر فرد که در درون او قرار دارد که مورد بررسی قرار می دهد.

فرد با بررسی این موارد می تواند به ارزش های زندگی خود که نهفته بوده است دست یابد و با دیدن و خوب رصد کردنشان تحول بزرگ و عظیمی در زندگی خود به وجود آورند.

ترمیم شکست عاطفی
بر اساس نظر مشاوران شکست عاطفی برای هر فرد متفاوت است و شدت و ساختار متفاوتی دارد.

بسیاری از افراد شکست کوتاه مدت را تجربه می کنند و سریع به زندگی عادی خود بر می گردند اما بسیاری از افراد ممکن است سالیان سال با این تجربه تلخ دست و پنجه نرم کنند و نتوانند به راحتی با این شکست کنار بیایند.

عواملی بسیاری هستند که بر نوع شکست عاطفی تاثیر می گذارند، این عوامل عبارت اند از: عمق رابطه، ماهیت رابطه، شدت احساسات طرفین در رابطه، شرایط جدایی و تجربیات گذشته، مهم ترین این عوامل می باشند.

بر اساس موارد بیان شده نوع شکست خوردن متفاوت می باشد ولی این عوامل بین افراد شکست خورده تکرار می شود و بسته به شخصیت افراد ممکن است مدت شکست عاطفی کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد.

کسی که شکست عاطفی را را تجربه می کند ممکن است بعضی از قسمت ها را بیشتر احساس کند و در بعضی از عوامل به سرعت عبور کند.

ترمیم شکست عاطفی
اگر فرد بتواند نسبت به شکست عاطفی خود شناخت دقیقی داشته باشد در این صورت می تواند هر لحظه احساسات خود را به خوبی مورد پایش قرار دهد و احساساتش را به خوبی بشناسد در این صورت بهتر خواهد توانست راهی بیابد که بتواند از احساسات ناخوشایندش عبور کند.

هنگامی که دچار احساسات درهم شکسته می شود می تواند راحت تر با این احساسات کنار بیاید و چیزهای بهتری را جایگزین احساسات شکست خورده خود کند در این هنگام زندگی او مورد تغییر و تحول قرار خواهد گرفت.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود؟



:: برچسب‌ها: شکست عاطفی , ترمیم شکست عاطفی , شکست عشقی ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بازتاب گردن نوزاد، رفلاکس گردن نوزاد

بازتاب گردن نوزاد از جمله بازتاب هایی است که در هفته های ابتدایی تولد نوزاد آغاز می شود و در ماه های ۴ و ۶ به اوج می رسد و پس از آن ناپدید می شود.

در این بازتاب اگر سر نوزاد را به طور ناگهانی در یک سو بچرخانیم، دست و پای موافق جهت حرکت، کشیده و اندام های طرف مقابل جمع می شود و در برخی از اوقات این اتفاق برعکس می افتد. توجه داشته باشید که بازتاب ها فعالیت های خودکار و غیرارادی هستند که بدون اختیار و آگاهی انسان انجام می شوند.

فعالیت بازتاب ها از طریق مدارهای عصبی نسبتا ساده به وجود می آیند، تشدید و تضعیف آن ها می تواند نشانه هایی از ابتلا به بیماری های عصبی باشد.

به همین دلیل برای تشخیص اختلالات عصبی و تعیین میزان هوشیاری افراد، وضعیت بازتاب کودکان را مورد بررسی قرار می دهند در این شرایط می توانید از مشاور کودک کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کند و از سلامت نوزاد خود مطمئن شوید.

بازتاب گردن نوزاد چیست؟
بازتاب گردن واکنش چرخاندن سر نوزاد به یک سمت می باشد، وقتی سر نوزاد به یک سمت می چرخد بازو و پایی که در طرف مخالف قرار دارد خم می شود، در حالی که بازو و پایی که هم جهت با سر قرار دارند در همان جهت باز می شوند به این نوع واکنش بازتاب نرده می گویند.

چون در این حالت بازوها و پای نوزاد شبیه به فردی می باشد که در حال بالا رفتن از نرده است.

بازه زمانی بروز بازتاب گردن در نوزاد
بازتاب گردن به طور طبیعی در ۱۲ هفته ابتدایی تولد وجود دارد و به طور خودکار تا ۶ ماهگی ناپدید می شود، در صورتی که این بازتاب بیش از ۶ ماه طول بکشد از وجود ناهنجاری در مغز حکایت می کند.

در این شرایط باید نشانه های سلامت نوزاد را بشناسید تا در صورت مواجه با ناهنجاری ها بتوانید به متخصص مراجعه کنید و برای درمان آن اقداماتی را انجام دهید.

اهمیت وجود بازتاب گردن در نوزاد
وجود بازتاب گردن نشانه مهمی از رشد عصبی و عملکرد نوزاد می باشد، در صورتی که نوزاد این بازتاب را از خود نشان نمی دهد این مسئله را با پزشک در میان بگذارید زیرا فقدان بازتاب نشان دهنده از اختلالات عصبی – رشدی نوزاد و فلج مغزی می باشد.

این بازتاب را در سنین بالای ۶ ماه از خودشان نشان می دهند و در صورتی این واکنش در کودک بماند به رشد و هماهنگی کودک آسیب وارد می کند.

در این شرایط شما باید مراحل رشد کودک را بشناسید و از مراحل رشدی کودک تا یک سالگی اطلاع داشته باشید در این خصوص باید اطلاعات خود را در خصوص روند رشد در سال اول زندگی کودک افزایش دهید.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-بازتاب گردن نوزاد | رفلاکس گردن نوزاد



:: برچسب‌ها: بازتاب گردن نوزاد , نشانه های سلامت نوزاد , نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مخالفت خانواده پسر با ازدواج و راه حل آن

مخالفت خانواده پسر با ازدواج مسئله است که بسیاری از زوجین با آن رو به رو می شوند، ممکن است شما با شرایطی مواجه شوید که دختری را برای ازدواج انتخاب می کنید اما خانواده با انتخاب شما مخالف باشند، در این حالت تنش های میان شما و خانواده تان به وجود می آید که می تواند باعث درگیری میان شما شود.

بسیاری از خانواده به دلیل عدم اعتماد به انتخاب شما، مخالف ازدواج تان هستند، آن ها گمان می کنند که انتخاب همسر باید توسط خودشان انجام شود زیرا آن ها با تجربه تر هستند.

در صورتی که از انگیزه ازدواج تان مطمئن هستید بهترین راه این است که به صورت منطقی با خانواده تان صحبت کنید، هم چنین می توانید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا در این زمینه شما را یاری کند تا بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید و نگرانی های خانواده تان کاهش یابد.

دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج او
مخالفت خانواده با ازدواج پسرشان دلایل مختلفی دارد، والدین تصور می کنند که خودشان می توانند دختر بهتری را برای فرزندشان انتخاب کنند و مصلحت فرزندشان را بهتر می دانند. پدر و مادر فکر می کنند که هنوز فرزندشان به بلوغ عاطفی و فکری کافی برای ازدواج نرسیده اند و نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند.

نارضایتی از دختر منتخب پسر
برخی از خانواده ها اساسا با دختری که پسرشان برای ازدواج انتخاب کرده است مخالف می باشند و آن ها گمان می کنند که خودشان باید برای او، همسری را انتخاب کنند. در حقیقت این خانواده ها به مشورت دادن پسرشان و عدم تائید دختری که او بر می گزیند قانع نمی باشند و می خواهند خودشان مستقیم برای همسرشان تصمیم بگیرند.

مشکل این جاست که خانواده ها به جای این که به دنبال همسر مناسب برای پسرشان باشند بیشتر به دنبال عروسی مناسب برای خودشان هستند که بتوانند به او افتخار کنند و از نظر آن ها برای پسرشان مناسب باشد.

هراس خانواده از جدایی و مستقل شدن فرزند از خانواده
این خانواده ها ترجیح می دهند که پسرشان فعلا ازدواج نکنند، پسری که در خانواده نقش پدر و پشتیبان را دارد و اعضای خانواده به او وابستگی مالی دارند، نگرانند که با ازدواجش منجر به از دست دادن تکیه گاهشان شود و این مسئله بسیار برای آن ها نگران کننده می باشد.

هم چنین ممکن است مادر به پسرش بسیار وابسته باشد و عروس را به عنوان رقیبی برای خود در نظر بگیرد، دلیل دیگری که ممکن است خانواده ها مانع ازدواج پسرشان شوند شک در توانایی پسر برای اداره کردن زندگی می باشد.

در این حالت خانواده ها تصور می کنند که پسرشان به قدر کافی آگاه نیست و هنوز توانایی مالی اداره زندگی شان را ندارند و از پس زندگی بر نمی آید به همین دلیل از جدایی و مستقل شدن پسرشان می ترسند.

در نظر داشتن دختری در دوستان و اطرافیان
در بعضی از موارد خانواده ها، دختر دیگری را در آشنایان برای پسرشان پسندیده اند و به همین دلیل با انتخاب پسرشان مخالف هستند و دوست دارند پسرشان با دختری که آن ها انتخاب کرده اند ازدواج کند به همین دلیل راضی به ازدواج پسرشان با دختری که خودش به عنوان همسر انتخاب کرده است نمی شوند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مخالفت خانواده پسر با ازدواج و راه حل آن



:: برچسب‌ها: ازدواج , ازدواج پسر , مخالفت خانواده با ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

کودکان دیر آموز، برخورد و آموزش کودک دیر آموز

کودکان دیر آموز توانایی یادگیری مهارت های تحصیلی ضروری را دارند، اما میزان و عمق یادگیری آن ها نسبت به هم سن سالانشان کمتر است به طوری که نمرات هوش کودکان دیر آموز بالاتر از نمرات کودکان عقب مانده ذهنی و پایین تر از کودکان طبیعی می باشد به همین دلیل به آن ها کودکان مرزی می گویند.

این کودکان از نظر ظاهری تفاوتی با کودکان دیگر ندارند به همین دلیل تشخیص آن ها تا موقع مدرسه رفتن به تاخیر می افتد در این سن، والدین دچار نگرانی می شوند، توقعات والدین در مورد نمرات و مهارت های فرزندشان این کودکان را دچار استرس و اضطراب می کند و آن ها را در شرایط سختی قرار می دهد.

لازم است تا والدین از طریق استعدادیابی از توانایی فرزندشان آگاه باشند و بر اساس توانایی او انتظارات شان را تطبیق دهند در این راستا مرکز مشاوره به شما کمک می کند تا با استفاده از روش های موثر به کودکتان کمک کنید تا شرایط او بهبود یابد.

ویژگی های کودکان دیر آموز چیست؟
کودکان دیر آموز در ظاهر مانند دیگر کودکان جامعه هستند، اما بهره هوشی آن ها کمتر از کودکان معمولی می باشد و بین ۷۰ تا ۸۴ است. این کودکان علاقه به کارهای فکری و یادگیری ندارند و قادر به انجام برنامه ریزی و کارهایی به صورت پیشرفته نیستند.

بسیاری از این کودکان در تحصیل دچار مشکل می شوند به طوری که ضعف های تحصیلی آن ها در تمام دروس مشخص است اما این کودکان ممکن است در برخی از مهارت ها بسیار عالی باشند. از نشانه های دیگر کودکان دیرآموز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

در پردازش اطلاعات بسیار ضعیف عمل می کنند یکی از علل قابل شناسایی بدکاری در سیستم عصبی مرکزی می باشد.
از نظر مهارت های حرکتی مانند راه رفتن تفاوتی با همسالان خود ندارند. اما از نظر مهارت های ظریف مانند نخ کردن دشواری هایی دارند.
یک نوع کندی حسی حرکتی در انجام کارهای شخصی خود دارند.
درجاتی از آسیب مغزی یا بدکاری سیستم اعصاب مغزی در آن ها دیده می شود.
در حافظه دیداری و شنیداری مشکلات جدی دارند در نتیجه دیکته و نوشتن برای آن ها سخت و دشوار می باشد.
بیشتر این کودکان به خاطر بازخوردهایی که از طرف دیگران دریافت می کنند اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد و هم چنین خودپنداره پایینی دارند.


کودکان دیر آموز، ریشه مشکل کجاست؟
علل بروز اختلالات یادگیری و دیرآموزی کودکان هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، با این حال در پژوهش های مختلف بسیاری از عواملی که باعث دیرآموزی کودکان هستند شناسایی شده است که هر کدام از آن ها به طور اختصار بیان شده اند:

عوامل ژنتیکی:
بر اساس تحقیقات انجام شده در خانواده هایی که عضوی دچار اختلال یادگیری است احتمال بروز چنین اختلالی بسیار بیشتر می باشد.

عوامل فیزیولوژیکی و بیوشیمی:
در صورت ابتلا به بیماری و یا صدمه ممکن است به مغز آسیب وارد شود و این مسئله باعث اختلال در یادگیری یا دیرآموزی کودک شود. این آسیب ها ممکن است در دوران جنینی یا بعد از زایمان به وجود آید.

عوامل آموزشی:
عوامل دیگر محیطی مانند نداشتن فعالیت های محرک، تخصص ناکافی معلم در شیوه های آموزشی پایه، توقعات بسیار بالا یا پایین معلمان از دانش آموزان، تدریس ناکافی به دانش آموزان در عقب ماندگی کودکان نقش دارند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-رفتار با کودکان دیر آموز



:: برچسب‌ها: کودکان دیر آموز , کودکان , رفتار با کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اشتباهاتی که به طلاق و جدایی ختم می شوند

اگر در مورد اشتباهاتی که به طلاق ختم می شوند آگاهی داشته باشید می توانید تا حدودی پیشگیری های لازم را انجام دهید که طلاقی صورت نگیرد.

یکی از مهم ترین مراحل در زندگی همه افراد، ازدواج کردن می باشد، برای این که فرد ازدواج موفق و عشق ماندگاری داشته باشد باید زوجین تلاش کنند تا به اهداف مشترک شان برسند و در زندگی تفاهم داشته باشند.

در صورتی که در مورد اصول اساسی در زندگی مشترک آگاهی داشته باشید می توانید از اشتباهاتی که منجر به طلاق می شود پرهیز کنید و سعی کنید تا رابطه عاشقانه تان در مسیر سرازیری قرار نگیرد.

رابطه زناشویی تا حد زیادی به درک متقابل و واکنش طرفین بستگی دارد، در این مقاله ۵ مورد از اشتباهاتی که منجر به طلاق می شود را بیان می کنیم و در مورد آن توضیحاتی می دهیم و هم چنین با راهکارهایی برای مقابله با این اشتباهات مفید می باشند آشنا می شویم.

عوامل طلاق و جدایی
عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است زندگی زناشویی را تا ورطه طلاق و جدایی ببرد، با این حال برخی از این اشتباهات از عمومیت بیشتری برخوردار می باشند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

برگشت بعد از طلاق
برگشت بعد از طلاق | رعایت نکاتی برای آشتی و بازگشت بعد از طلاق
اشتباهاتی که به طلاق ختم می شوند، تصمیمات شتاب زده
بسیاری از دختران و پسران در اوایل ازدواج به صورت دیوانه وار عاشق هم هستند اما این احساسات آتشین در بسیاری از مواقع به سرعت فروکش می شود و بعد از ازدواج اختلاف نظرهایی در میان آن ها به وجود می آید.

در این شرایط گرفتن تصمیمات شتاب زده و از روی احساسات، مشورت نکردن با همسر و عدم بررسی منطقی مشکلات باعث دامن زدن به تنش هایی در میان زوجین می شود.

راه حل:
ازدواج کردن آغاز زندگی دو نفره و پیمودن مسیر مشترک توسط زوجین می باشد و در این مسیر چالش ها و سختی های بسیاری وجود دارد.

برای حل این مشکلات باید برنامه ریزی های صورت گیرد و راهی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود هم چنین مدیریت و برنامه ریزی باید به درستی انجام گیرد.

در فرصت مناسب با همسرتان در مورد مشکلات و دغدغه های زندگی تان مشورت کنید این کار باعث بارش فکری می شود و به این وسیله می توانید بهترین راهکار را پیدا کنید.

اشتباهاتی که به طلاق و جدایی ختم می شوند، قوانین سفت و سخت در مورد امور منزل
یکی دیگر از قوانین طلاق می تواند حاکم بودن قوانین سخت و انعطاف ناپذیر در امور منزل باشد، چنین اشتباهی در زندگی مشترک باعث می شود خانه به جای این که محیط امن و پر از آرامش باشد به یک اردوگاه اجباری برای زوجین تبدیل شده است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اشتباهات مهلک که به طلاق و جدایی ختم می شوند



:: برچسب‌ها: جدایی , دلایل طلاق , طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاوره دوستی و دوستی با جنس مخالف

این مقاله به بررسی ارتباط و دوستی با جنس مخالف می پردازد.

مشاوره دوستی و ارتباط، دغدغه اساسی انسان از ابتدای آفرینش تا لحظه ی اکنون بوده و هست، و علارغم پیشرفت وسایل ارتباطی و تکنولوژی همواره موضوع ارتباط چالش بسیاری از خانواده ها، جامعه شناسان و روانشناسان می باشد.

از این میان ارتباط و دوستی بین پسر و دختر بیشتر از هر نوع ارتباطی پرحاشیه و چالش برانگیز بوده.

برخلاف گذشته که ارتباط با جنس مخالف با شروع مراسم عقد و ازدواج شکل می گرفته،

امروزه قبل از ازدواج به ترتیب مراحل دوستی، آشنایی، نامزدی و ازدواج مطرح می گردد.

در حال حاضر با وجود امکان قرار گرفتن دختر و پسر در مکان های مشترک، دانشگاه، محل کار و…

همچنین امکان آشنایی به طور گسترده، راحت، و مخفیانه ی دو جنس در فضای مجازی، این موضوع یعنی دوستی با جنس مخالف بیشتر به چشم می آید.

مشاوره دوستی با جنس مخالف
اما آیا داشتن این روابط و دوستی با جنس مخالف بدون مشکل و مجاز است؟

این نوع آشنایی ها و دوستی به شناخت بیشتر قبل از ازدواج می انجامد؟

آیا والدین باید در خصوص ارتباط فرزندشان با جنس مخالف سخت گیری نموده و این موضوع آن ها را نگران سازد؟

دوستی با جنس مخالف که اکنون در سنین نوجوانی و قبل از نوجوانی بسیار شایع می باشد، برقراری رابطه جهت آشنایی و به قصد ازدواج نمی باشد.

نوجوان امروز با انگیزه های مختلف از جمله، رفع تنهایی، پر کردن اوقات فراغت، رفع کنجکاوی، تقلید از سایر همسالان و فشار دوستان سعی در برقراری رابطه و دوستی با جنس مخالف دارد.

مسلما آگاه سازی و حمایت عاطفی والدین در این بین بسیار موثرتر از کنترل خودکامه و اجباری آن هاست.

مشاوره دوستی و شناخت دوست واقعی و کسی که می توانند همسر آینده شما باشد در ادامه مطلب…


انتخاب دوست در نوجوانی
انتخاب دوست در نوجوانی، چگونه در انتخاب دوست به نوجوان خود کمک کنیم؟
0 دیدگاه/ژانویه 10, 2021
ادامه مطلب
معنای دقیق دوستی با جنس مخالف
از نظر مشاوره دوستی : دوستی با جنس مخالف به ارتباطی عاطفی و احساسی میان دختر و پسر گفته می شود که با هدف ازدواج، آشنایی یا عقد و نامزدی صورت نمی گیرد.

همچنین ارتباط از رابطه ی فامیلی، هم محلی یا فامیل متمایز بوده و صمیمیت عاطفی در آن بارز بوده و اغلب به دور از چشم دیگران و مخفیانه صورت می گیرد.

شاید بتوان پنهانی بودن را ویژگی اصلی ارتباط میان دو جنس عنوان نمود، این ارتباط پنهانی که بعد از ازدواج به شکل گیری عمیق ترین نوع ارتباط و قبل از ازدواج منجر به شکل گیری پرخطرترین ارتباط می گردد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مشاوره دوستی



:: برچسب‌ها: دوستی با جنس مخالف , دوستی بین دختر و پسر , دوستی ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

عوارض خوردن الکل طبی، چرا نباید الکل سفید را خورد؟

عوارض خوردن الکل طبی چه می تواند باشد؟ امروزه بیماری های واگیردار زیاد شده است و بسیاری از مردان از الکل طبی استفاده می کنند در صورتی که این الکل تنها برای ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار می گیرد و اگر به صورت خوراکی استفاده شود عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

از جمله آسیب هایی که الکل طبی وارد می کند می توان به آسیب های شبکیه، کوری و مرگ اشاره نمود و در صورتی که آگاهی خود را نسبت به آسیب ها افزایش دهید تصمیم بهتری در مورد مصرف و عدم مصرف آن خواهید گرفت.

در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد این موضوع می پردازیم و برای این اطلاعات خود را افزایش دهید تا انتهای مطلب را مورد مطالعه قرار دهید.

الکل طبی چیست؟
الکل طبی چیست
بسیاری از مردم در مورد تفاوت های الکل ها اطلاعی ندارند و انواع مختلف آن را به جای یکدیگر استفاده می کنند در حالی که الکل های مختلفی وجود دارد و هر کدام از آن ها ساختار شیمیایی متفاوتی دارند که به طور کلی الکل ها شامل اتانول، متانول و اتیلن گیلول می باشند.

الکل های طبی معمولا شامل ۶۰ درصد اتانول به همراه مواد شیمیایی دیگری هستند که باعث شده این الکل غیرخوراکی شود و در صورتی که افراد آن را استفاده کنند به عوارض شدیدی دچار خواهند شد، در ادامه این مقاله به عوارض خوردن الکل طبی اشاره می کنیم.

الکل های دیگر مانند متانول و اتیلن گلیکول به عنوان الکل صنعتی شناخته می شوند و این مواد بسیار سمی هستند و مصرف خوراکی آن باعث مسمومیت بسیار شدیدی در افراد می شود و افراد ممکن است با استنشاق اتیلن گلیکول با علائم مسمومیت حاد رو به رو شوند و سلامتی آن ها به خطر بیفتد.

عوارض خوردن الکل طبی
اتانول یا همان الکل سفید ماده ای است که توسط برخی از افراد مورد استفاده قرار گرفته و آن را به صورت خوراکی مصرف کرده اند.

اما تولیدکنندگان الکل های طبی برای جلوگیری از مصرف خوراکی آن ماده ای شیمیایی به نام دتانیوم بنزوات را به آن اضافه می کنند که اتانول به ماده ای غیرخوراکی تبدیل شود و برای مصارف ضد عفونی از آن استفاده کنند.

برخی از افراد ممکن است الکل صنعتی را که خوردن آن بسیار خطرناک است به الکل طبی اضافه کرده و آن را مصرف کنند. این مسئله باعث می شود بسیاری از افراد که آگاهی کافی ندارند آن را به صورت خوراکی مصرف کنند و دچار عوارض بسیار جدی شوند که از جمله عوارض خوردن الکل طبی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اعتیاد به قمار و اضطراب
اعتیاد به قمار و اضطراب| تمرینات خودیاری برای از بین بردن اضطراب میل به قمار
اختلالات بینایی
عوارض الکل طبی
یکی از عوارض رایجی که در هنگام مصرف الکل های طبی دیده می شود به وجود آمدن مشکلات بینایی می باشد که باعث آسیب دیدن شدید شبکیه و کوری می شود این مشکل به خاطر وجود مقداری متانول در محلول طبی به وجود می آید و متاسفانه عوارض آن برگشت ناپذیر است و فرد تا آخر عمر درگیر آن خواهد بود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-عوارض خوردن الکل طبی | چرا نباید الکل سفید را خورد؟



:: برچسب‌ها: الکل طبی , مصرف الکل , عوارض خوردن الکل ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلالات تجزیه ای، انواع و نحوه درمان اختلالات گسستی

اختلالات تجزیه ای به اختلالاتی گفته می شود که ویژگی مشترک آن از دست دادن دوره ای هویت فردی می باشد، در این شرایط فرد هوشیاری اش را نسبت واقعیت خود، عاطفه، حافظه و یا کارکردهای حسی – حرکتی از دست می دهد.

به احتمال زیاد شما هم حالاتی از گسست را تجربه کرده اید زیرا وضعیتی شایع می باشد و بسیاری از افراد بعد از اتفاقات استرس زا مانند تصادف با آن رو به رو می شوند.

هم چنین زمان هایی که بسیار خسته هستید ممکن است درجات بسیار خفیفی از گسست را تجربه نمایید. اما در برخی از موارد احساس واقعی نبودن، بسیار ترسناک و شدید می شود به طوری که بر روی کارکرد بهنجار فرد سایه می اندازد.

اختلالات تجزیه ای با آسیب های روانی مانند اضطراب، مشکلات خلقی و اختلالات شخصیت همراه می باشد و در این شرایط باید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا مشکلات را به خوبی تشخیص دهد و برای درمان اقداماتی را انجام دهد.

گسست در اختلالات تجزیه ای به چه معناست؟
زمانی که شخص از خودش یا محیط اطرافش جدا می شود، خیال می کند همه چیز خواب و رویاست و در این حالت گسست اتفاق می افتد. در صورتی که حالت گسست را تجربه کرده باشید حس می کنید که دنیا برای شما واقعیت ندارد و زمان به کندی می گذرد و در این صورت تجربیاتی از گسست خواهید داشت که عبارت اند از:

احساس واقعی نبودن
نگاه کردن به خود به عنوان یک فرد سوم
احساس جدایی نسبت به عواطف و هیجاناتی که در درون فرد جریان دارد.
انواع اختلالات تجزیه ای
اختلالات تجزیه ای باعث گسیختگی و اشکال در کارکردهای هوشیاری، حافظه، هویت یا ادراک محیط می شود که به صورت ناگهانی یا تدریجی به وجود می آید و شامل اختلالات زیر می باشد:

اختلال هویت تجزیه ای، چند شخصیتی
فراموشی تجزیه ای
اختلال گسست از خویشتن، گسست از واقعیت
اختلال هویت تجزیه ای
زمانی که فرد درگیر اختلال هویت تجزیه ای می شود یک یا چند حالت شخصیتی متفاوت از یکدیگر دارند و در هر کدام از دوره های مختلف یکی از این شخصیت ها بر بقیه هویت هایش غالب می شود.

زمانی که فرد وارد شخصیت مقابل می شود عاطفه، خلق و تمام خصوصیاتی که با آن خودش را می شناسد و یا دیگران او را می شناسند، دچار تغییراتی می شود.

هم چنین به خاطر آوردن برخی از اتفاقات روزانه یا حتی اطلاعات مهم شخصی برای او سخت می شود و در این امر ناتوان می شود، این فراموشی ها باعث به وجود آمدن مشکلات جدی شده و در زمینه های شغلی، رانندگی و غیره مشکلاتی را ایجاد می کند.

این افراد تغیراتی از این دست را به کرات تجربه می کنند، به طوری که خودشان را در مکان دیگری می یابند و به یادشان نمی آید که چه زمانی و چگونه به آن جا رفته اند.

به طور کلی اختلال هویت تجزیه ای همان چیزی است که در اصطلاح عامیانه آن را به عنوان اختلال چند شخصیتی می شناسیم.

در این حالت فرد هویت یک پارچه خود را به طور ناخودآگاه به شخصیت های منفرد و جداگانه تقسیم می کند که در هر کدام از موقعیت ها یکی از آن ها کنترل شخصیت او را در دست می گیرند.

در این حالت ممکن است فرد از وجود شخصیت های مختلفش باخبر باشد و یا در هر زمان تنها یکی از آن ها که بر دیگر شخصیت ها غالب است را شناسایی کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلالات تجزیه ای



:: برچسب‌ها: اختلالات تجزیه ای,انواع اختلالات تجزیه ای,اختلال هویت تجزیه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

۱۰ دلیل مهم بدرفتاری کودکان

گاهی رفتار نامناسب کودکان برای والدین غیرقابل تحمل شده و باعث می شود والدین واکنش نامناسبی با کودکان خود داشته باشند که می تواند آثار بدی بر رشد آن ها بگذارد. والدین بهتر است که دلیل بدرفتاری کودک خود را پیدا کرده و روش مناسبی برای حل آن به کار گیرند.

دلایل رفتار نامناسب کودکان
این که والدین از رفتار نامناسب کودکان خود احساس خوشایندی داشته باشند، امری کاملا بعید است، در نتیجه آن ها در جست وجوی روشی هستند که بتوانند رفتار و عادات بد و ناخوشایند فرزندشان را اصلاح کنند.

فاکتورهای زیادی می تواند در ایجاد رفتار نامناسب کودکان موثر باشند که برخی از آن ها هم نامعلوم است، اما در این مقاله می خواهیم ۱۰ فاکتور احتمالی که می تواند سبب بروز این عادات در کودکان شود را معرفی کنیم و در هر مورد راه کار برخورد با آن را نیز بیان خواهیم کرد.

رفتار با کودک
رفتار با کودک در سنین مختلف چگونه باید باشد؟
۱- حس کنجکاوی
تمایل کودکان به شناختن دنیای اطرافشان، می تواند احساس عجیب و غریبی در آن ها به وجود آورد. آن ها به چیزهای غیرمعمولی مثل ” اگر قفسه کتاب ها به زمین بیوفتد، چه می شود ؟” یا “ترکیب کردن ماست و نوشابه چه می شود؟” فکر می کنند.

سوالات و فکرهایی که کودکان به آن علاقه مندند و روی ذهن آن ها تاثیر گذار خواهد بود. این سوالات برای کودکان سوالت بزرگ علمی هستند حتی اگر از نظر شما خنده دار و ساده باشند. رفتار نامناسب کودکان در مواجهه با این افکار و سوالات می تواند باعث ایجاد خشم در آن ها شود.

راه کار
برای جواب دادن به سوالات غیرمعمولی ذهن کودکتان، با آن ها آزمایش کنید و به او اجازه دهید تحت نظارت شما آزمایش های خاصش را انجام دهد.

۲- مشکلات ارتباطی
در سنین ۱ تا ۲ سالگی، کودکان عموما حرف های بی معنی می زنند، در نتیجه برقراری ارتباط زبانی با اطرافیانشان کار بسیار سختی برای آن ها خواهد بود.

زمانی را تصور کنید که کودک شما ببیند که فردی عروسکش را برداشته است، او نمی تواند با گفتار خود آن فرد را متوجه کند که نباید به عروسکش نزدیک شود، پس کودک گریه می کند یا حتی خشمگین می شود؛

در این حالت نباید این کار کودک را پرخاشگری حساب کرد، زیرا کودک در این حالت فقط می خواهد به فرد مقابلش بگوید که این عروسک متعلق به او است و کسی اجازه دست زدن به آن را ندارد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-۱۰ دلیل مهم بدرفتاری کودکان



:: برچسب‌ها: بدرفتاری , دلایل رفتار نامناسب کودکان , بدرفتاری کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اعتیاد به قمار و اضطراب| تمرینات خودیاری برای از بین بردن اضطراب میل به قمار

اعتیاد به قمار و اضطراب باعث اختلالات روانی مانند اضطراب و استرس می شود . مهارت های کاربردی آسان می‌توانند انگیزه قمار را از بین ببرند و همچنین از لغزش‌ها و عودها جلوگیری کنند.

قمار و اضطراب
اعتیاد به قمار و اضطراب

بسیاری از مردم به عنوان راهی برای مدیریت اضطراب، قمار می کنند. هنگام قمار، افراد احساس می کنند که اضطرابشان از بین رفته یا اضطراب خود را بر هیجان در قمار، وارد می کنند.

در نتیجه، قمار می‌تواند راه خود را در زندگی روزمره آن ها باز کند و انگیزه قمار بقیه زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین، برای بسیاری از قماربازان، کاهش اضطراب یک پیش زمینه برای هرگونه تغییر در رفتار قمار است. خوشبختانه، چندین تکنیک فوق العاده برای کاهش اعتیاد به قمار و اضطراب وجود دارد.

آرامش واقعی یک پاسخ روانی برعکس اضطراب و ترس است. این امر با کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون، تنفس عمیق و یک حالت روانی آرام همراه است.

هنگامی که به طور منظم تجربه می شود، اثرات آن فراگیر است. یکی از قوی‌ترین راه‌های مقابله با اضطراب، یادگیری آرامش است. نمی توان همزمان آرام و مضطرب بود. این امر فراتر از غرق شدن در تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در اینترنت است، اگرچه در ظاهر، این فعالیت ها می توانند به نظر آرامش بخش باشند.

اعتیاد به قمار و اضطراب
اعتیاد به قمار و اضطراب
اگر اضطراب آنقدر زیاد باشد که فرد را از نظر جسمی و روانی ناراحت کند، برداشتن گام‌های فعال برای آرامش باعث تسکین آن ها می شود. تمرینات تمدد اعصاب، که به افراد می آموزد که محرک های اضطراب را شناسایی و آن ها را نابود کنند و چرخه نگرانی را بشکنند.

حتی اگر تمرینات در ابتدا کمک کننده به نظر نرسد، باید افراد متعهد به تمرینات روزانه باشند، زیرا هر چه افراد تمرینات بیشتری را انجام دهند، تأثیر مثبت بیشتری را خواهند دید.

آرامش یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری، با تمرین بهتر می‌شود. هرچه افراد بیشتر تمرین کنند، بیشتر از پیامدهای اضطراب آگاه می شوند. به این ترتیب، به محض اینکه مضطرب شدند، می توانند آن را هدف قرار دهند.

ده ها رویکرد “ذهن و بدن” مانند یوگا، تای چی و مدیتیشن وجود دارد. این تمرین‌ها تنفس عمیق و آرامش همراه با تکنیک‌های آگاهی از بدن است که به افراد کمک می‌کند تا تشخیص دهند که چه زمانی بیش از حد مضطرب می‌شوند. بسیاری از این شیوه ها به گونه ای است که افراد می توانند در باشگاه سلامت، یک استودیو یا حتی در خانه امتحان کنند.

قبل از اینکه مردم آرامش را یاد بگیرند، باید در وهله اول به چیزی که آن ها را مضطرب کرده، رسیدگی کنند. آگاهی بیشتر به افراد کمک می کند تا این احساسات را پیش بینی کنند و نیاز به استفاده از یک آرامشبخش را تشخیص دهند.

این امر همچنین به درک اینکه کدام راهبردها مؤثرتر هستند، کمک می کند. به همین دلیل است که نگه داشتن یک دفتر یادداشت حداقل برای یک هفته ممکن است مفید باشد.

افراد می توانند از آن برای نوشتن آنچه که آن ها را مضطرب می کند و نحوه واکنش آن ها استفاده کنند. پس از یک هفته از ثبت مطالب در دفتر، آن ها معمولاً می توانند محرک های اضطراب و واکنش ها را شناسایی کنند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اعتیاد به قمار و اضطراب| تمرینات خودیاری برای از بین بردن اضطراب میل به قمار



:: برچسب‌ها: اعتیاد به قمار , اضطراب , قمار ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

قطع ناگهانی رابطه عاطفی چه دلیلی دارد؟

قطع و تمام کردن رابطه عاطفی این روزها خیلی زیاد اتفاق می افتد و یکدفعه طرف شما غیب می شود و دیگر هیچ رد و نشانی از خودش به جا نمی گذارد، در صورتی که این ترک ناگهانی رابطه عاطفی به وجود آید چطور باید برخورد کرد؟

حتما شنیده اید که دو نفر رابطه ای را شروع می کنند و بعد از مدتی یکی از آن ها به طور ناگهانی یارش را ترک می کند البته توجه داشته باشید که منظور از رفتن، جدایی موقت بر حسب توافق نمی باشد.

بلکه بدین معنی است که یکی از طرفین به طور ناگهانی و یکدفعه رابطه را تمام می کند در صورتی که که با این مشکل رو به رو شده اید بهتر است سردرگم نشود و سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید و هم چنین آگاهی خودتان را در مورد قطع ناگهانی رابطه افزایش دهید. در این صورت راحت تر خواهید توانست با این اتفاق کنار بیایید.

سوالات خود در زمینه های زیر را به صورت رایگان در انتهای مطلب بیان کنید:

وقتی مردی بخواهد رابطه را تمام کند
دلیل تغییر رفتار ناگهانی زنان
چرا پسران عشقشان را ترک میکنند
دلایل مردان برای ترک رابطه
علت ترک ناگهانی رابطه
فرق قطع رابطه با پایان رابطه
وقتی مردی شما را ترک میکند
مشکلات رابطه عاطفی
قطع ناگهانی رابطه عاطفی: واقعا چرا؟
دلیل قطع رابطه ناگهانی و دانستن این که چطور باید یک رابطه را به پایان برسانیم یک نوع مهارتی است که باید کسب کرد و از بلوغ فکری نشات می گیرد و توجه داشته باشید که قطع ناگهانی رابطه دلایل مختلفی دارد و زمانی که فرد ترک شده نسبت به این موضوع آگاهی و اطلاعات نسبی داشته باشد بهتر می تواند با این موضوع کنار بیاید.

چک کردن گوشی همسر
چک کردن گوشی همسر | گوشی همسرم را چک کنم یا نه؟
در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم و دلایل قطع ناگهانی رابطه را در بیان می کنیم و هم چنین اصولا چه افرادی با چه ویژگی هایی دست به این کار می زنند را مورد بررسی قرار می دهیم.

می خواهند جدا شوند اما شهامت ندارند
در بسیاری از اوقات فرد به دلایل مختلف نمی تواند با شریک عاطفی اش رو به رو شود و درباره جدایی با او صحبت کند و حرف دلش را بزند و او شهامت برخورد مستقیم و صحبت کردن از ترک رابطه را ندارد این وضعیت به وجود آمده دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-قطع ناگهانی رابطه عاطفی ، واقعا چرا؟ چه کنم؟



:: برچسب‌ها: قطع ناگهانی رابطه عاطفی , رابطه , رابطه عاطفی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چه روانشناسانی با خواستگاری جلسه اول بدون حضور پسر موافق هستند؟

حضور در جلسه خواستگاری بدون حضور پسر نوعی از خواستگاری می باشد که در آن نظر خانواده پسر در اولویت است به طوری که در این خواستگاری مادر و خواهر پسر به خواستگاری دختر رفته و پس از تایید از جانب آن ها قرار برای خواستگاری با حضور پسر تعیین می شود، این نوع از خواستگاری ممکن است در همه فرهنگ ها و خانواده ها مورد پذیرش نباشد و با واکنش های متفاوتی رو به رو شود.

در این مقاله توضیحات در مورد خواستگاری بدون پسر در جلسه اول ارائه شده است که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد.

این نوع خواستگاری درست است یا غلط؟
جلسه خواستگاری و رسم و رسوم مربوط به آن مساله ای کاملا فرهنگی می باشد در صورتی که رسم و رسوم خانواده شما با رسومات خانواده طرف مقابل متفاوت باشد در این صورت باید به زمینه های فرهنگی مابین توجه شود.

چرا برخی از ازدواج کردن می ترسند؟

زیرا هر چند تفاوت و شکاف های فرهنگی بیشتر باشد در این صورت احتمال به وجود آمدن اختلاف ها در آینده افزایش می یابد به همین دلیل در مورد این سوال جواب ثابتی وجود ندارد که آیا خواستگاری بدون حضور پسر درست می باشد یا غلط.

نقش خانواده در امر ازدواج بسیار مهم می باشد و ممکن است به خاطر این اهمیت زیاد، دختران و پسران مخالفتی با نظر خانواده ها نداشته باشند و احتمال دارد این امر در بسیاری از فرهنگ ها رایج باشد و دختر و خانواده او با این مسئله مشکلی نداشته باشند.

در صورتی که خانواده دختر با این مسئله مشکل داشته باشند و این نوع خواستگاری از نظر آن ها نوعی بی احترامی و احساس ناخوشایند در فرد ایجاد کند در این صورت باید محترمانه آداب مربوط به خانواده خود را با طرف مقابلتان در میان بگذارید تا جلسات خواستگاری با حضور پسر صورت گیرد.

خواستگاری بدون حضور پسر، پیامدهای منفی
خواستگاری که در جلسات ابتدایی آن پسر حضور نداشته باشد می تواند در برخی از موارد مشکلاتی را ایجاد کند، زیرا در جلسات اولیه آشنایی افراد بیشتر خصوصیات ظاهری و رفتارهای کلی یکدیگر را مورد بررسی قرار می دهند، هنگامی که بررسی این موضوع به شخص دیگری نظیر مادر سپرده شود ممکن است نتوانید فردی را بر اساس فاکتورهای مورد نظر خودتان پیدا کنید.

زیرا مسلما شما و مادرتان تفاوت هایی در طرز نگاه به زیبایی و خصوصیت های رفتاری مناسب با یکدیگر خواهید داشت، و آن چه که از نظر مادرتان مناسب می باشد ممکن است با معیارهای شما متفاوت باشد و شما آن را تایید نکنید.

هم چنین خواستگاری بدون حضور پسر برای بسیاری از خانواده ها خوشایند نمی باشد.

زیرا در این مواقع دختر و خانواده اش ممکن است برداشت کنند که پسر از استقلال رأی کافی برخوردار نمی باشد به همین دلیل قبل از خواستگاری باید در مورد آداب و رسوم و فرهنگ مورد قبول خانواده دختر تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا خانواده ها با یکدیگر آشنا شوند و از همان ابتدا خانواده ها با مشکل و سوء تفاهم مواجه نشوند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-خواستگاری بدون حضور پسر ، آیا رسمی درست است؟



:: برچسب‌ها: خواستگاری , خواستگاری سنتی , خواستگاری بدون پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

فراموشی عشق اول در مردان، کاری سخت یا آسان؟

شاید برای شما کمی عجیب باشد اما برخلاف باور عمومی جامعه فراموش کردن عشق اول برای مردان سخت و دشوار است زیرا عشق اول برای مردان اتفاقی سرشار از تجربه های عاطفی لذت بخش می باشد که فرد آن را برای اولین بار تجربه می کند، شروع رابطه عاشقانه جزئی از بهترین ایام دفتر خاطرات است که فرد در آن زمان شور و حال خاصی دارد.

یکی از دلایلی که باعث می شود مردان عشق اولشان را فراموش نکنند احساس عجیب و منحصر به فردی است که نسبت به آن شخص دارند و آن را نیمه گمشده خودشان می دانند، اولین باری که مرد عاشق می شود احساس می کند که دنیا برای او بسیاری عجیب شده است و برای اولین بار به یک نفر اهمیت می دهد و دوست ندارد او را از دست بدهد، در واقع احساساتی که آمیخته با عشق اول است فراموش کردن را برای مردان سخت تر می کند.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل عشق اول در زندگی مردان می پردازیم.

آیا فراموشی عشق اول در مردان شدنی است؟
عشق اول احساسی خاص و منحصر به فرد می باشد زیرا فرد احساسی را تجربه می کند که هرگز آن را تجربه نکرده و برای اولین بار آن حس عمیق برای او منحصر به فرد می باشد، به طوری که انگار دنیا برای او زیباتر شده است و مشکلات از بین رفته اند و مردم مهربان تر شده اند و در مقابل دنیا تنها یک نفر وجود دارد که او را به خوبی درک می کند و برای او ارزش قائل است و دوستش دارد.

اگر تجربه عشق اول برای مردان طولانی نباشد و خیلی زود به پایان برسد باز هم برای او به خاطره ای دور و لذت بخش تبدیل می شود و حس نوستالژیک به او می دهد و در باقی عمرش از این تجربه یاد می کند و خاطرات از ذهنش پاک نمی شود.

تکنیک-فراموشی-عشق-قدیم-یا-قبلی
عشق قدیمی و پیشنهادهایی برای فراموشی آن
چرا فراموشی عشق اول در مردان سخت است؟
این که به چه دلیل فراموشی عشق اول در مردان وجود دارد دلایل متعددی را شامل می شود که در ادامه به برخی از آن ها ذکر شده است:

عشق اول مردان احساس قوی و قدرتمند است
اولین باری که مردی عاشق می شود احساس می کند که دنیای او در حال دگرگونی می باشد و حسی رمانتیک و سرشار از هیجان را تجربه می کند این احساس برای او تجربه ای تازه و جدید می باشد و مردی که برای بار اول این حس را تجربه می کند نمی تواند آن را به راحتی فراموش کند

این احساس بسیار قدرتمند می باشد و مانند یک ماجراجویی جدید فرد را از حاشیه امن زندگی اش خارج می کند و به همین دلیل مردان هیچوقت نمی توانند این احساس لذت بخش و قدرتمند زندگی شان را فراموش کنند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-فراموشی عشق اول در مردان، کاری سخت یا آسان؟

 



:: برچسب‌ها: عشق اول , فراموش کردن عشق اول , عشق اول در مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

حساسیت به طرد چیست؟راه های تقویت حس دوست داشته شدن

حساسیت به طرد چیست و راهکارهای درمانی آن چه چیزی می تواند باشد؟ زندگی گروهی برای انسان ها اهمیت بسیاری دارد به طوری که تمامی افراد از طرد شدن و کنار گذاشته شدن از اجتماع را موضوعی ناخوشایند می دانند و تلاش می کنند از به وجود آمدن اتفاقات این چنینی جلوگیری کنند.

اما گروهی از افراد نسبت به این مسئله بیش از حد واکنش نشان می دهند، واکنش های شدید نسبت به کنار گذاشته شدن از یک جمع و یا رفتارهایی که به دنبال آن از فرد سر می زند ممکن است مشکلاتی برای فرد و اطرافیان به وجود آورد، به همین دلیل در این مقاله سعی می کنیم تا با مفهوم حساسیت به طرد، علل و راه های درمان آن آشنا شویم پس این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

حساسیت به طرد چیست؟
گروهی از افراد هستند که به دنبال بهانه ای برای طرد شدن می باشند و گوش به زنگ هستند تا نشانه های طرد شدن را دریافت کنند، آن ها ساده ترین رفتارها را به عنوان دلیلی برای طرد شدن تلقی می کنند و به دنبال چنین رفتارهایی می باشند که اگر چه با شرایط محیط و اجتماع نامتناسب است اما با استنباطی که آن ها در ذهن شان دارند کاملا هم خوانی می کند.

برای مثال فردی که نسبت به طرد شدن حساس می باشد در حین مکالمه با دوستش اگر متوجه شود که دوستش گاهی به تلفن همراه خود نگاه می کند، این کارش را به معنی برداشت می کند، که حتما او حوصله مرا ندارد و نمی خواهد با من صحبت کند و از این طریق او می خواهد به من بفهماند که باید با او خداحافظی کنم، او احتمالا می خواهد برای همیشه ارتباطش را با من قطع نماید.

به دنبال چنین رفتار و باوری این فرد نسبت به رفتار دوستش واکنش شدیدی نشان می دهد و این واکنش می تواند به صورت رفتارهایی مانند خداحافظی نابهنگام و ترک قرار تا یک پرخاشگری تمام عیار باشد، واکنش به هر صورت که باشد از نظر چنین فردی، هیچ دلیل دیگری برای رفتار این فرد نمی توان متصور شد.

حساسیت به طرد، واکنش ها به ادراک طرد
هر فردی بر اساس شخصیت و روحیاتی که دارد به شکل منحصر به فردی به احساس طرد شدنش پاسخ می دهد و به طور کلی می توانیم انواع پاسخ ها به حساسیت بالا نسبت به طرد شدن را در چند گروه طبقه بندی کنیم:

افرادی که به دنبال تایید و محبت دیگران بر می آیند
این گروه از افراد به دلیل ترسی که از طرد شدن و از دست دادن نزدیکانشان دارند همواره تلاش می کنند تا از به وجود آمدن کوچک ترین اختلاف نظر و دلخوری جلوگیری کنند، آن ها همواره به دنبال تایید و محبت دیگران می باشند و در نتیجه سعی می کنند تا بیش از حد به دیگران محبت کنند و دیگران و شرایط آن ها را درک کرده و مقدم بر خود می دانند، به طور کلی می توان گفت این گروه از افراد خودشان را به عنوان فردی مستقل از یاد می برند و بر اساس برنامه ها و نیازهای دیگران زندگی می کنند.

افرادی که با پرخاش و بد رفتاری تلاش می کنند توجه دیگران را جلب کنند
یکی دیگر از شایع ترین واکنش ها در مقابل احساس طرد شدگی، خشم و عصبانی شدن می باشد، افرادی که در مقابل بی توجهی دیگران عصبانی می شوند، از کوره در می روند و یا با زورگویی می خواهند خودشان را در یک رابطه حفظ کنند در این گروه قرار دارند.

این افراد اگر چه به ظاهر خودشان را خودخواه نشان می دهند و یا طوری وانمود می کنند که دیگران نسبت به آن ها در مرتبه پایین تری قرار دارند در حقیقت نسبت به تنها شدن و از دست دادن اطرافیانشان آسیب پذیر می باشند.

افرادی که به خاطر حساسیت به طرد تنهایی را بر می گزینند
انتخاب کردن تنهایی می تواند یک پیش دستی هوشمندانه در مقابل حساسیت بالا به طرد شدن باشد، به عبارت دیگر آن ها باور دارند که از جانب عزیزان و نزدیکانشان قرار است طرد شوند و به خاطر این جدایی ناراحتی و مشکلات زیادی را تجربه می کنند، به همین دلیل آن ها از همان ابتدا سعی می کنند تا وارد روابط اجتماعی نزدیک نشوند تا با طرد شدن رو به رو نشوند.

افرادی که از به وجود آمدن رابطه صمیمانه واهمه و ترس دارند و زمانی که یک رابطه صمیمانه شکل می گیرد سعی می کنند آن رابطه را از بین ببرند و هم چنین تلاش می کنند تا روابط شان را به صورت منطقی نگه دارند در این گروه قرار می گیرند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-حساسیت به طرد چیست؟ راه های تقویت حس دوست داشته شدن



:: برچسب‌ها: طرد شدن , نشانه های طرد شدن , حساسیت به طرد ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علائم والدین مضطرب

برخی از والدین بدون اینکه متوجه باشند، رفتارهای نادرستی انجام می دهند که باعث ایجاد اضطراب در فرزندشان می شود؛ میزان بالای اضطراب و استرس اثرات منفی و مخربی در آینده کودکان می گذارد.

این والدین معمولا به دنبال این هستند که فرزندشان هیچ کمبودی احساس نکند و نگرانند که مبادا مشکلی برای آن ها پیش بیاید، این والدین حتی با تغییرات آب و هوا هم نگران می شوند، زیرا می ترسند که فرزندشان بیمار شود یا آسیبی ببیند.

در این قسمت از مشاورانه قصد داریم علائمی که نشان دهنده والدین دلواپس و نگران است را بیان کنیم.

والدین مضطرب – والدینی که مدام با نگرانی با فرزندشان صحبت می کنند.
والدین مضطرب به طور مداوم در مورد احتمال آسیب دیدن و با ابراز نگرانی با کودک خود صحبت می کنند. برای مثال دائما به کودک می گویند، مراقب باش زمین نخوری، با احتیاط حرکت کن و از این دست جملات. ترس های زیاد آن ها در مورد فرزندشان به یک فوبیا تبدیل شده است.

اگر شما از این دست والدین هستید بای بدانید که، انجام این کار و تکرار این رفتارها باعث ایجاد اضطراب در فرزند شما می شود، شما باید خود را کنترل کنید و بهتر است به جای تذکر دادن و ابراز نگرانی، راه کارهایی که باعث جلوگیری از آسیب خوردنش می شود را به او یاد بدهید.

چیزهای مختلفی را از دسترس کودک خارج می کنند.
والدینی که چیزهای خاصی را از دسترس کودک خود خارج می کنند نیز والدینی مضطرب هستند. گاهی اوقات ترس های ما بی جا و احمقانه است. کودک شما نباید با ترس های شما بزرگ شود، زیرا این باعث ایجاد استرس و اضطراب زیاد در او خواهد شد.

شما باید دلیل و منشا ترس های خودتان را شناسایی کنید و هر نوع محرکی که باعث افزایش این ترس می شود را از محیط حذف کنید. اگر نتوانید با این کار، ترس خود را کنترل کنید باید حتما از مشاور کمک بگیرید.

کودک خود را ۲۴ ساعت زیر نظر دارند.
والدین مضطرب عموما دچار وسواس هستند و هر ثانیه کودک خود را تحت نظر دارند و حواسشان به او است و حتی کوچک ترین اشتباه فرزندشان را به او گوشزد می کنند؛ این رفتار والدین، کودک را کلافه می کند.

شما باید این را بدانید که کنترل همه چیز در دست شما نخواهد بود. شما باید فقط روی بخشی از کارها و رفتارهای کودک تمرکز داشته باشید و بهتر است که او را به حال خودش بگذارید.

سنجش استرس
سنجش استرس | چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟
همه خواسته های کودکشان را برآورده می کنند.
والدینی که همه درخواست های فرزند خود را برآورده می کنند تا مبادا ناراحت شود یا غر بزند و همچنین والدینی که به طور مدام دنبال راضی کردن فرزند خود هستند، جز والدین مضطرب و همیشه نگران دسته بندی می شوند.

گاهی لازم است که خواسته های کودک را نادیده بگیرید و به دنبال برآوده کردن همه خواسته فرزند خود نباشید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-علائم والدین مضطرب



:: برچسب‌ها: علائم والدین مضطرب , اضطراب و استرس , والدین مضطرب ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پیشگیری از اعتیاد به اینترنت، راهکارهای علمی

در مورد روش های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت چه می دانید؟ امروزه به دلیل استفاده روز افزون از فضای مجازی، اعتیاد به اینترنت بسیار زیاد شده و به امری رایج تبدیل شده است.

به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای جلوگیری از اعتیاد به اینترنت می باشند تا بتوانند استفاده از فضای مجازی را برای خود و فرزندشان به خوبی مدیریت کنند.

درمان و پیشگیری این مسئله نیاز به راهکارهای فردی و جمعی دارد تا بتواند اثربخشی خوبی بر روی فرد داشته باشد.

در صورتی که شما در میزان مصرف اینترنت با چالش هایی رو به رو شده اید در این مقاله راهکارهای مختلفی را برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت بیان می کنیم که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد.

اعتیاد به اینترنت به چه معناست؟
اعتیاد به اینترنت یک نوع اعتیاد رفتاری می باشد که فرد وابستگی شدیدی به اینترنت دارد و با استفاده از وسایلی که می توان به اینترنت متصل شود اضطراب و تنش های او کاهش می یابد.

اعتیاد به اینترنت تنها مربوط به میزان ساعاتی که فرد در اینترنت سپری می کند نمی شود بلکه زمان هایی که فرد به فعالیت های غیر ضروری در اینترنت می پردازد را نیز شامل می گردد.

امروزه این نوع اعتیاد افراد بسیاری را به خودش درگیر کرده است و انواع مختلفی دارد به همین دلیل لازم است هر چه سریع تر پیشگیری های لازم برا اعتیاد به اینترنت انجام گیرد.

علائم اعتیاد به اینترنت
اعتیاد به اینترنت نشانه های زیر را دارد که شامل موارد زیر می شود:

ضعف در کار یا تحصیل: بسیاری از افرادی که به طور دائم در فضای مجازی هستند بیشتر وقت خود را از دست می دهند زیرا آن ها به تدریج به جای وقت بیش تر برای کار یا تحصیل با فضای مجازی سرگرم می شوند و متوجه گذر زمان نمی شوند.
تمایل زیاد به اینترنت: اگر در مکانی باشند که اینترنت قطع شود و یا امکان اتصال به اینترنت را نداشته باشند به هم می ریزند و پرخاشگر می شوند.
تمایل به دوری از اطرافیان: کسی که به اینترنت وابسته است و اعتیاد به اینترنت دارد فضای مجازی را به دورهمی و جمع های دوستانه و خانوادگی ترجیح می دهد.


علائم اعتیاد به اینترنت
مشاوره اعتیاد به اینترنت مشاورانه
پیامدهای اعتیاد به اینترنت
اینترنت و فضای مجازی هر چند مفید باشد و اسباب پیشرفت انسان ها را فراهم کند مانند هرچیز دیگری در صورتی که بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرد با عوارضی همراه خواهد بود که در زیر مواردی از آن را بیان می کنیم:

کاهش روابط عاطفی و ارتباط با اطرافیان
مشکلات روانی چون اضطراب و افسردگی و غیره
مشکلات جسمانی مانند ضعیف شدن بینایی و غیره
کاهش عملکرد شغلی و تحصیلی
کاهش روابط انسانی و اجتماعی
تغییر عقاید و باورها

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-پیشگیری از اعتیاد به اینترنت



:: برچسب‌ها: اعتیاد به اینترنت , اعتیاد , علائم اعتیاد به اینترنت ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

صحبت درباره رابطه جنسی با دیگران چه عواقبی دارد؟

حرف زدن درباره رابطه جنسی با دیگران یکی از رفتارهایی می باشد که در صورتی که یکی از زوجین آن را انجام دهد به آسیب های زیادی منجر می شود، به همین دلیل بسیاری از متخصصان به زوجین توصیه می کنند تا در مورد مسائل زناشویی شان با دیگران صحبت نکنند، زیرا در این شرایط فرد احساس امنیت نمی کند و حریم شخصی اش خدشه دار می شود.

در این خصوص بهترین راه برای حل مشکل جنسی و زناشویی کمک گرفتن از فرد متخصص می باشد در صورتی که این موضوع برای شما و همسرتان دردسر ساز شده است.

این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید زیرا در آن توضیحات بیشتری در این مورد بیان شده و مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد هم چنین در جلسات مشاوره خانواده می توانید چنین مسائلی را مطرح نمایید.

صحبت درباره رابطه زناشویی با دیگران: چرا این کار را می کنند؟
صحبت کردن افراد در مورد مسائل جنسی و زناشویی با دیگران ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد برای مثال افرادی که در اولین رابطه جنسی شان مشکلات مختلفی دارند و نمی دانند برای حل آن باید چه کارهایی را انجام دهند به همین خاطر مشکلشان را با خانواده و دوستان مطرح می کنند تا با استفاده از تجربیات دیگران مشکلشان را حل نمایند.

اگرچه این راه حل مناسب به نظر نمی آید زیرا از این طریق به حریم شخصی زندگی تان صدمه وارد می کنید و ممکن است از این افراد راه حل های نا مناسب و غیر تخصصی دریافت کنید که عمل کردن به آن ها ممکن است به رابطه شما آسیب وارد کند.

برای این که مشکل جنسی تان را حل کنید باید از مشاور و متخصص کمک بگیرید مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات مشاوره جنسی می تواند مفید باشد و در این خصوص به شما کمک بسیاری کند.

علاوه بر این برخی از افراد به خاطر صمیمیتی که با دوستان و افراد خانواده شان دارند این کار را انجام می دهند و به آن عادت دارند بدون آن که به مشکلات و تبعات آن فکر کنند.

جدا خوابیدن زن و شوهر
جدا خوابیدن زن و شوهر | قهر نیستم فقط جدا می خوابیم!
حرف زدن درباره رابطه جنسی با دیگران چه تبعاتی دارد؟
به عنوان مثال مسأله خجالت زنان از رابطه جنسی را در نظر بگیرید با چه افرادی می تواند درباره این موضوع حرف زد؟ رابطه جنسی شما و همسرتان یکی از خصوصی ترین جنبه های زندگی مشترک تان می باشد و در این خصوص باید در مورد خصوصی ترین امیال و نیازهای یکدیگر با یکدیگر حرف بزنید.

برای این که هر دو شما در این زمینه موفق باشید باید اعتمادی پایدار میان شما و همسرتان شکل گیرد و زمانی که این مسائل را با دیگران در میان می گذارید احترام به حریم خصوصی همسرتان را نادیده می گیرید و به آن توجهی ندارید در نتیجه اعتماد میان شما شکسته شده و از بین می رود و نمی توانید در مورد خصوصی ترین موضوع زندگی تان با یکدیگر راحت باشید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-عواقب باورنکردنی صحبت درباره رابطه جنسی با دیگران



:: برچسب‌ها: رابطه جنسی , مسائل زناشویی , رابطه زناشویی ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برگرداندن زن به زندگی، روش های برگرداندن زنی که قهر کرده

برای برگرداندن زنی به زندگی و شعله ور کردن مجدد نیروی عشق در وجود او چه کاری باید انجام داد؟ بسیاری از مردان به خاطر این مشکل که همسرشان به دلایل مختلف قهر کرده است و تصمیم به جدایی دارد، به مشاور مراجعه می کنند، در این شرایط بسیاری از مردان نمی دانند که برای بازگرداندن همسرشان از تصمیم خود و بازگرداندن او به زندگی چه کارهایی را باید انجام دهند.

از جمله مواردی که باید به آن توجه کنند و یاد بگیرند عبارت اند از:

یادگیری مهارت گفت و گوی موثر
تلاش برای شناخت موانعی که بر سر راه زندگی مشترک وجود دارد
تلاش برای حل و فصل منطقی این مشکل
در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم تا آگاهی شما در این خصوص افزایش یابد.

برگرداندن زن به زندگی، چرا زنان تصمیم به جدایی می گیرند؟
دلایل بسیاری برای زنان وجود دارد که از زندگی مشترک شان ناامید شوند و با وجود مخالفت هایی که از جانب همسرشان می بینند برای طلاق و جدایی اقدام کنند، از جمله دلایلی که باعث می شود زنان تصمیم به جدایی از همسرشان بگیرند عبارت است از:

احساس ناامنی در رابطه عاطفی
وجود شک و تردید هایی در زمینه خیانت یا مواجهه با آن
درگیری با مشکلات مالی
وجود اختلاف های حل نشده و قدیمی
درگیری با خشونت خانگی
درگیری با آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد همسر
و غیره.
برگشت بعد از طلاق
برگشت بعد از طلاق | رعایت نکاتی برای آشتی و بازگشت بعد از طلاق
برگرداندن زن به زندگی، توصیه هایی برای مردان
برای این که به همسرتان را به زندگی برگردانید و او را به ادامه زندگی امیدوار کنید باید از برخی راهکارهای موثر کمک بگیرید در ادامه مقاله به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

مهارت گفت و گوی موثر را بیاموزید
اولین قدمی که برای حل مشکلات و برگرداندن همسر خود به زندگی باید بردارید، حرف زدن صحیح در مورد مشکلات می باشد در بسیاری از مواقع زنان گزارش می کنند که همسرشان آن ها را درک نمی کند و در مورد مشکلات اصلی آن ها اطلاعی ندارد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-برگرداندن زن به زندگی، روش های برگرداندن زنی که قهر کرده



:: برچسب‌ها: جدایی از همسر , جدایی , قهرکردن زن ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اعتماد عبارت از اقدام مربوط به داشتن اطمینان نسبت به یک شخص یا یک چیز دیگری می باشد. این یک تجربه انسانی مبنایی می باشد.

به منظور اینکه جامعه بتواند عملکرد خودش را به صورت مناسبی انجام بدهد، به اعتماد نیاز دارد.

اعتماد می تواند نقش مهمی را در ایجاد خوشحالی داشته باشد. در صورتی که اعتماد وجود نداشته باشد، ترس ایجاد خواهد شد.

اعتماد یک مورد جایگزین / یا اضافی نمی باشد، بلکه یک مورد مهمی می باشد. برخی از تجربیات مربوط به زندگی می توانند بر روی اعتماد یک فرد نسبت به دیگران تاثیرگذار باشند.

آیا من دارای مشکلات مربوط به اعتماد هستم؟ علائم رایج
هر شخصی نسبت به کسی که باید به او اعتماد کند و میزان اعتمادی که باید به او داشته باشد، نامطمئن می باشد.

در برخی مواقع، زمان مناسب برای اعتماد کردن مشخص نمی باشد. افراد به صورت روزمره در مورد شخصی که باید به آن اعتماد کنند و میزان اعتمادی که باید نسبت به او داشته باشند، تصمیم گیری می کنند.

در برخی مواقع می خواهیم که در مقایسه با سایر افراد، اعتماد بیشتری داشته باشیم. این یک مورد خوبی می باشد.

وجود نداشتن بدگمانی به صورت کلی، می تواند یک مشکل جدی باشد. ولی تشخیص در مورد زمان اعتماد کردن و شخص قابل اعتماد به ما کمک خواهد کرد تا ایمن و با نشاط باشیم.

علائم مربوط به یک شخص دارای بدگمانی افراطی عبارتند از:
• نبود رابطه صمیمی یا دوستان

• بدگمانی که منجر به ایجاد اختلال در یک رابطه می شود

• روابط چشمگیر و دارای اختلاف زیاد

• بدگمانی یا اضطراب در مورد دوستان و خانواده

• وحشت زدگی در طول رابطه صمیمی فیزیکی

• ایجاد این باور که سایر افراد فریبنده یا بدخواه می باشند، بدون داشتن هیچ نوع مدرکی

در برخی مواقع، بدگمانی نقش مهمی را در زندگی یک شخص ایفا می کند. شکست ها یا خیانت های گذشته می تواند عامل اصلی این مشکل باشد.

بدگمانی یک واکنش قابل قبول به احساس ترک شدن یا مورد خیانت واقع شدن می باشد. ولی احساسات عمیق مربوط به عدم اعتماد می تواند یک تاثیر منفی بر روز زندگی یک شخص بگذارد.

این حالت می تواند منجر به ایجاد اضطراب، عصبانیت یا عدم اعتماد بنفس شود. خوشبختانه افراد می توانند مجددا اعتماد را یاد بگیرند.

در طول این فرآیند، همکاری کردن با یک درمانگر می تواند مفید باشد.

وابستگی زن به خانواده
وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج
0 دیدگاه/مارس 19, 2022
ادامه مطلب
مشکلات مربوط به اعتماد در نتیجه چه مواردی ایجاد می شوند؟
اغلب مشکلات مربوط به اعتماد در نتیجه تجربیات و تعاملات مربوط به مراحل اولی زندگی ایجاد می شوند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-سیاه چاه اعتماد – آیا اعتماد کردن می تواند خطرناک باشد؟



:: برچسب‌ها: بدگمانی , اعتماد , اعتماد کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برای شناخت مفهوم امنیت، می توان به ریشه ی لغوی آن یعنی « امن » توجه کرد.
احساس بی خطر بودن، در امان بودن و پناه داشتن، به معنای احساس برخروداری از امنیت است.

کسی که امنیت دارد، در واقع قلبی مطمئن و آرام دارد و به نوعی احساس آرامش و اطمینان می کند.
همچنین فردی که آرام است، میان انرژی های درونی اش یک تعادل و ثبات برقرار است.

منظور از تعادل نیرو های درونی این است که فرد انگیزه، امید، توانایی ها و تلاش های خود را در مسیر های رشد و اهدافش به کار می گیرد؛ بدون اینکه در آن ها افراط یا تفریط داشته باشد.

همچنین، چنین شخصی به جای فرار از سختی ها و مشکلات، با آن ها رو به رو گشته و آن ها را حل و فصل می نماید.

افرادی که با احساس امنیت زندگی می کنند، هم خود در آرامش به سر می برند و هم به دیگران این احساس خوب را انتقال می دهند.

با ادامه ی مطلب همراه باشید تا شما را با روش های رهایی از بیقراری و کسب امنیت آشنا کنیم.

وابستگی زن به خانواده
وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج
0 دیدگاه/مارس 19, 2022
ادامه مطلب
آثار امنیت بر زندگی شما چیست؟
 امنیت و آرامش، عامل موفقیت در کارها
برخورداری از حس امنیت قلب را نیرومند می کند و باعث می شود تا از نیروی اراده و عقلی متمرکز و زیادی برخوردار باشید.

 حفظ کرامت انسانی
فردی که احساس آرامش و امنیت دارد، استقلال فکری خود را حفظ می کند و در تصمیم گیری ها، دچار اضطراب و ترس نمی شود و عزت نفس بالایی خواهد داشت.

 حفظ آرامش روحی و سلامت جسمی خود در برابر خطرات
فرد ایمن، برای سلامت جسمی و روحی خود و خانواده اش تلاش می کند و هر جا که باشد، ایمنی و آسایش را برقرار می کند.

 افزایش سطح آگاهی و دانش فرد
وقتی قلب و روان تان در احساس امنیت و آرامش به سر ببرد، ذهنش هشیار است و بر زندگی اش تمرکز دارد.
در نتیجه، فرد با حوصله و انگیزه کافی، برای کسب آگاهی از محیطش کنجکاو می شود و سعی می کند آگاهی و علمش را بالا ببرد.

 نظم در امور
در صورتی که احساس امنیت و آرامش را تجربه کنید، ذهنی متمرکز بر برنامه ها و امور زندگی تان دارید و با نظم و برنامه پیش خواهید رفت.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-احساس امنیت چه تأثیری بر سلامت روان تان دارد؟



:: برچسب‌ها: احساس امنیت , امنیت , سلامت روان ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشکلات جوانان با والدین، منشا تعارضات میان جوانان و والدین آن ها چیست؟

جوانی دوران ورود به بزرگسالی می باشد فرد در این زمان بحران های قبلی را رد کرده است و با بحران ها و دغدغه های جدیدی رو به رو می شود، در این دوران میان جوانان و والدین مشکلاتی به وجود می آید که علل گوناگونی دارد و مهم ترین آن ها به روش والدین در تربیت فرزندان و نحوه ارتباط با آن ها بستگی دارد.

فرد نوجوان هویت تازه و بزرگسالی به دست آورده است و دوست دارد که والدین او را به رسمیت بشناسند و به هویت و استقلال او احترام بگذارند اما به دلیل اینکه فرهنگ های آن ها با یکدیگر فرق می کند و تفاوت میان نسل های آن ها وجود دارد برای برقراری ارتباط با مشکلاتی مواجه می شوند.

برای حل این مشکل طرفین باید به صورت منطقی با یکدیگر گفت و گو کنند و در صورت لزوم از روانشناس کمک بگیرند، در ادامه این مقاله به بررسی کامل مشکلات جوانان و والدین می پردازیم.

دوره جوانی و مشکلات آن
جوانی دورانی می باشد که فرد وارد دنیای جدید بزرگسالی شده است و به عنوان فردی مفید و فعال در جامعه شناخته می شود و در جوانانی توانمندی ها و استعداد های او به اوج می رسد و آماده فعالیت می باشد، در این دوره فرد از بحران های کودکی گذر کرده است و با بحران های جدید دوران جوانی رو به رو می شود.

در این دوران بحران های بسیاری به وجود می آید که از آن می توان به انتخاب شغل، استقلال مالی، ازدواج، هویت شخصی و غیره اشاره کرد و با توجه به تفاوت ها و تعارض های میان والدین و جوانان احتمالا دارد مشکلاتی در میان آن ها به وجود آید.

منشا مشکلات جوانان با والدین
مشکلات میان جوانان و والدین ناشی از موارد متعددی می باشد که برخی از رایج ترین آن ها عبارت اند از:

مشکلات جوانان با والدین، سبک های فرزند پروری نادرست
یکی از مشکلاتی که میان والدین و جوانان به وجود می آید به علت این است که والدین می خواهند از سبک هاب فرزند پروری سابق مانند کنترل کردن و طرد شدن استفاده کنند، در صورتی که این روش دیگر برای جوانان تاثیر گذار نمی باشد.

والدین و جوانان برای این که رابطه بهتری با یکدیگر داشته باشند باید به همدیگر احترام بگذارند و به گفت و گو بپردازند و همچنین والدین باید به هویت بزرگسال جوان شان احترام بگذارند و مسائل و مشکلاتی که برای آن ها به وجود می آید از طریق گفتگو حل کنند.

والدین بی توجه
والدین بی توجه چگونه به فرزندان خود آسیب خواهند زد؟
۲٫ مشکلات حل نشده در دوران نوجوانی
به هر حال جوانان در مرحله رشد قرار دارند و اگر چه بزرگسال به حساب می آیند اما احتمال دارد برخی از کارها و رفتارهای نوجوانی را تا مدتی انجام دهند و در صورتی که مشکلات و مسائل دوران نوجوانی به خوبی میان والدین و ونوجوان حل نشود مشکلات ادامه خواهد داشت و به دوران جوانی هم انتقال می یابد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مشکلات جوانان با والدین، منشا تعارضات میان جوانان و والدین آن ها چیست؟



:: برچسب‌ها: مشکلات جوانان با والدین , گرایش های جوانی , مشکلات جوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاوره وسواس

“باید برگردم! شاید در را قفل نکرده باشم، نه باید برگردم و مطمئن شوم، اجاق گاز را خاموش کردم؟ تو مطمئنی ؟

نه باید خیالم راحت شود و دوباره چک کنم.

بله خاموش کردی عزیزم! من خودم دیدم، مطمئن باش همه چیز درست است، تا دیرمان نشده بیا سوار شو..”

جملات بالا یک بخش معمول و تکراری از شرح حال فرد مبتلا به وسواس است که علارغم اینکه می داند همه چیز تحت نظارت بوده و خوب پیش می رود،

طبق یک اجبار درونی برای کم کردن از میزان استرس خود شروع به چک کردن می کند.

مشاوره وسواس و درمان آن
وسواس واژه ای آشناست که در زبان روزمره، ممکن است برای مواردی به کار گرفته شود که صرفا نشانه ی حساسیت فرد به موضوعی مثل تمیزی و نظافت را شامل می شود.

اگرچه بعضی ها از وسواس به گونه ای با افتخار صحبت می کنند که حاکی از یک ویژگی مطرح و به نوعی برتری آن هاست، اما در واقع وسواس یک اختلال روانی است که باعث رنج و ناراحتی فرد مبتلا به آن و همچنین خانواده و نزدیکان وی می شود.

بنابراین اگر شما هم حمام کردن تان دو ساعت طول می کشد و یا به علت ترس از آلودگی از دست زدن به اشیای نا آشنا اجتناب می کنید، خبر بد این است که این ویژگی ها نه تنها ویژگی مثبتی نیست بلکه نشانه ی اختلال وسواس است.

و اما خبر خوب این است که امروزه با روش های درمانی مطرح دنیا می توان تا حد زیادی با موفقیت این اختلال را درمان نمود.


مشاوره وسواس -درمان وسواس
مرکز مشاوره مشاورانه
مشاوره تلفنی وسواس
مشاوره تلفنی وسواس | برخورد علمی با درمان وسواس
0 دیدگاه/سپتامبر 9, 2021
ادامه مطلب
وسواس چیست؟
اختلال وسواس فکری عملی در واقع نوعی اضطراب و افکار ناخوانده و مزاحم است که بیرون راندن آن ها از ذهن نیز سخت می باشد.

در مقابل این افکار ناخواسته، فرد به انجام یک سری رفتار و تشرفات عملی می پردازد تا به نوعی آن افکار را خنثی نماید.

به عنوان مثال، فردی که از وسواس فکری مربوط به مذهب رنج می برد، افکار ناخوانده ای در حوزه ی شرک و توهین به مقدسات به ذهنش هجوم می آورند، در مقابل این افکار وسواسی به انجام اعمالی می پردازد که شاید اصلا ربطی به موضوع مذهب نداشته باشد.

به عنوان مثال ممکن است بیست بار از پله های آپارتمان بالا و پایین برود، و یا اعمال و تشرفات مرتبط با مذهب انجام دهد مثلا ذکر خاصی را صد بار تکرار کند.

نکته جالب این است که فرد مبتلا به وسواس می داند که اعمالش از نظر منطقی کارایی ندارد اما همچنان به انجام آن مبادرت می ورزد.

در واقع فرد حال بدی را که با هجوم فکر وسواسی تجربه می کند را با انجام این اعمال عجیب و غیر منطقی کاهش می دهد و به مرور زمان این عادت قوی تر می شود.

افراد مبتلا به وسواس در زندگی روزمره، کار و مراودات اجتماعی شان نیز به مشکل بر می خورند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مشاوره وسواس



:: برچسب‌ها: وسواس چیست؟ , علت وسواس , وسواس ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دزدی کودک اتفاق خطرناکی است؟ یا فقط کودک توان درک مالکیت خود و دیگران را ندارد؟

در این نوشته به شما آموزش داده می شود که چگونه مشکل را حل کنید.

به عنوان والدین ممکن است بارها با این مساله مواجه شده باشید که فرزندتان وسیله ای را بدون اجازه بر دارد و بعد در مورد آن اظهار بی اطلاعی کند.

به مثال زیر توجه کنید:

” فرزندم پول برادرش رو برمیداره میذاره توی کیفش و بعد قایم میکنه که نتونه ازش بگیره. گاهی اوقات وازم آرایش من یا کسی دیگه رو برمی داره و نمیگه که برداشته و یا طلا یا انگشتری رو بر میداره و میذاره توی کیفش و بعدا خودم اون رو پیدا میکنم . این وضعیت خیلی مرا نگران کرده و نمیدانم باید چکار کنم؟”

با ادامه ی مطلب همراه باشید تا شما را با روش هایی آشنا کنیم که به مشکل کنونی تان پایان می دهد.

دزدی در کودکان و مفهوم مالکیت
برداشتن وسایل دیگران که گاهی از آن به عنوان دزدی نیز یاد می شود، ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معنای این عمل به اقتضای سن و شرایط افراد متفاوت است.

به عنوان مثال در سنین خردسالی، ممکن است انگیزه ی کودک از برداشتن وسایل دیگران، این باشد که حس کنجکاوی اش را ارضا کند و ازداشتن چیزی لذت ببرد.

بچه ها معمولاً تلاش می کنند تا به وسایلی که والدین استفاده از آن را منع کرده اند یا متعلق به دوستان شان است دست یابند و از این کار خوشحال می شوند.

کودکان کم سن و سال که هنوز به مدرسه نمی روند اغلب بدون آن که ارزش مادی اشیا را درک کنند، دست به این کار می زنند.

دزدی کودک یا عدم درک مالکیت
آن ها حتی گاه از این که برداشتن چیزی بدون پرداخت پول یا اجازه از صاحب آن اشتباه است بی اطلاع اند.

در شرایط مشابه، اگر فرد دیگری لوازم کودک را بدون اجازه بردارد، او بسیار ناراحت خواهد شد اما مفهوم مالکیت در مورد دیگران را هنوز درک نکرده است.

علاوه بر این، دلایل دیگری از جمله داشتن استرس در خانواده، خشم و یا انگیزه ی آزار رساندن به دیگران نیز در برداشتن وسایل بدون کسب اجازه از مالک آن موثر است.


نظم شخصی
نظم شخصی واقعا چقدر اهمیت دارد؟ + ۷ ترفند کاربردی
0 دیدگاه/ژانویه 15, 2022
ادامه مطلب
بهترین روش برخورد با کودکی که وسایل دیگران را بر می دارد چیست؟
تا حد ممکن از دزدی کودک یشگیری کنید.
بهترین راه آن است که از وقوع چنین رفتارهایی پیشگیری کنید. برا این منظور لازم است تا مفهوم مالکیت را به او آموزش دهید. مثلاً به او بگویید که باید برای برداشتن وسایل دیگران، اول اجازه بگیرد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-راهکارهای جلوگیری از دزدی کودک – دزدی یا عدم درک مالکیت؟



:: برچسب‌ها: دزدی کودک , جلوگیری از دزدی کودک , دزدی در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نورفیدبک در کودکان و نقش آن در درمان اختلالات مربوط به کودکان

نوروفیدبک یک روش درمانی جدید در روانشناسی می باشد و طرفداران بسیاری دارد و در درمان اختلالات عصبی رشدی از جمله بیش فعالی و اختلالات طیف اوتیسم بسیار کمک کننده می باشد.

در این روش با استفاده از کامپیوتر، امواج مغزی کودک بر روی صفحه نمایش داده می شود و سپس به کودک آموزش داده می شود که این امواج را به شکل مورد نظر کنترل کند.

در واقع هدف کلی از نوروفیدبک در کودکان، آموزش خود تنظیمی به آن ها می باشد، پزشکان این روش را توصیه می کنند زیرا این روش غیرتهاجمی و بدون دارو می باشد و هیچ عوارضی برای کودک ندارد.

زمانی که در این شرایط قرار گرفتید قبل از انجام نوروفیدبک از مشاوره کودک کمک بگیرید تا با اطمینان خاطر بیشتری بتوانید از این روش استفاده کنید.

نوروفیدبک در کودکان چیست؟
نوروفیدبک یک روش درمانی جدید و غیرتهاجمی می باشد و به کودکان کمک می کند تا با اصلاح و تعادل امواج مغزشان آرام شود و در مدرسه بتوانند تمرکز بیشتری داشته باشند و در این صورت شب ها سریع تر و راحت تر می خوابند.

نوروفیدبک به معنی آموزش مغز توسط خود مغز می باشد و روش ایمن برای تنظیم و بهینه سازی امواج مغزی به حساب می آید، انسان در حالت عادی نسبت به امواج مغزی اش آگاهی ندارد و نمی تواند آن را کنترل کند.

اما در طی جلسات درمانی نوروفیدبک فرد یاد می گیرد که چطور این امواج را در بهینه ترین حالت ممکن تنظیم و مدیریت نماید، به زبان ساده تر نوروفیدبک فرد را قادر به دیدن دنیای درون مغزش می کند.

جلسات نوروفیدبک چطور برگزار می شوند؟
جلسات نوروفیدبک

در جلسه نوروفیدبک در ابتدا شرح حال مراجعه پرسیده می شود و بعد کودک بر روی صندلی مخصوص نوروفیدبک می نشیند و متخصص سنسورهایی را بر روی نقاط مختلف سر او قرار می دهد.

وظیفه این سنسورها این است که فعالیت های الکتریکی و امواج مغز را ثبت می کند در این حالت کودک باید آرام باشد و به صفحه نمایشی که رو به رویش قرار دارد توجه نماید.

در صفحه نمایش کامپیوتر به طور معمول از فیلم، تصویر یا بازی های رایانه ای مخصوص استفاده می شود و کودک باید بدون دخالت دست و با استفاده از امواج مغزی اش بازی را هدایت کند.

این مسئله باعث می شود تا کودک به روش نوروفیدبک علاقه نشان دهد و آن را دنبال کند با توجه به بازخوردهایی که کودک دریافت می کند به مرور زمان یاد می گیرد که امواج مغزی اش را کنترل کند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد تعداد جلسات درمانی می باشد برای این که جلسات اثربخش و مفید باشند پیشنهاد می شود که به طور معمول ۲ یا ۳ بار در هفته و به مدت ۲ تا ۳ ماه کودک تحت درمان قرار گیرد.

آیا نوروفیدبک عوارض جانبی دارد؟
آیا نوروفیدبک عوارض جانبی دارد؟
کاربردهای نوروفیدبک در کودکان
نوروفیدبک در کودکان
نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی و بدون دارو می باشد و کودک را آماده می کند تا در آینده موفقیت تحصیلی داشته باشد، هم چنین مشکلات رفتای او کاهش می یابد و مدت زمان و کیفیت خواب او افزایش می یابد.

نکته ای که باید در ارتباط با روش نوروفیدبک به آن توجه کرد برای درمان اختلالات کودکان نظیر بیش فعالی و اوتیسم و هم چنین برای مشکلات رفتاری کودکان مانند پرخاشگری و لجبازی موثر می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور تخصصی در بسیاری از موارد متخصصین جهت درمان و کاهش علائم کودکان که با اختلالات کمبود توجه و بیش فعالی رو به رو هستند از روش نوروفیدبک استفاده می کنند، هم چنین در موارد دیگری هم از نورفیدبک استفاده می کنند که شامل موارد زیر می شود:

مشکلات توجه در کودکان
اضطراب( اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر و …)
آسیب مغزی
درد مزمن و سردرد
افسردگی
مشکلات خواب
مشکل تمرکز در کلاس و هنگام مطالعه
پرخاشگری کودک
اختلالات یادگیری
نورفیدبک در کودکان
نکته ای که روش نوروفیدبک باید به آن توجه شود این است که این روش درمانی در کودکان محدودیت هایی دارد و به نوعی دوای درد هر نوع بیماری محسوب نمی شود.

بازگشت علائم بیماری
یکی از سوالاتی که معمولا در مورد روش های نوروفیدبک برای کودکان مطرح می شود این است که آیا این روش درمانی اثر قطعی دارد و یا پس از مدتی علائم بیماری مجددا باز خواهد گشت؟

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-نورفیدبک در کودکان و نقش آن در درمان اختلالات مربوط به کودکان



:: برچسب‌ها: نوروفیدبک در کودکان , نوروفیدبک , روش درمانی نوروفیدبک ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مکانیسم دفاعی جبران، مزایا و معایب استفاده از مکانیزم جبران

مکانیسم دفاعی جبران چیست و چگونه عمل می کند؟ جبران مفهومی می باشد که در اصطلاح تخصصی به آن Compensation می گویند و به معنی صرف کردن انرژی زیاد در حوزه هایی می باشد که فرد در آن ها احساس ضعف و حقارت می کند و در صورتی که اگر از این حوزه به صورت افراطی استفاده نشود می توان به وسیله آن فرد در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

به طوری که اگر از جبران افراطی استفاده شود باعث تضعیف روانی فرد می شود. در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری در مورد مکانیسم دفاعی جبران می پردازیم و باید تا انتها این مقاله مورد مطالعه قرار دهید تا آگاهی شما افزایش یابد.

مکانیسم دفاعی جبران چیست؟
مکانیسم دفاعی جبران یا Compensation یکی از استراتژی های ناخودآگاه می باشد که فرد در برابر ضعف ها و ناتوانی هایش تلاش می کند تا از آن فرار کند و در این شرایط فرد در حوزه ای که احساس ضعف و ناتوانی می کند بسیار تلاش می کند این مفهوم بیش تر در نظریه روانشناسی آلفرد آدلر مطرح شده است.

بر اساس نظریه آدلر، جبران مکانیسمی می باشد که در آن فرد تلاش می کند عقده های حقارت خود را به دست فراموشی بسپارد و در برابر دیگران به برتری برسد.

استفاده افراطی از مکانیسم دفاعی جبران
مکانیسم طبیعی به صورت طبیعی از انسان در برابر تنش ها و اضطراب ها محافظت می کند و اگر از آن به صورت افراطی استفاده شود باعث به وجود آمدن مشکلات روان رنجوری خواهد شد.

به همین دلیل متخصصان اعتقاد دارند که اگر از مکانیسم جبرانی به صورت افراطی استفاده شود مشکلات بارزی را به وجود می آورد که در رفتار مبتلایان به اختلالات روان شناسی مختلف نشان داده می شود.

به عنوان مثال فرد به دلیل عزت نفس تخریب شده روی به خودشیفتگی آورده است که نوع جبران بیمار گون می باشد در حقیقت افراد با ساختن هویت آرمانی ازخود سعی می کنند که از اعتماد به نفس تضعیف شده شان محافظت نمایند و یا از آن فرار کنند.

مکانیسم همانند سازی فرافکنانه
مکانیسم همانند سازی فرافکنانه | تعریف همانند سازی فرافکنانه از زبان فروید
مزایا و معایب مکانیسم دفاعی جبران
اگر از مکانیسم جبرانی به صورت افراطی استفاده نشود به عنوان انگیزه ای برای پیشرفت زندگی او مورد استفاده قرار می گیرد و فرد را در مسیر مثبتی قرار می دهد و بسیاری از افراد که درگیر نواقص جدی در حوزه جسمانی یا روان شناختی هستند.

با استفاده از این مکانیسم دفاعی بر ضعف های خود غلبه کرده اند و برای خود زندگی جدیدی را به وجود آورده اند در این راستا می توان به افرادی که دارای معلولیت هستند اشاره کرده که در زمینه هایی مانند ورزش و هنر به دستاورد های عالی رسیده اند و موفقیت هایی را کسب کرده اند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مکانیسم دفاعی جبران | مزایا و معایب استفاده از مکانیزم جبران



:: برچسب‌ها: مکانیسم دفاعی جبران , مکانیزم جبران , معایب مکانیسم دفاعی جبران ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

جایگزین سیگار ، بهترین جایگزین به جای سیگار چیست؟

آیا جایگزین مناسبی برای سیگار وجود دارد، آیا برای همیشه می توان آن را کنار گذاشت؟ اگر سیگار در دسترس شما قرار نگیرد دچار اضطراب و بی قراری شوید و نوعی سردرگمی ذهنی را تجربه می کنید. در این شرایط بسیاری از افراد به دنبال جایگزین سالمی برای سیگار می گردند تا بتوانند از سیگار دوری کنند و از مصرف مجدد آن پیشگیری نمایند.

همین جایگزین های سالم باعث به وجود آمدن تفاوت میان افرادی که هزار بار تصمیم به ترک سیگار گرفته اند با کسی که یک بار برای همیشه آن را کنار گذاشته است می شود.

در این مقاله در مورد چگونگی کاهش احساس نیاز به سیگار و جایگزین مناسب و سالم آن اطلاعاتی را بیان می کنیم در این راستا می توانید از مشاوره ترک اعتیاد کمک بخواهید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنند.

اهمیت پیدا کردن جایگزین سالم برای سیگار
سیگار خرد کردن ماده توتون در برگه نازک می باشد که آن را با نام تجاری سیگار می شناسند و باعث مشکلات قلبی، سکته و سرطان می شود. هم چنین سیگار کشیدن با عارضه های بسیاری همراه می باشد که برخی از آن ها عبارت اند از:

در هنگام سیگار کشیدن، ترشح اپی نفرین باعث افزایش ضربان قلب می شود و به قلب فشار وارد می کند.
سیگار قدرت بویایی را کاهش می دهد و ابتلا به برونشیت و نفخ را زیاد می کند.
سیگار در ابتدا باعث آزاد شدن هورمونی می شود که حس خوبی در فرد ایجاد می کند اما بعد از آن تنگی نفس را به وجود می آورد.
سیگار زمینه اعتیاد به مواد مخدر را فراهم می کند.
سیگار کشیدن برای افراد سیگاری به نوعی عادت تبدیل می شود و زمانی که آن ها مصرف سیگار را قطع می کنند دچار مشغولیت ذهنی فراوانی می شوند و استرس و اضطراب و احساس بی قراری و سردرگمی به سراغ آن ها می آید.

در این شرایط باید دلایل گرایش به سیگار شناسایی شود و محیط را به درستی مدیریت کرده و جایگزین مناسبی را برای سیگار پیدا کنید. در صورتی که تصمیم به ترک سیگار دارید سعی کنید خودتان را مشغول کار دیگری نشان دهید و حواستان را از کشیدن سیگار منحرف کنید.

در این حالت ولع کشیدن آن کمتر به سراغ شما می آید و اضطراب و استرس ناشی از قطع نیکوتین به مرور زمان کاهش می یابد، در این حالت می توانید با موفقیت بیشتری سیگار را ترک کنید.

پیدا کردن بهترین جایگزین سیگار در ۵ دقیقه!
زمانی که تصمیم به ترک سیگار گرفتید در ابتدا باید لیستی از سریع ترین جایگزین ها برای سیگار در اختیار داشته باشید تا در صورتی که دچار وسوسه شدید از آن ها استفاده کنید و خودتان را با آن ها مشغول کنید تا ذهنتان از سیگار کشیدن منحرف شود.

گزینه هایی که به عنوان جایگزین سیگار انتخاب می کنید باید مورد علاقه شما باشند و فرد انگیزه و اراده لازم برای ترک را داشت باشد، هم چنین این گزینه ها باید چیزهایی باشد که با صرف کمترین وقت و انرژی انجامش می دهید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-جایگزین سیگار | بهترین جایگزین به جای سیگار چیست؟



:: برچسب‌ها: جایگزین سیگار , سیگار کشیدن , سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلالات جسمانی سازی در dsm5 چیست؟

جسمانی سازی بیماری است که در آن فرد بدون آن که علت پزشکی داشته باشد از دردهای جسمانی مانند سردرد و دل درد و غیره رنج می برد، به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که دو سال است درگیر التهاب روده و رفلاکس معده می باشد و آزمایش های زیادی انجام داده است اما هیچ گونه مشکل پزشکی در او نشان داده نشده است.

نشانه های جسمانی این بیماران همراه با بروز استرس و فشارهای روانی می باشد و آزمایش های پزشکی هیچ گونه بیماری را نشان نمی دهد اغلب افراد گمان می کنند که این افراد تمارض می کنند و به همین دلیل درمان آن ها با دشواری هایی همراه می باشد .

اما با آگاهی از دلایل و راه های درمان جسمانی سازی می توانید برای درمان این مشکل گامی موثر بردارید.

جسمانی سازی چیست؟
جسمانی سازی نوعی مکانیزم دفاعی می باشد که در طبقه دفاع های نابالغ و ناسالم قرار دارند، به طوری کلی انسان ها از مکانیزم های دفاعی برای کنار آمدن با فشارهای روانی و کاهش آن ها استفاده می کنند.

در صورتی که فرد نمی تواند محرک های حساسیت زا و تنش زا را مدیریت کند و تحمل سازگاری و رویارویی با این محرک ها را ندارد تلاش می کند تا با استفاده از علائم جسمانی دردهای روانی اش را تسکین دهد به این وضعیت جسمانی سازی می گویند.

در صورتی که پدیده های روانشناختی مانند اضطراب، ترس و اندوه و غیره به نشانه های جسمانی تبدیل شوند و تمایل داشته باشند که به صورت واکنش های بدنی خودشان را نشان دهند در این حالت پیامدهایی را برای فرد به همراه دارد و او دائما از دردهای جسمانی رنج می برد.

افرادی که قصد دارند این مشکل آن ها حل شوند به پزشک مراجعه می کنند و آزمایش هایی را انجام می دهند و گاهی اوقات تصمیم به بستری شدن می گیرند اما چون برای بیماری آن ها علت پزشکی وجود ندارد بیماری آن ها از طریق روش های پزشکی و شیمیایی درمان نمی شود.

برخی از علل ابتلا به جسمانی سازی
افرادی که به اختلال جسمانی مبتلا هستند هنگام مواجه شدن با فشارهای روانی به جای این که احساساتشان را بیان کنند از زبان بدن و جسم استفاده می کنند، شاید محیط اطراف آن ها به گونه ای بوده است که اظهار سردرد و کمردرد بیشتر از علائم افسردگی و اضطراب مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

علت دیگر آن است که این گونه بیماران نسبت به علائم و نشانه های جسمانی حساس تر می باشند و تغییرات جسمی را شدید تر از آن چه که وجود دارد درک می کنند به طور مثال آن ها نفخ شدید و یا تپش قلب جزئی را یکی از نشانه های وجود یک مشکل بزرگ می دانند.

گاهی اوقات آن ها توانایی برآوردن انتظارات دیگران و یا انجام مسئولیت ها را ندارند و به همین دلیل دچار علائم و نشانه های جسمانی می شوند و به همین دلیل محبتی که نیاز دارند را دریافت می کنند و از انجام دادن مسئولیتشان معاف می شوند آن ها می توانند مشکلشان را از طریق روان کاوی حل و فصل نمایند.

بهداشت روانی در ازدواج
بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ ( ۶ نکته اساسی)
الگوهای جسمانی سازی
جسمانی سازی به صورت های مختلفی خودش را نشان می دهد که در زیر الگوهایی از آن بیان شده است:

الگوی تنش عضلات مخطط
در صورتی که فرد دچار اضطراب پنهان و ناهشیار شود اضطرابش را با فشردن دست ها به یکدیگر، آه کشیدن و نفس نفس زدن نشان می دهد و افراد نسبت به آن آگاهی ندارند در صورتی که آن ها به بیماری جسمانی سازی مبتلا شده اند و موارد گفته شده الگویی برای جسمانی سازی می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-جسمانی سازی چیست؟ اختلالات جسمانی سازی در dsm5



:: برچسب‌ها: الگوهای جسمانی سازی , اختلال جسمانی سازی , درمان جسمانی سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

میزان خواب کودکان، کودکان چند ساعت باید بخوابند؟

میزان خواب کودکان

خواب کودکان بسیار مهم است و بر روی رشد و سلامت آن ها تاثیر می گذارد، و به اندازه غذا خوردن و تغذیه ضروری می باشد. در صورتی که کودکتان خواب کافی نداشته باشد بر روی هوش، عملکرد روزانه و خلق و خوی او اثر منفی می گذارد.

کودکان نیاز خوابشان متفاوت است و همین مسئله بر روی برنامه خواب والدین تاثیر می گذارد و خوابشان را دچار تغییراتی می کند.

این تفاوت ها باعث دشواری در داشتن یک برنامه منظم و متداول برای خواب کودک می شود اما به دلیل این که میزان خواب کودکان بسیار مهم است و حساسیت خاصی در میزان خواب آن ها وجود دارد بسیاری از والدین برنامه های زندگی شان را بر اساس نیازهای فرزندشان می چینند.

در ادامه مقاله برای این که برنامه ریزی بهتری برای ساعات خواب کودکتان داشته باشید میزان خواب کودکان، فواید و روش های خواب کافی در کودکان را بیان می کنیم هم چنین در این خصوص می توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید تا در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند و به شما کمک کنند.

میزان خواب کودکان – فواید خواب کافی برای کودکان
خواب کافی بر روی کارایی ذهنی و جسمی افراد تاثیر مستقیم می گذارد، کودکانی که در ساعت منظمی می خوابند نسبت به کودکانی که خواب کافی و منظمی ندارند دارای هوش و سرعت یادگیری بالاتری هستند، هم چنین خواب کافی در کودکان فواید دیگری دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:

تقویت سیستم ایمنی
افزایش قدرت یادگیری در طول روز
رشد طبیعی و مناسب
خلق و خوی خوب در طول روز
توجه کنید خواب کودکان بسیار مهم می باشد و از جمله نیازهای اساسی و اولیه کودکان است که به طور مستقیم بر روی مغز آن ها اثر می گذارد، در صورتی که فرزندتان در سنین کودکی به دلایل مختلفی خواب کافی و با کیفیتی نداشته باشد در آینده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد شد.

میزان خواب مناسب در سنین مختلف کودکان
نیازهای انسان در طول مراحل رشد در حال تغییر می باشد و به همین دلیل میزان خواب مورد نیاز کودکان در سنین مختلف متفاوت می باشد و والدین باید بر اساس این تفاوت ها برنامه ریزی داشته باشند.

در ادامه این مقاله خواب هر کدام از سنین را مورد بررسی قرار می دهیم. این برنامه خواب به طور کلی برای کودکان ثابت است ولی هر کودکی ویژگی منحصر به فرد خودش را دارد و ممکن است به خواب کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشد.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-میزان خواب کودکان | کودکان چند ساعت باید بخوابند؟



:: برچسب‌ها: میزان خواب نوزاد , خواب , خواب کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

خصوصیات فرزند اول، بچه اول که باشی ( ۷ ویژگی مهم)

خصوصیات فرزند اول باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد زیرا با آمدن اولین فرزند همه اعضای خانواده وارد جریان متفاوتی می شوند و به طور طبیعی رفتار والدین تک فرزندی با آن هایی که چند فرزند دارند متفاوت می باشد، والدین همان ابتدا متوجه می شوند که فرزندان نسبت به یکدیگر، رفتارها و خصوصیات مختلفی از خودشان نشان می دهند.

در واقع زمانی که فرزند دوم به دنیا می آید، فرزند اول جایگاه خود را به عنوان فرمانروای مطلق خانواده از دست می دهد و آن را با دیگری سهیم می شود در این شرایط خانواده باید شرایطی را ایجاد کند تا تنش و مشکلات در فضای خانواده کاهش یابد و روابط پایدار و صمیمانه ای در میان فرزندان به وجود آید. در ادامه این مقاله به بررسی خصوصیات فرزند اول می پردازیم تا اطلاعات شما در این خصوص افزایش یابد.

خصوصیات فرزند اول: نقش در خانواده
تولد فرزند اول، تجربه ای جدید برای والدین می باشد و آن ها ممکن است در تربیت فرزند اول بر اساس قوانین پیش بروند و بسیار سخت گیر باشند و یا به خاطر ذوق و شوقی که برای تولد فرزندشان دارند بسیار سهل گیر باشند و اصول تربیتی را به خوبی ایفا نکنند در نتیجه در تربیت فرزندشان با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

پس از این که فرزند دوم به دنیا می آید والدین به خاطر تجربه ای از تربیت فرزند اولشان داشته اند روش تربیتی خود را تغییر می دهند و به صورت دیگری به تربیت فرزند دوم می پردازند، در این حالت فرزند اول مجبور است بی تجربگی و نا پختگی والدین را در تربیت کردن تحمل کند.

مفاهیمی در روانشناسی کودک مطرح می شود که به شما کمک می کند تا از اشتباهات رایج تربیتی بپرهیزید و از بهترین روش های تربیتی برای تربیت فرزندان استفاده نمایید.

تعادل در تربیت فرزندان اول
فرزندان اول در کانون توجه والدین قرار دارند و معمولا تمام خواسته های آن ها توسط والدین برآورده می شود و در فرزند احساس ارزشمندی زیادی به وجود می آید، در صورتی که این روند شکل افراطی و بی رویه ای داشته باشد، فرزندان اول تبدیل به انسان های قدرت طلب، خودخواه و کم تحمل می شوند و آن ها تحمل هیچ گونه بی توجهی ندارند.

پس از این که فرزند دوم به دنیا می آید از توجه والدین به آن ها کم می شود و در این صورت فرزند اول، فرزند دوم را مسبب این بی توجهی می داند و در این حالت حسادت فرزند اول شروع می شود که یکی از خصوصیات به وجود آمدن آن ها در هنگام تولد فرزند دوم می باشد، تمام فرزندان اول تغییر جایگاه شان را در خانواده احساس می کنند اما فرزندان نازپرورده تر با صدمات بیشتری رو به رو هستند و این که کودک چطور با این وضع و شرایط کنار بیاید به رفتار والدین و سبک های فرزند پروری آن ها بستگی دارد.

در صورتی که والدین تمام توجه و محبت خود را نثار فرزند دوم کنند و یا رفتارهای اشتباه دیگری از خودشان نشان دهند فرزند اول به احساس طرد شدگی دچار خواهد شد و بعد ها آن را به خواهر و برادر کوچک خود منتقل می کنند اما در صورتی که والدین رفتار صحیحی با کودک شان داشته باشند بچه ها به دوستانی خوب تبدیل می شوند و فرزند اول در برابر خواهر و برادر کوچک خود احساس مسئولیت و رهبری می کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-خصوصیات فرزند اول، بچه اول که باشی ( ۷ ویژگی مهم)



:: برچسب‌ها: خصوصیات فرزند اول , فرزند اول خانواده , تربیت فرزندان اول ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 فروردين 1401 | نظرات ()